Daar istie weer RekeningRijden

Edmund

Daar istie weer RekeningRijden

Ierdeen is nu wel murw genoeg om het door te drammen.

https://tpo.nl/2021/12/15/ook-in-het-coalitieakkoord-autobelasting-betalen-naar-gebruik/

Edmund

Jan van den Broek

On 2021-12-16, Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:
> Daar istie weer RekeningRijden
>
> Ierdeen is nu wel murw genoeg om het door te drammen.

Dat is goed voor het bedrijfsleven, dat kan nu incasseren met
proof-of-concepts die een nauwelijks werkbaar resultaat opleveren.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

O.U. de Man

Op 16/12/2021 om 11:35 schreef Jan van den Broek:

> Dat is goed voor het bedrijfsleven, dat kan nu incasseren met
> proof-of-concepts die een nauwelijks werkbaar resultaat opleveren.

Het is onwerkbaar, technisch, dat kan ik dus nu al wel (weer) vertellen.
Bijpassende technische contramaatregelen zijn simpel. Hoe simpel was al
te zien aan de laatste keer toen dergelijke plannen rondzongen: enorme
boetebedreigingen werden er toen opgezet, wat laat zien dat men zich van
de zwakte van de techniek die er voor nodig is, terdege bewust was.
Het feit dat er geen enkele techneut in de kamer zit, wreekt zich weer
eens, anders zou dit onzalige plan echt niet weer uit de mottenballen
zijn gehaald.. :-p

Izak van Langevelde

On 17/12/2021 00:34, O.U. de Man wrote:

> Het is onwerkbaar, technisch, dat kan ik dus nu al wel (weer) vertellen.
Och, er kan leuk geld aan verdiend worden door Rutte & Friends, daar
gaat het tenslotte om...

--
Grinnikend door het leven...

Edmund

Waarom jij maar blijft volhouden of denken dat de hedendaagse techniek,
zelfs door onze staat geinitieerd, niet voor 99,5 % vd bevolking tot
enorme kosten en 24/7 observatie kan leiden blijft mij een raadsel.

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Rob

O.U. de Man <zet...@buitendiebloemetjes.be> wrote:

> Het is onwerkbaar, technisch, dat kan ik dus nu al wel (weer) vertellen.

Dat heb je met Oude Mannen...
Ik werkte vroeger bij een bedrijf wat in de tijd dat o.a. Hanja Maij-Weggen
met dit plan liep te leuren in de picture was om (een deel van) de
infrastructuur te realiseren. Ik weet nog wel dat een van de redenen
dat "dit toch totaal onhaalbaar" gevonden werd, was dat er dan maar
liefst 4 GIGABYTE per DAG aan informatie moest worden verzameld, verzonden
en opgeslagen. Dat kon geen computer, geen netwerk, en geen disk ooit
aan.

Nou inmiddels is dat een peuleschilletje geworden.
En toen werd er nog gedacht aan van die afzichtelijke portalen over de
weg die met radiosignalen een chipkaart die je achter de spiegel moest
plakken zouden uitlezen op het moment dat je er onderdoor reed.
Dat soort oplossingen is ook helemaal uit de picture.

Nee hoor, dit is tegenwoordig prima te realiseren.
En ik ben er zelf ook wel voor, want ik rijd relatief weinig dus ik
ga hoogstwaarschijnlijk met zo'n systeem minder betalen dan anderen.

O.U. de Man

Op 17/12/2021 om 12:54 schreef Edmund:
Geen idee wat je bedoelt. Ik heb het alleen over rekeningrijden en de
daarvoor benodigde techniek.

Jan van den Broek

Waarom jij denkt dat oudemans dat denkt is _mij_ een raadsel.

Edmund

Ik ook.

Izak van Langevelde

Dit in een land waar ict binnen overheid, politie, belastingdienst, ind
een grote puinhoop is?

Edmund

Alweer een spetterende overwinning voor de verdeel en heers propaganda dus.

Rob

Dat bedrijf waar ik werkte had niets met overheid, politie,
belastingdienst, ind te maken.
Dit zijn gewoon projecten die men kan aanbesteden, en als men niet te
veel noten op de zang heeft en niet te veel mee wil leuteren dan gaat
dat gewoon werken.
De problemen komen pas als er teveel meegedacht wordt en teveel irrelevante
eisen worden gesteld, dat zie je bijvoorbeeld goed bij de apps rond corona.

