effect lege CMOS-batterij

PH-L

Een vraagje aan ervaren sleutelaars: wat gebeurt er als de spanning van de
CMOS-batterij te laag is? Zou het systeem dan nog wel op moeten starten?
Mijn ASUS P4S533 met Pentium 4 blijft totaal dood en aangezien de voeding OK
is is m.i. het moederbord (met batterij) of de CPU de schuldige. Andere
meningen?
Bill

John

"PH-L" <bill.p...@skipthis.neuf.fr> schreef in bericht

Hij zou nog wel moeten opstarten, die batterij is er alleen om de bios
gegevens vast te houden, je instellingen, zoals bijv de tijd en datum..
Als die met een soort van error komt dat de instellingen niet meer kloppen
dan kan je vaak doorgaan op naar het setup menu gaan, maarja de batterij
blijft leeg he.

gr. John

Richard Rasker

PH-L wrote:

Doorgaans resulteert een lege CMOS-batterij bij het inschakelen alleen in
een BIOS-foutmelding; als de machine helemaal niets doet, komt dat meestal
door een defecte chipset of CPU. Ook heb ik wel eens een ontplofte
grafische chip gehad die de boel kortsloot, zodat er niets gebeurde.

Wat ik in dit soort gevallen meestal doe, is alle schijven, geheugen en
losse kaarten van het moederbord loshalen, en dan kijken of de voeding wel
wil starten. Zo ja, dan is de oorzaak vrijwel zeker een van de losgehaalde
componenten. Daarna is het zaak om de verwijderde spullen een voor een
terug te plaatsen (de machine tussendoor uiteraard wel helemaal van de
netspanning halen!), net zolang tot de boel weer dood blijft. Het laatst
teruggeplaatste onderdeel is dan de vermoedelijke oorzaak.

Als alleen moederbord + voeding ook dood blijft, zou je ook nog de CPU los
kunnen halen. Als de voeding daarna wel start, is de CPU verdachte nummer
één. als er dan nog niks gebeurt, is het moederbord vermoedelijk stuk.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Met een lege batterij krijg je als eerste een melding dat het
non volatile memory niet in orde is, en je hoort veelal een
piepje. Daarna kan je door middel van toetsen kiezen of
je in het bios wil om de tijd etc goed te zetten of je gewoon
wil opstarten. De PC moet daarna gewoon opstarten, er
zijn echter situaties waarbij bijvoorbeeld Sata disks niet
gevonden worden en er dus geen boot device is, je zou
dan weer een melding moeten krijgen.

Bij helemaal geen start kan er van alles stuk of corrupt zijn.

"PH-L" <bill.p...@skipthis.neuf.fr> schreef in bericht

: Een vraagje aan ervaren sleutelaars: wat gebeurt er als de spanning van de

:
:

PH-L

bedankt, ik zal die sequence eens doorlopen om de schuldige op te sporen.
Bill

"Richard Rasker" <spam...@linetec.nl> wrote in message

> ��n. als er dan nog niks gebeurt, is het moederbord vermoedelijk stuk.

Hans Mesman

Het is niet uitgesloten dat een lege CMOS batterij niet de schuldige is.
Klinkt zeer onwaarschijnlijk en zou ook niet mogen, maar ik heb bepaalde
modellen laptops meegemaakt die weigerden op te starten als de batterij
leeg was.

Hans