Re: Snelheid

André, PE1PQX

Dec 4, 2007, 1:46:05 PM12/4/07
Geo55 had uiteengezet :
> Ik heb hier 2 Netgear WPN311 die verschillende modus'en ondersteunen.
> Die zouden tot 108 Mbps moeten aankunnen.
>
> Als ik die in 2 PC's steek en die in peer to peer verbind gaan die
> niet hoger dan 11 Mbps ? Hoe komt dit ?

Heeft te maken met onder andere de directe omgeving, maar moet het
signaal doorheen (betonnen vloer met betonijzer bijvoorbeeld), stenen
muren (electra- en water-leidingen enz.), andere accespoint in de buurt
op de zelfde kanalen etc...

André

Koos van den Hout

Dec 4, 2007, 3:07:09 PM12/4/07
Geo55 <ge...@rommel.he> wrote in <ed7bl3l4i9amem975...@4ax.com>:

> Ik heb hier 2 Netgear WPN311 die verschillende modus'en ondersteunen.
> Die zouden tot 108 Mbps moeten aankunnen.

> Als ik die in 2 PC's steek en die in peer to peer verbind gaan die
> niet hoger dan 11 Mbps ? Hoe komt dit ?

peer to peer? ad hoc mode dus? In ad hoc mode is de maximum snelheid 11
megabit.

Koos

--
Koos van den Hout Homepage: http://idefix.net/~koos/
Fax: +31-30-2817051 PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 or RSA/1024 0xCA845CB5

André, PE1PQX

Dec 4, 2007, 5:59:12 PM12/4/07
Op 4-12-2007, heeft Koos van den Hout verondersteld :

> peer to peer? ad hoc mode dus? In ad hoc mode is de maximum snelheid 11
> megabit.
Kun je daar meer info over geven? Ik kan me dit n.l. niet voorstellen
dat AD-HOC maximaal 11 mbit/sec is.

André

Koos van den Hout

Dec 5, 2007, 3:43:38 AM12/5/07
Geo55 <ge...@rommel.he> wrote in <sshbl39k0u4efq3bt...@4ax.com>:

> Ach zo ! Nu weet ik al dat er niets mis is maar ...eigenaardig
> aangezien beide kaarten (zijn de zelfste) 108 Mbps aankunnen.

Ik _denk_ dat de achterliggende gedachte is dat in een ad-hoc netwerk alle
clients met elkaar moeten kunnen communiceren zonder via een access-point
te gaan, en dat er dus ook geen access-point is om te roepen wat de
gewenste snelheid is en het gewenste kanaal, en er dus maar voor de
laagste standaard snelheid gekozen wordt, wat dus bij 802.11b/g nogsteeds
11 megabit is.

Diverse bronnen, oa

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/N101258.asp

verwijzen naar de IEEE standaarden waar het vast nauwkeurig in omschreven
staat, maar als ik bij ieee.org probeer te zoeken op de juiste documenten
kom ik er steeds op uit dat ze daar een IEEE lidmaatschap voor vragen.

Koos

--
Koos van den Hout, PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 via keyservers
ko...@kzdoos.xs4all.nl or RSA/1024 0xCA845CB5 -?)

Message has been deleted

Sander

Dec 5, 2007, 7:41:33 AM12/5/07
Koos van den Hout wrote:

> [...]
> gewenste snelheid is en het gewenste kanaal, en er dus maar voor de
> laagste standaard snelheid gekozen wordt, wat dus bij 802.11b/g nogsteeds

Ook met een access point is het niet zo dat deze zomaar en gewenste
snelheid roept. In een Ad-hoc netwerk neemt een van de clients
automatisch de taak van "access point" waar.

De laagste standaard snelheid bij 802.11g is nog altijd 1 mbit, niet 11.
802.11b kent snelheden van 1, 2, 5,5 en 11 mbit/s en elke g adapter
ondersteund ook b.

> [...]
> staat, maar als ik bij ieee.org probeer te zoeken op de juiste documenten
> kom ik er steeds op uit dat ze daar een IEEE lidmaatschap voor vragen.

De standaard bevat enkele optionele componenten en er zijn een aantal
zaken niet omschreven. In Ad-hoc mode schrijft de standaard voor dat
snelheden tot 11 mbit ondersteund moeten worden. hoger kan wel maar
hoeft niet om aan de standaard te voldoen. Het is dus aan de fabrikant
om in firmware/software hogere snelheden wel of niet te gebruiken (want
802.11g hardware is uiteraard tot hogere snelheden in staat.)

Ad-hoc kan dus sneller dan 11 mbits maar veel apparatuur ondersteunt in
deze modus de hogere snelheden niet omdat dit niet word vereist door de
standaard.

Overigens zijn volgens de 802.11g standaard ook alle snelheden boven 24
mbits optioneel maar ik ken geen enkele 802.11g adapter die niet tot 54
mbits gaat (de hoogste snelheid die onder de standaard valt.)

Groeten,

Sander

Message has been deleted

Sander

Dec 6, 2007, 7:18:58 AM12/6/07
Geo55 wrote:

> Ben nog niet zo lang bezig en hoe doe je dat om van een van de ad hoc
> PC's als access point in te stellen ? Zou mooi zijn ..

Helemaal niets.
In ad-hoc mode is er een automatisch proces waarbij één PC onder andere
de beacons voor het betreffende netwerk uitzend. Helemaal gelijk aan een
access point is dat niet maar het bied de minimale functionaliteit die
nodig is voor een netwerk zonder access point.

> ..Maar dan hebben we volgens mij geen ad hoc netwerk meer maar een met
> "infrastructure" of heb ik het mis ?

Als er een access point aanwezig is draai je inderdaad in infrastructure
mode.

Groeten,

Sander

Message has been deleted

Sander

Dec 7, 2007, 7:35:53 AM12/7/07
Geo55 wrote:

> Ja maar het probleem blijft dat men met een max. van 11 Mbps zit of
> ben ik mis ? Ik zou toch graag die super G benutten (een CD overzetten
> is zo gebeurd terwijl met 11 Mbps ;-()

Blijkbaar met de betreffende Netgear adapters en drivers wel ja.

> [...]
> (in sharing).
>
> Iedereen kan gebruik maken van de Internet connection sharing dus tot
> daar OK maar ik blijf met die trage 11 Mbps zitten terwijl er in de
> PC's die draadloos werken een super G Netgear insteekt (108 Mbps).
> Ben al een heel tijdje aan 't zoeken achter een oplossing maar denk
> dat er niets anders zal opzitten dan (b.v.) een Netgear DG834GT te
> gebruiken.
>
> Denk wel dat ik dan de config wat aanpas en de server ook aan die
> DG834GT hang en de Internet sharing op de server verwijderen.

Ik heb de betreffende typenummers niet opgezocht en ken de netgear types
niet uit m'n hoofd maar als het om een router gaat met wireless
funtionaliteit dan zou dat moeten werken. Als het om een access point
gaat dan zal je voor het delen van internet nog een router nodig hebben.

Groeten,

Sander