Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

SATA2 Logic drive no

0 views
Skip to first unread message

Rob

unread,
Nov 10, 2009, 2:24:10 PM11/10/09
to
Op mijn motherboard zijn 6 SATA2 connectors

SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2
SATA2_3, SATA2_4, eSATA

Vraag, wanneer ik 4 x 1 TB HDrive installeer is dan
de Logic Disk no het zelfde als de nummer op de
SATA2_x connector?

Thks Rob

John

unread,
Nov 10, 2009, 2:48:35 PM11/10/09
to
Je kan de 4 schijven gewoon aansluiten op de sata port 0 t/m 3, zou prima
moeten werken.

gr en suc6 John


arja

unread,
Nov 10, 2009, 5:28:52 PM11/10/09
to
"Rob" <nom...@telfort.nl> schreef in bericht
news:4af9bde0$0$28153$5fc...@news.tiscali.nl...

Ja maar vaar er nooit op blind en check het als iets mogelijks
destructiefs gaat doen.
Dat is heel eenvoudig bij sata omdat het in principe hotswappable
is by design kan je mits er niet geschreven wordt de schijf
draaiend agkoppelen.

arja

~PCfreak�~

unread,
Nov 11, 2009, 2:06:34 AM11/11/09
to
Op Tue, 10 Nov 2009 23:28:52 +0100, schreef "arja"
<aaihe...@gmail.com> het volgende.

>> Op mijn motherboard zijn 6 SATA2 connectors
>>
>> SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2
>> SATA2_3, SATA2_4, eSATA
>>
>> Vraag, wanneer ik 4 x 1 TB HDrive installeer is dan
>> de Logic Disk no het zelfde als de nummer op de
>> SATA2_x connector?

>Ja maar vaar er nooit op blind en check het als iets mogelijks
>destructiefs gaat doen.
>Dat is heel eenvoudig bij sata omdat het in principe hotswappable
>is by design kan je mits er niet geschreven wordt de schijf
>draaiend agkoppelen.
>
>arja

Was dat niet alleen als AHCI in de bios enabled is?
Ik meen dat in IDE-mode hotswappen niet aan te raden is.

groetjes Henk
--
#Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing
gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld#
Algemene tips om zelf een PC te bouwen, zie mijn site.
use...@pc-freak.nl http://www.pc-freak.nl

André, PE1PQX

unread,
Nov 11, 2009, 3:44:03 AM11/11/09
to
~PCfreakᅵ~ heeft uiteengezet op 11-11-2009 :

> Op Tue, 10 Nov 2009 23:28:52 +0100, schreef "arja"
> <aaihe...@gmail.com> het volgende.
>
>>> Op mijn motherboard zijn 6 SATA2 connectors
>>>
>>> SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2
>>> SATA2_3, SATA2_4, eSATA
>>>
>>> Vraag, wanneer ik 4 x 1 TB HDrive installeer is dan
>>> de Logic Disk no het zelfde als de nummer op de
>>> SATA2_x connector?
>
>> Ja maar vaar er nooit op blind en check het als iets mogelijks
>> destructiefs gaat doen.
>> Dat is heel eenvoudig bij sata omdat het in principe hotswappable
>> is by design kan je mits er niet geschreven wordt de schijf
>> draaiend agkoppelen.
>>
>> arja
>
> Was dat niet alleen als AHCI in de bios enabled is?
> Ik meen dat in IDE-mode hotswappen niet aan te raden is.
>
> groetjes Henk

Klopt... 'normaal' IDE mode is niet hot swappable, AHCI wel. Hoewel
AHCI ook verre van perfect is...

Ik zou toch voor een eSATA controller gaan, die alleen eSATA aanstuurt.


Rob

unread,
Nov 11, 2009, 4:13:11 AM11/11/09
to
André PE1PQX <Andre_ge...@pe1pqx.eu> wrote:
> ~PCfreak©~ heeft uiteengezet op 11-11-2009 :

Waarom wordt er nou ineens swappen bij gehaald?
Die man wil toch alleen maar weten of zijn 4 schijven de nummers krijgen
die horen bij de poorten waar hij ze in prikt?

arja

unread,
Nov 11, 2009, 4:36:19 AM11/11/09
to
"Rob" <nom...@example.com> schreef in bericht
news:slrnhfl017....@xs7.xs4all.nl...

> Waarom wordt er nou ineens swappen bij gehaald?
> Die man wil toch alleen maar weten of zijn 4 schijven de nummers
> krijgen
> die horen bij de poorten waar hij ze in prikt?

