Batterijen voor EV auto's

Mat Nieuwenhoven

Ik denk dat zelfs de grootste diehards ondertussen wel zien dat waterstof
een zeer in-efficiënte methode is om elektriciteit (hoe dan ook opgewekt)
naar de wielen te krijgen, ik las pas dat 30% overall al hoog zou zijn.
Plus peperdure infrastructuur. En dus komen er steeds meer EV bussen, en
vrachtwagens (korte afstanden).

Daarom maar wat EV weetjes:

1. https://techxplore.com/news/2022-09-fast.html
Weer een vaste stof lithium accu, in 3 minuten vol, en 5000-10000
laadcycli. Prima voor een EV, maar lab gedoe. Als het al ooit in
productie komt. Jaren geleden was er ook zo'n vaste stof accu van de Uni
in Kiel, niets meer van gehoord. Probleem is dat met vloeibare
elektroliet de accu gemaakt kan worden door folies op te rollen, dat gaat
met vaste stof niet, dus compleet nieuwe produktielijn. Dat zou wel eens
de doodsteek voor vastestof accu's kunnen zijn.
Even nog los van "laden in 3 minuten" . Stel dat je 50 kWh in 3 minuten
laadt, dan heb je een vermogen van 1 MW nodig. 800V/1250 A , 0f 1600V/
625A, stevige kabels hoor.

2. Het duitse c't heeft een luxe EV getest, de Merceded EQE350+.
https://www.heise.de/tests/Test-Elektroauto-Mercedes-EQE-350-Weitreichend-
durch-geringen-Widerstand-7250797.html (lees de engelse versie)

Nog al ver buiten mijn budget, wel ongeveer wat een Tesla kost (en vast
betere software). Maar interessant is dat is steeds maar 10 minuten stond
te laden. 400V systeem.

Mat Nieuwenhoven

PauL

Op Mon, 5 Sep 2022 17:53:10 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:

> Ik denk dat zelfs de grootste diehards ondertussen wel zien dat waterstof
> een zeer in-efficiënte methode is om elektriciteit (hoe dan ook opgewekt)
> naar de wielen te krijgen,

In BE zijn ze aan het worstelen om de groeiende elektriciteitsopwekking op
de windmolenparken op de Noordzee naar het binnenland te krijgen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ventilus

Dat de BEV-fanaat die onder zo'n hoogspanningslijn
wil wonen, of hectaren grond wil omspitten, nu maar zijn vingertje
opsteekt, te weten dat:

--->
Op termijn is waterstof ook bruikbaar als brandstof voor zwaar transport
over de weg, water en mogelijk zelfs door de lucht. En als energiedrager
kan waterstof worden opgeslagen om op piekmomenten overbelasting van het
elektriciteitsnet te voorkomen. Wind op zee wekt elektriciteit op die via
electrolyse van zeewater is om te zetten in waterstof en te transporteren
via bestaande gasleidingen. Transport van de waterstof moleculen is veel
goedkoper dan dat van elektronen via nieuwe elektriciteitskabels vanaf
windparken in de Noordzee naar het land.
<---
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/energietransitie/roadmaps/co2-neutrale-industrie/waterstof-voor-een-duurzame-energievoorziening/wereldprimeur-waterstof-productie-op-de-noordzee/

Omnibus

Op 05/09/2022 om 23:47 schreef PauL:
Laten we dus stoppen met gedram over waterstof. Dat is echt geneuzel in
de marge, vooral door de op dit moment enorm uit de klauw gierende
prijsontwikkelingen. Daar valt dat beetje extra kosten voor productie
van waterstof totaal bij in het niet.

En daarbij komt dat waterstof technisch gezien juist een goede en
goedkope manier van opslag van elektrische energie is.
Alleen daardoor al is waterstof noodzakelijk om de continue vraag naar
energie aan te passen aan de steeds meer toegepaste vormen van
opwekking, die het aanbod steeds minder continu en onzeker maken en dus
steeds meer behoefte creëren aan opslagcapaciteit.
Want die wind en zon zijn als bron zo wispelturig als de neten. We
hebben hier nu eenmaal geen stuwmeren en ook nog eens veel te weinig
kernenergie. En daarmee missen we opslagmogelijkheid en energiebronnen,
welke juist voor de continuiteit zo uiterst nuttig en noodzakelijk zijn.
Alternatieven zijn er niet, behalve accu's maar die zijn dus ongeschikt,
want behalve inefficiënt en in praktische toepasbaarheid onhandig, zijn
ze ook nog eens qua economische levensduur te beperkt en kost de
productie veel te veel zeldzame grondstoffen.

Tot slot maakt waterstof ons ook nog eens des te onafhankelijker van het
buitenland. Tegen de politieke waan van de dag van het verheerlijken van
het internationalisme in, zien we op dit moment wat voor een ellende we
hebben juist door de rampzalige gevolgen van internationaal politiek
genomen besluiten voor de inwoners van individuele landen. Dit laat zien
hoe belangrijk het is dat je als land maximaal selfsupporting bent qua
energievoorziening. Waterstof is daarvoor belangrijk omdat het zowel met
milieuvriendelijke middelen geproduceerd kan worden, als door gebruikers
worden toegepast voor opwekken van schone energie.

--
Busje komt zo, busje komt zo

Mat Nieuwenhoven

Dat is kul. Eeen pijpleiding aanleggen is zeker duurder dan een
elektriciteitskabel. Ligt ie eenmaal, dan kost het transport van de
elektriciteit niets, op zeer kleine verliezen na.
Zet je groen (wind) geproduceerde elektriceit om in waterstof, rendement
zoń 60 % zonder gebruik van zeldzame metalen (https://en.wikipedia.org/
wiki/Water_splitting), dan moet je het nog met compressors door de
pijpleiding sturen (stromingsverliezen), en aan de andere kant ooit weer
in elektriciteit omzetten. Dat kan alleen efficient met een brandstofcel,
die weliswaar 95% kan bereiken, maar dan moet je het nog omzetten in
hoogspanning. Dan kan je op totaal 40 % uitkomen (zie https://
www.sciencedirect.com/topics/engineering/fuel-cell-efficiency) .

> [...]
>
> En daarbij komt dat waterstof technisch gezien juist een goede en
> goedkope manier van opslag van elektrische energie is.

Waterstof is interessant voor de industrie, dat wel. Maar ten koste van
enorm veel elektriciteit.

> [...]
> ze ook nog eens qua economische levensduur te beperkt en kost de
> productie veel te veel zeldzame grondstoffen.

Accu's zijn de meest efficiënte manier van elektriciteitopslag, in-uit
rendementen van > 95% zijn normaal. El->H2->El heeft een enorm veel lager
rendement, de helft of zo. Leuk als je gratis elektriciteit hebt, maar
het elektriciteit aanbod is beperkt. Accu's zijn ook goedkoper bij
kleinschalige opslag.
In Duitsland worden al 4 van de 5 solarinstallaties met een thuisaccu
besteld. De levensduur is 10 jaar qua garantie, maar dat wordt steeds
beter. En de accu ontwikkeling staat niet stil, ook accu's zonder lithium
gaan er komen. De grootste opslag is momenteel 1,6 GWh https://
en.wikipedia.org/wiki/Battery_storage_power_station#Largest_grid_batteries

Waar accu's duurder zijn is voor zeer grootschalige opslag (TWh). Dat kan
met waterstof, maar effici:enter met redox-flow batterijen. Ook is de
ruimte waar je voor een seizoen aan watersofvoorraad kunt opslaan
beperkt.

