Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

oorzaak vervuilde bougies?

349 views
Skip to first unread message

WD

unread,
Jun 8, 2008, 11:50:38 AM6/8/08
to
Hallo,

Enige tijd geleden had ik problemen met een stotterende toyota picnic
benzine. Vooral bij optrekken bij lage toeren. Lastig reproduceerbaar,
treedt soms wel en soms niet op.
Toyota dealer heeft geconstateerd dat de bougies vervuild waren en deze
vervangen. Daarna langere tijd geen problemen gehad, maar het stotteren
begint nu weer en wordt heel langzaam erger.
Wat zijn hiervan de mogelijke oorzaken?
slechte benzine getankt?
kapot brandstoffilter?
iets mis met de ontsteking?
iets anders?
Ik wil graag wat meer info voordat ik weer naar de dure dealer ga.

alvast bedankt voor de hulp,

Willem


marcel

unread,
Jun 8, 2008, 2:15:59 PM6/8/08
to
"WD" <geen...@mymailbox.please> wrote in news:484bffcf$0$14351
$e4fe...@news.xs4all.nl:

wat voor merk benzine tank je ?

marcel

WD

unread,
Jun 8, 2008, 2:42:04 PM6/8/08
to

"marcel" <geen> schreef in bericht
news:Xns9AB7CE3ADD0...@194.109.133.242...

wisselende merken altijd standaard euro95
shell self service
anwb
BP
Gulf
Tinq
Tango
etc.

ik heb al een busje injectiereiniger toegevoegd aan de brandstof, maar dat
hielp niet.

gr. Willem


Johannes

unread,
Jun 8, 2008, 6:01:47 PM6/8/08
to

"WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
news:484bffcf$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...

De Toyotadealer moet je wel kunnen zeggen waardoor de bougies vervuild
raken. EN of het opnieuw stotteren van de motor wייr door de bougies komt
(of nu en andere oorzaak heeft).
Aan het merk benzine ligt het waarschijnlijk niet. Alle benzinemerken zijn
kwalitatief prima (al willen sommigen wel eens anders doen geloven) en geen
oliemaatschappij zou zich de aansprakelijkheidclaims maar durven riskeren
door een inferieur product te leveren.

Evelien

unread,
Jun 8, 2008, 7:07:31 PM6/8/08
to

"WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
news:484bffcf$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...
-----------------------------------------------------------
Probeer eens de bobine(愀) te vervangen, met als niet defect je het
materiaal weer terug kunt geven anders wordt het een heel duur
probeerseltje.
Ps. het zou ook handig zijn als u vermelde om wat voor motor het gaat en
type enz...............
Een beetje glazenbol werk zo.;->>


P

unread,
Jun 9, 2008, 1:19:47 AM6/9/08
to
Eh, vervuilde/versleten bougies zijn het resultaat van vergeten
of bewust uitgesteld onderhoud, hoelang (KM) rijd je met de
huidige ontertussen alweer rond ???

"WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
news:484bffcf$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...

Johannes

unread,
Jun 9, 2008, 2:14:39 AM6/9/08
to

"Evelien" <super~tip~AT~supermail~.nl haal~~weg> schreef in bericht
news:3a36a$484c67b1$59dc7db1$37...@news.speedlinq.nl...

>
> "WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
> news:484bffcf$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...
>> Hallo,
>>
>> Enige tijd geleden had ik problemen met een stotterende toyota picnic
>> benzine. Vooral bij optrekken bij lage toeren. Lastig reproduceerbaar,
>> treedt soms wel en soms niet op.
>> Toyota dealer heeft geconstateerd dat de bougies vervuild waren en deze
>> vervangen. Daarna langere tijd geen problemen gehad, maar het stotteren
>> begint nu weer en wordt heel langzaam erger.
>> Wat zijn hiervan de mogelijke oorzaken?
>> slechte benzine getankt?
>> kapot brandstoffilter?
>> iets mis met de ontsteking?
>> iets anders?
>> Ik wil graag wat meer info voordat ik weer naar de dure dealer ga.
>>
>> alvast bedankt voor de hulp,
>>
>> Willem
>>
> -----------------------------------------------------------
> Probeer eens de bobine(´s) te vervangen, met als niet defect je het
> materiaal weer terug kunt geven anders wordt het een heel duur
> probeerseltje.
> Ps. het zou ook handig zijn als u vermelde om wat voor motor het gaat en
> type enz...............
> Een beetje glazenbol werk zo.;->>

Zomaar wat vervangen in de hoop dat daarmee de oorzaak (ייn oorzaak?)
gevonden en het euvel verholpen is (en anders maar het volgende onderdeel
vervangen), is zelden een goede en goedkope oplossing. Bovendien gaan
bobines zelden stuk.
Probeer toch ייrst een diagnose te stellen. En als die (uitsluitend) bij de
bougies ligt, moet de oorzaak snel gevonden kunnen zijn. Aan gebruikte
bougies is veel af te lezen.


WD

unread,
Jun 9, 2008, 2:14:48 AM6/9/08
to

"P" <P&P.P> schreef in bericht
news:484cbd83$0$32209$e4fe...@dreader16.news.xs4all.nl...

