hoe duur /is/ filerijden eigenlijk?

paai

Sinds een paar maanden ben ik wat scherper op mijn brandstofverbruik
gaan letten, en ik heb uitgerekend dat ik minder brandstof verbruik als
er veel files onderweg zijn dan wanneer ik gewoon de maximumsnelheid
aan kan houden.

Zijn er meer mensen die deze indruk hebben?

Stoppen en optrekken zal wel erg verkwistend zijn, maar gegeven het feit
dat een auto minder verbruikt naarmate hij minder snel rijdt, zal er
wel ergens een omslagpunt zijn.

Ofwel: hoewel we allemaal voetstoots aannemen dat filerijden slecht is
voor het milieu: op welke /harde/ feiten is dat dan wel gebaseerd?

Jan Holland

Filerijden kost niet veel zolang
je een constante snelheid kunt aanhouden
(cruise control aanbevolen)

Voortdurend optrekken en stilstaan is kostbaar
wegens energieverlies via mv^2

Anneke A

"Jan Holland" <t...@wanadoo.nl> wrote in message

Mijn voituur van het VAGconcern heeft een bustuurdersinformatie systeem. Je
kunt permanent zien hoeveel je liters je per 100km gebruikt en je kunt het
gemiddelde verbruik over een traject meten. Helaas voor je heb ik moeten
constateren dat met de electronische cruise controle aan bij 90-120 km/h er
een veelvoud aan brandstof bespaard wordt per kilometer in vergelijking met
een vijftal filetrajecten die ik ooit eens gemeten heb. Zelfs in de eerste
of tweede waar je de bolide zonder gas geven laat rijden is het gebruik per
km hoog te noemen in vergelijking met electronische cruisecontrol aan tussen
de 90 en 120. Het is wel een dieseltje. Maar rijdt tussen de 1 op 26 en 1 op
22 bij de aangegeven snelheden. Bij zuinig filerijden zonder gasgeven zoals
aangegeven zit ik zomaar ergens bij 1 op 14.

Het rijden zonder cruisecontrole aan wil ik graag ontraden.

A.

.Peter

paai wrote:
> [...]
> gaan letten, en ik heb uitgerekend dat ik minder brandstof verbruik
> als er veel files onderweg zijn dan wanneer ik gewoon de

Dat komt omdat jij tussen die files dan rond de 80-90 of zo rijdt en dan
inderdaad zuiniger bent dan 120. Kennelijk kom je zoveel 80 stukken tegen
dat je wint tov het hele hoge verbruik tijdens de files. Dat enkel 80-90
rijden het zuinigste is, weten we al lang. Nog beter zou geen files zijn,
dan had je helemaal een branstofbesparing gehad. Ik zou zeggen, ga
binnendoor rijden, dan zul je dat verschijnsel meemaken :-)

> [...]
>
> Ofwel: hoewel we allemaal voetstoots aannemen dat filerijden slecht is
> voor het milieu: op welke /harde/ feiten is dat dan wel gebaseerd?

Gewoon feiten. Een auto verbruikt ernorm veel branstof in lage versnellingen
en bij optrekken/afremmen. Over dat gegeven is geen twijfel.

theo1610

On Tue, 04 Oct 2005 12:28:58 +0200, paai <j.j.pa...@uvt.nl> wrote:

Rijden in de stad kost volgens alle autofabrikanten meer brandstof dan
rijden op de autoweg. Dus wellicht is jouw indruk niet geheel juist.
Of staat je auto niet goed afgesteld.
--
Met eerlijk werk haal je vast geen plus 30%.
"Lievebeheersbeestjes"

Badman

> [...]
zoals
> aangegeven zit ik zomaar ergens bij 1 op 14.

Ik zou die cruisecontrol maar eens laten ijken. Het enige dat er werkelijk
toe doet is het aantal liters dat je in de tank giet, deelt op het aantal
kilometers dat je gereden hebt. De 'gebruiks-computers' willen nog wel eens
stevig afwijken. Vreemd genoeg altijd omhoog...

> Het rijden zonder cruisecontrole aan wil ik graag ontraden.
> A.

In onafhandelijke testen is het rijden met cruisecontrol tot wel 10%
zuiniger gebleken dan zonder cruisecontrol. Ik mag aannemen dat je auto
'normaal' dus tussen de 20 en de 23 km/liter doet? Zuinig karretje!
B.