> [...]
> milieuvriendelijke middelen geproduceerd kan worden, als door gebruikers
> worden toegepast voor opwekken van schone energie.

Je hebt het over grootschalige energieopslag. Dat hoeft a) geen waterstof
te zijn, zie boven); en b) verspreide wat kleinere opslagen is met minder
risico verbonden.

Edmund

On 9/6/22 11:40, Omnibus wrote:
> [...]

Leuk dat iedereen een mening heeft....
Jammer dat weinigen hun mening ooit toetsen aan de realiteit en onware uitlatingen doen
alsof het feiten zijn ipv hun personlijke misvatting.

> Laten we dus stoppen met gedram over waterstof. Dat is echt geneuzel in de marge, vooral door de op dit moment enorm uit de klauw gierende prijsontwikkelingen. Daar valt dat beetje extra kosten voor productie van waterstof totaal bij in het niet.

Right, de uit de klauw gierende prijsontwikkelingen ( neem aan dat je energieprijs bedoelt )
en dat die prijs via waterstof minimaal nog 3 maal duurder wordt in vergelijk met
bv accuopslag, daar maal jij niet om. OK dat is een mening en dat mag.

> En daarbij komt dat waterstof technisch gezien juist een goede en goedkope manier van opslag van elektrische energie is.

Ja het is prima en slechts 3 keer zo duur als accuopslag, peanuts!

> [...]
> Want die wind en zon zijn als bron zo wispelturig als de neten. We hebben hier nu eenmaal geen stuwmeren en ook nog eens veel te weinig kernenergie.

Yup kernenergie, leuk in een land dat 4 meter onder water ligt en jaarlijks een
50.000 ons vijandige moslims naar binnen lokt en Putin die kerncentrales laat beschieten.
What could possibly go wrong?

> [...]
> uiterst nuttig en noodzakelijk zijn.
> Alternatieven zijn er niet, behalve accu's maar die zijn dus ongeschikt, want behalve inefficiënt

3 Maal zo efficient als de waterstof opslag die jij wel goed vindt.

en in praktische toepasbaarheid onhandig, zijn ze ook nog eens qua economische levensduur te beperkt en kost de productie veel te veel zeldzame
> grondstoffen.

Cijfers? Nee? dacht ik al.

> [...]
> met milieuvriendelijke middelen geproduceerd kan worden, als door gebruikers worden toegepast voor opwekken van schone energie.

“The further a society drifts from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Omnibus

Op 06/09/2022 om 13:27 schreef Edmund:
Toch triest. Of komisch. Kies maar. Om iemand zo te zien vechten tegen
onweerlegbare argumenten.

Edmund

Argumenten, huh waar?
Ik heb net uitgelegd wat er precies mis is met je
beweringen aannames, daar is geen spend tussen te krijgen.

Zeg maar wat er volgens jou niet klopt.
De waterstof vs accu discussie is hier al
een keer of tig uitgekauwd en dan begint het
gewoon weer opnieuw.

PauL

Op Tue, 6 Sep 2022 13:27:41 +0200 schreef Edmund:

> Leuk dat iedereen een mening heeft....
> Jammer dat weinigen hun mening ooit toetsen aan de realiteit en onware uitlatingen doen
> alsof het feiten zijn ipv hun personlijke misvatting.

Port of Antwerp-Bruges is realiteit én toekomst:

--->
‘Het is lastig om dat nu al in concrete volumes te vertalen, maar in de
Belgische waterstofstrategie wordt tegen 2050 een importvolume van zowat
150 terawattuur aan waterstof voor de Belgische industrie naar voren
geschoven. Om een idee te geven: dit komt ongeveer overeen met ons totale
aardgasverbruik van vandaag. Daarnaast zou ons land nog eens het dubbele
daarvan kunnen doorvoeren naar andere landen.
<---
https://www.brugge.express/vanuit-zeebrugge-kan-waterstof-via-pijpleidingen-naar-de-eindgebruikers-worden-vervoerd/

BTW: Het is momenteel de gasprijs die de elektriciteitsprijs bepaalt.
Denk daar maar eens over na!

PauL

Op Tue, 6 Sep 2022 11:17:31 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:

> Dat is kul. Eeen pijpleiding aanleggen is zeker duurder dan een
> elektriciteitskabel. Ligt ie eenmaal, dan kost het transport van de
> elektriciteit niets, op zeer kleine verliezen na.

Ik denk dat jij de bestaande pijpleidingen ferm onderschat.

Edmund

Ga jij voor de verandering maar eens in op hetgeen ik
zeg ipv weer over iets anders te beginnen.

Omnibus

Op 06/09/2022 om 14:31 schreef Edmund:
Jij wenst niet te erkennen dat je fout zit.
En jij blijft alsmaar je mantra's herhalen.
Eigenwijsheid door de praktijk achterhaald.

Edmund

Wat is er nou zo moelijk gewoon te zeggen wat
je te zeggen hebt?
Als je denkt dat ik iets zeg dat niet klopt,
prima zou kunnen, laat maar zien dan.

Edmund

Omnibus

Op 06/09/2022 om 16:21 schreef Edmund:
PauL heeft het in recente berichten uitgelegd.
Maar dat komt jou niet in het kraampje te pas.

Edmund

OK je hebt niks te zeggen dus, helder!

N. Coesel

On 9/5/22 7:53 PM, Mat Nieuwenhoven wrote:
> [...]
> een zeer in-efficiënte methode is om elektriciteit (hoe dan ook opgewekt)
> naar de wielen te krijgen, ik las pas dat 30% overall al hoog zou zijn.

Is nu nog niet tot je doorgedrongen dat efficiency helemaal niet
relevant is? Je kunt op dit moment helemaal niet zeggen dat waterstof
'het niet wordt'.

Als je even verder kijkt dan je EV neus lang is, dan kun je overal lezen
dat waterstof de nieuwe olie wordt. Marokko, Tunesie en Algerije zijn
bezig om waterstof producenten te worden voor Europa. Je moet je daarbij
ook bedenken dat een zonnepaneel in die landen pakweg 2x zoveel energie
van de zon krijgt. De electriciteit die daar vanaf komt is dus
potentieel 2x zo goedkoop per kWh in vergelijking met wat hier van een
zonnepaneel op een dak komt.

Die waterstof komt per pijp of schip onze kant op. Wat is nu slimmer? De
waterstof direct in een paar minuten in een auto tanken of eerst
omzetten naar electriciteit om die vervolgens langzaam in een dure accu
te stoppen?

PauL

Op Tue, 6 Sep 2022 14:49:48 +0200 schreef Edmund:
Je zei dat weinigen hun mening ooit toetsen aan de realiteit
en ik heb dat keurig gedaan. Ik begrijp de aversie van BEV-fanaten
tegen waterstof niet goed. Musk mag staan blazen met zijn Giga's
zoveel hij wil, met batterijen alleen gaan we er bijlange niet komen
als energiedrager.

