EV weg er mee

O.U. de Man

De kwalijke gevolgen van de EV hype:

https://thebarentsobserver.com/en/node/7082

Oscar

In article <60caf58f$0$22700$e4fe...@news.xs4all.nl>,
O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> wrote:
>De kwalijke gevolgen van de EV hype:
>
>https://thebarentsobserver.com/en/node/7082

Je zou 1000 van dit soort artikelen kunnen vinden over olie en nog zal
jij niet stoppen met dat spul te verbranden in je plofmotor.

Wat is nu eigenlijk het probleem? De moderne samenleving heeft
grondstoffen nodig. Probeer dit verbruik zoveel mogelijk te beperken en
waar je wel grondstoffen nodig hebt, probeer het dan zo netjes mogelijk
te winnen. Een voordeel van EV-grondstoffen is dat het grootste deel ook
weer gerecycled kan worden. Iets dat je van olie niet kan zeggen. Dat is
gewoon een keer op.

Of ben je bang dat de kindertjes in Finland straks ook aan de slag
moeten omdat grondstoffen voor EV's alleen door kinderhanden geplukt
kunnen worden?
--
[J|O|R] <- .signature.gz

O.U. de Man

Op 17/06/2021 om 14:50 schreef Oscar:

> [...]
> Of ben je bang dat de kindertjes in Finland straks ook aan de slag
> moeten omdat grondstoffen voor EV's alleen door kinderhanden geplukt

Een reactie, een gelovige der klimaatkerk waardig.

Jan van den Broek

Je staat in de Edmund-mode, je vergeet in te gaan op de opmerkingen van
Oscar.

(Of je hebt er weinig tegen in te brengen.)

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Edmund

Noch Oscar noch O.U.de Man gaan in op argumenten, beide hebben ze een
rotsvaste mening die zich niet aan argumenten of feiten storen.

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

N. Coesel

On 6/17/21 2:50 PM, Oscar wrote:

> [...]
> te winnen. Een voordeel van EV-grondstoffen is dat het grootste deel ook
> weer gerecycled kan worden. Iets dat je van olie niet kan zeggen. Dat is

Nee hoor. Een auto kan prima op bio-ethanol rijden. Een motorblok van
aluminium is veel eenvoudiger (=lager energieverbruik) om te smelten dan
een accupack dat uit diverse materialen bestaat die je eerst moet zien
te scheiden.

En ik lees net dat er in Ijsland een fabriek staat die een semi-active
vulkaan gebruikt om energie en CO2 uit te halen waarmee brandstof wordt
gemaakt. In China rijden er al taxi's op.

O.U. de Man

Op 17/06/2021 om 19:32 schreef Jan van den Broek:
Wat moet je inbrengen tegen inhoudsloze, 'hullie-doen-het-ook' reacties?
Ik wil het graag houden bij de inhoud van het artikel. Wat daar in staat
doorbreekt het schijnheilige beeld dat milieuwappies maar al te graag en
happig ophangen van de quasi 'enorme milieuvriendelijkheid' van de EV,
met het opzettelijk voorbij zien aan en bagatelliseren van de aldaar
genoemde, uiterst kwalijke en uiterst zorgelijke, bijeffecten. Met
daarbij ook nog eens geen gejammer over privacy: je krijgt gewoon volop
die gangsters in beeld die zich daaraan schuldig maken.

Die Barents Observer is sowieso een zeer bijzonder tijdschrift, met een
bijzondere historie en betrekking hebben op een zeer bijzonder stuk
grensgebied tussen Noorwegen en Rusland. Ken je Russisch, klik daar dan
zeker ook even op en je kunt het ook helemaal in het Russisch lezen!
Kijk voor de aardigheid ook eens via Streetview naar de omgeving daar
rond de plaats Kirkenes.
En verbaas je over dingen als de daar zowel in het Noors als in het
Russisch gestelde straatnaamborden, zie b.v.:
https://www.google.nl/maps/@69.7280528,30.0452542,3a,72.3y,330.24h,94.07t/data=!3m6!1e1!3m4!1svLLuYVfWtJbJdj_NH3sRuA!2e0!7i13312!8i6656

En kijk dan ook eens naar de straten in Rusland, die gewoon compleet op
Streetview staan. Zelfs onze directe grootste buur, het zo "vrije"
Duitsland, verbiedt Google om voor Streetview opnames te maken. Niks te
vinden en te zien op Streetview, m.u.v. een paar kleine deeltjes van
centra van wat grote steden, de rest van Duitsland ist verboten!