Anneke A

"Badman" <Badm...@hotmail.com> wrote in message

Voeten zijn te onrustig om zo precies gas mee te geven. Het is me nog nooit
gelukt om op een vlakke weg met de voet, de cruisecontrole te benaderen met
zuinigheid. Ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat het informatiesysteem
vanaf nieuw niet al een paar keer is nageijkt. Ook omdat ik regelmatig van
banden wissel. (Zomer/Winter). Dan zit ik met een argument m.b.t. dat er
een uitkomst van een factor in zit wat het filerijden betreft, die ik anders
niet kan verklaren.

A.

peet

Filerijden kost ook niet per definitie meer brandstof, de
meerkosten zitten in het doorberekenen van de stilstand
in een uurtarief of artikelprijs....
Meerkosten die je niet zomaar ziet, maar er wel degelijk zijn....

Dat filerijden slecht is voor het milieu is bijzaak, (alhoewel
een optrekkende auto relatief meer uitstoot dan een constant
rijdende) filerijden is slecht voor de economie en dus de effectieve
inhoud van onze beurs en dat is vervelender. Want let wel, elke
milieu-maatregel wordt daaruit betaald...

"paai" <j.j.pa...@uvt.nl> schreef in bericht
: Sinds een paar maanden ben ik wat scherper op mijn brandstofverbruik

peet

Beste Jan Holland, ik weet niet wat jij filerijden noemt....
Maar mijn CC werkt pas vanaf 50 km/h en is bedoeld
om deze snelheid of elke andere constant aan te houden.
File rijden kenmerkt zich doordat dit niet zo is....

"Jan Holland" <t...@wanadoo.nl> schreef in bericht

peet

Dan heb jij een erg nerveuse rechtervoet en rijdt dus niet
echt constant zonder. Ik gebruik de CC omdat over lange
einden in een houding vervelend is. Dus voor comfort, lager
verbruik heb ik er niet door, integendeel de cc is veel happiger
dan mijn rechtervoet om de oude snelheid na een ingreep
weer op te pakken dan mijn rechtervoet.
Ik zet dan ook de cc pas uit het geheugen weer aan wanneer
ik de streefsnelheid weer bereikte.

"Anneke A" <anne...@tiscalism.nl> schreef in bericht
::
: Mijn voituur van het VAGconcern heeft een bustuurdersinformatie systeem.

:

peet

Die ervaring deel ik dus helemaal niet, verbruiksmeters werken
in tegens telling tot snelheids en afstandsmeters akelig nauwkeurig.
De reden daarvoor is dat deze sensoren een achterlijk hoog aantal
pulksjes per liter afgeven en zowel de voorloop als de retour
gemeten en tegen elkaar verrekend worden...

De verbruiksmeters die ik tot noch toe zag werken super..........

"Badman" <Badm...@hotmail.com> schreef in bericht
:> Mijn voituur van het VAGconcern heeft een bustuurdersinformatie systeem.
: :
: Ik zou die cruisecontrol maar eens laten ijken. Het enige dat er werkelijk

:
:

Raaskal

In 1990, toen alles nog wat goedkoper was, en lpg 38 cent kostte, ben ik es
voor 27 gulden naar Potsdam- 30 km voor Berlijn, oftewel ą 600 km, gereden.
Heel Oostduitsland was een grote file, je snelheid bleef tussen de 80 en 100
kmh.

--
R.@.@.Sk@l

Donner Big Brother?
Dan liever BOF:
http://www.bof.nl/donateur.html

peet

Ja, en hoeveel (oh even vergeten jij bent een goedkope)
kost jij dan per uur ???

"Raaskal" <Daggutniet@ ziemaar.nl> schreef in bericht
:

Raaskal

peet wrote:
> Ja, en hoeveel (oh even vergeten jij bent een goedkope)
> kost jij dan per uur ???
>

>Dumme Fragen stellen war schon immer einfacher,
als dumme Fehler zu korrigieren!
© Willy Meurer (*1934), deutsch-kanadischer Kaufmann, Aphoristiker und
Publizist, M.H.R. (Member of the Human Race), Toronto

Klaas Ensing

"peet" <voorelkwatwils@voorelkwatwils(nospam).tampon> schreef in bericht

> [...]
> om deze snelheid of elke andere constant aan te houden.
> File rijden kenmerkt zich doordat dit niet zo is....

