salary split

anton eikhout

Voor mijn afstudeerscriptie Nederlands recht - richting fiscaal - zoek ik
informatie/ingangen over het onderwerp `salary split`. Naar ik heb begrepen
is dit een relatief nieuw fenomeen binnen met name grote concerns, waarbij
de werkgever een deel van het salaris kan uitbetalen in een ander land. Ik
heb net vernomen van een collega dat dit een probleem is, en het was voor
mij geheel nieuw.

Anton Eikhout

odking

anton eikhout schreef:

Is al behoorlijk oud thema. De laatste jaren is er wat meer
vakliteratuur:
- in de bladen "Aanspraak" van uitgeverij IMP en "De Loonbrief" (heb
hier nu geen nadere nummers van)
- Internationaal Belasting Bulletin bijv.
1) P.E. Roeloffs, De salary split. Een economisch verhaal (deel 2),
Internationaal Belasting Bulletin 2000/4, blz. 1-7. Hij bespreekt een
aantal aspecten voor directeuren. (Jurisprudentie over het
toerekeningsprobleem. De werkzaamheden voor buitenlandse vestigingen.
Bedrijfseconomische als vaststaat dat de gepresenteerde opzet
ondeugdelijk is. Kosten in verband met de (internationale)
winstvaststelling. Cyprus-constructie. Inkopers en ondersteunende
dienstverleners.)
2) J.C.L.M. Fijen, De salary-split onder de loep genomen,
Internationaal Belasting Bulletin 1998/4, blz. 1-8.
Mogelijkheden voor salary-split onder de 183-dagenregeling en in geval
het besluit voorkoming dubbele belasting 1989 van toepassing is. De
behandeling van directeursbeloningen. Hoe de hoogte van het buitenlandse
inkomen vast te stellen? Soms aanpassing van pensioenopbouw nodig in
geval van salary-split. Welk deel van het autokostenforfait wordt
vrijgesteld? De behandeling van overige niet-periodieke beloningen.
Socialeverzekeringsaspecten.
- P.W.H. Hoogstraten , Fiscale gevolgen van salary split, Praktijkblad
voor de Salarisadministratie 1998/7, blz. 145-149. Hoe en wanneer het
salaris gesplitst kan worden en wat voor gevolgen dat heeft voor
"gewone" werknemers dan wel bestuurders en commissarissen.
- HR 15 juli 1997, nr. 32 016. etc.

Overigens: had je dat zelf niet kunnen vinden, luie donder...?:)) Er is
wel meer, maar dat past ook goed in het kader van een scriptie, zelf
proberen je weg te vinden in het fiscale doolhof. Kun je wat van
leren...:)). Succes ermee (persoonlijk had ik een wat gemakkelijker
onderwerp gekozen).

Devils_son

anton eikhout wrote in message <973tl3$2nsq$1...@beast.euro.net>...

Goh, ik wist niet dat Utrechtse fiscalisten zo weinig leerde dat ze de
vakstudie niet kunnen vinden in de bibliotheek (hij staat er echt).

En hoezo probleem? Zolang het concern in het buitenland een v.i. of
vennootschap heeft en de arbeid daadwerkelijk aldaar wordt verricht of (als
bijna afgestudeerd fiscalist weet jij dit uiteraard) het gaat om een
bestuurder (tip: even in de verdragen kijken) is er niet zo'n heel groot
probleem.

Devils_son

anton eikhout wrote in message <973tl3$2nsq$1...@beast.euro.net>...

Goh, ik wist niet dat Utrechtse fiscalisten zo weinig leerde dat ze de
vakstudie niet meer kunnen vinden in de bibliotheek (hij staat er echt).

En hoezo probleem. Zolang het concern een v.i. of een vennootschap aldaar
heeft en de arbeid wordt daadwerkelijk aldaar verricht of (en als bijna

afgestudeerd fiscalist weet jij dit uiteraard) het gaat om een bestuurder

(tip: check de verdragen) dan zie ik niet zo veel problemen.

Overigens, niet om het een of het ander, maar ik zou de info voor mijn
scriptie niet uit newsgroups halen.