O.U. de Man

Op 17/12/2021 om 14:30 schreef Izak van Langevelde:
Mensen die daar hun geld mee verdienen, denken daar kennelijk nog steeds
anders over.. Rob's reactie is daar een voorbeeld van. Opmerkelijk
hoezeer de voorgebakken smoes dat het aan de eisen van de opdrachtgever
ligt, dergelijk mensen voor in de mond blijft liggen... :-p

Izak van Langevelde

En wat is er precies met rekeningrijden waardoor je denkt dat je
voormalige werkgever hiervan verschoond blijft?

Rob

Ik weet niet wat je bedoelt. Mijn voormalige werkgever (die overigens
al meerdere fusies achter de rug heeft dus kwa naam niet meer bestaat)
kon dat soort systemen ontwerpen en bouwen.
Dat kan goed gaan, als de opdrachtgever zich er niet teveel mee bemoeit
en zich niet laat beinvloeden door mensen die denken dat alles een
groot complot is.

Edmund

Problemen zijn gegarandeerd als de staat het ergens ( bij vrindjes )
uitbesteed.
Rekeningen gaan bij ICT projectjes zo'n 50 tot 200X over de kop en dan
komt het bijwerk nog.
Dik feest als een bedrijf zo'n staatsopdracht krijgt.

Rob

Dit bedrijf had niks met "vrindjes" te maken.
Het probleem zit er niet in dat het "bij vrindjes" gaat maar dat er
teveel wordt meegepraat met het productieproces.

Stel jij gaat een auto bestellen bij de dealer. Je komt niet met "ik
wil een auto hebben waar 4 personen in passen, die me comfortabel
vervoert, die niet vaker dan 1 keer per jaar naar de garage hoeft",
nee je komt met "ik wil graag dat er roestvrijstalen bouten gebruikt
worden, geen gegalvaniseerde, ik wil dat de breedte 180mm is ipv de
170mm die jullie aangeven, ik wil dat er bij de productie 50% vrouwen
werkzaam zijn (plus de nodige gekleurden)" en noem maar op. Op een
gegeven moment wordt die standaard auto meer en meer een op maat
gemaakt speciaal ding, en ga je zaken introduceren waar de producent
geen- of slechte ervaringen mee heeft. Kan allemaal, maar het risico
dat het veel duurder wordt en uiteindelijk iedereen ontevreden is dat
is levensgroot aanwezig.

Rink

Op 16-12-2021 om 10:42 schreef Edmund:
Leuke discussie in deze auto nieuwsgroep!
Waarbij alle waarheden, onwaarheden en stokpaardjes weer eens naar voren
komen.
Ongetwijfeld gaat dit ook gebeuren in de Tweede Kamer.
(of is dit al gebeurd?)

Leidt mooi de aandacht af van echte belangrijke zaken die er dan even
doorheen gejast kunnen worden, of waar men dan "geen tijd" voor heeft.
Bijvoorbeeld de toeslagaffaire, waar de slachtoffers gewoon niet goed
geholpen worden.

Dat is politiek.

Rink

O.U. de Man

Op 19/12/2021 om 12:32 schreef Rink:
De ramp die ontkoppeling van AOW met de ontwikkeling van het minimumloon
veroorzaakt is heel wat groter. Net als de dreiging dat de HRA wordt
afgeschaft.

Edmund

Ja dit is een groepje over auto's, dus denk ik ik doe eens iets over
auto's, leek me geen gek idee.

N. Coesel

Nu redeneer je teveel vanuit de techniek. Rekeningrijden op basis van
locatiegegevens is ronduit problematisch vanuit privacy oogpunt. Dat is
een no-go.

De grote vraag is dus hoe ze e.e.a. wel gaan implementeren. Ik vermoed
dat men helemaal niet met portalen & locatiedata gaat werken maar
simpelweg de kilometerstand gaat gebruiken.

Een aantal jaar geleden is het manipuleren van de kilometerstand
strafbaar gemaakt en is de controle op een logische kilometerstand al
sterk verbeterd. De data is dus al beschikbaar. Alleen weet men nog niet
hoeveel er in het binnenland en buitenland wordt gereden. Het nadeel van
de kilometerstand gebruiken is namelijk dat mensen die veel kilometers
in het buitenland rijden teveel betalen. Helemaal als ze in het
buitenland ook nog eens tol moeten betalen. Daar zal wel een oplossing
voor moeten komen.