Edmund

On 9/7/22 04:15, PauL wrote:

> Je zei dat weinigen hun mening ooit toetsen aan de realiteit
> en ik heb dat keurig gedaan.

Nou ik zei ook dat je voor de verandering eens in zou kunnen
gaan op hetgeen ik zeg ipv weer over iets anders te beginnen.

Laat me je even helpe: PASTE

----------------------begin
> [...]

en in praktische toepasbaarheid onhandig, zijn ze ook nog eens qua economische levensduur te beperkt en kost de productie veel te veel zeldzame

Cijfers? Nee? dacht ik al.

------------end

Hierop kom je zonder response met een verhaal over waterstof.
Zeg maar wat er niet klopt aan hetgeen ik zeg.

> Ik begrijp de aversie van BEV-fanaten tegen waterstof niet goed.

Wat is een Bev fanaat en waar haal je deze mening vandaan?

Musk mag staan blazen met zijn Giga's
> zoveel hij wil, met batterijen alleen gaan we er bijlange niet komen
> als energiedrager.

Dat is allesbehalve een feit en uitsluitend jouw mening of verwachting
Verder -al zou het waar zijn - doet het volstrekt niets af van hetgeen ik
zeg.

Edmund

Omnibus

Op 07/09/2022 om 09:10 schreef Edmund:
Wat jij zegt is allesbehalve een feit en uitsluitend jouw mening of
verwachting.
Jij kunt het niet hebben dat jouw mening niet wordt gedeeld en negeert
de feiten die hier zijn en worden genoemd.

Edmund

Vriend zolang jij niet bij machte bent te zeggen wat
te zeggen heb of wat er niet zou kloppen aan hetgeen ik
zeg hoef je deze draad verder niet te vervuilen met je
nietszeggende ongefundeerde gezwets in de ruimte.

Omnibus

Op 07/09/2022 om 11:32 schreef Edmund:
A. ik ben jouw vriend niet
B. kijk in de spiegel en probeer de balk in je eigen oog te zien i.p.v.
eindeloos te blijven zeuren over splintertjes in ogen van anderen.
C. volg je eigen advies en stop zelf nou toch eindelijk eens een keer
met het vervuilen van deze draad met je nietszeggende ongefundeerde
gezwets in de ruimte.

PauL

Op Wed, 7 Sep 2022 09:10:57 +0200 schreef Edmund:
Jij bent ook de plezantste thuis zeker?
Wat je daarjuist paste was het eerste en tot zover enige wat je
in deze draad tegen mij zei. En in die andere draad hield je
het voor bekeken.

> [...]
> bv accuopslag, daar maal jij niet om. OK dat is een mening en dat mag.

Waar jij hier op antwoordt heb ik niet geschreven dus
daar hoef ik ook geen verklaring af te leggen

> [...]
>
> ------------end
>
> Hierop kom je zonder response met een verhaal over waterstof.
> Zeg maar wat er niet klopt aan hetgeen ik zeg.

Je quotes kloppen niet: ik heb het in deze draad nergens over
economische levensduur gehad.

Dit schreef ik wel:

> Wat is een Bev fanaat en waar haal je deze mening vandaan?

Iemand die denkt dat een accu het enige alternatief is
voor fossiele brandstoffen.

> Dat is allesbehalve een feit en uitsluitend jouw mening of verwachting
> Verder -al zou het waar zijn - doet het volstrekt niets af van hetgeen ik
> zeg.

Als ik met iets wat je zegt totaal niet akkoord ben,
zal ik het wel zeggen hoor.

PauL

Op Tue, 6 Sep 2022 14:39:54 +0200 schreef PauL:
Even concretiseren en aanvullen:

- De stijging van de HVCDC-kabelprijzen en het verlies van stroom over
lange afstanden hebben een negatieve invloed op de economie van offshore
windprojecten

-Eén thermoplastische composietpijp kan tot 10 keer (orde van grootte)
zoveel energie overbrengen als een equivalente kabel kan, en bovendien kan
het de energie opslaan. De waterstof kan direct in de windturbine of in een
gecentraliseerd platform worden geproduceerd.

https://strohm.eu/renewable-energy

(Nederlands bedrijf)

Edmund

On 9/7/22 15:54, PauL wrote:

> Even concretiseren en aanvullen:

Goed idee ik zal een paar zaken voor je noemen die
je reclame folder per ongeluk vergeten heeft.

> - De stijging van de HVCDC-kabelprijzen en het verlies van stroom over
> lange afstanden hebben een negatieve invloed op de economie van offshore
> windprojecten

De stijging vd thermoplastische composietprijzen en stromingsverliezen
en de lekkage hebben een negatieve invloed op de economie v dergelijke
H2 transporten.

> -Eén thermoplastische composietpijp kan tot 10 keer (orde van grootte)
> zoveel energie overbrengen als een equivalente kabel kan, en bovendien kan
> het de energie opslaan.

Wat zouden ze hier bedoelen met equivalent, geld, waarom benoemen ze het niet?
Om de stroom om te zetten in H2 zijn ze al minimaal 30% energie kwijt.
Welke energie hebben ze het over? de energie die de H2 bevat en die al
30% meer gekost heeft dan de stroom?
Of over de ( vast niet ) het restantje stroom dat ze overhouden wanneer
de H2 opnieuw met 30% verlies is omgezet in stroom? :-)

Altijd die details he.

De waterstof kan direct in de windturbine of in een
> gecentraliseerd platform worden geproduceerd.

Qua locatie zeker maar zeker niet zonder extra apparatuur.

PauL

Op Wed, 7 Sep 2022 17:02:03 +0200 schreef Edmund:

> [...]
>
> De stijging vd thermoplastische composietprijzen en stromingsverliezen
> en de lekkage hebben een negatieve invloed op de economie v dergelijke

Tiens, ik dacht dat door opschaling en materiaalinnovatie dingen
juist goedkoper worden. Dat zeggen BEV- fanaten mij al jaren:
dat accu's goedkoper gaan worden.

Klein detail:
--->
De behuizingen voor accu’s kunnen bijvoorbeeld van thermoplastische
composieten worden gemaakt, of de drukvaten voor waterstof, als de
elektrische auto van de toekomst zijn energie gaat krijgen van
brandstofcellen.
<---

https://link.bouwplaats.online/2019/05/lichtgewicht-drijft-opmars-thermoplastische-composieten/

> Wat zouden ze hier bedoelen met equivalent, geld, waarom benoemen ze het niet?
> Om de stroom om te zetten in H2 zijn ze al minimaal 30% energie kwijt.

Daar gaat het niet om: Als ze bij storm windmolens moeten
stil leggen, zijn ze meer energie kwijt:

https://www.hln.be/binnenland/uitzonderlijk-windmolens-op-zee-stil-door-stormweer~a1974f3c/

> Welke energie hebben ze het over? de energie die de H2 bevat en die al
> 30% meer gekost heeft dan de stroom?

