40-tonner op accu

Mat Nieuwenhoven

ie https://www.heise.de/news/Amazon-kauft-erste-elektrische-Vierzigtonner-
von-Volvo-7285823.html

Amazon koopt van Volvo 20 40-tonners met accu als energieopslag.
2 to 6 accupakketten van 90 kWh. Geen waterstof, nog dit jaar geleverd.

Waterstof als opslag voor vervoer heeft geen toekomst, denk ik nog steeds,
afgezien van de slechte energiebalans. 540 kWh in een accu kost als je
het met waterstof zou doen 1500 kWh.

Mat Nieuwenhoven

O.U. de Man

Op 10/10/2022 om 23:37 schreef Mat Nieuwenhoven:
Geleerden en politici denken daar kennelijk anders over: op- en uitbouw
van waterstofinfrastructuur staat breed in beeld in alle planningen.

PauL

Op Mon, 10 Oct 2022 21:37:05 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:

> [...]
>
> Waterstof als opslag voor vervoer heeft geen toekomst, denk ik nog steeds,

Daar zijn het bij Volvo niet mee eens:

“Elektrische trucks op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange
afstanden en zwaardere opdrachten met een grote energiebehoefte. Ze kunnen
ook een optie zijn in landen waar de oplaadmogelijkheden van accu’s beperkt
zijn”, zegt Roger Alm.

https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/press-releases/2022/jun/volvo-trucks-toont-nieuwe-emissievrije-truck-met-brandstofcellen-op-waterstof.html

Probeer deze maar eens te vervangen door een accu only:

https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/magazine-online/2017/apr/crawler-gears-through-icy-forests.html

IJzige, smalle en heuvelachtige wegen, en totaalgewicht van 76 ton.

Er zal meer dan een terrasverwarmer nodig zijn.

Edmund

hhhahahahahaha Politici, die is goed zeg!
Als politici er anders over denken... nou een betere bevestiging van
z'n gelijk kan ie niet krijgen.

Je doldwaze uit de lucht gegrepen bewering over "geleerden"
laten we maar even voor wat het is : nietszeggende onzin.
Maar toon gerust even aan welke 2 "geleerden" zoiets dwaas
beweren en op welke loonlijst ze staan.

Edmund

--
“The further a society drifts from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

PauL

Op Tue, 11 Oct 2022 09:10:38 +0200 schreef Edmund:

> hhhahahahahaha Politici, die is goed zeg!
> Als politici er anders over denken... nou een betere bevestiging van
> z'n gelijk kan ie niet krijgen.

Het zijn nochtans ook politici die overal laadpalen willen zetten.

Schrijnend voorbeeld:

“Er moeten meer publieke laadpalen komen. Anders zullen mensen vanuit hun
woning kabels leggen over het voetpad. Daar sta ik huiverachtig tegenover.

https://www.hln.be/gent/gent-wil-tegen-2025-drie-keer-zoveel-publieke-laadpalen-het-is-dat-of-kabels-leggen-over-het-voetpad~a97aefb7/

En dan heb ik hier een plaatje van de realiteit:

https://postimg.cc/wybWvm4c

Als ik via de Koerspleinstraat naar de N70 wil rijden, dan staat daar
sinds kort een laadpaal met dikwijls 2 auto's (zie rode markering) die mijn
zicht op het aankomend verkeer uit die bochten belemmeren.
Ik zou mijn wagen daar zelfs niet willen laden.

Mat Nieuwenhoven

Misschien alleen voor dat soort toepassingen, en dan denk ik dat
synthetische brandstof beter is (want: geen nieuwe infrastructuur)
en vast niet minder energie-efficiënt ,

Vele grote vrachtwagenfabrikanten brengen accu wagens uit:

MAN, 2024, 600-800 km
Daimler, 2024, 500 km
Volvo FMX, nu, 300 km
Nikola Tre, ?, 530 km.

Ook de wat kleinere, zoals VW ID.Buzz, Ford Transit, en UPS

Zie
https://www.heise.de/news/Nutzfahrzeuzge-Aufgehellte-Stimmung-auf-der-IAA-
Transportation-2022-7269729.html

Mat Nieuwenhoven

Edmund

On 10/12/22 08:25, Mat Nieuwenhoven wrote:
> trucks-toont-nieuwe-emissievrije-truck-met-brandstofcellen-op-
> waterstof.html

De spindoctors hebben fantastische kreet bedacht:
"Wekt zijn eigen elektriciteit op Een brandstofcel wekt zijn eigen elektriciteit
op uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe
bron. Het enige uitgestoten bijproduct is waterdamp."