En dat geldt niet voor een handvol mensen maar voor een hele grote
groep. Naar wintersport en in de zomer naar zuid-Frankrijk kan zomaar
20% tot 50% van je totale aantal kilometers per jaar zijn ook al rij je
dagelijks met je auto naar je werk.

Edmund

Edmund zegt : hahahahahhahahahahahaha
Heb jij een paar decennia in coma gelegen ofzo?

O.U. de Man

Op 22/12/2021 om 09:57 schreef Edmund:
Noem eens een EU land waar rekening rijden bestaat in de vorm zoals men
die hier nu aankondigt.

Rob

Het idee achter rekeningrijden is nou juist dat je de kilometers beprijst
op basis van het soort weg en het moment waarop deze gebruikt wordt.
Als je dat aspect weglaat zou het voldoende zijn om het via de benzine
accijns te regelen, zeker in die tijd dat ik er aan werkte. Tegenwoordig
is het het probleem van de electrische auto die men nu even wil bevoordelen
zodat de mensen er een kopen, maar die uiteindelijk natuurlijk gewoon
in het belastingschema moet gaan meedraaien om de verwachte opbrengst
te kunnen leveren (we kunnen niet hebben dat de belastinginkomsten
halveren als ineens de helft electrisch rijdt!).

Kilometerstand lost wel dat probleem met electrisch rijden op maar niet
het probleem dat men in de spits meer wil laten betalen (spitsheffing)
om zo te motiveren dat het verkeer over de dag gespreid wordt en de
wegcapaciteit niet zo ver vergroot hoeft te worden.

Het oorspronkelijke idee was dus om te heffen op op/afritten van
snelwegen, zoals dat ook bij tolwegen gebeurt. Maar het grote nadeel
daarvan is dat het secundaire wegennet zwaarder belast zal gaan worden.
(mensen die niet heel ver moeten gaan "binnendoor rijden")

Inmiddels is er de mogelijkheid gekomen om dit op te lossen met GPS
(NAVSTAR, Galileo etc) gebaseerde kastjes die vastleggen in welk tijdvak
je hoe lang op wat voor soort weg gereden hebt. In principe zou het
mogelijk moeten zijn om die data zo ver te reduceren dat het geen
grote inbreuk op de privacy vormt (dwz er wordt bijv eens per maand
een tabel verstuurd van "zoveel km autoweg op spitstijd", "zoveel km
autoweg buiten spitstijd", "zoveel km secundaire weg op spitstijd" enz
zonder specificatie van de precieze tijdstippen en gereden wegen door
te geven.

Dit vereist uiteraard wel meer processing/storage in de kastjes, omdat
je dan de wegen allemaal moet vastleggen met wegtype, vergelijkbaar met
wat een navigatiesysteem nu heeft. En dus moet je dat ook updaten.
Dit betekent dat je vast zit aan externe voeding en daardoor waarschijnlijk
professionele installatie, terwijl het oorspronkelijke idee van de
chipkaart met scanportalen in principe passief kon zijn en door de
eigenaar zelf tegen de ruit geplakt kon worden zoals vroeger "deel 3".

Het zou kunnen dat men begint met kilometerstand, maar dit zal dan een
compromis zijn waarbij een flink deel van de doelstellingen niet gehaald
zal worden. Plus dat handmatig opnemen en doorgeven van de kilometer
stand lastig en foutgevoelig is. Daar zijn op zich wel oplossingen
voor op de markt (bijv voor zakelijk/prive kilometer registratie) maar
dat betekent ook weer dat installatie nodig is.

Edmund

Ik reageerde op Coesel die in de waanvoorstelling verkeert dat RR op
basis van locatie een no-go is vanwege privacy.
Hoe bespottelijk is dat?

Edmund

Heb je daar info of een bron van, of denk je dat alleen maar?

Ik denk ook iets, belasting opbrengsten maximaliseren, verdeel en heers,
en volledige 24/7 observatie v burgers en volautmatische bekeuringen
voor snelheid ed.

> Als je dat aspect weglaat zou het voldoende zijn om het via de benzine
> accijns te regelen, zeker in die tijd dat ik er aan werkte.

Als je er nog een paar belastingen bovenop gooit levert dat meer op hoor.