En zie dan dat de "grote boze Russische beer" daar dus geen moeite mee
heeft. Iets wat rabiate Ruslandhaters echt eens moeten bekijken, om het
vervolgens eens af te zetten tegen het beeld dat ze van Rusland hebben.
Om maar eens paar voorbeelden te noemen van eye-openers, als je van de
situatie daar kennis neemt!

Unknown

Ook waterstof is een optie die zowel brandstofcellen kan voeden, als direct
in verbrandingsmotoren kan worden toegepast.
EV's met de, naast gebruik van zeldzame dure grondstoffen, ook nog de voor
dat doel inefficiënte accu als energieopslag hebben, zijn, om duistere
reden, voor de fanatiekste propagandisten der EV, het enige dat ze wensen
te accepteren.
Geen idee waar die starheid vandaan komt, technisch is het in elk geval niet
te verklaren en ook nooit verklaard.
--
Strijd de goede strijd

Edmund

Beste, het waterstofverhaal hebben we hier al een keer of TIG uitgelegd.
1
FEIT is dat H2 als brandstof ongeveer 3 X zoveel geld aan brandstof kost
per km als een accumobiel.
2
De zeldzame dure grondstoffen voor de huidige accu's, die prijs zit
geheel en al verwerkt in de prijs vd accumobiel. ( niet duurder dan H2
mobiel )
3
De -zoals jij beweert- "inefficiente" accu benaderd 100% efficientie
4
Jou niet nader verklaarde H2 in een verbrandingsmotor met een rendement
van pakweg
30% in vergelijk met een elektromotor met een rendement van pakweg 95%....

Leg jij eens uit wat jou redenering is, ik ben reuze benieuwd.

Edmund

Rob

Jan Hen2076 <"houer...@invalidadressnotus.ed"> wrote:
> Ook waterstof is een optie die zowel brandstofcellen kan voeden, als direct
> in verbrandingsmotoren kan worden toegepast.

Waterstof verbrandingsmotoren zijn geen optie. Echt niet.

En als je waterstof wilt gebruiken in brandstofcellen dan moet je nog
wel kijken naar hoe die waterstof gemaakt wordt. Want waterstof ontstaat
niet uit het niets.

Juist het focussen op deelproblemen heeft al voor zoveel blamages
gezorgd in de alternatieve energie wereld. Men houdt het eigen tuintje
schoon en legt de problemen elders neer.

peewee

https://tweakers.net/reviews/6449/de-grote-belofte-van-waterstof-het-alternatief-voor-elektrisch-rijden.html
https://tweakers.net/reviews/9110/rijden-in-een-waterstofauto-bereik-tanken-en-kosten-in-de-praktijk.html

Het eerste artikel is al drie jaar oud, maar heeft niet echt aan kracht
ingeboet, het tweede artikel van deze maand.
En verder: het dubieuze voordeel van zeldzame delfstoffen is dat ze
maar op een paar plaatsen op aarde te vinden zijn. Dat maakt de
vervuiling ook plaatselijk en meer uitzonderlijk. Bij oliewinning (zie
bv. de Nigerdelta in Nigeria) is er ook vervuiling, en die olie wordt
over de hele wereld gevonden, met als gevolg dat bij een volgende
president Alaska zomaar eens van redelijk ongerept naar grof vervuild
zou kunnen veranderen.
Peter.

Oscar

In article <60cb628c$0$6610$e4fe...@newszilla.xs4all.nl>,
O.U. de Man <zet...@buitendiebloemetjes.be> wrote:
>Een reactie, een gelovige der klimaatkerk waardig.

