Lege accu

PauL

Mijn jongste zoon heeft leren autorijden met een Citroen Saxo
en die kon je zonder problemen 2 maanden laten stilstaan.
Tegenwoordig zitten er veel stroomvreters in die dit
niet meer toelaten. Op zich niet zo erg, zolang je er de
auto niet moet voor afbreken:

https://www.youtube.com/watch?v=NsKwMryKqRE

Edmund

Jij hebt zojuist o.udeman een fantastische dag bezorgd :-)

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Rob

Dit is een "bekend probleem", eigenlijk verbazingwekkend dat ze dat
niet allang hebben opgelost... dat is vast een kwestie van een software
update (om te zorgen dat de interne batterij ook geladen wordt als de
externe lader niet meer actief is).

Izak van Langevelde

On 01/06/2021 04:51, PauL wrote:
> Mijn jongste zoon heeft leren autorijden met een Citroen Saxo
> en die kon je zonder problemen 2 maanden laten stilstaan.
> Tegenwoordig zitten er veel stroomvreters in die dit
> niet meer toelaten.

Noem er 'ns een paar?

--
Grinnikend door het leven...

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 10:19 schreef Edmund:

> Jij hebt zojuist o.udeman een fantastische dag bezorgd :-)

Vooral omdat dat nog lang niet alles is,
vide:

https://www.youtube.com/watch?v=6rdhpH3D2jo

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 10:56 schreef Rob:
Uiteraard is dat simpel op te lossen. Maar het feit dat er zo stupide
wordt gedacht is de kern van het probleem. Niet dat dat speciek een
Tesla probleem is, techneuten hebben over het algemeen een hoog autisme
gehalte. Dat maakt het omgaan met dergelijke figuren zo lastig voor
mensen die wel normaal zijn...

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 12:05 schreef Izak van Langevelde:

> Noem er 'ns een paar?

Het is begonnen met dingen als radio's die niet uitgaan maar in standby
mode gaan en dan stroom verbruiken. De volgende is de afstandsbediening,
die alleen maar kan werken als er permanent een ontvanger in de auto aan
staat. Alarmsystemen zijn ook stroomverbruikers, het systeem moet immers
permanent aan staan anders doet het niks. En dan de ledjes nog die vaak
permanent iets staan aan te duiden..

Zelfs met zeer weinig stroomverbruik zie je dat al in een paar weken een
autoaccu zo ver leeg raakt dat de auto niet meer start.

Het is eenvoudig uit te rekenen, als je de capaciteit van de accu weet
en het stroomverbruik. Een 12 volt accu van 60Ah (standaard in veel
auto's) kan gedurende een uur 60 ampere leveren. Of gedurende 60 uur 1
ampere. Een lampje van 12 watt gebruikt 1 ampere, dus na 60 uur is dan
de accu leeg. Helaas start een auto niet meer als de accu voor de helft
of meer leeg is. Dat betekent dat zo'n lampje de accu na 30 uur (dus
iets meer dan een dag) reeds zo ver heeft leeg getrokken dat de auto al
niet meer start. Er van uitgaande dat de accu splinternieuw is, want de
capaciteit van accu's loopt ook nog eens met de tijd terug.

Izak van Langevelde

On 01/06/2021 14:05, O.U. de Man wrote:

> [...]
> staat. Alarmsystemen zijn ook stroomverbruikers, het systeem moet immers
> permanent aan staan anders doet het niks. En dan de ledjes nog die vaak

Ik zie geen stroomvreters?

Edmund

Samengevat :
Dat zijn 6 dingen die ik niet leuk vind van mijn Tesla, er zijn ook 2837
dingen die in fantastisch vind.

Neem het vooral heel selectief tot je :-)

Edmund

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 14:16 schreef Edmund:

> [...]
> dingen die in fantastisch vind.
>
> Neem het vooral heel selectief tot je :-)

Nou dat zijn er wel héél erg veel. En hij noemt er niet een. Dat geeft
te denken.

PauL

Op Tue, 1 Jun 2021 12:05:17 +0200 schreef Izak van Langevelde:

> Noem er 'ns een paar?

Deurvergrendeling en alarm.

Mijn oudste zoon leerde rijden met een Rovertje en
daar zat een alarm in. Na 3 weken was de accu leeg.
Ik nam mijn startkabels, bukte mij voorover en eens
daar terug voldoende spanning op kwam ging dat alarm
toch wel af zeker... Nog nooit zo geschrokken als toen.

PauL

Op Tue, 1 Jun 2021 13:59:32 +0200 schreef O.U. de Man:

> https://www.youtube.com/watch?v=6rdhpH3D2jo

Dat auto-off is spijkers op laag water.
Koop een automatische poort of huur een butler,
zodat je in de Tesla kan bljven zitten :-)

PauL

Op Tue, 1 Jun 2021 14:05:11 +0200 schreef O.U. de Man:

> Het is begonnen met dingen als radio's die niet uitgaan maar in standby
> mode gaan en dan stroom verbruiken

In mijn Mazda 818 had ik een radio zitten en daar was een
schuivertje aan voor een klokje. Digitaal in het groen.
Ik had dat eens een paar dagen laten aan staan: Accu leeg!

PauL

Op Tue, 1 Jun 2021 14:26:35 +0200 schreef O.U. de Man:
> Nou dat zijn er wel hייl erg veel. En hij noemt er niet een. Dat geeft
> te denken.

In de reacties verwijten ze de man dat hij
niet veel van auto's kent. De Scotty dan maar:

https://youtu.be/6vo9e8dXoIg?t=164

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 14:41 schreef PauL:
Ja, de hoeveelheid stroom die dergelijk dingen verbruiken, wordt meestal
onderschat... Op zich is het weinig, maar het is net als een lekkende
kraan. Drupje voor drupje gaat dat, maar zet er een emmer onder en die
is binnen een paar dagen vol.

Edmund

Te veel om op te noemen, kent u die uitdrukking? Daar heb jij vast nog
nooit van gehoord.

Edmund

On 6/1/21 3:03 PM, PauL wrote:

> In de reacties verwijten ze de man dat hij
> niet veel van auto's kent. De Scotty dan maar:
>
> https://youtu.be/6vo9e8dXoIg?t=164

Zag je welk jaar dat was?
wil je een gokje wagen waar Scotty nu in rijdt?

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 15:19 schreef Edmund:

> Zag je welk jaar dat was?
> wil je een gokje wagen waar Scotty nu in rijdt?
>
> Edmund

Probeer nou eens een keer (al is het maar één keer) inhoudelijk te
reageren. Alles klopt wat Scotty zegt, punt.

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 15:12 schreef Edmund:
Ja, vooral als je helemaal niks weet te verzinnen, is "te veel om op te
noemen" wel ongeveer de meest bekende dooddoener.. :-p

Izak van Langevelde

On 01/06/2021 15:19, Edmund wrote:

> Zag je welk jaar dat was?
> wil je een gokje wagen waar Scotty nu in rijdt?

Starship Enterprise?

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 15:57 schreef Izak van Langevelde:
Beam me up Scotty...

Izak van Langevelde

En zzzzzzzzzzzzzzzzott wegwassie...

Edmund

Close! Hint: het is ook (nog) geen SpaceX

Edmund

Man doe toch niet altijd zo zuur als je Tesla ziet. Geniet ervan dat
James een paar dingen weet op te sommen die hij niet leuk vind.
OK lekker belangrijk, het letter font van de modelaanduiding, maar ach
het is een "min"punt, geniet ervan!

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 18:34 schreef Edmund:
Jij bent degene die blindelings juichaapje speelt op het moment dat het
over EV's gaat. Moet jij weten, ik blijf er gewoon nuchter naar kijken
en geniet vooral van mensen die zich niet laten meeslepen door de
zeloten die slaafs en eerbiedig vol aanbidding kijken naar hun heiland
en in koor roepen 'wat ruikt het hier lekker" als Musk zijn naam weer
eens eer aandoet..

Edmund

Doe toch niet zo zielig man, je hebt een onredelijke haat tegen alles
wat op vooruitgang lijkt. Je afkeer tegen EV's en vooral Musk is alom
bekend, geeft niks het mag allemaal, maar hou niet jezef voor de gek met
de bewering dat jij er "nuchter" naar kijkt.

PauL

Op Tue, 1 Jun 2021 15:19:46 +0200 schreef Edmund:

> Zag je welk jaar dat was?

Ja.
Hij krijgt nog altijd geen herstelinfo want Tesla
wil nog meer na-verdienden dan Mercedes.

> wil je een gokje wagen waar Scotty nu in rijdt?

Ja: Zijn 300 dollar Celica:

https://youtu.be/_0Bdw1rrcwQ?t=521

De Tesla staat al een paar dagen te laden aan een keukenstopcontact.

Edmund

Oh echt joh, dus hij heeft nu toch een Tesla, hoe is 't mogelijk he.

Jij weet vast ook waarom hij nu zo graag z'n Celica wil ombouwen naar
electrisch.

O.U. de Man

Op 01/06/2021 om 21:07 schreef Edmund:
Het grappige is dat juist de meest fanatieke amerikaanse Tesla fans, de
early adopters dus, nu van de dwalingen huns weegs terug beginnen te
komen. Er is dan wel een dure les aan vooraf gegaan, maar ja, al is de
marketing nog zo snel, de realiteit achterhaalt hem wel.. :-)

Edmund

Dat heb jij van je geheime bronnen die je geheim wilt houden neem ik aan.

Persoonlijk ben ik niet zo'n tesla fanaat
waarvan jij iedereen beticht die niet dezelfde afkeer van EV's en Tesla
heeft als jij, dus ik ken de details niet MAAR ik las wel eea over early
adopters die gigantische voordelen kregen. Iets waar ik als dat van de
belasting betaald werd, het helemaal niet mee eens ben.

Zo las in over NL en Duitsland, gratis tanken
voor de 1ste eigenaar!
Taxi chauffeurs hebben daar vermogens mee verdiend. Een Duitse
particulier reed jarenlang voor ongeveer NUL "brandstof" kosten.
Bijf jij maar denken dat die reden tot klagen hebben.

Ruut66

Op dinsdag 1 juni 2021 om 16:11:07 UTC+2 schreef O.U. de Man:
Dat is een poster op alt.conspiracy en alt.fan.Rush-Limbaugh..
Hoogst vermakelijke trollgroepen.

Rob

Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> particulier reed jarenlang voor ongeveer NUL "brandstof" kosten.
> Bijf jij maar denken dat die reden tot klagen hebben.

O maar dat was toch juist reden voor die taxi chauffeurs om te klagen,
toen bleek dat daar toch een maximum of einddatum aan zat?
Althans ik heb wel eens gelezen dat die tegen Tesla aan het procederen
waren over zo iets (en over andere problemen die ze hadden).

Ik lees ook nogal eens dat mensen die een Tesla hebben en daar een
defect of schade aan hebben veel langer moeten wachten op reparatie
dan in de autowereld in Nederland gebruikelijk is (voor andere merken).

Dat komt dan omdat reserve onderdelen heel traag geleverd worden.
Ik ben gewend dat als er iets met mijn auto is de garage dat binnen
1 werkdag kan fixen. Je brengt s'ochtends de auto, ze kijken wat er
mee is, ze bestellen de onderdelen, die worden dezelfde dag nog per
koerier van die onderdelenhandel langs gebracht en gemonteerd.

Dat bestaat niet in de Tesla wereld, daar staat je auto gerust 2-3
weken aan de kant als er iets vervangen moet worden, en bij een flinke
schade moet je wel op 2 maanden rekenen (waar dat gebruikelijk in een
paar dagen geregeld wordt hier).

Dat lijkt me toch wel onhandig, en ook zo gemakkelijk op te lossen
door Tesla. Kennelijk geen interesse in.

Ruut66

Op dinsdag 1 juni 2021 om 11:00:02 UTC+2 schreef Rob:

> [...]
> niet allang hebben opgelost... dat is vast een kwestie van een software
> update (om te zorgen dat de interne batterij ook geladen wordt als de

Je kunt ook een accu nemen die het wel aan kan. Een LIFEPO
schijnt er tegen te kunnen maar kan financieel niet tegen een keer
per week de druppellader aan zetten.

Edmund

Ik ben er zeker van dat JIJ het zo opgelost zou hebben. Musk is vast een
enorme sukkel.

Rob

Het is een schakeltechnisch probleem, geen probleem dat de accu stuk
gaat ofzo.

De 12V accu in een Tesla wordt alleen geladen als de auto rijdt of als
deze wordt opgeladen vanuit het laadstation. NIET als de grote accu
(waarop hij rijdt) al vol is en de auto stil staat.

Echter er is wel verbruik vanuit die accu, door allerlei electronica
die altijd aan staat. Hangt er nog vanaf wat voor opties je instelt,
er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om met de camera's voortdurend op
te nemen wat er om de auto gebeurt en die opnames te bevriezen als
bepaalde sensoren getriggerd worden of er iets heel dicht in beeld
staat. Leuk, dan heb je degene die een kras op je deur maakt op video
staan en kun je kijken wat je daarmee bij de politie kunt. Maar dit
verbruikt uiteraard wel voortdurend stroom.
Heb je dat niet aan staan dan nog verbruikt de computer altijd stroom.

De 12V accu raakt daardoor leeg als de auto een paar weken ongebruikt
staat. Die heeft dus niks met het TYPE accu te maken, maar alleen met
de manier waarop hij geladen wordt.
Je zou hopen dat ze met software kunnen aanpassen dat hij geladen
wordt zoals tijdens het rijden, evt eens per dag een uurtje ofzo.
Die grote accu krijg je niet zo gemakkelijk leeg. En in het geval van
James May had je altijd nog de steker in het stopcontact om dat weer
op te lossen.

Maar nee, er is niks aan gedaan. Valt denk ik onder "bestaande klanten
interesseren ons niet".

Rob

Nee het is een teken dat zijn bestaande klanten hem niet interesseren.

Als er kennelijk een productieprobleem van onderdelen is dan kun je
kiezen om onderdelen naar distributiecentra te sturen om daar bestaande
klanten met problemen mee te helpen, of je stuurt ze naar de fabriek
om daarmee nieuwe auto's te bouwen die je weer aan nieuwe klanten kunt
verkopen. Hij kiest voor het laatste.

Dat zie je wel vaker tegenwoordig, dat nieuwe klanten op allerlei
manieren gelokt en gepaaid worden ten koste van bestaande klanten.
Is kennelijk hip in een bepaald kringetje "nieuwerwetse ondernemers".

O.U. de Man

Op 02/06/2021 om 12:54 schreef Ruut66:
Elke accu raakt leeg als er stroom uit wordt gehaald. Daar doet het
soort niet toe. Als je dit soort simpele dingen al niet snapt, bemoei je
er dan liever niet mee.

O.U. de Man

Op 02/06/2021 om 13:08 schreef Edmund:
Dat is allemaal niet wat Rob zegt. Een normale auto wordt in een dag
gerepareerd, schade in enkele dagen, bij Tesla moet je daar enkele weken
tot maanden op wachten en ben je dus je auto ontzettend (onaanvaardbaar)
lang kwijt. Een fabrikant die dat niet eens op orde heeft is inderdaad
een enorme sukkel.

PauL

Op Wed, 2 Jun 2021 08:53:54 +0200 schreef Edmund:

> Oh echt joh, dus hij heeft nu toch een Tesla, hoe is 't mogelijk he.

Niks bijzonders.
Drie weken geleden postte hij volgende:

I Finally Got a Toyota Rav4 Prime and Here’s What I Really Think of It

> Jij weet vast ook waarom hij nu zo graag z'n Celica wil ombouwen naar
> electrisch.

Omdat het een Toyota is. Vanaf hier steekt hij
nog 's de draak met Tesla:

https://youtu.be/vdfFbmDdr_Q?t=281

Edmund

Jij bent niet alleen veel intelligenter dan Musk, daarnaast ben je een
waar logistiek talent, dat zien we zo :-)

Nee ik ga het niet uitleggen.

Edmund

O.U. de Man

Op 02/06/2021 om 16:28 schreef Edmund:
Je gaat het niet uitleggen omdat je het niet kunt uitleggen. Rob heeft
gewoon de simpele constatering gedaan hoe het de facto staat met Tesla
en dat Musk er voor kiest liever nieuwe auto's te verkopen in zo hoog
mogelijke aantallen. Wie er eenmaal is ingestonken, diens belang zal hem
verder worst wezen. Onaangenaam mens die Musk, dat moet je dan toch wel
constateren.

En het filmpje van Scotty heb je kennelijk niet gezien of niet begrepen.
Anders had je je stupide opmerkingen over het ombouwen van die Toyota
naar EV niet gemaakt.

Tip: kies voor CC en krijg ondertitels, dat maakt deze erg Amerikaans -
dus vrij onduidelijk! - sprekende man heel wat beter te verstaan, in de
beide betekenissen van het woord.

Die Toyota is trouwens een hybride, dus veel bruikbaarder dan een EV,
waarnaast je volgens hem een brandstofauto moet hebben als je er meer
mee wilt dan alleen rondjes om de kerk. En Toyota wordt door hem geroemd
om zijn geweldige kwaliteit, waar Tesla in de verste verte niet aan kan
tippen.
Hij maakt daar trouwens een erg leuk grapje over, maar dat ga ik hier
niet verklappen..
Het verschil in mentaliteit tussen de beide merken zie je b.v. ook aan
het enorme verschil in de garantietermijn van de accu.

Rob

Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:
> Jij bent niet alleen veel intelligenter dan Musk, daarnaast ben je een
> waar logistiek talent, dat zien we zo :-)
>
> Nee ik ga het niet uitleggen.

Als iedere autofabrikant behalve Tesla er in slaagt om de wereld te
voorzien van reserve onderdelen en er hele netwerken van distributeurs
mee te voorzien die op dezelfde dag nog leveren, waarom lukt dat
de heilige Musk dan niet? Omdat ie het niet probeert, wellicht?

Het is geen distributie probleem, het probleem speelt in de US net
zo goed als hier. Daar moeten ze ook weken tot maanden wachten op
reparaties en dat ergert ook iedereen behave de desolate fanbois.

Edmund

Dat kan ik heel goed maar het is werkelijk TE suf voor woorden.
Als jij niet zo bizar verblindt was door je Tesla haat had je deze domme
opmerking niet gemaakt.

> [...]
>
> En het filmpje van Scotty heb je kennelijk niet gezien of niet begrepen.
> Anders had je je stupide opmerkingen over het ombouwen van die Toyota

Voor jou info, ik heb Scotty inderdaad niet geheel bekeken, het is
grappig genoeg dat ie z'n Celica wil ombouwen naar electrisch.
Persoonlijk neem ik Scotty niet serieus met de miljoen "top secrets" per
week.

> [...]
> Het verschil in mentaliteit tussen de beide merken zie je b.v. ook aan
> het enorme verschil in de garantietermijn van de accu.

Toyota heeft al vele jaren de beste kwaliteit, voor jou zal het wel heel
gek klinken dat volkomen nieuwkomer met een geheel nieuw soort mobiel
niet onmiddelijk op alle punten beter is dat de beste auto ter wereld.
Spoiler: voor mij is dat allemaal vrij logisch.

Jij gaat nog heel erg op je neus kijken met de enorme ontwikkeling van
Tesla, ook op afwerkingsgebied. ( die met Model3 bijzonder slecht WAS).

Net - speciaal voor jou - even de video van Scotty nog even gekeken en
je praat weer poep!
De Toyota is GEEN hybride, want hij vraagt om iemand met een electrische
motor ombouw kit.
Tip : een hybride heeft al een electromotor!

Edmund

Welke gedeelte van :
"nee ik ga het niet uitleggen" begrijp je niet?

Jan van den Broek

On 2021-06-02, Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:

[Schnipp]

> Jij bent niet alleen veel intelligenter dan Musk, daarnaast ben je een
> waar logistiek talent, dat zien we zo :-)
>
> Nee ik ga het niet uitleggen.

Ik vrees dat dit niet de manier is om iemand te overtuigen.
--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Edmund

On 6/2/21 7:05 PM, Jan van den Broek wrote:
> On 2021-06-02, Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:
>
> [Schnipp]

> Ik vrees dat dit niet de manier is om iemand te overtuigen.

Misschien schat ik mensen te hoog in.
Vertel eens, heb jij de draad gelezen en begrijp jij het ook niet?

Ruut66

Op woensdag 2 juni 2021 om 15:09:42 UTC+2 schreef O.U. de Man:
Als je de nadelen wat de kwetsbaarheid van een technisch concept
van 1859 niet snapt hoef je niet te reageren. Daar komt bij dat
Tesla te krenterig is om een LiFePO4 accu te installeren.

Jan van den Broek

On 2021-06-02, Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:

> Misschien schat ik mensen te hoog in.

Ik denk eerder dat jij jezelf te hoog inschat.

> Vertel eens, heb jij de draad gelezen en begrijp jij het ook niet?

Ik begrijp jouw opstelling niet. Wanneer iemand het niet met jou eens
is, ga je drammen, je gaat niet in discussie.
Je kunt wel doen alsof jij zo vreselijk slim bent, en die ander niet,
het helpt je alleen niet om de ander van jouw gelijk te overtuigen.

Rob

Het gaat niet om het type accu, het gaat er om dat er wel voortdurend
stroom uit getrokken wordt maar men vergeet hem te laden. Daar helpt
geen LiFePO4 accu aan!

Mat Nieuwenhoven

On Tue, 01 Jun 2021 15:07:34 +0200, O.U. de Man wrote:

> [...]
> onderschat... Op zich is het weinig, maar het is net als een lekkende
> kraan. Drupje voor drupje gaat dat, maar zet er een emmer onder en die

Ik heb heel vroeger het bij een VW Jetta een keer gemeten, als alles
"uit" was werd er toch nog 100 mA gebruikt. Alarm en klok op zijn minst.
Maar dan kun je toch wel rustig een paar weken op vakantie.

Mat Nieuwenhoven

Rob

Als je accu 44Ah is dan is die dus in 440 uur "leeg" ofwel zo'n 18 dagen.
Dan zou ik toch niet "rustig een paar weken op vakantie" gaan...

De situatie is kennelijk ongeveer gelijk aan die van een Tesla.

peewee

Zo werkt dat niet met de accu in een wagen. De aanduiding 44 Ah wil dan
zeggen dat de accu bij een temperatuur van 300 K gedurende 20 uur een
stroom kan leveren van 2,2 A voordat de ontlaadspanning per cel tot
1,75 V is gezakt. Hogere of lagere stroomsterktes zijn niet lineair
hieruit te berekenen.

> De situatie is kennelijk ongeveer gelijk aan die van een Tesla.

Peter.

Edmund

On 6/2/21 8:20 PM, Jan van den Broek wrote:

> Ik denk eerder dat jij jezelf te hoog inschat.

> Ik begrijp jouw opstelling niet. Wanneer iemand het niet met jou eens
> is, ga je drammen, je gaat niet in discussie.

Nou dat zie ik anders.
> Je kunt wel doen alsof jij zo vreselijk slim bent, en die ander niet,
> het helpt je alleen niet om de ander van jouw gelijk te overtuigen.

Hoeft niet hoor, ieder heeft recht op z'n mening. Ik vind het alleen
zinloos wanneer er niet op inhoud gereageerd wordt en er wat loze kreten
worden geuit.
Overgens zie ik van jou geen antwoord op m'n vraag.

O.U. de Man

Op 02/06/2021 om 18:22 schreef Edmund:
Man hou toch op met je zelf nog belachelijker te maken. Het gaat
helemaal niet over een Celica maar om een hybride Toyota, dus een heel
ander type.

> [...]
>
> Jij gaat nog heel erg op je neus kijken met de enorme ontwikkeling van
> Tesla, ook op afwerkingsgebied. ( die met Model3 bijzonder slecht WAS).

Uit niets blijkt dat er bij Tesla iets wezenlijks is veranderd.

> [...]
> motor ombouw kit.
> Tip : een hybride heeft al een electromotor!

Je hebt dus het filmpje nog steeds niet bekeken en dus nog steeds geen
flauwe notie waar het over gaat.

O.U. de Man

Op 02/06/2021 om 20:18 schreef Ruut66:
Je bewijst hiermee nog een keer dat het jou aan elementaire kennis en
begrip op dit gebied ontbreekt.

PauL

Op Wed, 2 Jun 2021 16:28:01 +0200 schreef Edmund:
Eens vragen aan Jerommeke, een bestuurder van Tesla:

"de beste service geen service."

https://businessam.be/musk-doet-met-tesla-service-eindelijk-wat-hij-al-drie-jaar-belooft/

--->
Het is in Noord-Amerika momenteel quasi-onmogelijk om nog iemand
telefonisch vast te krijgen. Alles loopt via de app, maar een afspraak
vastkrijgen kan soms weken duren.
<---

En dan zijn ze nog overtuigd dat andere merken gaan volgen.
Ik ken andere mensen die geen voorkeur hebben voor een merk
maar wel voor een bepaalde garage, omdat service wél belangrijk is.

Jan van den Broek

On 2021-06-02, Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:
> On 6/2/21 8:20 PM, Jan van den Broek wrote:

[Schnipp]

> Nou dat zie ik anders.

Dat verbaast me niet.

> Hoeft niet hoor, ieder heeft recht op z'n mening. Ik vind het alleen
> zinloos wanneer er niet op inhoud gereageerd wordt en er wat loze kreten
> worden geuit.

Als je het zinloos vindt, waarom reageer je dan?

> Overgens zie ik van jou geen antwoord op m'n vraag.

Klopt, de vraag was niet relevant. Het ging over jouw opstelling.

Ruut66

Op woensdag 2 juni 2021 om 15:00:02 UTC+2 schreef Rob:
Het is een kwestie van een 400V gelijkstroom omzetten naar 12V . Zo'n
grote accu kan heel lang sluipgebruik aan.
https://www.dwe-oss.nl/product/400v-naar-12v-dc-dc-converter-120w/
Een kwestie van voldoende energie overhouden en je thuislader zo nu
en dan aanzetten.
En als je oplaadt in de wintermaanden begin dan een uur tevoren op te
laden. Dan is de koelvoeistof lekker warm, is het bereik geen 65% meer
maar 80% en de hulpaccu ook weer fit. Zeker met een LiFePO4 hulpaccu.

In mijn hybride ploffer heb ik afgelopen winter veel plezier gehad met een
Webasto eThermo Eco. Kwestie van stekker erin bij thuiskomst en een
half uur voor vertrek de volgende dag of week de app aanzetten waarna
de auto warm, de ruiten ijs/sneeuwvrij en de accu helemaal opgeladen is.
[Er zit een lader in het setje]

Ruut66

Op woensdag 2 juni 2021 om 20:26:42 UTC+2 schreef Rob:
Kwestie van timing. Bij campers en pleziervaart ligt een accu ook heel
lang te wachten op energie en zijn LiFePO4 accu's een van de oplossingen.
Bij loodaccu die helemaal leeg is moet ik nog meemaken dat die te redden is.
Dan helpt een startbooster en een eindje rijden ook niet. Ja naar de accuboer
die toevallig een nieuwe heeft liggen. Maar om daar afhankelijk van te willen
zijn?

Rob

Ruut66 <ruu...@gmail.com> wrote:
> Het is een kwestie van een 400V gelijkstroom omzetten naar 12V . Zo'n
> grote accu kan heel lang sluipgebruik aan.

Ja DUHHH dat snapt toch iedereen!
De makke is dat de Tesla dit niet doet, althans niet als ie stil
staat met de grote accu vol. DAT is wat ze moeten fixen!

Rob

peewee <peeSPAM...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> stroom kan leveren van 2,2 A voordat de ontlaadspanning per cel tot
> 1,75 V is gezakt. Hogere of lagere stroomsterktes zijn niet lineair

Het gaat niet om een exacte berekening maar om een "orde van grootte".
3 weken op vakantie is zeker niet verantwoord met die auto, want als
die accu zo leeg is dan moet je maar mazzel hebben als ie nog start.

Rob

Joh leuk jouw campers en pleziervaart maar daar hebben we het niet over!
De issue is NIET dat de accu niet lang kan stilstaan zonder laden/ontladen!

De issue is dat de accu op een gegeven moment gewoon leeg is doordat er
verbruikers aan hangen. Hetzelfde als wanneer je je lichten laat branden
en de auto stil zet. Dan raakt de accu ook leeg.

Edmund

Ah nou bedankt voor je bijderage.

Edmund

Hier heb je je fimpje kan je weer mooi wegduiken en zwijgen waar hij
zegt dat z'n Celica een hybride is.

https://www.youtube.com/watch?v=_0Bdw1rrcwQ&t=521s

Niemand op jou na kent de ware bedoeling van Scotty om de Celica om te
bouwen te EV, dat
geheim neem jij mee in je graf.

O.U. de Man

Op 03/06/2021 om 10:40 schreef Edmund:
Ik heb geen idee waarom je niet gewoon het filmpje gaat bekijken waar
het hier om gaat. Nou ja, ik begrijp het wel: dat laat namelijk zien dat
jij onzin uitkraamt.

Edmund

"het fimpje waar het hier om gaat???
Dit is het fimpje dat hier gepost werd, ik ben een beetje ouderwets, ik
ga gewoon in op hetgeen hier besproken wordt.

Dat enkelen -ik noem geen namen- elke keer weer iets anders erbij
slepen, en daarbij vergeten te vermelden ( ik noem geen namen)
waar ze het over hebben of waar ze op doelen...

> Nou ja, ik begrijp het wel: dat laat namelijk zien dat
> jij onzin uitkraamt.

Prima en lekker to the point gemotiveerd, sterk! NOT

Edmund

Ruut66

Op donderdag 3 juni 2021 om 09:37:44 UTC+2 schreef Rob:
Voorbeelden waar het over accu's en energiebehoud gaat. Het gebeurt vaker
dat campers en recreatieboten meer dan een half jaar stil staan Als
die accu's na opladen loskoppeld worden en netjes opgenorgen kunnen ze
mee. En anders pak je de pinpas maar.

> De issue is NIET dat de accu niet lang kan stilstaan zonder laden/ontladen!

Probeer het maar eens.

> De issue is dat de accu op een gegeven moment gewoon leeg is doordat er
> verbruikers aan hangen. Hetzelfde als wanneer je je lichten laat branden
> en de auto stil zet. Dan raakt de accu ook leeg.

Er is leeg en onherstelbaar leeg bij loodaccu's.
https://www.accurevisiemethode.nl/hoe-repareer-je-een-loodzuur-accu/
Als een van de 4 genoemde punten geen sjoege geeft ben je mag je
blij zijn met de volgende loodaccu.
.

peewee

Het is een berekening die niet niet exact is, maar gewoon niet klopt.

Peter.

peewee

Een loodaccu heeft ook een zelfontlading van ongeveer 1% per dag, dus
leeg gaat die wel. Met of zondder gebruikers eraan, als je van plan
bent de wagen lang stil te zetten moet je aan accu-onderhoud doen.
Peter.

Rob

Nee maar in de praktijk zal hij eerder naar "te optimistisch" afwijken
m.a.w. die accu is echt wel leeg na 3 weken.

100mA sluipverbruik is niet compatible met "rustig een paar weken op
vakantie gaan", daar ging het om.

Rob

Ruut66 <ruu...@gmail.com> wrote:

> Voorbeelden waar het over accu's en energiebehoud gaat.

Maar daar gaat het dus NIET over!
Afijn als je niet interesseert hoe het zit dan zul je nooit met relevante
reacties komen denk ik.

Rob

> [...]
> leeg gaat die wel. Met of zondder gebruikers eraan, als je van plan
> bent de wagen lang stil te zetten moet je aan accu-onderhoud doen.

Ja alleen verwachten veel autobezitters niet dat ze dat al moeten doen
als ze er 3 weken niet mee rijden.

Ik ben ook wel eens 4 weken op vakantie geweest waarna ik gewoon kon
starten en wegrijden dus onmogelijk is dat niet. Maar wel als je
iets hebt wat voortdurend stroom verbruikt.

Er zijn ook wel gevallen bekend van auto's die een lampje in de
kofferruimte of zelfs onder de motorkap hebben wat aan gaat als je
die open doet (net als in je koelkast zeg maar) en waarbij dan de
schakelaar stuk gaat waardoor dat lampje aan blijft.

Dat is ook een manier om een lege accu te krijgen als je een tijdje
niet met de auto rijdt, een nacht of weekend overleeft ie dan wel.

Peewee

Niet met een 44Ah-accu, nee. Maar ik vraag me wel af in welke auto nog
zo'n kleine accu zit. Wat tegenwoordig de accu meestal leegtrekt is een
busrust die om de een of andere reden niet tot stand wordt gebracht
(met een beetje pech staat je auto naast een weg met veel zwaar verkeer
en trilt hij te hard, bijvoorbeeld).
Peter.

Rob

> Niet met een 44Ah-accu, nee. Maar ik vraag me wel af in welke auto nog
> zo'n kleine accu zit.

Dit is een standaard capaciteit voor een accu in een kleine tot middengrote
auto met benzinemotor. Een diesel heeft meestal een wat grotere accu
maar niet zodanig dat dit significant uitmaakt voor het geschetste probleem.
(het gaat vooral om de grotere startstroom die meestal ook gepaard gaat
aan een wat grotere capaciteit)

PauL

Op Thu, 3 Jun 2021 10:40:34 +0200 schreef Edmund:
Je haalt 2 filmpjes die ik deelde door elkaar! Hier is de Toyota Hybride:

https://www.youtube.com/watch?v=vdfFbmDdr_Q&t=281s

Dat is het recentste filmpje en daar maakt hij Tesla
met de grond gelijk. Dat hij in een eerder filmpje zijn
Celica wou laten elektrificeren verandert daar niks aan.

peewee

44 Ah is een kleine accu, behalve misschien voor een wagentje als een
Citroën C1.
Peter.

Mat Nieuwenhoven

3 weken weet ik niet, maar hij is zeker wel 2 weken ongebruikt blijven
staan zonder startproblemen daarna.

Mat Nieuwenhoven