Izak van Langevelde

Daar heeft Coesel gelijk in.

N. Coesel

On 12/22/21 11:22 AM, Rob wrote:
Dat kan alleen goed met een tolsysteem.

> [...]
> daarvan is dat het secundaire wegennet zwaarder belast zal gaan worden.
> (mensen die niet heel ver moeten gaan "binnendoor rijden")

En dus is het een kansloze oplossing. Mensen die niet in de spits hoeven
te rijden, rijden nu toch al niet in de spits. Files lossen niet op door
rekeningrijden en hogere heffingen ook niet (dat laatste faalt al 30
jaar door de hoge brandstofaccijnzen). Uiteindelijk resulteert een
hogere heffing alleen in inflatie en hogere looneisen.

> Inmiddels is er de mogelijkheid gekomen om dit op te lossen met GPS
> (NAVSTAR, Galileo etc) gebaseerde kastjes die vastleggen in welk tijdvak

De hardware om dat te spoofen kost tegenwoordig slechts een paar tientjes.

> [...]
> Dit betekent dat je vast zit aan externe voeding en daardoor waarschijnlijk
> professionele installatie, terwijl het oorspronkelijke idee van de

Dus ook kansloos.

> [...]
> zal worden. Plus dat handmatig opnemen en doorgeven van de kilometer
> stand lastig en foutgevoelig is. Daar zijn op zich wel oplossingen

Doorgeven gaat via de garage. Dat gebeurt nu al bij iedere APK en
reparatie (o.a. banden vervangen):

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven-met-rdw-erkenning/tellerstanden/tellerstand-registreren/verplichte-registratiemomenten

Edmund

Sure, kan je dat motiveren?

Edmund

Izak van Langevelde

Dat heeft'ie inmiddels zelf al gedaan...

Edmund

eeh nee en jij kan het dus ook niet, helder!

O.U. de Man

Op 22/12/2021 om 14:09 schreef Edmund:
Iedereen weer tegen je? Jammer voor jou nou toch..

Edmund

Vertel, waar heb je het over?

Rob

N. Coesel <ni...@niks.nl> wrote:

> Dat kan alleen goed met een tolsysteem.

Rekeningrijden is een tolsysteem, dus dat komt goed uit!

> [...]
> jaar door de hoge brandstofaccijnzen). Uiteindelijk resulteert een
> hogere heffing alleen in inflatie en hogere looneisen.

Ja ho even, het is een idee van D66. Dan weet je al dat het een
slecht idee is want ALLE ideeen van D66 zijn slecht. En die heksen
die voor ze in de regering zitten zijn nog slechter.

Maar helaas, een flink deel van de bevolking snapt dat niet en stemt
erop, wellicht misleid door het woord "democraten" in de naam van de
partij (wat het beslist niet zijn).

> De hardware om dat te spoofen kost tegenwoordig slechts een paar tientjes.

Ik denk dat het nog best tegenvalt om dat zo te laten werken dat je
fraude niet aan het licht komt. En dat is het: fraude. Dat is gewoon
een strafbare daad waar je behoorlijk door in de problemen kunt komen.

Er zijn ZOVEEL dingen die je kunt doen die niet mogen, maar dat is nog
geen reden om dan maar geen wetten te maken!

> Dus ook kansloos.

Kost niet veel meer tegenwoordig, dat is een beetje het voordeel van
het feit dat het rekeningrijden steeds maar is uitgesteld, er kan steeds
meer tegenwoordig. Nog even en het hoeft niet meer met kastjes maar ze
kunnen op ieder kruispunt een ANPR camera ophangen, dan gaat het helemaal
buiten de gebruikers zelf om.

En ja, je kunt met valse platen rijden. Is ook strafbaar.

> Doorgeven gaat via de garage. Dat gebeurt nu al bij iedere APK en
> [...]

Dat is niet met het doel een heffing over die kilometers te doen, maar
om fraude met de standen aan het licht te brengen (en dan nog niet eens
op een justitieel geldige manier, dwz automatisch bekeuringen sturen
dat kan niet).

Ik denk niet dat men dit systeem hiervoor wil gaan gebruiken, al was
het maar omdat 1 keer per jaar (kan zelfs 1 keer per 2 jaar zijn voor
jonge auto's) niet vaak genoeg is om die heffing te innen.