In een langzaam rijdende file probeer ik ook om een constante snelheid te
vinden en het stoppen en optrekken voor zover mogelijk te voorkomen.
Mijn CC werkt al vanaf 30 km/u, maar is dan ook een BMW :-)

Marten Hoffmann

voorelkwatwils@voorelkwatwils schreef ...

> [...]
> gemeten en tegen elkaar verrekend worden...
>
> De verbruiksmeters die ik tot noch toe zag werken super..........

Dan ken je de verbruiksmeters van VAG nog niet :-) Mijn Transporter
loopt zo in het algemeen tussen de 8 en 9 liter/100 km. De
verbruiksmeter meldt braaf dat ik rond de 7,4 zit. Niet dus ....

--
Mvg,
Marten

Marten Hoffmann

klaa...@home.nl schreef ...

> [...]
> vinden en het stoppen en optrekken voor zover mogelijk te voorkomen.
> Mijn CC werkt al vanaf 30 km/u, maar is dan ook een BMW :-)

Voor wat het waard is: onlangs kwam ik erachter dat de CC in mijn VW
Transporter ook vanaf 30 km/u werkt. Fijn ding!

--
Mvg,
Marten

Klaas Ensing

"Marten Hoffmann" <mmh...@xs4all.nl> schreef in bericht
Vanaf 30 km/u lijkt me ook normaal voor een auto van deze eeuw. Mijn CC van
1984 werkte al vanaf ca 35 km/u. In een langzaam rijdende file is de CC dan
een heel handig hulpmiddel. Indien een CC pas vanaf 50 gaat werken, mis je
veel van zijn nuttige toepassingen in het verkeer.

Zaterdag de 13e

"Anneke A" <anne...@tiscalism.nl> schreef in bericht

Ik heb nog niet eens stuurbekrachtiging.

Badman

> Mijn voituur van het VAGconcern heeft een bustuurdersinformatie systeem.

> Ik heb nog niet eens stuurbekrachtiging.

Idem hier. Ik ben al blij dat het ding gewoon doet wat het moet doen: me
vervoeren van punt A naar punt B. Verder mist de auto eigenlijk alles wat
een tegenwoordige auto zo aantrekkelijk maakt in de ogen van de kopers. En
toch heb ik net de uitlaat geheel laten vervangen en een nieuw stel banden
erop gezet en de olie ververst enzo. Hij moet tenslotte nog een paar
jaartjes mee. Zonder airco, zonder CC, zonder boordcomputer, zonder CV,
zonder ABS, zonder airbags, zonder mistlampen, zonder open dakje, zonder
CD-speler, zonder quadrofonische weergave, zonder intelligente wiswas
schakeling, zonder wat dan ook. Ohja, er zit een achterruitverwarming op en
een interval schakelaar voor de wissers met 1 stand. Ook wel handig: niemand
steelt mijn autoradio, ondanks dat het ding geen afneembaar frontje heeft.
Het is een super-de-suup Philips autoradio uit het geboortejaar van de auto,
1991, oftewle het jaar krijt. En toch, de auto is goed betrouwbaar en heeft
weinig kilometers gedaan, is goedkoop met wegenbelasting en verzekering en
rijdt verrassend zuinig. Wat zou ik nog meer willen?
B.

Marten Hoffmann

klaa...@home.nl schreef ...

Eind jaren '80 was de minimumsnelheid bij MB's 40 km/u - althans, dat
stond in de brochures die ik daar toen vertaalde. Eigenlijk nooit
uitgeprobeerd ......

--
Mvg,
Marten

Klaas Ensing

"Marten Hoffmann" <mmh...@xs4all.nl> schreef in bericht
Eind 80 werd de CC vaak al gestuurd door het motormanagement. Bij mijn BMW uit
die tijd volstond het door slechts een schakelaar/handel aan de stuurkolom te
bouwen. De CC koste me toen ca 35 Euro + een half uur werk. Voorgemonteerde
stekker aansluiten en klaar was Kees. In 1984 had ik nog een apart kastje die
de "gasstand" op de brandstofpomp mechanisch bediende. Toen moest ik nog een
signaaldraad vanaf de snelheidsmeter verbinden met dat kastje, alsmede naar de
remlichtschakelaar (en uiteraard een speciale schakelaar aan het stuurkolom).
Kortom een hele bos draden en enkele uren werk. Toen had je denk ik nog grote
verschillen in de systemen. De huidige Duitse systemen zullen wel grote
gelijkheid vertonen omdat Bosch dat veelal levert.

zanzibar

In article <dhupjr$26tk$1...@nl-news.euro.net>, Klaas Ensing
<klaa...@home.nl> wrote:

> [...]
> verschillen in de systemen. De huidige Duitse systemen zullen wel grote
> gelijkheid vertonen omdat Bosch dat veelal levert.