>Anton Eikhout

Niels van den Akker

Beste Anton,

Dit is niet echt een nieuw fenomeen. Kijk eens in de indexen van WFR en VSN,

succes,

Niels

----------
In artikel <973tl3$2nsq$1...@beast.euro.net>, "anton eikhout"

Jan van Aalderen (Z)

Toch is het wel goed dat hij dit doet, want nu is er een goede kans
dat hij met die scriptie door de mand valt. Dat is beter dan dat hij
slaagt en vervolgens een aantal argeloze belastingplichtigen met uit
luiheid niet op juistheid van jurisprudentie of anderszins
geverifieerde vooronderstellingen op hun bek laat gaan.

--
Vriendelijke groet,
Jan van Aalderen

cato

in article 3A96F245...@niethier.nl, Jan van Aalderen (Z) at
j...@niethier.nl wrote on 24-2-01 12:29 AM:

> [...]
> luiheid niet op juistheid van jurisprudentie of anderszins
> geverifieerde vooronderstellingen op hun bek laat gaan.

Leg dat even uit Jan. Is het goed dat Anton informatie uit deze nieuwsgroep
haalt omdat er dan een goede kans is dat hij met z'n scriptie door de mand
valt? Verklaar je nader. Het lijkt waarschijnlijker dat hij zich realiseert
dat het probleem dat hij meende te onderkennen niet bestaat en dat zijn
onderwerp al behoorlijk uitgekouwd is. En waarop baseer je je optimisme dat
iemand z'n bul niet krijgt omdat zijn of haar scriptie onder de maat is? En
dan nog wel in Utrecht? Ha ha ha.

Sandor Aarnink

Ter info:

http://www.sp.nl/db/nieuws/euronieuwspage.html/755

"anton eikhout" <anton....@icu.nl> schreef in bericht

odking

Sandor Aarnink schreef:

wel, wel... de SP wordt ook nog eens wakker. Waarom hebben ze dit
fenomeen nu pas op de korrel, eigenlijk?

Overigens, zo'n bericht in media is vaak aanleiding voor nog veeeeeel
meer vragen. Door het hoge "klok horen luiden, maar de klepel.."-gehalte
heb je d'r niks aan voor een scriptie (bijv.) maar dient het alleen ter
mobilisatie (lees: wakker schudden) van onze geachte abgeordneten.

Devils son

odking wrote in message <3A98D33D...@home.nl>...

Ik

>wel, wel... de SP wordt ook nog eens wakker. Waarom hebben ze dit
>fenomeen nu pas op de korrel, eigenlijk?

Zoals wel vaker blijkt de SP het niet te begrijpen. Ze vragen onder meer om
een eis dat de werkzaamheden daadwerkelijk in het buitenland worden
verricht. Nou die eis is er reeds. Immers een Salary split bestaat i.h.a.
uit meerdere dienstbetrekkingen en is dus geen misbruiksituatie. Bovendien
laat de SP even weten dat ze niet weten dat Nederland progressievoorbehoud
kent m.b.t. voorkoming dubbele belasting.

Het zou overigens ook kunnen dat de SP het wel weet maar weer bewust
onjuiste informatie de wereld instuurt. De vragen zijn ook op een vrij
demagogische manier gesteld.

Devils son

cato wrote in message ...

Misschien omdat de info hier i.h.a. vrij onbetrouwbaar is?

> [...]
>iemand z'n bul niet krijgt omdat zijn of haar scriptie onder de maat is? En

Utrecht is geen Leiden. Geloof me, een slechte scriptie komt niet zomaar in
aanmerking voor een voldoende in Utrecht. Zeker niet bij de
scriptiebegeleider die hij (waarschijnlijk) heeft.

cato

in article 3a990...@news2.prserv.net, Devils son at devil...@wolmail.nl
wrote on 25-2-01 3:08 PM:

Wie is die waarschijnlijke scriptiebegeleider dan wel? Heeft die begeleider
het onderwerp "salary split" als zeer interessant aanbevolen?

Jan van Aalderen (Z)

cato wrote:

> in article 3A96F245...@niethier.nl, Jan van Aalderen (Z) at

> Leg dat even uit Jan. Is het goed dat Anton informatie uit deze nieuwsgroep
> haalt omdat er dan een goede kans is dat hij met z'n scriptie door de mand

Wie z'n huiswerk niet doet, valt door de mand als de daardoor te
vergaren kennis getoetst wordt.

> [...]
> iemand z'n bul niet krijgt omdat zijn of haar scriptie onder de maat is? En

Da's waar ja. Opleidingen stellen tegenwoordig doorgaans sowieso niet
veel meer voor.