Misschien even doordenken of-lezen?

arja

Gerard Bok

unread,
Nov 11, 2009, 9:36:04 AM11/11/09
to
On Tue, 10 Nov 2009 23:28:52 +0100, "arja" <aaihe...@gmail.com>
wrote:

>"Rob" <nom...@telfort.nl> schreef in bericht
>news:4af9bde0$0$28153$5fc...@news.tiscali.nl...
>> Op mijn motherboard zijn 6 SATA2 connectors
>>
>> SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2
>> SATA2_3, SATA2_4, eSATA
>>
>> Vraag, wanneer ik 4 x 1 TB HDrive installeer is dan
>> de Logic Disk no het zelfde als de nummer op de
>> SATA2_x connector?

Bij twijfel creeer je op iedere drive een ID file. Of gebruik de
volume namen om de drives te identificeren.
Als 4 drives zich, pakweg Samsung 1000G noemen, dan kan ik je
voorspellen welke drive je gaat wissen: de verkeerde ;-)

>Ja maar vaar er nooit op blind en check het als iets mogelijks
>destructiefs gaat doen.
>Dat is heel eenvoudig bij sata omdat het in principe hotswappable
>is by design kan je mits er niet geschreven wordt de schijf
>draaiend agkoppelen.

Ho Ho Ho! 'By design', ja. Wat SATA betreft tenminste.
Het principe dat voor alle hardware geldt: zolang het niet
gebruikt wordt, kun je zonder :-)

Probleem is meestal, dat er ook een OS draait. En ook dat moet
met 'hot swappable' om kunnen gaan.
Als de naam van dat OS met een W begint is dat meestal niet het
geval :-)
(En als het een systeemdrive betreft maakt zelfs het soort OS
niks uit.)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

André, PE1PQX

unread,
Nov 11, 2009, 9:43:37 AM11/11/09
to
,knip.

> Als de naam van dat OS met een W begint is dat meestal niet het
> geval :-)

Verklaar je nader?!?
Een USB HD is toch ook hot-swappable? Of had je liever 'hot-pluggable'
willen lezen?


Rob

unread,
Nov 11, 2009, 10:36:38 AM11/11/09
to
Gerard Bok <bok...@zonnet.nl> wrote:
> On Tue, 10 Nov 2009 23:28:52 +0100, "arja" <aaihe...@gmail.com>
> wrote:
>
>>"Rob" <nom...@telfort.nl> schreef in bericht
>>news:4af9bde0$0$28153$5fc...@news.tiscali.nl...
>>> Op mijn motherboard zijn 6 SATA2 connectors
>>>
>>> SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2
>>> SATA2_3, SATA2_4, eSATA
>>>
>>> Vraag, wanneer ik 4 x 1 TB HDrive installeer is dan
>>> de Logic Disk no het zelfde als de nummer op de
>>> SATA2_x connector?
>
> Bij twijfel creeer je op iedere drive een ID file. Of gebruik de
> volume namen om de drives te identificeren.
> Als 4 drives zich, pakweg Samsung 1000G noemen, dan kan ik je
> voorspellen welke drive je gaat wissen: de verkeerde ;-)

Ik neem aan dat de discussie over Windows gaat...
Zelf heb ik een bos SATA disks aan een Linux machine hangen en
die mount ze op basis van type en serienummer van de diskdrive.
Dus als ik de kabeltjes omsteek blijven de disks hetzelfde heten
in het systeem.
Of zo iets in Windows ook kan weet ik niet.

arja

unread,
Nov 11, 2009, 12:11:13 PM11/11/09
to
"Gerard Bok" <bok...@zonnet.nl> schreef in bericht
news:4afac9e0...@News.Individual.NET...

>
> Ho Ho Ho! 'By design', ja. Wat SATA betreft tenminste.
> Het principe dat voor alle hardware geldt: zolang het niet
> gebruikt wordt, kun je zonder :-)
>
> Probleem is meestal, dat er ook een OS draait. En ook dat moet
> met 'hot swappable' om kunnen gaan.
> Als de naam van dat OS met een W begint is dat meestal niet het
> geval :-)
> (En als het een systeemdrive betreft maakt zelfs het soort OS
> niks uit.)

