fiscale partners

Erik Muurman

ik was vergeten mijn vriendin als fiscale partner op te voeren.
nu de vragen:
1. Mijn vriendin heeft geen inkomen ( studeert ) wel heeft ze voorlopige
teruggave gehad. als ik haar als fiscale partner invoer dan blijft het
teruggave bedrag hetzelfde. heeft ze ten onrechte voorlopige teruggave
gehad?
2. Als je voor fiscale partnerschap kiest dan kun je de teruggave opdelen.
als ik de studiekosten van mijn vriendin opvoer zie ik als ik alle teruggave
aan mezelf toeken dat het teruggve bedrag hoger word. als ik een deel naar
mijn vriendin opvoer dan zie ik bij haar geen bedrag als teruggave
tevoorschijn komen. moet ik aangezien zij geen inkomen heb alle teruggave
naar mezelf toekennen?

jo...@hotmail.com

"Erik Muurman" <muur...@hotmail.com> wrote in message news:<c3om0i$k83$1...@nl-news.euro.net>...

Als je vriendin langer dan 6 maanden op hetzelfde adres dan jij stond
ingeschreven, en ze daar ook inderdaad langer dan 6 maanden woonde,
mag je haar als fiscaal partner "opvoeren".
Als zij zelf helemaal geen inkomen heeft gehad, heeft zij alleen recht
op de teruggave van de algemene heffingskorting als zij een fiscale
partner heeft die wel (voldoende) belasting betaald heeft. Zij kan dus
nooit meer terugkrijgen dan op jouw salaris aan loonbelasting is
ingehouden.
Als zij een voorlopige teruggave heeft gekregen en hier achteraf geen
recht op heeft, omdat ze geen fiscale partner heeft, moet ze alles
terugbetalen.
Beide partners moeten op elkaars aangifte aangeven dat ze verzoeken om
het fiscaal partnerschap en de partner moet hier ook voor meetekenen.

Als het door jou programma gebruikte programma haar geen teruggaaf
voor algemene heffingskorting geeft, kan dat de volgende oorzaken
hebben:
1. je hebt haar wel opgevoerd als partner maar hebt niet aangegeven,
dat je hebt gekozen voor het fiscaal parnerschap. (meest
waarschijnlijke)
2. je betaalt zelf onvoldoende belasting om haar de (gehele) algemene
teruggave te geven.
3. je voldoet niet aan de criteria: 6 maanden op 1 adres ingeschreven
staan
etc en dan kun je dus ook niet kiezen om elkaars fiscale partner te
zijn.
de mogelijkheid in het programma ontbreekt dan gewoon.
4. iets anders

Als je de studiekosten aan haar toerekent, zal dat inderdaad niet
leiden tot een teruggaaf. Want ze heeft geen inkomen en betaalt dus
geen belasting en je kan alleen TERUGKRIJGEN als je iets betaalt hebt
(of als je fiscale partner betaald heeft).
Studiekosten vallen onder de gezamelijke aftrekposten, dit betekent
dat je deze posten allemaal aan jezelf mag toedelen (als jullie
tenminste fiscale partners zijn), en dit zou dan, als je de drempel
tenminste overschrijdt, leiden tot een aftrekpost en mogelijkerwijs
tot een (extra) teruggaaf.

Let wel:
Als zij een studiebeurs kreeg, moet zij het gedeelte van de
studiebeurs wat betrekking heeft op studiekosten weer in mindering
brengen op de afgetrokken studiekosten.

jos

Erik Muurman

ik gebruik het officiele Aangifte programma van de belastingdienst.

> 1. je hebt haar wel opgevoerd als partner maar hebt niet aangegeven,
> dat je hebt gekozen voor het fiscaal parnerschap. (meest
> waarschijnlijke)

ik heb haar opgevoerd als fiscaal partner

> 2. je betaalt zelf onvoldoende belasting om haar de (gehele) algemene
> teruggave te geven.

mijn brutoloon is : 31367,00 arbeidskorting is: 1105,00 loonheffingis :
8451,00

> [...]
> zijn.
> de mogelijkheid in het programma ontbreekt dan gewoon.

ik sta het gehele jaar op hetzelfde adres ingeschreven.

uit de help van het programma:
Tijdelijke verhoging algemene heffingskorting

U heeft recht op een tijdelijke verhoging van de algemene heffingskorting
voor de kalenderjaren 2003, 2004 en 2005, als één van de volgende situaties
geldt:
- U had winst uit onderneming en u had geen recht op de zelfstandigenaftrek.
- U had inkomsten uit overige werkzaamheden uit arbeid.
- U ontving belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen die niet
onder de loonheffing vielen.
- U had in 2003 een fiscale partner en een belastbaar inkomen uit werk en
woning dat minder was dan EUR 5.582.

Als u in 2003 geen fiscale partner had, dan komt u voor de tijdelijke
verhoging van de algemene heffingskorting in aanmerking als uw verschuldigde
belasting over het belastbare inkomen uit werk en woning relatief laag is.
De Belastingdienst houdt bij het berekenen van de aanslag automatisch
rekening met deze korting.

ik zou dus recht hebben op tijdelijke verhoging alg. heffingskorting.Hier
zou automatisch rekening mee worden gehouden. maar bij het overzicht zie ik
er niets van terug. de teruggave blijft dan ook hetzelfde als zonder fiscaal
partner!