Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Draadloos = Hopeloos

5 views
Skip to first unread message

Floor

unread,
Nov 17, 2009, 5:43:51 AM11/17/09
to
Deze week werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: hoe
geavanceerder onze hardware wordt, des te gevoeliger en dus hoe meer
problemen ze veroorzaken. Heb een LCD televisie die tot voor drie weken
zonder problemen werkte. Opeens, van de ene dag op de andere, had ik geen
ontvangst meer op alle RTL kanalen. Nadat de kabelleverancier mijn signaal
had doorgemeten (82dB, meer dan genoeg, perfect beeld, bijna oversignaal) en
65 euri armer aan voorrijkosten hoorde ik via via dat mijn overbuurman een
nieuwe draadloze buitentemperatuurmeter had geinstalleerd. Ik heb hem
gevraagd of hij dat ding eens wilde uitzetten. En wat bleek: storing
verholpen! Ik zal jullie niet vermoeien met de technische details, maar
blijkt dat mijn TV op de een of andere manier gevoelig is voor die
frequentie (vandaar dat de kabelleverancier geen fout kon ontdekken).

Nu maar eens zien hoe ik dit probleem kan oplossen want ik heb eigenlijk
geen zin om een nieuwe TV aan te schaffen. Ik denk ook dat ik mijn buurman
niet kan verplichten om een andere buitentemperatuurmeter aan te schaffen...

--
Floor

"E.S.®"

unread,
Nov 17, 2009, 5:52:11 AM11/17/09
to
Floor schreef:

Conrad heeft Duitse modellen welke op een andere frequentie werken als
de in Nederland gangbare. Misschien kan je hem er daar een van geven?

--

Mvg, Eric

Menno

unread,
Nov 17, 2009, 5:57:17 AM11/17/09
to
Floor schreef :

Hoogwaardige binnenbekabeling kan het probleem oplossen, dus geen
bouwmarktkwaliteit !

--
Met de vriendelijke groeten van Menno oet Grunnen

Een dutje achter het stuur is soms van eeuwige duur


Rob

unread,
Nov 17, 2009, 8:24:50 AM11/17/09
to
Floor <fl...@nodomain.com> wrote:
> ontvangst meer op alle RTL kanalen. Nadat de kabelleverancier mijn signaal
> had doorgemeten (82dB, meer dan genoeg, perfect beeld, bijna oversignaal) en
> 65 euri armer aan voorrijkosten hoorde ik via via dat mijn overbuurman een
> nieuwe draadloze buitentemperatuurmeter had geinstalleerd. Ik heb hem
> gevraagd of hij dat ding eens wilde uitzetten. En wat bleek: storing
> verholpen! Ik zal jullie niet vermoeien met de technische details, maar
> blijkt dat mijn TV op de een of andere manier gevoelig is voor die
> frequentie (vandaar dat de kabelleverancier geen fout kon ontdekken).

Dit betekent dat je kabels en/of pluggen slecht zijn.
Vervang deze door goede kwaliteit. De kabelaar heeft daar ook een
info site over. http://www.kabelkeur.nl/

Bart Mendelson

unread,
Nov 17, 2009, 8:29:33 AM11/17/09
to
Floor schreef:
Naast andere tips zou je ook de overbuurman kunnen vragen zijn
buitenthermometer aan de achterkant van het huis te plaatsen. Wellicht
is dat voldoende.

--
Met vriendelijke groet,
Bart Mendelson
Web: www.mendelson.nl
Blog: http://bartmendelson.wordpress.com/

Floor

unread,
Nov 17, 2009, 12:26:56 PM11/17/09
to
Menno:

> Hoogwaardige binnenbekabeling kan het probleem oplossen, dus geen
> bouwmarktkwaliteit !

Ja dat heb ik ook, plus connectors van Hirschmann.

--
Floor

Floor

unread,
Nov 17, 2009, 12:28:08 PM11/17/09
to
Bart Mendelson:

> Naast andere tips zou je ook de overbuurman kunnen vragen zijn
> buitenthermometer aan de achterkant van het huis te plaatsen. Wellicht is
> dat voldoende.

Ja dat heb ik inmiddels ook gevraagd. Is ook beter want nu staat ie op het
Zuiden.

--
Floor

Floor

unread,
Nov 17, 2009, 12:30:22 PM11/17/09
to
Rob:

> Dit betekent dat je kabels en/of pluggen slecht zijn.

Alles is al Hirschmann opgetuigd (incl. afgeschermde kabels).

bedankt voor de tip

--
Floor

Rob

unread,
Nov 17, 2009, 12:37:51 PM11/17/09
to

Wellicht zitten je connectors er niet goed aan dan.
Als je bekabeling in orde is dan heb je geen last van dit soort
dingen.