Ik ken CC alleen van horen zeggen. Mag ik iets heel doms vragen?
Waar laat je je rechtervoet bij CC? Zwevend boven het gaspedaal?
Op het pedaal, maar dan zonder kracht te zetten? Op de vloermat?

Hieke

"zanzibar" <zanz...@dds.no> schreef in bericht news:

> Ik ken CC alleen van horen zeggen. Mag ik iets heel doms vragen?
> Waar laat je je rechtervoet bij CC? Zwevend boven het gaspedaal?
> Op het pedaal, maar dan zonder kracht te zetten? Op de vloermat?

Die wordt dan liefdevol door mijn man gemasseerd en gekust als ik haar bij
hem op schoot leg.

Klaas Ensing

"Hieke" <pissoff.k...@tweakdsl.nl> schreef in bericht

Doet hij dat vrijwillig? :-)

Klaas Ensing

"zanzibar" <zanz...@dds.no> schreef in bericht

Het is geen domme vraag. Daarom maakt Hieke er een grapje van in het andere
bericht.
Je hoeft de voet niet meer tegen het gaspedaal te houden. Ik kan nu zelfs de
snelheid wijzigen middels knopjes op het stuur. Door niet een been+voet
constant in dezelfde houding te hoeven houden voorkom je dat dit been gaat
verkrampen. Het is echter aan te raden om de voet wel dicht in de buurt te
houden van het rempedaal, hoewel je dit pedaal ook met de linkervoet kunt
bedienen. Bij een automaat is dit zelfs erg eenvoudig omdat je dan geen
koppelingspedaal hebt. Ik heb zo een half jaar gereden, omdat mijn
rechteronderbeen ingegipst zat (verbrijzelde voet). Hiermee ging mijn
verzekeringsmij ook akkoord (had dit vooraf gemeld om eventuele problemen te
voorkomen). Met mijn linkerbeen bediende ik dus het gaspedaal en de rem (geen
koppelingspedaal).
In de praktijk wordt een CC soms gevaarlijk misbruikt, hetgeen uiteraard
verboden is. Op Duitse TV zag ik eens beelden van een vrachtwagenchauffeur die
beide benen had uitgestrekt op het dashboard. Dit kan uiteraard ernstige
botsingen veroorzaken. Daarom controleert de Duitse Autobahnpolizei met
speciale (hoge) campers waar bovenop een camera is bevestigd om tijdens het
rijden in de (hoge) vrachtwagencabine te kunnen kijken. Als je dit soort
beelden ziet, verwondert het je dat er nog niet meer ernstige ongevallen met
vrachtwagens gebeuren.

Peter Manders

Dan is hij nog behoorlijk lenig zeg.

--
Peter Manders.

The Entire Physical Universe, Including This Message, May One Day
Collapse Back into an Infinitesimally Small Space. Should Another
Universe Subsequently Re-emerge, the Existence of This Message in
That Universe Cannot Be Guaranteed.

What's in a Name?

On Thu, 6 Oct 2005 13:38:59 +0200, "Hieke"
<pissoff.k...@tweakdsl.nl> wrote:

Jij gebruikt de CC dus om de spagaat te oefenen achter het stuur?

Of doe je dit alleen als je man rijdt?

Frank Struijs

"Peter Manders" <ne...@manders.demon.nul> wrote in message

> Dan is hij nog behoorlijk lenig zeg.

Of ze heeft hele grote voeten.

Gr,
Frank

Marten Hoffmann

klaa...@home.nl schreef ...

> Als je dit soort
> beelden ziet, verwondert het je dat er nog niet meer ernstige ongevallen met
> vrachtwagens gebeuren.

Natuurlijk zijn er druiloren van vrachtwagenchauffeurs. Echter volgens
mij worden de ongevallen voor het overgrote deel veroorzaakt door eikels
die helaas een rijbewijs hebben en dus een personenwagen mogen besturen.