Zal gratis verkrijgbaar zijn door de onvoldoende opslagbaarheid van stroom:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12/windmolens-op-zee-even-stil-gelegd-omdat-ze-te-veel-elektricitei/

> Of over de ( vast niet ) het restantje stroom dat ze overhouden wanneer
> de H2 opnieuw met 30% verlies is omgezet in stroom? :-)
>
> Altijd die details he.

Details maken niet altijd het verschil.
Polyvalentie daarentegen...

Maar ik ga ook eindigen met een detail:

"vergeleken met batterijen heeft het een tien keer zo hoge
energiedichtheid.”

https://www.kijkmagazine.nl/tech/vul-je-tank-met-waterstofpasta-powerpaste/

Edmund

On 9/8/22 07:52, PauL wrote:

> Tiens, ik dacht dat door opschaling en materiaalinnovatie dingen
> juist goedkoper worden. Dat zeggen BEV- fanaten mij al jaren:
> dat accu's goedkoper gaan worden.

Het gaat er niet om wat jij denkt, het gaat erom hoe het is
en dat is zoals ik je zeg.

> [...]
>
> Daar gaat het niet om: Als ze bij storm windmolens moeten
> stil leggen, zijn ze meer energie kwijt:

Waarom haal je elke keer weer andere onzin bij?
Hoe maakt het verschil of een molen stilstaat
en er geen stroom via een kabel loopt
of dat er geen stroom is om h2 kan maken?
Laat maar.

> https://www.hln.be/binnenland/uitzonderlijk-windmolens-op-zee-stil-door-stormweer~a1974f3c/

> Zal gratis verkrijgbaar zijn door de onvoldoende opslagbaarheid van stroom:

Opnieuw er iets bijslepen.... energie gratis, sure sure reken er maar op
We hebben geen infrastructuur net zomin als we H2 generatoren in windmolens hebben.
Het een zie je zogenaamd wel en het ander niet, hou het bij de discussie waar
het om gaat.

> https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12/windmolens-op-zee-even-stil-gelegd-omdat-ze-te-veel-elektricitei/

> Details maken niet altijd het verschil.
> Polyvalentie daarentegen...

Geen antwoord zie ik.

> Maar ik ga ook eindigen met een detail:
>
> "vergeleken met batterijen heeft het een tien keer zo hoge
> energiedichtheid.”
>
> https://www.kijkmagazine.nl/tech/vul-je-tank-met-waterstofpasta-powerpaste/

Leuk dat je er bij gebrek aan argumenten er opnieuw iets bijsleept waar het
niet over gaat, de kosten!
Ter leering ende vermeack zal ik je ook hier even bijscholen.
H2 ( de pasta laten we even voor wat het niet is ) weegt nagenoeg niks dus accu's vergelijken
met H2 en zwammen over energiedichtheid slaat helemaal nergens op
in real life.
H2 moet in dure tanken en peperdure zware brandstofcellen...begrijp je al
een beetje waar het naartoe gaat?

Links er rechtsom, stroom via H2 kost gewoon pakweg 3 X zoveel
als stroom via een accu.
Wilde fantasieen over science fiction waar de energie gratis
in onbeperkte mate uit de lucht spontaan in tanken valt
even daargelaten.

Edmund

Omnibus

Op 08/09/2022 om 09:09 schreef Edmund:
Met jouw manier van redeneren is een regenton beter dan een
waterleiding.. :-p

Edmund

Ik kan je niet helpen dat je verward raakt van feiten en logica.

PauL

Op Thu, 8 Sep 2022 09:09:15 +0200 schreef Edmund:

> Waarom haal je elke keer weer andere onzin bij?

Kijk wie het zegt. Met die pijpleidingen vs. electricteitskabels
werd transport van energie vergeleken en niet het opwekken
of transformeren ervan.

> Hoe maakt het verschil of een molen stilstaat
> en er geen stroom via een kabel loopt
> of dat er geen stroom is om h2 kan maken?
> Laat maar.

Zoals ik zei: daar gaat het niet om.

> [...]
> Het een zie je zogenaamd wel en het ander niet, hou het bij de discussie waar

De gascentrales gaan niet blijven bijspringen voor als er een te kort is.
Die moeten op termijn verdwijnen dus moet je energie stockeren voor
als er een te kort is. En daar leent H2 zich prima voor. (zie ook lager)

> Geen antwoord zie ik.

Gezien je blijft zagen over dat verlies zal ik je eens een antwoord geven:
De grootste energieverspiller is de zon (op waterstof nota bene) want
al wat niet op de aarde terecht komt gaat voor ons verloren.
En ik zou zeggen gelukkig maar of de aarde was een rode
of dode planeet.

> [...]
> Wilde fantasieen over science fiction waar de energie gratis
> in onbeperkte mate uit de lucht spontaan in tanken valt

Nog even de feiten:
--->
Het kost energie om elektriciteit om te zetten in waterstof. Er is daardoor
altijd sprake van verlies van energie. Is het niet slimmer om overschotten
aan zonne-energie en windenergie op te slaan in accu’s? Dit is een kwestie
van geld en gemak. Waterstof (moleculen) is efficiënter te transporteren
dan elektriciteit (elektronen). Het is bovendien circa duizend keer
goedkoper om waterstof op te slaan in zoutcavernes dan om dezelfde
hoeveelheid energie als elektronen op te slaan in accu’s.
<---

https://www.hystock.nl/waterstof/waarom-opslag-van-waterstof

Onderaan staat er ook nog een afbeelding die laat zien dat grote
hoeveelheden energie het langst kunnen worden opgeslagen in een
waterstofcaverne.

Er is niemand die ontkent dat er verlies van energie is bij
het omzetten naar waterstof. Maar mensen kijken dikwijls
verder dan jouw neus lang is.

Edmund

On 9/9/22 05:01, PauL wrote:

> Kijk wie het zegt. Met die pijpleidingen vs. electricteitskabels
> werd transport van energie vergeleken en niet het opwekken
> of transformeren ervan.

Hallo! even wakker worden JIJ begint over stilzetten van windmolens

> Zoals ik zei: daar gaat het niet om.

Vast niet maar JIJ begint er wel over te mekkeren.

> [...]
> al wat niet op de aarde terecht komt gaat voor ons verloren.
> En ik zou zeggen gelukkig maar of de aarde was een rode

Ja je begint echt niet met elke post zwakzinnigere responses te geven
echt niet een klein beetje.....

> Nog even de feiten:
> --->
> Het kost energie om elektriciteit om te zetten in waterstof.

Wow heb je dat nu al door?

> [...]
> van geld en gemak. Waterstof (moleculen) is efficiënter te transporteren

Tuurlijk tuurlijk.

Het is bovendien circa duizend keer
> goedkoper om waterstof op te slaan in zoutcavernes dan om dezelfde
> hoeveelheid energie als elektronen op te slaan in accu’s.
> <---

Ja die hebben we overal en daar zit geen enkel nadeel aan :-)

> [...]
>
> Er is niemand die ontkent dat er verlies van energie is bij
> het omzetten naar waterstof. Maar mensen kijken dikwijls

Vriend zwam lekker door ik heb het helemaal gehad met je oerstomme
gelul waaronder "windmolen stilleggen geeft meer verlies en vervolgens
dat het daar niet om gaat....