Das toevallig, mijn auto wekt ook z'n eigen energie op,
uit de diesel in de tank.
Het enige bijproduct is voeding voor de gewassen/landbouw.
Knap he!

O.U. de Man

Op 12/10/2022 om 10:50 schreef Edmund:

> [...]
> uit de diesel in de tank.
> Het enige bijproduct is voeding voor de gewassen/landbouw.

Gebruik dan die dieselwalm maar voor verwarmen van je interieur.

Edmund

Nou OK dan maar dat "zelf energie opwekken" is wel leuk toch.

PauL

Op Wed, 12 Oct 2022 06:25:06 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:

> [...]
> Volvo FMX, nu, 300 km
> Nikola Tre, ?, 530 km.
>
> Ook de wat kleinere, zoals VW ID.Buzz, Ford Transit, en UPS

Er staat daar ook een
Brennstoffzellenelektrischer Lkw Hyundai Xcient bij :-)

En bij Gaussin hebben ze al een FCEV laten racen in
Dakar Rally 2022 met Hyundai cellen en Daf motoren.

PauL

Op Wed, 12 Oct 2022 10:50:03 +0200 schreef Edmund:

> [...]
> bron. Het enige uitgestoten bijproduct is waterdamp."
>
> Das toevallig, mijn auto wekt ook z'n eigen energie op,

Neen, hij wekt niet zijn eigen energie op, maar ook
zijn eigen elektriciteit. Een BEV (of accu only) doet dat dus niet.
Van mijn benzinewagen weet ik het zeker want als de
motor afslaat, middels het Start & Stop systeem, slaat
hij na een tijdje teug aan als de accu te ver leegloopt
door interieur verbruikers ;-)

> Het enige bijproduct is voeding voor de gewassen/landbouw.
> Knap he!

Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de nieuwste dieselmotoren in sterk
vervuilde omgevingen de lucht kunnen zuiveren. ‘

https://www.hln.be/de-krant/nieuwste-diesels-zuiveren-de-lucht-in-de-file~a550c192/

PauL

Op Tue, 11 Oct 2022 12:56:01 +0200 schreef PauL:

> [...]
> zicht op het aankomend verkeer uit die bochten belemmeren.
> Ik zou mijn wagen daar zelfs niet willen laden.

Vandaag daar weer in de remmen mogen gaan:

https://www.veed.io/view/6e190ce2-e756-4e53-b61d-710e985dd7cc

(ConnectedCAM Citroën)

En goed voor het milieu dat dit is!

Rink

Op 12-10-2022 om 14:16 schreef PauL:
Dat zinnetje is alles wat ik op die site te zien krijg.
Geen enkele onderbouwing, dus.

Rink

PauL

Op Mon, 14 Nov 2022 20:33:58 +0100 schreef Rink:

> Dat zinnetje is alles wat ik op die site te zien krijg.
> Geen enkele onderbouwing, dus.

Hier dan:

https://autonieuws.be/uitlaat/4756-nieuwste-diesels-reinigen-de-lucht

Oscar

In article <6srqy78vggyk.f96tbnxl13kk$.d...@40tude.net>,
PauL <mi...@is.invalid> wrote:
> [...]
[...]
>Hier dan:
>
>https://autonieuws.be/uitlaat/4756-nieuwste-diesels-reinigen-de-lucht

Ah, de motor zuigt lucht aan, ontdoet dat van fijnstof (of dat verdwijnt
tijdens de verbranding) en voegt daar vervolgens zijn eigen aan toe. De
uitstoot was vrij constant 15.000 deeltjes, ook al had de aangezogen
lucht 50.000 deeltjes. Als je dus in vervuilde lucht rondrijdt, is de
lucht uit jouw uitlaat relatief schoner. Maar als de lucht 10.000
deeltes bevat, stoot je nog steeds 15.000 deeltjes uit. En sowieso geeft
ie af en toe een pufje van maar liefst 200.000 deeltjes pure troep.

