GAL (Speed Dependent Volume Control)

E.G. van Haandel

Hallo,

Gisteren heb ik een Becker Grand Prix gekocht. In het boekje las ik over de
mogelijkheid om de autoradio automatisch harder te laten spelen als je
hardere gaat rijden. Ze noemen de optie 'GAL' of Speed Dependent Volume
Control. Maar dan moet je auto deze optie wel ondersteunen. Naar mijn weten
is dat niet het geval. Is er iets op de markt waarmee ik deze optie wel kan
gebruiken?

Groeten,
Emiel

Jef

Normaal gezien zijn de meeste moderne (jonger dan 5 jaar) uitgerust met een
elektronisch snelheidssignaal.

Je kan dan gewoon het snelheidssignaal achteraan je kilometerteller aftakken
en dat aan je radio aansluiten (op de juiste plaats natuurlijk).
Waar je die draaad precies kan vinden is afhankelijk van het merk van je
auto en vraag je misschien best aan je merkdealer.

Als je wagen niet voorzien van een elektronisch snelheidssignaal dan kan je
zelf een snelheidssensor plaatsen.
Dit is echter een tamelijk drastische ingreep want je moet dan je
kilometertellerkabel doorzagen en die sensor (VDO zijn eigenlijk de beste en
kosten denk ik zo'n 40 EURO) er tussen plaatsen. Deze sensoren worden
meestal toegepast bij het inbouwen van navigatiesystemen.

Als je dit doet zal je SDVC naar behoren werken.

Vr gr

Jef

Marco Arens

Ik heb dit een keer in een Opel Astra gezien (gehoord) en ik vond dat echt
een irritante optie! Zeker als je in de spits moet optrekken en remmen!
Weet je wel zeker dat je dit wil?

Arne

E.G. van Haandel <in...@smartmedia.nl> schreef in berichtnieuws
8tr8o1$94d$1...@azure.nl.gxn.net...

Het zit standaard in de E46 bmw ( 320d in mijn geval ) ben er niet helemaal
Happy mee!
als je voor het stoplicht staat en je hoort een leuk deuntje om het wat
harder te zetten, en dan ga je rijden ( richting de 100 ) dan moet je hem
flink zachter gaan zetten!!!

Het heeft alleen zin als je de muziek in je auto als echte achtergrond
muziek gebruikt, dan blijft het een beetje op een constant niveau .

mvg

Arne

fe

"Marco Arens" <m.j.m...@kpn.com> wrote in message

> Ik heb dit een keer in een Opel Astra gezien (gehoord) en ik vond dat echt
> een irritante optie! Zeker als je in de spits moet optrekken en remmen!
> Weet je wel zeker dat je dit wil?

Het is typisch een voorbeeld van een dom idee. De geluidssterkte in een auto
hoeft helemaal niet in belangrijke mate toe te nemen met de snelheid en al
helemaal niet lineair. Beter zou het zijn om te regelen naar gelang lawaai.
Als je echter opneemt in de cabine, krijg je een ongewenste meekoppeling en
zal de radio altijd voluit spelen. Dat is dus ook geen optie. Een betere
manier is: het lawaai buiten de auto meten, waarbij je eigenlijk rekening
moet houden met de toonhoogte, want niet elke toonhoogte is even irritant.
Of: het signaal van de radio electronisch aftrekken van het totale lawaai.
Ik weet niet of er zoiets bestaat.

fe

Jef

> [...]
>
> Het heeft alleen zin als je de muziek in je auto als echte achtergrond
> muziek gebruikt, dan blijft het een beetje op een constant niveau .

Bij alle Renault-radio's (tenminste die van het laatste half jaar) is dit
standaard maar je kan dit steeds uitschakelen op de radio zelf.

Je kan het trouwens ook (laten) uitschakelen als de radio daar de
moglijkheid niet toe heeft.
Koppel gewoon het snelheidssignaal aan de radio af, ik heb dit al meerdere
keren uitgevoerd.

En je bent er ineens vanaf!

Jef

E.G. van Haandel

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben blij de nadelen te weten voor ik
de moeite had genomen om deze optie mogelijk te maken in mijn auto.