Claimen dat mijn citaten niet kloppen terwijl het een klip
en klare cut and peeste is van je eigen respons.
Die je niet eens herkent.

Mat Nieuwenhoven

On Wed, 07 Sep 2022 01:22:39 +0200, N. Coesel wrote:

> Is nu nog niet tot je doorgedrongen dat efficiency helemaal niet
> relevant is? Je kunt op dit moment helemaal niet zeggen dat waterstof
> 'het niet wordt'.

Efficiëntie is juist uiterst belangrijk. Energie is er niet in overvloed,
met alle energie moeten we zorgvuldig omgaan.
Elektriciteit->waterstof->autoaandrijving: grofweg rendement van 30%.
Elektriciteit->transport->accu->autoaandrijving, grofweg 90%
Zie https://natuurenmilieu.nl/publicatie/waarom-onze-autos-niet-op-
waterstof-gaan-rijden/

> [...]
> van de zon krijgt. De electriciteit die daar vanaf komt is dus
> potentieel 2x zo goedkoop per kWh in vergelijking met wat hier van een

Marocco 80 % meer volgens solargis.com, maar goed. Egypte is trouwens ook
bezig.

> [...]
> waterstof direct in een paar minuten in een auto tanken of eerst
> omzetten naar electriciteit om die vervolgens langzaam in een dure accu

Slim is de hele waterstof tussenstap over te slaan. Het is ook nog eens
veel efficienter om de zonne-energie meteen in elektriciteit om te
zetten, en die vervolgens naar de verbruiker transporteren. Dat transport
heeft wel wat verliezen, minder met hoogspannings DC leidingen (vanaf 50
km voor een zeekabel). B.v. de NorNed kabel is 580 km lang, dan kan
pakweg Rabat-Cadiz, Algiers-Barcelona, Tunis-Napels ook moeiteloos.
Als het bij de gebruiker (b.v. laadstation) in een accu wordt opgeslagen,
en daarvan naar een voortuig, zijn de totale verliezen laag (accu in-uit
> 95%).

Je hebt het over de laadtijd. Vastestof accus laden net zo snel als
benzine tanken, 3 minuten. En die komen er steeds meer:
- Adden Energy, lithium, in 3 minuten vol, 10.000 cycly. Alleen in lab
tot nu toe.
- Prologium, prototypes in test.
- Svolt, prototypes gemaakt.
- Factorial Energy, productie start begin 2023.

https://www.pv-magazine.com/2022/09/05/the-mobility-revolution-rapid-
charging-solid-state-battery-moves-toward-commercialization/

Dure accu? Duurder dan benzinemotor + tank? Nog wel, maar veel goedkoper
in onderhoud. Maar goedkoper dan een auto op waterstof . En naarmate de
accus verbeteren zal de prijs dalen. En een waterstof auto heeft een dure
brandstofcel nodig, en dure tanks. Plus de laadstructuur aanleggen is
vele malen duurder dan een laadstation voor BEVs.

Voor transport is waterstof een buitengewoon slechte keus. Waterstof voor
de industrie is mogelijk wel nuttig.

Mat Nieuwenhoven

PauL

Op Fri, 9 Sep 2022 08:56:39 +0200 schreef Edmund:

> Hallo! even wakker worden JIJ begint over stilzetten van windmolens

Ja natuurlijk omdat jij over het opwekken/omzetten begon, daar
waar het om transport via kabel of pijpleiding ging.

> Vast niet maar JIJ begint er wel over te mekkeren.

Nee hoor. Toen ik citeerde: " Eén thermoplastische composietpijp kan tot 10
keer (orde van grootte) zoveel energie overbrengen als een equivalente
kabel " begon jij te mekkeren: Om de stroom om te zetten in H2 zijn ze al
minimaal 30% energie kwijt.

Transport =/= omzetten of opwekken!

> Ja je begint echt niet met elke post zwakzinnigere responses te geven
> echt niet een klein beetje.....

Ga eens met je energie-efficiëntie-details naar Schiphol en
zeg daar eens tegen de reizigers dat een trein energie-efficienter
is dat het vliegtuig dat ze nemen.
Wel, ze gaan eens de schouders ophalen...

> Wow heb je dat nu al door?

Dat weten wij al van in het begin.

> Tuurlijk tuurlijk.

> Ja die hebben we overal en daar zit geen enkel nadeel aan :-)

Er zijn er honderden
--->
Zoutcavernes worden nu in Nederland al toegepast in Zuidwending, waar zes
cavernes sinds 2011 in gebruik zijn
genomen en waarbij ruim 40 miljoen m aardgas per dag onttrokken kan worden.
Gasunie heeft onlangs,tijdens een webinar, het plan gepresenteerd om vanaf
2026 vier zoutcavernes in gebruik te nemen voor waterstofopslag.
<---

https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Waterstof_56_fdb5487206.pdf

> Vriend zwam lekker door ik heb het helemaal gehad met je oerstomme
> gelul waaronder "windmolen stilleggen geeft meer verlies en vervolgens
> dat het daar niet om gaat....

Kerel, je begon *zelf* over rendement te lullen daar waar het
over transport ging. Gewoonweg omdat je niet kon verkroppen
dat waterstof beter en goedkoper te transporteren is bij offshore.

> Claimen dat mijn citaten niet kloppen terwijl het een klip
> en klare cut and peeste is van je eigen respons.
> Die je niet eens herkent.

Ah ja? Iedereen die het bericht van N. Coesel nog eens
leest zal zien wat je allemaal door de mangel hebt gehaald!
Het is niet omdat je zijn naam wegknipt dat ik het geschreven heb.

Edmund

Best mogelijk dat er voor zowel de accu als H2 economische
toekomst is. Voorlopig is er voor autoenergie via H2 een
enorme kostenverhoging, iets dat hier al eerder uitgebreid
besproken is.
Zoals zo vaak hebben feiten weinig tot geen invloed op de
vooraf gestelde meningen.

PauL

Op Fri, 9 Sep 2022 11:10:08 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:

> Slim is de hele waterstof tussenstap over te slaan. Het is ook nog eens
> veel efficienter om de zonne-energie meteen in elektriciteit om te
> zetten, en die vervolgens naar de verbruiker transporteren.

Je bent bij die efficientie iets cruciaal vergeten:
--->
In de zomer kan een zonnepaneel een piek bereiken van zo’n 3.000 tot 3.500
watt per uur. Dit in tegenstelling tot de winter, wanneer het zomaar 25
watt kan zijn. Als de zon schijnt in de winter dan kan de opbrengst soms
nog wel een piek hebben tot zo’n 400 watt. Het verschil tussen de zomer en
wintermaanden is dus enorm en dat terwijl je juist in de zomer minder
stroom nodig hebt dan in de winter.
<---
https://www.homedeal.nl/inspiratie/duurzaam-wonen/zonnepanelen-zomer-vs-winter/

Dat is al minstens 8 jaar algemeen geweten:

https://www.change.inc/energie/waterstof-biedt-oplossing-bij-energieoverschot-2459

> [...]
> - Prologium, prototypes in test.
> - Svolt, prototypes gemaakt.
> - Factorial Energy, productie start begin 2023.

