is max koppel altijd het zuinigst???

martin

Volgens de manual heeft een VW Golf IV TDI 115 pk een max koppel bij 1900 rpm. Zover ik weet is rijden op max koppel rpm altijd het zuinigst. Of geldt dat alleen als je het maximale vermogen op dat moment uit de auto probeert te halen?

Concreet: Als ik ergens continu 70 moet rijden, dan kan ik kiezen om precies 1900 rpm te rijden als ik in z'n 4e versnelling rijd. In z'n 5 is dat ongeveer 1700 rpm en in z'n 6 is dat 1500 rpm.

In welke versnelling moet ik nu rijden?

Marc de B (Seat Turbo Soon!)

In z'n 6 voor het laagste verbruik en in 4 voor het maximale rendement uit
je diesel (lees inhalen).

martin <marti...@home.com> schreef in berichtnieuws
E9T46.118441$15.24...@news1.rdc1.az.home.com...

Klaas Ensing

martin <marti...@home.com> schreef in berichtnieuws
E9T46.118441$15.24...@news1.rdc1.az.home.com...

Antwoord:
Eigenlijk begrijp ik jouw vraag niet. Als je op een vlakke weg 70 rijdt
in z'n 4 bij 1900 rpm, gebruik je echt niet het maximum koppel, tenzij
je de motor, met gas op de plank, met de rem afsmoort tot dat toerental.
Dat zal denk ik niet jouw bedoeling zijn. Jouw maximaal haalbaar
vermogen ligt trouwens bij een veel hoger toerental dan waar jouw
maximum koppel is te behalen.
Indien je op NL-vlakke wegen je wilt houden aan de verkeerswetten, zul
je maar heel korte momenten de motor het maximum koppel en het maximum
vermogen kunnen laten leveren. Het is dan slechts mogelijk tijdens
maximaal accelereren, waar je b.v. vanaf 1500 pm vol gas geeft en pas
weer opschakelt bij b.v. 4000 rpm. Slechts dan passeer je het moment van
maximum koppel (1900 rpm) maximum vermogen (4000 rpm).

Om het te begrijpen en voelen, kun je het best even op een fiets gaan
rijden met b.v. 7 versnellingen. Als je in een te hoge versnelling zit
en je wilt jouw snelheid verhogen, zul je heel zwaar op de pedalen
moeten trappen (dus een hoog koppel leveren aan de trapas (vergelijk dit
met jouw motor) terwijl er toch maar weinig koppel op het achterwiel
komt. Je versnelt dan maar heel langzaam. Zit je in een lagere
versnelling (niet te laag) en je wilt versnellen, hoef je minder zwaar
op de pedalen te trappen (dus minder koppel leveren als 'motor') om jouw
snelheid sneller te verhogen, vanwege een veel hoger koppel aan het
achterwiel.

Een auto zal pas vlot optrekken als er een hoog koppel op de aangedreven
wielen komt. Een hoog koppel van de motor hoeft dus niet te betekenen
(zie bovendtaand voorbeeld) dat er ook een hoog koppel op de aangedreven
wielen komt (waar het toch slechts om gaat). Slechts een hoog vermogen
van de motor (of de fietser) zal in staat zijn om bij de juiste
(gunstigste) overbrenging een hoog koppel te leveren aan de aangedreven
wielen. .

Nog een verduidelijking:
Stel je neemt 2 fietsers. A is een getrainde sportman van 75 kg en B is
een dikzak van 150 kg. Indien A (de sportman) vol op de pedalen gaat
staan zal zijn koppel slechts de helft zijn van wat B kan produceren.
Zelfs indien je de fiets van A gaat verzwaren met 75 kg (gelijk
totaalgewicht) zal hij toch veel sneller kunnen fietsen (zowel
topsnelheid als accelereatie) dan dikzak B. Het toerental en toerental
bereik is dus ook heel belangrijk. De sportman zal een vlak
koppelverloop kunnen produceren op de trapas over een groot
toerengebied. Dus zowel bij langzaam als snel rondtrappen een bijna
gelijk koppel kunnen leveren. De dikzak kan dan wel bij langzaam
rondtrappen een veel hoger koppel op de trapas leveren, maar als hij
even sneller moet trappen, zakt bij hem het koppel in.

Met deze voorbeelden moet je in staan zijn om meer te begrijpen over de
invloed van Nm's en pk's bij auto's.

Maarten Deen

"martin" <marti...@home.com> writes:

>This is a multi-part message in MIME format.

Zet aub je HTML uit.

> [...]

>precies 1900 rpm te rijden als ik in z'n 4e versnelling rijd. In z'n 5 =

>is dat ongeveer 1700 rpm en in z'n 6 is dat 1500 rpm.

Ik heb dat eens in een Audi A6 avant 150pk TDI met cruisecontrol geprobeerd:
80 in z'n 4, 5 en 6. Het verbruik in de 4 en 5 ontliep elkaar niet hard, maar
in de 6 was er een duidelijk hoger verbruik.

>In welke versnelling moet ik nu rijden?

Het gaat hier om een lichtere auto en lichtere motor, dus je kunt niet direkt
zeggen dat de ervaringen met de Audi hier precies hetzelfde zijn, maar ik zou
niet in de 6 met 1500 toeren gaan rijden. Ik betwijfel dat de turbo dan werkt
waardoor de motor minder efficient is.