Als je iets kan onderbouwen met feiten, is het geen geloof.

Edmund

En toen was er stilte....
Grappig genoeg doet Toyota nog even iets

https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA

PauL

Op Fri, 18 Jun 2021 22:17:29 +0200 schreef Edmund:

> En toen was er stilte....
> Grappig genoeg doet Toyota nog even iets
>
> https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA

Bij BMW zijn ze wakker geschoten:

During the next year and a half, until the end of 2022 when a fleet is
expected to be built, the prototypes of this electric BMW X5 will roll on
the main European roads (---)

The system also has two tanks to store six kilograms of hydrogen at 700
bar, made of carbon fiber reinforced plastic (CFRP), which can be recharged
in less than 4 minutes.

https://www.latestcarnews.net/bmw-x5-hydrogen/

"recharged" is wellicht sarcastisch bedoeld ;-)

Deze week las ik in mijn krant dat Touring (wegenhulp)
dit jaar al 512 keren een BEV met een platte accu uit de nood moest helpen.
De ongelukkigen werden dan 20 minuten bijgeladen om verder
te kunnen. Het is eens iets anders dan een jerrycan.

--->
Nu we vaststellen dat best wel wat mensen op die manier in de problemen
komen, is de kans groot dat we onze vloot met boosterwagens nog zullen
uitbreiden
<---

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210613_96499395

Ik denk dat de rekening flink duurder zal zijn dan een jerrycan...

Edmund

On 6/19/21 1:49 AM, PauL wrote:

> [...]
>
> Deze week las ik in mijn krant dat Touring (wegenhulp)
> dit jaar al 512 keren een BEV met een platte accu uit de nood moest helpen.

Belgen? Verbaast me niks.
Jaren geleden waren er om onduidelijke redenen vele benzine stations
gesloten, ik miste zo een aantal gelegenheden om te tanken.
(onderweg naar Frankrijk) Ik zeg tegen m'n (Belgische) passagier, dat
gaat niet lekker zo.
Jawel na een tijdje, horten en stoten, geen benzine meer en ik zet de
auto aan de kant.
"wat is er aan de hand" Ik zeg geen benzine meer. Allee zeg gij hebt er
ook verstand van, ik was gewoon doorgereden.

PauL

Op Sat, 19 Jun 2021 09:59:18 +0200 schreef Edmund:

> Belgen? Verbaast me niks.

Oh maar dat bijladen doet in NL ook zijn intrede:

https://topgear.nl/autonieuws/accu-van-elektrische-auto-leeg-anwb-komt-bijladen/

Ze zeggen daar dat in de toekomst er steeds meer elektrische auto's komen
die hun stroom kunnen delen met andere EV's. (mond op mond beademing ;-) )
Maar als het een Ioniq 5 is bij regenweer, riskeert de donor zelf niet
meer thuis te geraken want die valt ondanks een dikke accu toch wel
dik tegen: https://www.youtube.com/watch?v=Za_r37w3oz0

> [...]
> "wat is er aan de hand" Ik zeg geen benzine meer. Allee zeg gij hebt er
> ook verstand van, ik was gewoon doorgereden.

Jaren geleden vertelde een wegenwachter op de radio
eens de strafste stoot die hij tegenkwam en dat was iemand die
net van Luxemburg kwam (waar de brandstof stukken goedkoper was)
en toch zonder benzine was gevallen...

O.U. de Man

Op 19/06/2021 om 01:49 schreef PauL:
Snap dat niet: als ze niet meteen kunnen repareren wordt een auto toch
ook afgesleept? Bovendien zal zo'n soort hulp maar zeer beperkt gegeven
kunnen worden want dan is de puf uit de accu van de hulpverlener...
Zeker in de winter. Dan is de ellende met accu-autootjes helemaal niet
te overzien.

PM

On Fri, 18 Jun 2021 07:09:00 +0000, Rob wrote:

> Waterstof verbrandingsmotoren zijn geen optie. Echt niet.

Toevallig kwam ik een video tegen met een goede uitleg hierover:

https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA

--
Groet, Peter.

peewee

Met een bevestiging van dat ruimteprobleem:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/16/vorstelijke-limousine-voor-de-diehards-a4047566
Peter.