N. Coesel

On 12/22/21 4:58 PM, Rob wrote:

> Rekeningrijden is een tolsysteem, dus dat komt goed uit!

Kortom: tolpoortjes zijn de simpelste oplossing alleen stuit je daarmee
weer op de privacy wetgeving. Je kunt de data niet anonimiseren omdat er
een bewijs c.q. controlemogelijkheid moet zijn om de rekening te kunnen
controleren.

Het invoeren van rekeningrijden zal een lelijke juridische spagaat
opleveren waardoor de invoering nu al op losse schroeven staat. Het is
veel eenvoudiger om wegenbelasting op electrische auto's te verhogen
(dat staat al op de planning) en het hele idee van prijzen op basis van
lokatie los te laten.

O.U. de Man

Op 22/12/2021 om 19:26 schreef N. Coesel:
Men denkt op deze waarschijnlijk twee drollen in een klap in de pot te
laten plonzen: beprijzen van elektrisch rijden en pushen van elektrisch
rijden..
Nergens wordt het gedaan, laat staan zo gedaan. Is dus op voorhand tot
mislukken gedoemd.

O.U. de Man

Op 22/12/2021 om 19:54 schreef O.U. de Man:
"waarschijnlijk" moet zijn "wijze".

Rob

N. Coesel <ni...@niks.nl> wrote:

> [...]
> weer op de privacy wetgeving. Je kunt de data niet anonimiseren omdat er
> een bewijs c.q. controlemogelijkheid moet zijn om de rekening te kunnen

Gewoon een optie maken "wil je privacy of controlemogelijkheid".
Dat zijn immers zaken die haaks op elkaar staan.

> [...]
> veel eenvoudiger om wegenbelasting op electrische auto's te verhogen
> (dat staat al op de planning) en het hele idee van prijzen op basis van

Een wet maakt die spagaat een stuk minder. Bovendien als je vraagtekens
er bij zet dan ben je in no-time een "wappie", zo gaat dat tegenwoordig
als je vraagtekens hebt bij regeringsbeleid.

N. Coesel

On 12/22/21 9:33 PM, Rob wrote:

> Gewoon een optie maken "wil je privacy of controlemogelijkheid".
> Dat zijn immers zaken die haaks op elkaar staan.

Het gaat nog iets verder dan dat; eigenlijk wil je niet een soort
kruimelspoor van informatie achterlaten. Als wij door Frankrijk rijden,
dan betalen we bij ieder tolpoortje met een creditcard. Bij de
creditcard maatschappij kunnen ze dus precies zien waar wij hebben
gereden. Op die manier laat je al snel een kruimelspoor van informatie
achter.

> Een wet maakt die spagaat een stuk minder. Bovendien als je vraagtekens
> er bij zet dan ben je in no-time een "wappie", zo gaat dat tegenwoordig
> als je vraagtekens hebt bij regeringsbeleid.

Ze kunnen niet zomaar wetten aannemen die ingaan tegen andere wetten.
Privacy staat hoog in het vaandel. Ook op Europees niveau.

Bijvoorbeeld: De gegevens van de ANPR cameras die momenteel opgesteld
staan mogen maar 28 dagen worden bewaard.

Als met al zie ik het niet 1-2-3 gebeuren dat men met een simpel (=
goedkoop) systeem op de proppen komt voor rekeningrijden.

Rob

N. Coesel <ni...@niks.nl> wrote:

> [...]
> creditcard maatschappij kunnen ze dus precies zien waar wij hebben
> gereden. Op die manier laat je al snel een kruimelspoor van informatie

So what?
Daar staat tegenover dat je later op je rekeningoverzicht kunt zien
of je ergens getild bent en dat eventueel kunt aanvechten.
Betaal je contant, dan kan dat niet.

> Ze kunnen niet zomaar wetten aannemen die ingaan tegen andere wetten.
> Privacy staat hoog in het vaandel. Ook op Europees niveau.

Ik denk dat als de privacyfanaten maar genoeg zeiken over hun heilige
privacy bij irrelevante zaken, deze mogelijkheid snel zal komen te
vervallen. Verspil je recht niet ana futuliteiten.