Onlangs ging ik op een woensdagmiddag op en neer naar Amsterdam. In die
tijd (114 km.) heb ik drie keer een vrachtwagenchauffeur zien ingrijpen
(remmen, uitwijken) doordat een of andere idioot met een personenwagen
nog even uitvoegde, bij een samenkomst van twee snelwegen (A2 met A12
richting Arnhem) bij plm. 80 km/u naar de tweede baan schoof en meer van
dat fraais.

Kortom: groot respect voor de vrachtwagenchauffeurs!

--
Mvg,
Marten

Klaas Ensing

"Marten Hoffmann" <mmh...@xs4all.nl> schreef in bericht

Zo wek je de indruk dat ik geen respect heb voor het overgrote deel van
vrachtwagenchauffeurs. Dat is echter volkomen onjuist. Mijn verhaal, heb je nu
geknipt, ging over het verkeerd gebruiken van een CC. Sommige
vrachtwagenchauffeurs doen dat helaas. De kans dat ze dan achterin een
stilstaande file razen is dan erg groot, met in dergelijke gevallen vele doden
tot gevolg. Dit was dus een duidelijk voorbeeld (de bedoeling van mijn
verhaal) dat je een CC fout kunt gebruiken.

peet

Wat dat wil zeggen vraag ik me af, nog niet zo lang geleden
werd BMW nog een keer op het kruis gelegd met betrekking
tot een totaal onveilige 3 serie. Mogelijk komt je cc daaruit ???

"Klaas Ensing" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
:
: "peet" <voorelkwatwils@voorelkwatwils(nospam).tampon> schreef in bericht

: >
: >
:
:

peet

Ja slapen in de file;-))

:
: "Marten Hoffmann" <mmh...@xs4all.nl> schreef in bericht

:
:

peet

Ik op de vloermat en paraat om het rempedaal te bedienen.
Rijdend op CC moet je veelal alerter zijn dan rijdend zonder.
De tijd om de rem vanaf een willekeurig punt te kunnen bedienen
is immers altijd langer dan die vanaf het gaspedaal.

Overigens is het in veel landen streng verboden in de file en bij
weg werkzaamheden de cc te gebruiken, al wie het gebruik onder
deze omstandigheden promoot of vergoeilijkt is in feite een gevaarlijke
gek...

"zanzibar" <zanz...@dds.no> schreef in bericht

: In article <dhupjr$26tk$1...@nl-news.euro.net>, Klaas Ensing

peet

We hebben het over auto's knuppel...

: voorelkwatwils@voorelkwatwils schreef ...

Marten Hoffmann

voorelkwatwils@voorelkwatwils schreef ...

Tjonge jonge, heb je echt niets beters te melden?

--
Mvg,
Marten

Freyer Boeckx

Op dinsdag 4 oktober 2005 om 12:28:58 UTC+2 schreef paai:
> [...]
> Ofwel: hoewel we allemaal voetstoots aannemen dat filerijden slecht is
> voor het milieu: op welke /harde/ feiten is dat dan wel gebaseerd?
Bij verstandig rijden bij vertraagd verkeer, zal je het brandstofverbruik inderdaad wat laten dalen, omdat je dan een min of meer constante lagere snelheid aanhoudt, bij echt file rijden dien je constant te vertragen (vaak ook te stoppen) en terug op te trekken, wat je verbruik enorm zal doen stijgen. Indien je zonder hinder een constant toerental zou hebben van 2000 toeren (benzinemotor 6 versnellingen) of ongeveer 100km/u, zul je veel minder verbruiken dan bij de constante max snelheid van ongeveer 2500 toeren aan 120km/u. Bij die zelfde 6 versnellingen benzinemotor, zit je laagste verbruik dan ook aan 100km/u (bij 5 versnellingen is dat 90km/u. Tests persoonlijk uitgevoerd voor een traject van 1800km, die ik aflegde met 2 volle tanks aan 100km/u met cruise control, dan aan 90km/u waardoor ik reeds 300km van een derde tank gereden heb, hetzelfde aan 110km/u en uiteindelijk 3 volle tanks aan 120km/u (ik spreek van een tank van 40l en een heel zuinige auto), bij stadsverkeer (wat te vergelijken is met fileverkeer), rijdt ik met die 40L iets meer dan 500km. Fileverkeer is dus duidelijk niet zuiniger, dan rijden aan een constante max toegelaten snelheid van 120Km/u