Unknown

L'ancien rėgime et les esclaves de l'accumulateur, bien étonnés de se
trouver ensembles.

peewee

Oh? Leg eens uit, waarom die verbazing?
Peter.

Edmund

Volgens mij kan je ze gewoon wegslepen, bijkomend voordeel... als je ze
10 km sleept kunnen ze waarschijnlijk zelf een extra 7 km rijden :-)

Hoe grappig is dat.

Edmund

Rob

Er is een filmpje waarin men test om een Tesla te trekken met een
andere auto en dan ergens halfweg met die Tesla verder te rijden
en dat is dan zuiniger dan met die trekkende auto het hele stuk
alleen te rijden.

O.U. de Man

Op 22/06/2021 om 13:17 schreef Rob:
Lijkt wel een perpetuum mobile,,

Edmund

Je brein wordt bij het waarnemen van Tesla uitgeschakeld....

O.U. de Man

Op 22/06/2021 om 22:44 schreef Edmund:
Bij jou? Ja, ik had al wel een vermoeden, moet ik zeggen.

PauL

Op Tue, 22 Jun 2021 22:44:47 +0200 schreef Edmund:
De Renault R4, van mijn vader indertijd, kon je bij een lege
accu terug op gang zwengelen met brute spierkracht.
En die was zuiniger dan een hedendaagse SUV.
Hoe sportief is dat.
Bij Tesla moet je de helft v/d voorkant afbreken om bij
de accu te kunnen. De tijden zijn duidelijk veranderd.

peewee

Inderdaad. Bij een botsing bij 50 km/h zat je met de R4 ook met de
versnellingsak op schoot, het ding haalde bij 120 km/h een verbruik van
1:13, ook al woog het nog geen 650 kg, en dat zonder airco, elektrisch
bediende ramen, stuurbekrachtiging, ABS, EBS, vaak ook zonder gordels,
in den beginne met een éénkringsremsysteem, de nodige problemen om je
passagiers te verstaan als je sneller reed dan 99 km/h etc. En hoe vaak
moet je tegenwoordig nog bij de accu komen?
Peter.

Rob

PauL <mi...@is.invalid> wrote:

> De Renault R4, van mijn vader indertijd, kon je bij een lege
> accu terug op gang zwengelen met brute spierkracht.

In Nederland moest je dan wel eerst de kentekenplaat demonteren.
In Frankrijk had men in die tijd opgespoten kentekens (de auto had
een zwart vlak en daar spoot men met sjablonen de letters en cijfers
op) en in dat vlak zat gewoon een gat voor de zwengel.
Maar ja daar schroefde men hier dan een kentekenplaat overheen en
daar mocht je natuurlijk geen gat in maken.

Rob

peewee <peeSPAM...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> passagiers te verstaan als je sneller reed dan 99 km/h etc. En hoe vaak
> moet je tegenwoordig nog bij de accu komen?

Nou bij de meeste auto's niet, maar bij een Tesla wel als je die een
paar weken niet gebruikt maar wel aangesloten laat op de lader in
je garage.

Edmund

Ach gut wat zielug voor die multi-miljonairs die hun Tesla's ongebruikt
in de garage hebben staan.... Hoe vaak is dit al voorgekomen, 1 keer?

Als het niet al opgelost is, dan wordt het binnenkort opgelost,
waarschijnlijk met een
over the air ( no hassle ) update!

Rob

Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:

> Ach gut wat zielug voor die multi-miljonairs die hun Tesla's ongebruikt
> in de garage hebben staan.... Hoe vaak is dit al voorgekomen, 1 keer?

Nee, het is "een bekend probleem" wat ZEKER meer dan 1 keer is voorgekomen.
Hoeveel weet ik niet, geen idee waar je dat terug zou kunnen vinden.

> Als het niet al opgelost is, dan wordt het binnenkort opgelost,
> waarschijnlijk met een
> over the air ( no hassle ) update!

Ik denk dat als het met software te fixen zou zijn, dit al wel gebeurd
was. Waarschijnlijk is er ook een hardware aanpassing nodig.

peewee

En hoe vaak doe je dat? Even rekenen. een jaar heeft 52 weken, na drie
weken zou die accu leeg zijn, als je dat 17 keer per jaar doet zou ik
die wagen niet gekocht hebben.
Peter.

O.U. de Man

Op 23/06/2021 om 04:05 schreef PauL:
Ha, nostalgie: de motor van dat model R4 heb ik ook vaker moeten
aanslingeren, ik voel het nog in mijn armen als ik er aan terig denk!
En inderdaad: qua zuinigheid was dat onovertroffen. Ja, een 2CV was
zuiniger, maar die kon je dan ook op de fiets bijhouden...

O.U. de Man

Op 23/06/2021 om 10:12 schreef Edmund:
Geloven in sprookjes is duidelijk weer aan een opmars begonnen.
Bij Edmund in elk geval.. :-p

peewee

On Wed, 2021-06-23 at 08:34 +0000, Rob wrote:
Als ik de uitleg van May zo eens beluister zou het me niet verbazen als
het zijn eigen "schuld" is. De wagen aan de laadpaal laten staan zal
waarschijnlijk (ik heb nooit aan een Tesla gemeten) verhinderen dat
busrust ontstaat, en als de CAN-bus dan stroom trekt uit de kleine accu
heeft die inderdaad een te hoog sluipverbruik. Dat zou met een
software-update wel verholpen moeten kunnen worden, lijkt me. Maar
nogmaals, ik weet niet of dat het probleem is, en ik heb ook geen Tesla
om drie weken zonder laadpaal ergens te laten staan (sterker nog, ik
heb geen Tesla).
Peter.

Edmund

Die toch niet altijd zo zielig als je ergens Tesla ziet man.
Dit is een onbenullig dingetje dat gewoon verholpen wordt als het al
niet opgelost is.

Begin nog eens over een perpetuum mobile, weet je uberhaupt wat dat is?

Oscar

In article <slrnsd3hlf...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
> [...]
>andere auto en dan ergens halfweg met die Tesla verder te rijden
>en dat is dan zuiniger dan met die trekkende auto het hele stuk

Maar dat was dan ook een trekkende auto die vanwege zijn gewicht en
luchtweerstand enorm veel energie nodig heeft om zich te verplaatsen.

Als je dan een deel van die energie in een gestroomlijnde Tesla weet te
steken, dan zal die op dezelfde energie alleen daardoor al veel verder
kunnen komen.

Geen perpetum mobile dus, maar gewoon een rekensommetje. Zelfs al zou
die Tesla maar 51% van de geinvesteerde energie zou kunnen gebruiken,
dan komt die al verder dan een auto die dubbel zoveel nodig heeft.
--
[J|O|R] <- .signature.gz

O.U. de Man

Op 23/06/2021 om 12:17 schreef Edmund:
Als het zo simpel te verhelpen is, zal dat al zijn gebeurd. Ik heb dat
nog niet gezien, jij wel?

peewee

Misschien is het maar een probleem voor een of twee personen die een
Tesla hebben?
Peter.

O.U. de Man

Op 23/06/2021 om 13:33 schreef peewee:
Dat is ongetwijfeld niet het geval, gezien de aard van het probleem.
(Het is wel bij bedrijven vaak een soort standaard reactie om je als
klant te proberen af te poeieren als je ergens over komt klagen: "die
klacht is ons niet bekend, u bent te eerste.")

PauL

Op Wed, 23 Jun 2021 09:20:11 +0200 schreef peewee:

> Inderdaad. Bij een botsing bij 50 km/h zat je met de R4 ook met de
> versnellingsak op schoot,

Ik zou me eerder zorgen gemaakt hebben over het stuur. (1 rechte as)
Anderzijds was het geen moordwapen zoals die Amerikaanse pick-ups.

> [...]
> passagiers te verstaan als je sneller reed dan 99 km/h etc. En hoe vaak
> moet je tegenwoordig nog bij de accu komen?

