Lijfrente: Ook pensioenpremies aftrekbaar?

1 view

Hace

Hoi,

Ik heb zojuist online mijn reserveringsruimte over 1996 online berekent,
en aangezien ik dat jaar net begon met werken, en geen pensioen of
lijfrente heb gespaard zie ik dat ik een behoorlijk pensioengat heb
opgebouwd voor dat jaar.

Dit kwam er uit:
======
Toelichting

Over het jaar 1996 heeft u een niet-benutte jaarruimte berekend van 0.

Het bedrag aan premies dat u over 2003 in de reserveringsruimte mag
aftrekken, bedraagt maximaal 3969.
======

Nu is mijn vraag:

Mag ik behalve betaalde lijfrentes van het jaar 2003, ook de gedane
pensioenpremies aftrekken?

Ik ga dan in het opmerkingenveld zeggen dat ik het dus de
reserveringsruimte van 1996 hiervoor wil gebruiken.

Kortom mag dat wel wat ik van plan ben met aftrekken pensioenpremies?

Groet,

Sjoerd Zijlstra

"Hace" <notfo...@busy.com> schreef in bericht

Als dit pensioenpremies zijn die door je werkgever betaald zijn, of door jou
betaald zijn en al met je loon verrekend, dan kun je ze niet aftrekken. Ze
zijn dan al vrijgesteld van loonbelasting verrekend. Hoe kom je aan het
bedrag: op je loonstrookje? (dus niet meer aftrekbaar) of heb je zelf een
polis gesloten?

Hace

> [...]
> aftrekken. Ze zijn dan al vrijgesteld van loonbelasting verrekend. Hoe
> kom je aan het bedrag: op je loonstrookje? (dus niet meer aftrekbaar)

Hallo Sjoerd,

Aha. Nee het is een maandpremie via pensioensvoorziening van de
werkgever; ze staan op het loonstrookje en zijn dus inderdaad al
vrijgesteld van de belasting verrekend.

Bedankt voor het antwoord!