Edmund

Zolang de bevolking niet in opstand komt,
-Spoiler: de lamlendige nederlanders komen nog niet in verzet als ze hun
eerst geborende moeten inleveren.-
kan de staat alles doordrammen wat ze willen.
Al jaren worden we murw gemaakt met RR en dat gaat er links EN rechtom
komen, niet in plaats van maar erbij!
Een beetje verdeel en heers en de bevolking gaat zelf aktie voeren om RR
in te voeren omdat ze wijs gemaakt is dat ze 3 cent minder dan hun
buurman gaan betalen.
Heb je al eens gelet op de benzineprijzen?, het electrisch rijden wordt
zo rap "goedkoper" dan benzine.

Edmund

Privacy is nooit irrelevant.
Je traject komt gewoon in je QR code monitoren ze niet alleen je traject
maar ook je CO2 voetprint.

O.U. de Man

Op 22/12/2021 om 23:58 schreef Edmund:
Ja er stinkt in dat opzicht heel wat meer dan alleen wat schoon, door
kat gereinigd, uitlaatgas van je benzineauto..

N. Coesel

Bij contant betalen kun je ter plekke al nakijken of de tol klopt.
Daarnaast zijn er ook pre-paid credit cards te krijgen. Maar in
Frankrijk zijn ze ook bezig met tolpoortjes die je kenteken scannen en
vervolgens ploft de rekening op je deurmat.

> Ik denk dat als de privacyfanaten maar genoeg zeiken over hun heilige
> privacy bij irrelevante zaken, deze mogelijkheid snel zal komen te
> vervallen. Verspil je recht niet ana futuliteiten.

Denk even na voordat je dit soort dingen schrijft. Privacy is van alle
tijden. De reden dat er relatief veel Nederlandse Joden zijn vermoord in
WW2 is omdat Nederland religie uitvoerig registreerde in de
gemeentelijke persoonsadministratie.

De data die aangeeft wie waar heeft gereden is zeer interessant voor
criminelen. Denk aan het versturen van nepfacturen die niet van echt te
onderscheiden zijn.

Rink

Op 16-12-2021 om 10:42 schreef Edmund:
> Daar istie weer RekeningRijden
>
> Ierdeen is nu wel murw genoeg om het door te drammen.

> [...]

Wij betalen allang naar verbruik met de accijnsen op benzine.
De duurste benzine van de hele wereld, na Hongkong.
Ze zijn alleen vergeten om een verlaging in de motorrijtuigenbelasting
door te voeren.

Den Haag is net als Brussel "rupsje-nooit-genoeg".

Rink

Rink

Op 17-12-2021 om 14:02 schreef Rob:

> [...]
> En ik ben er zelf ook wel voor, want ik rijd relatief weinig dus ik
> ga hoogstwaarschijnlijk met zo'n systeem minder betalen dan anderen.

Helaas is het doel van dit soort dingen altijd om meer geld binnen te halen.
Er zal minder worden teruggegeven dan dat er met rekeningrijden wordt
binnengeharkt.
De kosten van de systemen moeten immers ook door ons worden betaald en
Rutte & Friends moeten er op vooruit gaan.

Hetzelfde is immers gebeurd met zorgverzekeringen, energie, TV-streams
en ga maar door.

Als je denkt minder te gaan betalen, ben ik bang dat je van een koude
kermis thuis komt.

BTW
Wij in Nederland betalen allang naar verbruik door de idioot hoge
accijnzen op de benzine. Alleen Hongkong heeft duurdere benzine.
En die figuren die beweren dat dat door Kok komt, zijn vergeten dat alle
regeringen na Kok (met veelal CDA, VVD en D66) dit allemaal hebben laten
bestaan en zelfs hebben verhoogd.

Een gelukkig en gezond 2022 !

Rink

Rink

Op 17-12-2021 om 17:59 schreef Rob:

> [...]
> geen- of slechte ervaringen mee heeft. Kan allemaal, maar het risico
> dat het veel duurder wordt en uiteindelijk iedereen ontevreden is dat

Exact zoals het bij software projecten van de overheid gaat.
De kleur van wc-papier is dan heel erg belangrijk....

Rink

Op 22-12-2021 om 23:58 schreef Edmund:
Je hebt de verhoging van de energieprijzen (ook elektriciteit!) gemist....

Edmund

Klopt, om te beginnen heb ik toch al geen idee wat een kWh me in 't
eggie kost.
Dus met alle toeslagen belastingen en vergoedingen voor de kabels en
zekeringen die ik zelf al betaald heb bij de aankoop van m'n huis.
Wat gaat 't ongeveer worden?