Een specialist van de accu-concurrentie
noemt dat een valse droom:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/specialist-noemt-vastestofbatterij-een-valse-droom-24714/

En wie ben ik om hem tegen te spreken :-)

Omnibus

Op 10/09/2022 om 02:00 schreef PauL:
Als reactie op de enorme hoeveelheid ernstige bezwaren die aan de
bestaande batterijtechniek kleven, wuiven de voorstanders van
batterijtjes al jaren elk bezwaar weg met het argument dat er
wonderbatterijtjes gaan komen die die bezwaren niet hebben.
Helaas is het al die jaren bij dat wuiven gebleven. Er is geen reden om
daar nu ineens wel in te gaan geloven.

Edmund

Leuk leuk en ongeacht hoeveel bezwaren vd huidige accu's je
ook noemt en ongeacht welke doemscenarios je er ook
bij verzint, het verandert helegaal noppa aan 't feit
dat autorijden op H2 gewoon minimaal 3 X zoveel per km
aan "benzine" blijft kosten als rijden op een accu.

Je kan er als een nog een paar beledigingen bij doen
door realistische mensen accu fanaten te noemen of gekkies
die zeggen dat de accu's verbetert EN goedkoper worden...
Knettergek natuurlijk, never mind dat de kWh prijs van accu's
in 't eggie de laatste 10 jaar zo'n 90 % gedaald is.

Gewoon negeren hoor, het zijn maar feiten en daar heb jij gewoon
niet zo veel mee :-)

Edmund

Omnibus

Op 10/09/2022 om 13:19 schreef Edmund:
Een kWh prijs van accu's? Het moet toch ook echt niet gekker worden.
Je weet werkelijk toch ook bij god niet wat je voor onzin uitkraamt.

Edmund

Correct!

Het moet toch ook echt niet gekker worden.
> Je weet werkelijk toch ook bij god niet wat je voor onzin uitkraamt.

Klopt ik zei het al, het zijn alleen maar feiten
dus jij hebt natuurlijk geen idee waar het over gaat.

Omnibus

Op 10/09/2022 om 15:03 schreef Edmund:
Zoals de meeste deelnemers, snap ik weinig van onzin.
In het uitkramen waarvan jij nog al een meester bent.
Wat je zelf, ongeveer als enige, niet eens door hebt.

Edmund

Je brengt me in vertwijfeling, aan de ene kant moet
ik hard om je lachen, aan de andere kant heb ik altijd
medelijden met mensen die het allemaal niet zo
goed begrijpen.

Omnibus

Op 10/09/2022 om 18:33 schreef Edmund:
Jij begrijpt niet wat je niet begrijpt. Dat maakt het zo lastig voor je.
Als je denkt dit probleem op te lossen met zelfmedelijden, zit je op het
verkeerde spoor. Met zelfmedelijden schiet je immers niets op. Wellicht
kun je er de diverse bijdragen van andere auteurs nog eens op nalezen.
Het moet je toch op een gegeven moment duidelijk worden dat je nog al
alleen staat met je opvattingen.

Jan van den Broek

2022-09-10, Omnibus <zoz...@fakeadressnomail.be> schrieb:
> Op 10/09/2022 om 18:33 schreef Edmund:

[Schnipp]

> Jij begrijpt niet wat je niet begrijpt. Dat maakt het zo lastig voor je.

Jij doet ook niet echt je best om uit te leggen wat Edmund niet
begrijpt.

[Schnipp]

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Mat Nieuwenhoven

On Sat, 10 Sep 2022 02:00:19 +0200, PauL wrote:

> [...]
> tussen de zomer en wintermaanden is dus enorm en dat terwijl je juist in
> de zomer minder stroom nodig hebt dan in de winter.

Dat artikel doet me twijfelen aan de bekwaamheid van degene die het
schreef. Er wordt geen auteur genoemd, vreemd. Een zonnepaneel van 3000 w
bestaat niet. Grote industriële panelen zitten op 450 W of zo. Ik vermoed
dat de schijver een zonnepaneelinstallatie bedoelt, maar dan klopt het
ook niet. Je hebt installaties van 2 kW tot 5 kW of meer, dat is per huis
verschillend.
Je geeft de opbrengst van een zonnepaneel installatie het handigst aan
met het equivalent van volle zonuren Wp. Dan maakt de grootte van de
installatie niet uit.
Ter referentie, bij mij gaf tot nu toe de beste week het equivalent van
40,7 uur zon (121 kWh. kleine 3 kWp aan panelen); de slechste 1,7 uur (5
kWh). Een verschil van 24 keer.

> Dat is al minstens 8 jaar algemeen geweten:
>
> https://www.change.inc/energie/waterstof-biedt-oplossing-bij-
energieoverschot-2459

Dat artikel is uit 2014. Sindsdien zijn de accu's enorm verbeterd.
Daarnaast stelt het artikel zelf "Hoewel bij power-to-gas voor de
resterende elektriciteitsoverschotten veel energie verloren gaat ... "

Waarschijnlijk kun je met waterstofopslag technisch inderdaad
seizeoensopslag maken, maar de el->H2->el omzetverliezen zijn zo groot
dat je voor zeg 1 TWh aan uitgangsenergie je 3 TWh aan elektriciteit moet
opwekken. Zoveel energie hebben we niet dat die verliezen acceptabel
zijn, kijk eens wat dat aan geld kost met de huidige elektriciteits
prijs. 2 TWh (= 2*10^9 kWh) verlies bij 25 cent/kWh is 500 miljoen, per
seizoen. Dat kan een eenmalig betaalde (gedistribueerde) accu opslag toch
wel goedkoper worden, en simpeler. Alleen hoe kom je aan zoveel accu's?
En nog los ervan dat grootschalige opslag nog nooit uitgevoerd is,
waterstof is geen aardgas (kleinere moleculen); de verliezen in/uit
opslag zijn onbekend, evenals "opslaglekkage".

Ook schrijft het artikel dat de waterstofauto het prototype stadium
ontstegen is. Maar zelfs Toyota gaat helemaal over of BEV auto's .
Mogelijk wordt het nog ooit iets voor zwaar transport, al vraag ik me af
om het niet beter de waterstof om te zetten in een vloeibare brandstof;
dat hoef je geen dure infrastuctuur aan te leggen en de voertuigen kunnen
hetzelfde blijven. Lijkt me ook de enige oplossing voor vliegtuigen,
waterstof meenemen kost veel te veel ruimte (lage energieinhoud/liter).

> Een specialist van de accu-concurrentie noemt dat een valse droom:
>
> https://www.vroom.be/nl/nieuws/specialist-noemt-vastestofbatterij-een-
valse-droom-24714/

> En wie ben ik om hem tegen te spreken :-)

Dat artikel zegt terecht dat Berdichevsky geen onschuldige partij is, hij
zit in de traditieonele cellen. Die ziet de bui al hangen, denk ik. Er
worden al SSB (Solid State Battery) uitgeleverd, maar nog niet in de
aantallen die een grote autofabrikant nodig heeft. Zo'n fabriek die GWhs
per jaar aan SSBs produceert zet je niet even zomaar neer (net zomin als
een voor standaard accu's).

