Berekenen RSI

Ivo van Thiel

Voor de StockBrowser wil ik de RSI gaan bereken, op
eerste gezicht een simpele formule. Maar echter 1
adder onder het gras; hoe berekening ik de
average closing prices van up en down days.

Gewoon de closing van de up dagen en de down dagen
optellen en delen door het aantal perioden blijkt
niet te werken.

Wie heeft de complete formule?

Grtn,
Ivo van Thiel

http://www.xs4all.nl/~ithiel/

Geert Menting

to Ivo van Thiel

Relatieve sterkte index

Auteur: J. Welles Wilder

De Relatieve Sterkte Index (RSI) grafiek geeft aan of het fonds
overbought of oversold is, d.w.z. te snel gestegen of gedaald is.

Indien de grafiek boven de 70% lijn komt dan is het fonds overbought.
Komt de grafiek onder de 30% lijn dan is het fonds oversold.

De ongewogen versie van de relatieve sterkte index wordt berekend door
het verschil van de slotkoersen te bepalen met de vorige slotkoersen.
Indien het verschil positief is wordt dit bij de positieve term (Up)
opgeteld en is het verschil negatief dan wordt de waarde opgeteld bij de
negatieve term (Down). Deze berekening wordt herhaald voor het opgegeven
aantal koersen (RSI periode, standaard 14).

De RSI wordt vervolgens als volgt bepaald:

RSI = 100*(Up[14]/Down[14])/(1+Up[14]/Down[14])

Bij de standaard (exponentiële) berekening van de RSI wordt bij een
periode van bijv. 14 dagen iedere nieuwe RSI waarde bepaald door 13/14
maal de RSI waarde van de vorige dag, plus 1/14 van de waarde van RSI
formule die hierboven wordt gegeven, waarbij Up en Down echter slechts
over die dag worden berekend en niet over 14 dagen.

De RSI dient niet te worden verward met de Relatieve Sterkte.

Relatieve Sterkte Index (RSI)
. Deze indicator geeft u een beeld van hoe overgekocht en verkocht een
aandeel is (OVERBOUGHT-OVERSOLD). De RSI is goed bruikbaar in een
horizontale markt, waarbij de koers zich binnen een horizontale band
beweegt.
. De grafiek laat u drie velden zien het eerste veld van 0 tot 30% heet
het OVERSOLD gebied. Het is aantrekkelijk om aandelen te kopen wanneer
deze de 30% lijn in positieve richting wordt doorbroken. Hierna komt men
in een NEUTRAAL gebied; hier is het verstandig om af te wachten totdat
de 70% lijn wordt gepasseerd (OVERBOUGHT). Nu is het raadzaam om
nauwlettend de koers te volgen en pas tot verkoop over te gaan als de
70% lijn in negatieve richting wordt doorbroken.
. Bij een duidelijke trend is het aan te bevelen eerder te
reageren, de curve schuift dan mee in dezelfde richting.
. Standaard wordt bij de RSI de 14 dagen gebruikt, deze kunt u naar
behoefte veranderen, bij een te lage instelling heeft men kans op teveel
aan- of verkoop signalen.
. Heel belangrijk is het om te kijken of er een DIVERGENTIE optreedt,
dit is een tegenovergestelde richting van de indicator t.o.v. de koers
of toppenvorming.

Groeten Geert Menting

Walter Lennartz

On 13 Apr 1998 16:21:26 GMT, Geert Menting <geert....@usa.net>
wrote:

Gebruik je ook Wall$treet !?
Deze beschrijving komt mij heel bekend voor.

m.vr. gr.

Walter Lennartz
wa...@wxs.nl

acti...@worldonline.nl

Ivo van Thiel <ith...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
>average closing prices van up en down days.

>Gewoon de closing van de up dagen en de down dagen
>optellen en delen door het aantal perioden blijkt

Only for the first n period you should do the calculation.in such a way.
The rest depends on previous value.

Wilder's RSI is : 100 - 100/(1+PN Ratio)

In practice it should be something like this:

(Note: You should enable long lines to see this properly.)

e.g. n=3

Price P(+) N(-) Poz previous multiply by(n-1) <=2> +P /n <=3> =Poz Neg. previous multiply by(n-1) <=2> +N /n <=3> =Neg Poz/Neg =PNRatio RSI=100 - 100/(1+PN Ratio)

23 - -
18 0 5
22 4 0
18 0 4 - - (not 1st time) 1st=sumP /n= 1.33 - - (not 1st time) 1st=sumN /n =1.66 0.8 44.44
14 0 4 1.33 2.66 2.66 0.89 1.66 3.32 7.32 2.44 0.36 26.47
12 0 2 0.89 1.78 1.78 0.59 2.44 4.88 6.88 2.29 0.26 20.63
16 4 0 0.59 1.18 5.18 1.73 2.29 4.58 4.58 1.53 1.13 53.05
21 5 0 1.73 3.46 8.46 2.82 1.53 3.06 3.06 1.02 2.76 73.40
etc, enz

In appreciation of Ivo's grand work,

Senad