Rink

Op 2-1-2022 om 15:12 schreef Edmund:
Zou ik ook niet weten.
Ik hou me sowieso niet zo bezig met de energiekosten, alleen met de
jaarlijkse afrekening.
Ik heb het geluk dat er zonnepanelen op mijn dak liggen. Elektriciteit
verbruik ik nauwelijks.
Maar gas is een ander verhaal en het is triest te zien dat dat door de
overheid ook als super melkkoe wordt gebruikt. We betalen al jaren meer
belasting over gas en elektriciteit, dan dat het zelf kost (geldt ook
voor de netwerken, waar jij niet voor betaalt hebt bij de aankoop van
jouw huis, hoogstens voor het laatste stukje kabel dat uitsluitend voor
jou is gelegd).
De verhoging van het afgelopen jaar betekent voor de overheid weer fors
meer inkomsten, terwijl de armere mensen meer in de schuldsanering
zullen komen. Maar daar doen ze niks aan, zelfs de slachtoffers van de
toeslagaffaire zijn nog niet geholpen.
Dat interesseert Rutte, Kaag en hoe-het-die-gast-van-het-CDA-ook-weer
geen reet.

Even on-topic: ik heb geen e-auto, anders zou mijn e-verbruik wel een
stuk hoger liggen.
Reden: hij haalt de 650 km naar mijn zoon niet in 1 keer. Ik ken
onderweg geen oplaadpunten en heb geen zin om dan meer dan een half uur
te moeten stilstaan.
Bij mijn zoon is trouwens ook geen oplaadpunt.
Je kan overal gewoon benzine tanken.

Rink

Rink

Op 19-12-2021 om 16:49 schreef O.U. de Man:

> De ramp die ontkoppeling van AOW met de ontwikkeling van het minimumloon
> veroorzaakt is heel wat groter. Net als de dreiging dat de HRA wordt
> afgeschaft.

Hoezo?
Wordt je dan op korte termijn opgepakt, of je huis uitgezet?
Dat is slachtoffers van de toeslagaffaire overkomen.
Er zijn zelfs mensen van wie de kinderen zijn afgenomen, omdat ze
zogenaamd de belastingdienst hadden opgelicht en moesten terugbetalen
(geld waar ze wel degelijk recht op hadden), waardoor ze de normale
rekeningen niet meer konden betalen.
Alle toeslagen werden stopgezet.
Dit zijn meestal de mensen die geen rechtsbijstandsverzekering hebben of
advocaten kunnen betalen.

Welke grotere rampen gaan de AOW-ers meemaken?

Dat de HRA wordt afgeschaft is geen dreiging, daar is men al aan
begonnen. Je mag elk jaar iets minder aftrekken, te beginnen met de dure
huizen (de rijken dus). Dat is al een paar jaar bezig.
De HRA is sowieso een sigaar uit eigen doos.
Omdat je meer kan lenen, kan je meer bieden en worden de huizenprijzen
hoger. Je hebt er dus in theorie niets aan. Je koopt hetzelfde huis,
maar je moet er meer voor lenen.
Het is ingevoerd met als reden dat de iets minder verdienende mensen dan
ook een huis kunnen kopen. Alleen wie meer verdiend, krijgt meer aftrek,
ook al hebben ze evenveel geleend. Dus puur een subsidie voor de rijken.
Als het oorspronkelijke doel was gevolgd had je alleen 35% mogen
aftrekken en niet 52%. Bovendien had er dan een maximum op gezeten, want
de oorspronkelijke doelgroep kan toch geen huis van een half miljoen
betalen. Dus weer subsidie voor de rijken.

Lijkt wel op de subsidie voor elektrische auto's, die wordt vooral
gebruikt om Tesla's van te betalen. Niet bepaald een doorsnee auto. Met
als te verwachten effect dat als de subsidie wordt verminderd deze lease
rijders binnen twee jaar massaal weer benzine of diesel rijden.

Rink

Rob

Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:
> [...]
> de oorspronkelijke doelgroep kan toch geen huis van een half miljoen
> betalen. Dus weer subsidie voor de rijken.