Als je het artikel dus goed leest, klopt er maar vrij weinig van die
uitspraak. Zou je de luchtverversing van je slaapkamer op een diesel
willen aansluiten? Nee toch?
--
[J|O|R] <- .signature.gz

Omnibus

Op 22/11/2022 om 14:31 schreef Oscar:
> [...]
>
> Als je het artikel dus goed leest, klopt er maar vrij weinig van die
> uitspraak. Zou je de luchtverversing van je slaapkamer op een diesel

Dat is een nog al ongenuanceerde stelling.
Moderne dieselkachels kunnen zonder afvoer
binnen worden geplaatst!

--
Busje komt zo, busje komt zo

Oscar

In article <nnd$3ef44358$2d9c0e12@f45b082f81499b53>,
Omnibus <zoz...@fakeadressnomail.be> wrote:

>Dat is een nog al ongenuanceerde stelling.
>Moderne dieselkachels kunnen zonder afvoer
>binnen worden geplaatst!

Die maken ook vast minder lawaai.

Rink

Op 22-11-2022 om 14:38 schreef Omnibus:
OK, busje komt zo !

PauL

Op Tue, 22 Nov 2022 13:31:14 -0000 (UTC) schreef Oscar:

> Zou je de luchtverversing van je slaapkamer op een diesel
> willen aansluiten? Nee toch?

Nu dat het wat kouder geworden is ruik ik op mijn slaapkamer
eerder de geur van verbrand hout dan van verbrande diesel.

Edmund

On 11/22/22 14:31, Oscar wrote:
> [...]
> deeltes bevat, stoot je nog steeds 15.000 deeltjes uit. En sowieso geeft
> ie af en toe een pufje van maar liefst 200.000 deeltjes pure troep.

Ik weet niet of die pufjes te maken hebben met het schoonbranden
vd kat en of die pufjes uit fijnstof bestaan.
Ter info CO2 en N2 zijn voor de gezondheid geen probleem maar fijnstof
des te meer.
Grotere roetdeeltjes zie je weliswaar goed maar ze dringen niet zo
ver je longen in als fijnstof dat vele malen schadelijker voor
de gezondheid is.
Verder is het meten van fijnstof heel erg moeilijk en "ze" meten
fijnstof vanaf een bp grootte, kleinere deeltjes die schadelijker
zijn daar doen ze net of ze niet bestaan.

> Als je het artikel dus goed leest, klopt er maar vrij weinig van die
> uitspraak. Zou je de luchtverversing van je slaapkamer op een diesel
> willen aansluiten? Nee toch?

Klopt ik dacht het Berlijn was maar uit als het stukje lees
kan het ook best Stuttgart geweest zijn, daar hebben ze een stuk
stad voor diesels afgesloten en rarara de "vervuiling" was
daarna erger.
Schijnt van houtkachels te komen. Hoe grappig is dat?

O.U. de Man

Op 23/11/2022 om 04:16 schreef PauL:
Hier helaas idem. Ik ben longpatient en heb daar veel hinder van. Het
enorme stijgen van de gasprijs wreekt zich doordat velen nu in open
haarden of allesbranders gaan stoken. Wat men daar dan in doet, geen
idee, maar het stinkt vreselijk. En dan te bedenken dat gas wordt
verketterd door domme milieufanaten, maar juist de allerschoonste
brandstof is.

Oscar

In article <nnd$2dde5147$7d523724@b440c21456d1772c>,
O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> wrote:
>Hier helaas idem. Ik ben longpatient en heb daar veel hinder van.

Longpatient en geen hekel aan uitlaatgassen? Stockholmsyndroom?

Edmund

On 11/23/22 12:09, Oscar wrote:

> Longpatient en geen hekel aan uitlaatgassen? Stockholmsyndroom?

Welk gedeelte van "allerschoonste" begrijp je niet?

Oscar

In article <tll067$1bvj$1...@gioia.aioe.org>, Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:

>Welk gedeelte van "allerschoonste" begrijp je niet?

Welk deel van 'uitlaatgas' in relatie tot longziekte begrijp je niet?

Ik snap best dat O.U. de Man last heeft van houtrook en dat stoken op
aardgas wat dat betreft een stuk beter is. Maar als hij daadwerkelijk
longpatient is, zou juist hij toch het belang van schone lucht moeten
begrijpen. Schone lucht die je in ieder geval niet krijgt door overal
in je leefomgeving olieprodukten te verbranden.