Maarten

--
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)" - Linus Torvalds

MacFarad

>"martin" <marti...@home.com> schreef in bericht

Bij het max. koppel is je auto niet perse het zuinigst. Bij je max. koppel
heb je het beste rendement en dat is niet hetzelde.

Bij je max. koppel heb je dus de beste verhouding tussen prestatie en
verbruik, dus als je geen hoge prestaties wenst is ook niet nodig om precies
dat max. koppel toerental aan te houden en kan je in sommige gevallen beter
een ander toerental aanhouden.

Heb je geen boordcomputer met het momentaan verbruik? Dan kan je dat toch
tamelijk nauwkeurig volgen.

--
MacFarad

Time is that quality of nature which keeps events from happening all at
once. Lately it doesn't seem to be working.

Marco Berrevoets

het is algemeen bekend dat een motor het hoogste rendement uit zijn brandstof haalt bij zijn maximaal koppel en dus het zuinigst rijd .

zoek dus het maximale koppel bij zo'n laag mogelijk toerental in de koppel grafiek van de motor op.

zo heb ik ook nog wel een voorbeeld pak een peug 205d en die rijdt bij 110km/h zuiniger in zijn 4 dan in zijn 5 dus dan zit je in zijn 5 onder het maximaal koppel .

JvH

Volgens mij heb je een zogenaamd "ei"-diagram nodig waar het specifieke brandstofverbruik uit af te lezen valt (heb ik ooit eens op de PTH gehad).
Dus het verbruik is het laagste op het moment dat er het meest efficient met de brandstof wordt omgesprongen! Dit is meestal niet op maximaal vermogen....

Groeten,

Jacco

Marco Berrevoets

ik had het over maximaal koppel en niet vermogen een motor loopt het zuingst op het toerental waar hij bij vollast (leest volgas) dus het hoogste koppel haalt als je op dit toerental blijft rijden (lees deellast) draait hij dus het zuinigst.

martin

Weet je ook hoe ik aan zo'n 'ei-diagram' van de golf tdi 115 pk kan komen?

(en wat is de PTH?)

Martin

martin

Als ik 70 rijdt dan heb ik maar een deellast (misschien slechts 10% van het max vermogen), dus verwacht ik dat het maximum koppel bij dat gevraagde vermogen bij een ander toerental ligt dan bij het gepubliceerde 100 rpm voor vollast.

Weet je misschien of dit toerental dan hoger of lager is dan 1900? Dus moet ik opschakelen of terugschakelen?

Martin

JvH

Ei-diagrammen zijn diagrammen waaruit het specifiek brandstofverbruik kan worden afgeleid. Dit zijn diagrammen die bij de ontwikkeling van motoren worden gemaakt, je zult ze dus inderdaad niet zo gemakkelijk tegenkomen (misschien iemand die bij de importeur werkt?)
PTH staat voor Pedagogische Technische Hogeschool, dit is een HBO opleiding die een tweedegraads onderwijsbevoegheid geeft: je mag dan les geven op MBO (theorie) of HBO (practikum) scholen (niet dat het onderwijs mij trekt maar ik geef technische trainingen voor een bedrijf in de voertuigbranche). De opleiding bestaat voor 2/3 technische vakken en 1/3 didactisch/pedagogishe vakken wat ikzelf een interessante combinatie vond.

Jacco

Willem-Jan Markerink

In article <931e07$gl8$1...@xs4.xs4all.nl>,

md...@xs4.xs4all.nl (Maarten Deen) wrote:

> [...]
maar
>in de 6 was er een duidelijk hoger verbruik.

Sommige cruise controls (ook vrij moderne) hebben de irritante neiging om
heel licht te 'pendelen', je hoort en voelt dan dat er afwisselend gas
gegegeven wordt en weer losgelaten....viel me laatst als bijrijder in
andermans vehikel op.....in een hoge versnelling is dat geen efficiente
manier van versnellen (al gaat het maar om tienden van km/h), dus probeer
het eens zonder cruise control, bij *echt* constant gas....

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Willem-Jan Markerink

In article <3a54bd43$0$32...@news2.zeelandnet.nl>,

"Marco Berrevoets" <spee...@zeelandnet.nl> wrote:
>This is a multi-part message in MIME format.

Ook wel bagger genoemd....uitzetten aub.

>het is algemeen bekend dat een motor het hoogste rendement uit zijn
brandstof haalt bij zijn maximaal koppel en dus het zuinigst rijd .

Als je dat koppel nodig hebt wel ja.
Je moet dus eerst uitzoeken hoeveel vermogen je nodig hebt bij een bepaalde
snelheid/weerstand/belasting/helling, en daar de hoogst mogelijke
versnelling bij zoeken.

martin

Willem-Jan Markerink <w.j.ma...@a1.nl> wrote

> [...]

Je moet dus eerst uitzoeken hoeveel vermogen je nodig hebt bij een bepaalde
snelheid/weerstand/belasting/helling, en daar de hoogst mogelijke

Hoeveel vermogen zou ik nodig hebben om constant 70 kmh te rijden (0% helling, 0 tegenwind)). Is dat iets van 10-20% van max vermogen?
En bij dit lagere vemogen, is het meest efficiente toerental dan hoger of lager dan de gepubliceerde 1900 rpm voor max koppel?

Heeft iemand net als ik een VW Golf TDI 115 pk maar dan MET boordcomputer (ik heb er dus niet een, obvious) die dit kan testen, zoals de Audi van Maarten Deen: