Vreemd kenteken

Jan van den Broek

Zojuist zag ik een personenwagen met het kenteken "V-nnn-ZX", terwijl,
voor zover ik dat kan beoordelen, het RDW nog in "R-nnn-KN" zit.
Is dit iets speciaals, of een vals kenteken (wat mij niet slim zou
lijken)?

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

O.U. de Man

Op 24/09/2022 om 13:09 schreef Jan van den Broek:
> [...]
> voor zover ik dat kan beoordelen, het RDW nog in "R-nnn-KN" zit.
> Is dit iets speciaals, of een vals kenteken (wat mij niet slim zou

Geef eens het hele kenteken.

Jan van den Broek

Dat lukt niet, vrees ik, hij kwam met een iets hogere snelheid dan de
mijne voorbij, de nummers heb ik niet onthouden. Het was een witte Audi,
zo snel gezien een wat duurdere versie.

Omnibus

Op 24/09/2022 om 13:47 schreef Jan van den Broek:
Even wat cijfers geprobeerd in te voeren bij de RDW en ik krijg daar
bedrijfswagens uit met eerste afgifte kenteken d.d. juni 2019. Deze
combinaties zijn dus al meer dan 3 jaar geleden uitgegeven.

--
Busje komt zo, busje komt zo

Jan van den Broek

Ik weet niet wat de precieze voorwaarden zijn voor een bedrijfswagen,
maar ik zou dat bij dit model niets snel verwachten.

O.U. de Man

Op 24/09/2022 om 22:56 schreef Jan van den Broek:
Ik heb er een aantal geprobeerd en hier kwamen allemaal bedrijfswagens uit.

Jan van den Broek

2022-09-24, O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> schrieb:

> Ik heb er een aantal geprobeerd en hier kwamen allemaal bedrijfswagens uit.

Vandaar ook het woord "Vreemd" in het subject.

NicouitGouda

...dat is een lichte bedrijfwagens-kenteken! Misschien een auto met dichte zijwanden of een zogeheten dubbele cabine. Want dat de RDW een fout heeft gemaakt met de uitgifte van dit kenteken is op zich onwaarschijnlijk! Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Rink

Op 26-9-2022 om 8:21 schreef Jan van den Broek:

> Vandaar ook het woord "Vreemd" in het subject.

Volgens wikipedia wordt deze "sidecode" X-999-XX al sinds 2016 uitgegeven
voor lichte bedrijfsauto's. X staat voor een letter, 9 voor een cijfer.
Zie sidecode 10 bij:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken

Rink

O.U. de Man

Op 02/10/2022 om 17:01 schreef Rink:
Ik denk dat Jan met name bedoelt dat hij het vreemd vindt een kenteken
uit die reeks op een personenauto te hebben gezien.

Jan van den Broek

2022-10-02, O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> schrieb:
> Op 02/10/2022 om 17:01 schreef Rink:

[Schnipp]

> Ik denk dat Jan met name bedoelt dat hij het vreemd vindt een kenteken
> uit die reeks op een personenauto te hebben gezien.

Exact. Dit was niet het model om voor een "lichte bedrijfswagen" door te
gaan. Anderszijds lijkt de pakkans mij redelijk wanneer het een vals
kenteken betreft.
(Hoewel er een tijd iemand bij mij in de buurt rondreed die, met een
stiftje van een 'F' een 'E' gemaakt had, in range waar geen klinkers
meer in voorkwamen.)

O.U. de Man

Op 03/10/2022 om 08:53 schreef Jan van den Broek:
Ja, men verzint wat, he.. Zo'n falsificatie is nog al doorzichtig. En
bij niet kloppende kentekens gaat justitie wel speuren naar wat het wel
zou kunnen zijn. Bij één afwijkend teken is het aantal mogelijkheden nog
al tamelijk beperkt, dus daarmee valt zo'n grapstuiver snel door de
mand. Plus dat je met zo iets als een streepje met een viltstift zetten,
permanent het risico loopt dat een agent of handhaver dit ziet, ook als
met de auto niet wordt gereden maar hij langs de kant van de weg staat.
Niet slim allemaal, dus..

Rink

Op 3-10-2022 om 8:53 schreef Jan van den Broek:
In dezelfde wikipedia link staat ook :
"Op 19 augustus 2019 is het eerste kenteken in deze serie (G-001-BB)
uitgegeven voor een personenauto."

Rink