Vijf automerken

PauL

Vijf automerken leverden dit jaar meer elektrische auto's
dan Tesla in Nederland. En daar zijn enkele redenen voor:

https://tweakers.net/nieuws/182704/vijf-automerken-leverden-dit-jaar-meer-elektrische-autos-dan-tesla-in-nederland.html

Het vet is van de soep, zeggen ze bij ons.

Rob

Dat verbaast me niks, de meeste Nederlanders die zelf een auto willen
kopen die shoppen niet in de prijsklass van Tesla, die het vooral moeten
hebben van zakelijke lease. En die kijken niet naar "is ie electrisch"
maar alleen naar "wat kost hij in de belasting". Dus du moment dat
belastingvoordeeltjes worden afschaft gaan die meteen weer terug naar
verbrandingsmotoren.

O.U. de Man

Op 08/06/2021 om 12:55 schreef Rob:
Voor een particulier is en blijft het kopen van een nieuwe EV
oninteressant, door de combinatie van een relatief hoge prijs, met de
nadelen, waarvan de voornaamste wel de ongemakken van het laden zijn.
Hier is voor het eerst in mijn straat iemand met een EV, een VW ID3.
Geen idee waarom, met het ding wordt namelijk nauwelijks gereden (ik heb
toevallig zicht op de plaats waar hij geparkeerd staat). Hij staat er
met heel korte onderbrekingen gewoon dag in dag uit.
Het is volgens het kentekenregister een leaseauto, wat het nog
raadselachtiger maakt, gezien het feitelijk gebruik er van.
Waarschijnlijk is het geen auto van de zaak die iemand voor zijn werk
nodig heeft, maar een salariscomponent als tertiaire arbeidsvoorwaarde.
Overigens kost deze auto bijna 44000 euro, ongeveer het dubbele van een
benzineauto van vergelijkbare klasse.
Dat er nauwelijks mee gereden wordt blijkt ook uit het feit dat er geen
laadpunt is op de plaats waar hij steeds geparkeerd staat. Geen idee dus
hoe, waar en wanneer men het ding laadt. (Nou ja, er wordt nauwelijks
mee gereden natuurlijk, maar hij zal natuurlijk toch wel af en toe eens
moeten worden geladen...)

Jan van den Broek

On 2021-06-08, O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> wrote:

[Schnipp]

> [...]
> hoe, waar en wanneer men het ding laadt. (Nou ja, er wordt nauwelijks
> mee gereden natuurlijk, maar hij zal natuurlijk toch wel af en toe eens

Dat er miet die auto niet veel gereden wordt, zegt nu ook weer niet al
te veel.
Ik zie hier genoeg EV's in de buurt die dagelijks gebruikt worden.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Rob

O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> wrote:
> [...]
> Waarschijnlijk is het geen auto van de zaak die iemand voor zijn werk
> nodig heeft, maar een salariscomponent als tertiaire arbeidsvoorwaarde.

Dit zal wel behoorlijk minder worden. Er is een groep werknemers die
traditioneel voorzien wordt van een lease auto voor voornamelijk woon-werk
verkeer, en als dat werk voortaan voornamelijk thuis gedaan wordt, dan
zal dat verschaffen van die lease auto ook wel ter discussie komen te
staan.

O.U. de Man

Op 08/06/2021 om 15:17 schreef Jan van den Broek:
Maar waarvoor dan kiezen voor zo'n dure auto?

O.U. de Man

Op 08/06/2021 om 16:00 schreef Rob:
Ja, net als vergoedingen voor woon-werk verkeer. Maar het is vooral een
fiscale kwestie, want het gaat partijen in een arbeidsovereenkomst er
natuurlijk vooral om dat zo veel mogelijk salariscomponenten in de
categorie van de fiscaal onbelaste vergoedingen vallen...

Rob

Ja en de belastingdienst dat dit NIET het geval is.
Er is wat dat betreft al bepaald dat belastingvrije reiskostenvergoedingen
alleen nog betaald mogen worden over de dagen dat er daadwerkelijk
naar het werk gereisd wordt, dus niet meer voor dagen dat er thuis
gewerkt wordt. Dus als je werkt (zal jij vast wel niet meer doen) dan
heb je al te maken gekregen met de vraag cq de mededeling van de
werkgever hoeveel dagen je nog "naar de zaak" komt en is de reiskosten
vergoeding dienovereenkomstig aangepast.
(als die niet zelf al vervallen is dan is die in ieder geval belast
geworden voor de dagen dat die wordt uitbetaald zonder dat er gereisd wordt)

Rob

Als hij een tijdje geleden gekocht is kan het bedrag wat de berijder
als bijtelling krijgt evengoed lager zijn dan voor een goedkopere
auto die niet electrisch is.

Dat is wat er zo slecht is aan dat soort maatregelen. Het werkt
rare situaties in de hand die uiteindelijk de belastingbetaler geld
kosten.

N. Coesel

In plaats daarvan kunnen werkgevers een thuiswerkvergoeding uitkeren.

Jan van den Broek

Hij woont bij jou in de buurt, vraag het hem.