Wel zullen SSB ewaarschijnlijk duurder blijven door het moeilijker
productieproces, aan de andere kant heb je er voor dezelfde capaciteit
minder van nodig.

Mat Nieuwenhoven

Omnibus

Op 10/09/2022 om 21:26 schreef Jan van den Broek:

> [Schnipp]

> Jij doet ook niet echt je best om uit te leggen wat Edmund niet
> begrijpt.
>
> [Schnipp]

Dat is hier in de loop der tijd door mij en ongeveer alle andere
deelnemers uit den treure uitgelegd.

Mat Nieuwenhoven

On Sat, 10 Sep 2022 11:57:33 +0200, Omnibus wrote:

<snip>

> [...]
> wonderbatterijtjes gaan komen die die bezwaren niet hebben.
> Helaas is het al die jaren bij dat wuiven gebleven. Er is geen reden om

Ik vraag me af welke bezwaren je bedoelt. Kun je dat nader specificeren?

- Lithium-gebaseerde accus worden nog steeds goedkoper, en de ene na de
andere fabriek die vele Gwh aan acu per jaar maakt wordt actief.
- Lithium ijzer fosfaat accus hebben meer volume/kWh dat lithium-mangaan-
cobalt-nikkel, aan de andere kant een zeer lange levensduur en veel
veiliger. BYD is een hele grote hier, zowel auto's, bussen, als
grootschalige opslag.

Het enige argument wat je zou kunnen opvoeren is dat een auto accu
opladen langzamer gaat dan vloeibare bransdstof tanken. Maar de vraag is
hoe ernstig dat is voor de meesten. 2 uur rijden, kwartier rust (laden)
is goed te doen. En er zijn in het buitenland nog wel minder laadpunten
dan hier.

Mat Nieuwenhoven

Jan van den Broek

> Dat is hier in de loop der tijd door mij en ongeveer alle andere
> deelnemers uit den treure uitgelegd.

Misschien was de uitleg niet helder genoeg.

PauL

Op Sat, 10 Sep 2022 19:58:03 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:
"Zonnepaneel" of "zonnepanelen" schrijven verandert niks aan
het feit dat er in de zomer beduidend meer opbrengst is
én dat er dan juist minder energie nodig is.

> [...]
> Daarnaast stelt het artikel zelf "Hoewel bij power-to-gas voor de
> resterende elektriciteitsoverschotten veel energie verloren gaat ... "

Ja, ook dat laatste is al minstens acht jaar geweten.

> [...]
> seizoen. Dat kan een eenmalig betaalde (gedistribueerde) accu opslag toch
> wel goedkoper worden, en simpeler. Alleen hoe kom je aan zoveel accu's?

Je beantwoordt zelf de vraag al.

> En nog los ervan dat grootschalige opslag nog nooit uitgevoerd is,
> waterstof is geen aardgas (kleinere moleculen); de verliezen in/uit
> opslag zijn onbekend, evenals "opslaglekkage".

De proeven waren succesvol:

https://www.gasunie.nl/expertise/waterstof/gasunie-start-proef-met-opslag-waterstof-in-zout

> Ook schrijft het artikel dat de waterstofauto het prototype stadium
> ontstegen is. Maar zelfs Toyota gaat helemaal over of BEV auto's .

Die werken intussen samen met BMW:

https://gocar.be/nl/autonieuws/waterstof/bmw-en-toyota-geloven-nog-in-waterstof
--->
Pieter Nota, chef van verkoop bij BMW, vertelde aan Nikkei, ‘s werelds
grootste financiële dagblad, dat BMW tegen 2025 samen met Toyota nieuwe
modellen op waterstof zal produceren en verkopen

Mat Nieuwenhoven

On Wed, 07 Sep 2022 15:54:10 +0200, PauL wrote:

> Even concretiseren en aanvullen:
>
> - De stijging van de HVCDC-kabelprijzen en het verlies van stroom over
> lange afstanden hebben een negatieve invloed op de economie van offshore
> windprojecten

De _aanschaf_ wordt daardoor duurder, het gebruik uiteraard niet.
Vergeleken met de netto verliezen (bron->gebruiker) van H2 als
transportmiddel is het kleingeld.

> [...]
> kan het de energie opslaan. De waterstof kan direct in de windturbine of
> in een gecentraliseerd platform worden geproduceerd.

Dat ondersteunen ze niet met getallen. B.v. de NorNed HVDC kabel naar
Noorwegen (580 km), als je die zou vervangen door een dunnere pijp van
Strohm, zou je gigantische druk nodig hebben om dezelfde hoeveelheid
energie te transporteren, plus de bijbehorende stromingsverliezen. De
verliezen in NorNed zijn slechts 4,2% (https://en.wikipedia.org/wiki/
NorNed#Technology) .

En de pijp slaat helemaal geen energie op, alleen de waterstof die er in
zit.

Mat Nieuwenhoven

Mat Nieuwenhoven

On Fri, 09 Sep 2022 05:01:43 +0200, PauL wrote:

<snip>

> [...]
>
> Er is niemand die ontkent dat er verlies van energie is bij het omzetten
> naar waterstof. Maar mensen kijken dikwijls verder dan jouw neus lang

Drie opmerkingen:
- De bewering dat het duizend keer goedkoper is wordt niet ondersteund
met getallen.
- Dat plaatje over ontladingsduur is heel erg vertekend voor accu opslag.
De tot nu toe grootste opslag is 1.6 GWh, met max 400 MW vermogen; Lever
je minder, dan gaat het uiteraard langer mee. Dus zowel de duur als
vermogen kloppen niet. En er zijn tot 20 GWh opslagsystemen in planning.
- Geen auteur, geen datum, geen referenties. Dit is een marketing
document. Er is pas een testinstallatie in 2027 als alles goed gaat.
- Gezien de aardbevingen on Groningen vraag ik me af wat het effect zal
zijn van het jaarlijk vullen/legen van zo'n opslag.

Mat Nieuwenhoven

N. Coesel

On 9/10/22 11:57 AM, Omnibus wrote:

> [...]
> wonderbatterijtjes gaan komen die die bezwaren niet hebben.
> Helaas is het al die jaren bij dat wuiven gebleven. Er is geen reden om

Klopt. In de echte wereld is men er al lang achter dat voor opslag >8
uur waterstof goedkoper is. Een vat of tank (en die is niet eens altijd
nodig!) heeft eenmaal veel minder materiaal nodig dan een accu die voor
100% van het volume uit materiaal bestaat. Minder materiaal betekent
minder energie voor het winnen en bewerken van materiaal en dus
goedkoper; dat is een hele simpele maar universele vuistregel voor alles
dat op grote schaal wordt gemaakt.

PauL

Op Sat, 10 Sep 2022 13:19:38 +0200 schreef Edmund:

> [...]
> dat autorijden op H2 gewoon minimaal 3 X zoveel per km
> aan "benzine" blijft kosten als rijden op een accu.