Bert ( A W RvB )

unread,
Nov 17, 2009, 3:21:52 PM11/17/09
to
"Floor" <fl...@nodomain.com> schreef in bericht
news:k4BMm.30507$NC5....@newsfe05.ams2...

> Rob:
>
>> Dit betekent dat je kabels en/of pluggen slecht zijn.
>
> Alles is al Hirschmann opgetuigd (incl. afgeschermde kabels).

Ik vermoed dat je het probleem bij de tv moet zoeken!

Probeer eens een gedeelte van de tv af te schermen met (meervoudig
dubbel) aluminiumfolie. Of ga er eens voor / tussen zender en tv staan. Ik
heb een bewakingscamera die gestoord wordt door zo'n mast voor mobiele
telefoons en een gedeelte van die camera heb ik ingepakt in aluminiumfolie
en sindsdien is het probleem over.


>
> bedankt voor de tip
>
> --
> Floor

--

Bert ( A W RvB )
be...@rjrsnvbrn.nl
www.rjrsnvbrn.nl

Frans

unread,
Nov 18, 2009, 5:48:16 AM11/18/09
to

"Floor" <fl...@nodomain.com> schreef in bericht
news:d7vMm.51836$s_4....@newsfe02.ams2...

Die draadloze tempertuurdingen kun je op meer dan ��n kanaal instellen.


Rob

unread,
Nov 18, 2009, 8:23:45 AM11/18/09
to
Frans <ja...@uitdenhaag.invalid> wrote:
> Die draadloze tempertuurdingen kun je op meer dan één kanaal instellen.

Waarschijnlijk zijn dat alleen "logische" kanalen.
De zendfrekwentie blijft gelijk maar hij kent zichzelf een ander
nummer toe zodat het weerstation ze uit elkaar kan houden.

"E.S.®"

unread,
Nov 18, 2009, 11:05:32 AM11/18/09
to
Rob schreef:


Klopt, vandaar mijn advies om zo'n ding bij Conrad te kopen.
http://shop.conrad.nl/elektronica-meetapparatuur/meetinstrumenten/klokken-weegschalen-meetapparatuur/digitale-weerstations/646233.html

Dat is volgens mij een Duits model welke in Nederland in principe niet
is toegestaan. Deze zendt/ontvangt op 868MHz.
In Nederland zitten de meeste draadloze apparaten in de 400+MHz dacht ik.
Vandaar dat veel van die apparaten elkaar dwars zitten.

Mijn vorige weerstation deed het niet als de buren hun draadloze
koptelefoon aanzetten. :-(

--

Mvg, Eric

Floor

unread,
Nov 19, 2009, 4:52:30 AM11/19/09
to
Floor:

> Nu maar eens zien hoe ik dit probleem kan oplossen want ik heb eigenlijk
> geen zin om een nieuwe TV aan te schaffen. Ik denk ook dat ik mijn buurman
> niet kan verplichten om een andere buitentemperatuurmeter aan te
> schaffen...

Nou, het probleem is opgelost. De buurman heeft zijn buitentemperatuurmeter
verplaatst naar de andere kant van zijn woning (noorden) en ik heb voor de
zekerheid de coaxkabel van mijn TV vervangen door een ander (met behoud van
de Hirschmann connectors).

bedankt voor jullie adviezen en verhelderende suggesties.

--
Floor

Floor

unread,
Nov 19, 2009, 4:56:48 AM11/19/09
to
E.S.:

> Conrad heeft Duitse modellen welke op een andere frequentie werken als de
> in Nederland gangbare. Misschien kan je hem er daar een van geven?

Ja, dat zou ik kunnen doen, ware het niet dat ik er niet van overtuigd ben
dat ik degene ben die het probleem moet oplossen.
Is mijn TV (Panasonic) niet goed afgeschermd of zit mijn buurman op een
verkeerde frequentie?

Hoe fijn zou het zijn als alle hardware fabrikanten nu eens een soort van
NEN/ISO standaard zouden hanteren mbt afscherming van electronische
apparatuur en het gebruik van frequenties.

--
Floor

Rob

unread,
Nov 19, 2009, 5:20:41 AM11/19/09
to
Floor <fl...@nodomain.com> wrote:
> Hoe fijn zou het zijn als alle hardware fabrikanten nu eens een soort van
> NEN/ISO standaard zouden hanteren mbt afscherming van electronische
> apparatuur en het gebruik van frequenties.

Een kabelnet is gebaseerd op het gebruik van frekwenties die ook in
de ether in gebruik zijn. Als het kabelnet alleen ongebruikte frekwenties
zou mogen inzetten dan zou er veel te weinig ruimte zijn.

Daarom is het van belang dat alles wat betrokken is bij een kabelnet
goed is afgeschermd tegen storende zenders op dezelfde frekwentie.

Geen enkele norm of standaard kan voorkomen dat consumenten spullen
kopen en gebruiken die niet voldoen.

Zie www.kabelkeur.nl voor informatie.

0 new messages