Ik vind dat wat eenvoudig verwisselbaar is ook bereikbaar moet zijn.
Bij mijn wagen zitten er af-fabriek zelfs snelklemmen voor de accu op.

PauL

Op 23 Jun 2021 07:52:12 GMT schreef Rob:

> [...]
> Maar ja daar schroefde men hier dan een kentekenplaat overheen en
> daar mocht je natuurlijk geen gat in maken.

Dat moet dan een andere uitvoering geweest zijn.
Het was zo eentje:
http://www.harpf.de/car/rR44.JPG
(maar zonder open dak)

Rob

Als je dat 1 keer doet dan is het al buitengewoon lullig dat je dit
alleen kunt oplossen door "in te breken" in de voorste bagageruimte
en dan nog verder allerlei panelen moet wegslopen voor je een keer
bij de accu aansluitingen kunt.

Het was dan wel handig geweest als er ergens een aansluiting voor het
laden van de accu was, bijvoorbeeld onder het laadklepje.
Of nog beter: als dit probleem er niet in gedesigned was.

Kijk als in mijn auto de accu leeg is dan kan ik een deur openmaken
met een sleutel (gaat normaal elektrisch maar slot zit er ook nog)
dan de motorklep openen en de plastic deksel van de accu af klikken
en kan ik hem zo laden, zonder gereedschap te gebruiken oid.

Rob

Volgens mij zat de nummerplaat dan meestal op de bumper geschroefd.
Wellicht was dit een andere jaargang.

O.U. de Man

Op 23/06/2021 om 15:43 schreef Rob:
Dat is dus normaal bij elke auto die met enig verstand is ontworpen.

O.U. de Man

Op 23/06/2021 om 14:49 schreef PauL:
Ik herinner me ook niet anders dan dat je de slinger zo kon plaatsen,
daar hoefde echt geen nummerplaat voor te worden verwijderd.
De uitvoering waarmee ik destijds reed was er een van de vader van een
vriend die kruidenier was. Met deze auto werden boodschappen bezorgd.
Mijn vriend moest toen in dienst en ik hielp toen in zijn plaats zijn
vader, o.a. met bezorgen van boodschappen bij klanten. Die R4 uitvoering
had een schuifraam in de achterklep, waardoor je met de klep dicht de
dozen kon in en uitladen via het raam, wat voor dat gebruik dus erg
handig was. (Het raam kon van buitenaf worden open en dicht geschoven.)
De vering met torsiestaven was bijzonder soepel en prettig, vooral ook
doordat die staven heel lang waren (in lengterichting gemonteerd.
Ik denk dat Renault daarmee ook met name met de 2CV wilde concurreren,
die juist werd aangeprezen vanwege zijn soepele vering als daarmee
optimaal zijnde voor vervoer van eieren. Vooral op de hobbelige
plattelandswegen in Frankrijk en de boeren daar als doelgroep nr een,
een daar zeer belangrijk geachte eigenschap..

peewee

On Wed, 2021-06-23 at 16:06 +0200, O.U. de Man wrote:

> [...]
> optimaal zijnde voor vervoer van eieren. Vooral op de hobbelige
> een daar zeer belangrijk geachte eigenschap..
De torsiestaven voor zaten in lengterichting (en daar had je heel vaak
aardig wat werk aan doordat de vloerplaat daar wegrotte), achter lagen
ze dwars, wat zorgde voor een verschil in wielbasis tussen de linker-
en de rechterkant. Voor de wegligging was dat niet het meest optimaal.
Peter.

peewee

Oh, misschien had May niet erg opgelet? Dit is een filmpje uit 2013,
gaat over de model S. De filmer doet er inderdaad erg lang over om een
actie van 1 minuut te beschrijven!
https://www.youtube.com/watch?v=DPUcUOd1r1w
Peter.

Rob

O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> wrote:

> Ik herinner me ook niet anders dan dat je de slinger zo kon plaatsen,
> daar hoefde echt geen nummerplaat voor te worden verwijderd.

Wellicht was dat dan bij een andere auto uit die tijd, de 2CV ofzo.