Grtx,
Emiel

Willem-Jan Markerink

In article <01c044b9$a921b150$edf51fac@HKTUT0007050917>,

Op een oude Blaupunkt Berlin (overengineered twin-receiver, split-unit) zat
een volume-compensator....eenmaal ingeregeld/afgestemd werkt dat perfekt,
je zit nooit meer aan de volumeknop te draaien.
Raakt alleen van slag als passagiers hun stem verheffen in de auto....die
komen zo nooit boven de speakers uit....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Willem-Jan Markerink

In article <B7cM5.269750$u8.2952313@Flipper>, "fe" <e...@csim.nl> wrote:

> [...]
en
>zal de radio altijd voluit spelen. Dat is dus ook geen optie.

Neuh, zelfs een Blaupunkt Berlin van eind jaren 80 weet die meekoppeling
prima te omzeilen....alleen als je de knop bewust even voluit draait dan
raakt'ie van slag, dus dan moet je dit AVC(autovolumecontrol) even
uitzetten.

> [...]
>Of: het signaal van de radio electronisch aftrekken van het totale lawaai.

Ik meen dat er na deze Blaupunkt alleen maar (andere merken? JVC? Pioneer?)
modellen zijn verschenen die (ook?) de klankleur aanpasten aan de
omgeving....AVC bestaat bij Blaupunkt niet meer....

Marten Hoffmann

"Marco Arens" <m.j.m...@kpn.com> schreef in bericht

> Ik heb dit een keer in een Opel Astra gezien (gehoord) en ik vond dat echt
> een irritante optie! Zeker als je in de spits moet optrekken en remmen!
> Weet je wel zeker dat je dit wil?

Mijn Grundig-radio kon dit kunstje ook. De eerste keer ging het volume wel
heel erg vlot omhoog met de snelheid. Maar het lezen van het
instructieboekje (altijd een aanrader) gaf de oplossing: je kunt de mate
waarin het volume toeneemt zelf instellen. Ik maak me sterk dat de radio van
de oorspronkelijke poster dit ook kan.

Ik heb altijd veel plezier van deze optie gehad; ik wou dat het in mijn Vito
ook zou kunnen!

--
Mvg,
Marten

*** Lees niet alles wat je gelooft ***

majorursa

Zover ik weet werkt deze optie middels een snelheidssensor die dus meet
hoe hard je rijdt. Misschien dat het in die Astra fout was aangesloten,
maar een beetje optrekken en remmen heeft dus amper effect. Wel effect
heeft als je bij 180 het volume goed hoorbaar instelt dat dat vanzelf
zachter gaat als je stopt bij de eerstvolgende afrit. Vooral erg handig
voor de verkeersinformatie.
Er is bij de GAL van Becker dus geen sprake van meting van lawaai,
extern dan wel intern.
Het snelheidssignaal is tegenwoordig bij veel auto;s beschikbaar achter
het radioinbouwgat omdat een gps-navigatiesysteem dat nodig heeft om te
kunnen functioneren.

Ursa..

Ursa (Major)/ mailto:majo...@iname.com \ *-*-* *
___________/====================================\_______*-*______

Roel van der Made

Bij mijn Alfa Sportwagon moest ik zelf even de kilometerteller uit het
dashbord halen (3 schroefjes) en een draadje aftappen welke dan op mijn
radio (VDO Dayton CD3300) aangesloten kan worden. Het werkt nu prima.

Informeer dus even bij je dealer welk draadje je moet hebben voor jouw
auto.

Roel.
-Alfa Sportwagon 2.0

Remco Bruijne

Nou, ik heb een opeltje (beetje groot type), maar de mate waarin de
radio snelheidsafhankelijk (en niet toerentalafhankelijk) is, kun je
instellen. 0 is helemaal niet, +4 is asociaal, maar +1 is heel best te
doen. Je merkt niet dat de radio harder gaat spelen, maar het is net
genoeg voor het toegenomen lawaai.
Noe rijd ik Opel en ik neem aan dat andere merken *stukken* stiller
zijn en deze optie niet nodig hebben...

(pats waarschijnlijk weer een nieuwe thread gemaakt?!?)