Is de fooi voor de butler er ook bijgeteld of laat je
een schoonmoeder de wacht houden bij het infuus?

> Je kan er als een nog een paar beledigingen bij doen
> door realistische mensen accu fanaten te noemen of gekkies
> die zeggen dat de accu's verbetert EN goedkoper worden...

De groene productie en transport van H2 wordt ook
beter en goedkoper. (zie url's van eoswetenschap in ander bericht)

> Knettergek natuurlijk, never mind dat de kWh prijs van accu's
> in 't eggie de laatste 10 jaar zo'n 90 % gedaald is.

Deze Fin is het werkelijk niet met je eens en laat dat ook blijken:

"Na enkele foutmeldingen besloot hij met zijn Tesla Model S uit 2013 naar
de garage te gaan, waar hem verteld werd dat het hele accupakket vervangen
moest worden. Kosten: omgerekend € 20 duizend. Tsja, wat doe je dan?"

https://pureluxe.nl/2022/01/video-fin-blaast-tesla-model-s-30-dynamiet/

PauL

Op Sun, 11 Sep 2022 06:51:32 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:
Ja maar er staat een adres en telefoonnummer bij !

> Dit is een marketing document.

> Er is pas een testinstallatie in 2027 als alles goed gaat.
> - Gezien de aardbevingen on Groningen vraag ik me af wat het effect zal
> zijn van het jaarlijk vullen/legen van zo'n opslag.

Het is niet nieuw:
--->
De ConocoPhillips Clemens Terminal in Texas slaat waterstofgas sinds de
jaren 80 op in een gedolven zoutkoepel met het spelonkdak op circa 840
meter diepte. De grot is cilindervormig met een diameter van 48 m, een
hoogte van 300 m en een bruikbare waterstofcapaciteit van circa
honderdduizend m³, ofwel negenduizend ton.
<---

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ondergrondse_waterstofopslag

Een GIGA koepel, zou Elon Musk bij zijn marketing zeggen.

PauL

Op Sun, 11 Sep 2022 06:37:34 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:

> De _aanschaf_ wordt daardoor duurder, het gebruik uiteraard niet.
> Vergeleken met de netto verliezen (bron->gebruiker) van H2 als
> transportmiddel is het kleingeld.

Zowel bij de omzetting:

https://www.eoswetenschap.eu/technologie/power-molecules-van-klimaatverstoorder-tot-waardevolle-grondstof

Als bij het transport naar de gebruiker:

https://www.eoswetenschap.eu/technologie/waterstof-de-diepvriezer

Is er nog heel veel winst te boeken!

" ‘Naast je diepvriezer voor voeding zou je thuis een toestel kunnen hebben
voor waterstofenergie. Dan heb je een systeem waar je energie langdurig kan
opslaan, in volumes die veel kleiner zijn dan die van batterijen.’"

> [...]
> Strohm, zou je gigantische druk nodig hebben om dezelfde hoeveelheid
> energie te transporteren, plus de bijbehorende stromingsverliezen. De

We hebben in de lage landen geen pijp van 580 km nodig:

https://bigleidingen.eu/nieuws/item/orsted-ontwikkelt-een-van-de-grootste-duurzame-waterstoffabrieken-ter-wereld-voor-de-nederlandse-en-vlaamse-industrie/

De industriële spelers in de regio, verenigd in Smart Delta Resources
(SDR), zullen samen met de netbeheerders werken aan de ontwikkeling van een
regionaal, open-access pijpleidingnetwerk van ongeveer 45km in het North
Sea Port gebied, van Vlissingen-Oost in Nederland tot Gent in België.

> En de pijp slaat helemaal geen energie op, alleen de waterstof die er in
> zit.

Waterstof is volgens jou geen energiedrager dan?

Edmund

Zeker, jammer genoeg dat de echte wereld dat geheim houdt en de arme fabrikanten
van ALLES in het ongewisse laat. Hierdoor modderen ALLE fabrikanten aan
met accu's en batterijen, wat een sufferds he.
Komt waarschijnlijk ook omdat men in de veronderstelling is dat H2 maken
energie kost ipv dat het energie oplevert, misschien moet jij
ze dat voor eens en altijd gaan uitleggen, jij schijnt er verstand van te
hebben.

Edmund

Mat Nieuwenhoven

On Mon, 12 Sep 2022 07:04:39 +0200, PauL wrote:

> [...]
> hebben voor waterstofenergie. Dan heb je een systeem waar je energie
> langdurig kan opslaan, in volumes die veel kleiner zijn dan die van

Allebei de EOS links zijn wel heel erg optimistisch. De samenvattingen
heeft het over een idee, niet eens over een resultaat in het lab, laat
staan een prototype of productie.

> Waterstof is volgens jou geen energiedrager dan?

Natuurlijk wel, maar de pijnp dient voor het transport, niet voor opslag.

Ik heb even gekeken naar energieopslag thuis, voor waterstof en accu.
- Voor zover ik kon vinden bestaat er nog geen waterstofopslag voor
thuis. De Autralische firma Lavo heeft pas dit jaar een subsidie
ontvangen om de eerste prototypes te gaan bouwen. 40 kWh in, 20 kWh uit
(=rendement 50%, maar dat zegt Lavo), max 5kW vermogen. Geschatte prijs
1250 €/kWh . Maar er staat bij dat ie nog een aparte 5 kWh batterij nodig
heeft, weet niet of dat in de prijs zit. Voorlopig is het vaporware.

- Accu inclusief 3-fase omvormer: als voorbeeld de BYD box. 10.2 kWh, 6
kW vermogen, geschatte prijs 1880 €/kWh. Rendement vrijwle zeker > 90%.
Die Box is er ook in grotere vermogens, maar kon zo gauw geen
prijsindicatie vinden inclusief omvormer. De duitse firma SMA schijnt er
veel mee te doen.

Dat Lavo systeem doet 0,83 m³ per kWh, de BYD Box 0,21, dat is 4 keer zo
klein. Voor dezelfde 20 kWh zal het nog 2 keer zo klein zijn.

Maar alleen het rendement van 50% van de Lavo is al een killer.

Mat Nieuwenhoven

PauL

Op Tue, 13 Sep 2022 19:34:05 -0000 (UTC) schreef Mat Nieuwenhoven:

> [...]
>
> Allebei de EOS links zijn wel heel erg optimistisch. De samenvattingen
> heeft het over een idee, niet eens over een resultaat in het lab, laat

Er zijn verschillende manieren om waterstofmoleculen dichter
bij elkaar te brengen en te stockeren, zoals een metaalhydride
oplossing die je zelf met Lavo aanbracht.

> [...]
> klein. Voor dezelfde 20 kWh zal het nog 2 keer zo klein zijn.
>
> Maar alleen het rendement van 50% van de Lavo is al een killer.

Voor 12 uren-opslag zal een accu moeilijk te verslaan zijn maar
als je wil klaar zijn voor de winter (zoals Duitsland met zijn
gasvoorraden) , zal je voor langere termijn toch naar iets
anders moeten uitkijken. Wordt hier vakkundig uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=M0fnEsz4Ks0&t=1032s