Ik woon/werk in buitenland & Verkoop eigen huis in NL: Belasting vraag

Anton Spaans noSPAM noSPAM

Hallo,

Ik woon en werk in the Verenigde Staten sinds Mei 2000. Sinds 2001 heb ik
geen Nederlands inkomen meer en daarom heb ik ook geen inkomsten belastingen
meer betaald.

Tot op dit moment ben ik nog steeds eigenaar van m'n apartement in
Nederland. Ik ben niet van plan snel weer terug te keren en daarom wil ik
mijn apartement verkopen.

Waarschijnlijk kan ik m'n apartement verkopen voor aanzienlijk meer dan de
aankoopprijs. Ik maak dus winst.

Met 't nieuwe belasting-stelsel is wat gewijzigd, heb ik gemerkt... :=)

Gezien deze feiten...

- Apartement gekocht in zomer 1998.
- Sinds 2001 geen nederlandse inkomsten gehad, dus ook geen belasting aftrek
genoten voor de hypotheek-rente.
- Sinds Mei 2000 niet meer in mijn apartement gewoond.

... wat gebeurt er met de winst? Moet ik binnen een bepaalde tijd een nieuwe
woning kopen om belasting te vermijden (ik zal geen woning kopen in
Nederland... ik woon en werk in de USA)? Of, hoef ik uberhaupt geen
belasting te betalen over de winst, omdat ik gedurende de laatste jaren geen
hypotheek-aftrek heb genoted (en wordt apartement niet beschouwd als
hoofd-verblijfplaats, maar als 2e huis)?

Alvast hartelijk dank voor uw help.

-- Anton Spaans.

GizmoŠ

met die winst gebeurt niets, die verdwijnt gewoon in je binnenzak.

"Anton Spaans" <aspaans at(noSPAM) smarttime dot(noSPAM) com> schreef in
bericht news:b4ydneM1NoF...@speakeasy.net...

bausie.

Anton Spaans wrote:

> [...]
> hypotheek-aftrek heb genoted (en wordt apartement niet beschouwd als
> hoofd-verblijfplaats, maar als 2e huis)?

De makelaar die de verkoop voor je regeld zal je dat presies kunnen vertellen Anton.
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/

Sjoerd Zijlstra

"bausie." <bau...@xs4all.nl> schreef in bericht

Ha ha, een makelaar die je een goed fiscaal advies kan geven. Ja, ze bestaan
echt, maar ga er niet van uit.