Je vergeet dat het invoeren van dit soort subsidies vaak komt uit
een bepaalde politieke minderheid, die om daar een meerderheid voor
te vinden het verhaal zodanig moet uitbreiden dat ook de rijken er
van profiteren (en liefst meer). Dus wordt het dan zo opgezet, en
hoopt men dat de armen het niet in de gaten hebben dat ze een worst
krijgen voorgehouden maar in feite niet degenen zijn die er wat aan
hebben.

Het hele huizen/woon beleid ronkt aan alle kanten van de voordelen
voor rijken, projectontwikkelaars, beleggers, investeerders enzovoorts.
Het doel "een huis hebben om in te wonen" is al decennia lang niet
meer belangrijk, het gaat alleen om geld verdienen voor de vriendjes
van de politici.
Nu dat gierend uit de hand gelopen is realiseert men zich ineens dat
er een probleem is, en nu kan het niet zo gemakkelijk meer worden
opgelost.

Romige Harry

On 09-01-2022 12:07, Rob wrote:
> Nu dat gierend uit de hand gelopen is realiseert men zich ineens dat
> er een probleem is, en nu kan het niet zo gemakkelijk meer worden
> opgelost.

eerder was de ook al ene probleem

Edmund

On 12/17/21 17:59, Rob wrote:
> [...]
Ik heb het over het over alle staats-uitbestedingen en jij KAN niet
weten of er
weer gelobbied is en welke geschenken politici en andere opdrachtgevers
daarvoor hebben ontvangen.

> [...]
> geen- of slechte ervaringen mee heeft. Kan allemaal, maar het risico
> dat het veel duurder wordt en uiteindelijk iedereen ontevreden is dat

Stel jij kijkt eens even terug naar de praktijk.
Zo is er jaren geleden een onderzoek gedaan naar ICT uitbestedingen van
de staat.
Guess What? de prijzen die door de staat betaald zijn waren 50 tot
TWEEHONDERD keer de
op zich al exorbitante bedragen die voor ICT werk betaald wordt.

Dat is op geen enkele rationele manier recht te lullen dat is pure
corruptie.

Rink

Op 9-1-2022 om 12:07 schreef Rob:
Ik ben het helemaal met je eens.

Het nieuwe (oude) kabinet wil het woonprobleem helemaal niet oplossen.
Ze doen alsof, maar dat doen ze al jaren. En de woningnood blijft even
groot, of wordt groter.
Zolang als ik leef is er al een woning tekort en dat blijft zo, want dan
kan je de prijzen (zowel huur als koop) verhogen en worden een paar
mensen rijk.
Mijn ouders moesten in 1963 ook 3 jaar (of misschien langer, ik was nog
maar een kleuter) wachten voordat ze een woning kregen toegewezen.

Rink

peter

Edmund wrote:
> [...]

Ik heb lang niet kunnen posten omdat de Pan newsreader voor Linux niet
meer wordt bijgewerkt. Dus probeer ik het maar met een andere
newsreader, niet eerder zin of tijd gehad. Dit wilde ik eigenlijk
destijds al antwoorden:

Terwijl ik nou juist met de gedachte loop dat er een ANAB zou moeten
komen, naast de al bestaande ANWB. Want er is nu geen organisatie die
echt opkomt voor automobilisten. Er zou gepleit moeten worden voor
schadevergoedingen voor het steeds maar in de file moeten staan. En die
organisatie zou namens de leden een proces moeten voeren tegen de staat
om betere wegen af te dwingen, a la Urgenda.

--
Groet, Peter.

Jan van den Broek

On 2022-02-07, peter <pe...@nowhere.atall> wrote:

[Schnipp]

> [...]
> organisatie zou namens de leden een proces moeten voeren tegen de staat
> om betere wegen af te dwingen, a la Urgenda.

Wat houdt je tegen om die ANAB op te richten?
(En wie zou die schade-vergoedingen moeten opbrengen?)
--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

peter

Ik heb zelf niet zoveel last meer van files, al heel lang niet gehad ook
eigenlijk als (voornamelijk) thuiswerker. Het zal meer kans op succes
hebben wanneer meer gedreven jongeren dit zouden oppakken.

Wat de kosten betreft, die zouden ertoe moeten leiden de overheid snapt
dat betere wegen goedkoper uit gaan vallen, dan eindeloos schade blijven
vergoeden. Dat er veel schade is is duidelijk, dat de overheid daar al
decennia lang geen last van heeft en de automobilist letterlijk laat
stikken in de file ook.

--
Groet, Peter.

O.U. de Man