Ook onder het OS dat met een W begint koppel ik regelmatig sata
schijven af en aan zonder dat dat ooit problemen gegeven heeft.
Uiteraard niet de systeemschijf van dat moment :)
Na het aansluiten van schijven wil W wel eens zeuren dat een
reboot nodig is maar dat weet ik wel beter, ze werken ook zonder
gewoon goed.

arja

Gerard Bok

unread,
Nov 11, 2009, 12:20:07 PM11/11/09
to
On Wed, 11 Nov 2009 15:43:37 +0100,
=?ISO-8859-15?Q?Andr=E9,_PE1PQX?= <Andre_ge...@pe1pqx.eu>
wrote:

Een USB harddisk kan hardwarematig hot-swappable zijn.
Maar diezelfde harddisk wordt door het OS als 'drive' gezien. Als
het OS niet ondersteunt dat die drive plotseling kan opduiken
--en weer verdwijnen-- dan heb je een probleem.
Onder Windows is het plotseling opduiken van een extra drive
meestal geenenkel probleem. Het plotseling verdwijnen wel !

Dus eigenlijk: hot plug wordt ondersteund, hot unplug niet :-)
(Je kunt zelfs enige invloed uitoefenen op het hoe/wanneer het
fout gaat. Windows kent een keuze-instelling voor maximale
prestatie / maximale veiligheid bij externe drives.)
Of zo'n extra drive als USB of als eSata wordt aangesloten maakt
daarbij eigenlijk geen verschil.

Rob

unread,
Nov 11, 2009, 12:31:26 PM11/11/09
to
Gerard Bok <bok...@zonnet.nl> wrote:
> On Wed, 11 Nov 2009 15:43:37 +0100,
> =?ISO-8859-15?Q?Andr=E9,_PE1PQX?= <Andre_ge...@pe1pqx.eu>
> wrote:
>
>>,knip.
>>> Als de naam van dat OS met een W begint is dat meestal niet het
>>> geval :-)
>>
>>Verklaar je nader?!?
>>Een USB HD is toch ook hot-swappable? Of had je liever 'hot-pluggable'
>>willen lezen?
>
> Een USB harddisk kan hardwarematig hot-swappable zijn.
> Maar diezelfde harddisk wordt door het OS als 'drive' gezien. Als
> het OS niet ondersteunt dat die drive plotseling kan opduiken
> --en weer verdwijnen-- dan heb je een probleem.
> Onder Windows is het plotseling opduiken van een extra drive
> meestal geenenkel probleem. Het plotseling verdwijnen wel !
>
> Dus eigenlijk: hot plug wordt ondersteund, hot unplug niet :-)

Ik weet niet of het je wel eens is opgevallen, maar als je een hotpluggable
drive aansluit op een Windows systeem dan verschijnt er in de system tray
een icoontje waar je op moet klikken voor je hem weer afkoppelt.
Als je er op klikt verschijnt er een lijstje drives (wel wat onduidelijk
omdat dezelfde er vaak 2 of 3 keer in staat) en dan kun je "veilig
verwijderen" kiezen.

Doe je het op die manier dan gaat er niks fout.

Gerard Bok

unread,
Nov 11, 2009, 2:13:00 PM11/11/09
to

Klopt !
En dat is precies waarom Windows wel hot-pluggable is maar niet
hot-swappable. Ofwel: insteken gaat goed; uittrekken kan
vergaande consequenties hebben.
(Terwijl de onderliggende USB of eSata technologie op zich het
uitnemen wel ondersteunt.)

post2u

unread,
Nov 12, 2009, 1:55:36 AM11/12/09
to
"Gerard Bok" <bok...@zonnet.nl> wrote in message
news:4afaf088...@News.Individual.NET...
................

> Een USB harddisk kan hardwarematig hot-swappable zijn.
> Maar diezelfde harddisk wordt door het OS als 'drive' gezien. Als
> het OS niet ondersteunt dat die drive plotseling kan opduiken
> --en weer verdwijnen-- dan heb je een probleem.
> Onder Windows is het plotseling opduiken van een extra drive
> meestal geenenkel probleem. Het plotseling verdwijnen wel !
..........
> Gerard Bok


Een refresh in je device manager, maakt een reboot meestal overbodig.

Tot nu toe, kan ik Sata en eSata zoveel aan- en afkoppelen als ik wil.
[ Touch wood!! ]


Gerard Bok

unread,
Nov 12, 2009, 6:25:18 AM11/12/09
to

Precies :-)
'Meestal gaat het goed' en 'meestal heb je een goede backup'.
Op de een of andere manier wandelen deze 2 altijd samen naar
mijnheer Murphy. Waardoor ze gelijktijdig afwezig zijn.

post2u

unread,
Nov 12, 2009, 7:39:58 AM11/12/09
to
"Gerard Bok" <bok...@zonnet.nl> wrote in message
news:4afbefff...@News.Individual.NET...
> Gerard Bok

Als je van de 'oudere generatie' bent, hecht je sowieso niet veel geloof aan
betrouwbaar 'hotswappen' en 'stekkertjes eruit trekken' tijdens de
wedstrijd....:))


0 new messages