> Eh, vervuilde/versleten bougies zijn het resultaat van vergeten
> of bewust uitgesteld onderhoud, hoelang (KM) rijd je met de
> huidige ontertussen alweer rond ???
>
Auto is dealer onderhouden en krijgt keurig iedere 15000 km zijn
onderhoudbeurt. Daar ligt het niet aan, of de toyota-dealer moet een
oplichter zijn.


WD

unread,
Jun 9, 2008, 2:20:50 AM6/9/08
to

"Evelien" <super~tip~AT~supermail~.nl haal~~weg> schreef in bericht
news:3a36a$484c67b1$59dc7db1$37...@news.speedlinq.nl...
>
Motor (uit autotrader.nl of wil je iets uit het instructieboekje weten?)
Aantal cilinders 4
Kleppen per cilinder 4
Cilinderinhoud 1.998 cc
Boring x slag 86 x 86 mm
Compressieverhouding 9,5:1
Max. Vermogen 94 kW (128 PK)
5.400 tpm
Max. Koppel 178 Nm
4.400 tpm
Brandstofsysteem Multi point injectie
Turbo Nee
Intercooler Nee

P

unread,
Jun 9, 2008, 2:38:25 AM6/9/08
to
Je zegt zelf dat de klachten na het vervangen van de bougies een poos
(niet hoe lang) weg waren. De vraag hoelang ligt dan lijkt mij voor de
hand. Of de dealer een oplichter is ? Rijd je veel korte stukjes met de
auto ? Zijn er bijzondere bedrijfsomstandigheden ?
Vervuiling van debougies treedt eigenlijk alleen maar op bij onvolledige
verbranding, zware/uitzonderlijke bedrijfsomstandigheden of slecht
onderhoud (luchtfilter deels verstopt) of andere afwijkingen.
Zoals het monteren van bougies met een verkeerde warmtegraad,
maar ik mag aannemen dat de Toyota dealer dat ook wel weet;-))
De dealer kan daar vaak verder niets aan doen, tenzij er een ander
technisch probleem is zoals bijvoorbeeld een defecte EGR klep of
luchtmassameter oid. Dit zou echter weer door een MM storing gemeld
moeten worden. Je zegt daar verder niets over.
Het strekt de dealer eerder tot aanbeveling eerst vervuilde bougies te
vervangen alvorens dure onzekere reparaties te gaan verrichten om
eem probleem op te lossen.

"WD" <geen...@mymailbox.nl> schreef in bericht
news:484cca5e$0$14355$e4fe...@news.xs4all.nl...

Havel

unread,
Jun 9, 2008, 3:41:05 AM6/9/08
to
"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in message
news:dFY2k.71845$%B6.5...@newsfe13.ams2...

Die stelling zou ik eens voorleggen aan Mark Verhoeven. Die begint altijd
met de vraag aan de klant welke benzine wordt getankt, als hij een auto
krijgt met afstelproblemen. En ik kan je vast verklappen dat raadselachtige
problemen nog al eens als sneeuw voor de zon blijken te verdwijnen bij het
tanken van merkbenzine.


P

unread,
Jun 9, 2008, 3:49:29 AM6/9/08
to
Gelul van het zuiverste water.
Ik rijd al sinds jaar en dag op "witte" benzine en diesel , vroeger
met tweedehands en later in nieuwe auto's.
Nooit kende ik problemen die op brandstof terug te voeren waren,
saillant detail is dat ik steevast meer kolometers kan rijden op de
brandstoffen die ik bij Tango , Tinq en de Franse supers tank dan
op Sheel , BP of andere "A" merken.
Overigens komt het sap bij de pompen uit de zelfde tanks, en gaat
deze alleen voor vervoer in tankwagens met verschillende logo's
over de weg naar de pomp.
Jouw domheid stelt marktleider Shell bij voortduring in de gelegenheid
de prijzen op te blijven jagen;-((( Maar daarom niet getreurd, je bent niet
alleen dom;-))

"Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
news:484cde6e$0$14347$e4fe...@news.xs4all.nl...

Message has been deleted

Edmund

unread,
Jun 9, 2008, 6:31:53 AM6/9/08
to
On Mon, 09 Jun 2008 09:49:29 +0200, P wrote:

> Gelul van het zuiverste water.
> Ik rijd al sinds jaar en dag op "witte" benzine en diesel , vroeger met
> tweedehands en later in nieuwe auto's. Nooit kende ik problemen die op
> brandstof terug te voeren waren, saillant detail is dat ik steevast meer
> kolometers kan rijden op de brandstoffen die ik bij Tango , Tinq en de
> Franse supers tank dan op Sheel , BP of andere "A" merken.
> Overigens komt het sap bij de pompen uit de zelfde tanks, en gaat deze
> alleen voor vervoer in tankwagens met verschillende logo's over de weg
> naar de pomp.
> Jouw domheid stelt marktleider Shell bij voortduring in de gelegenheid
> de prijzen op te blijven jagen;-((( Maar daarom niet getreurd, je bent
> niet alleen dom;-))


Phoe phoe, en als je heeeeel goed naar je eigen posting
kijkt dan zie je zeker nog niet hoe "slim" je zelf bent nietwaar?
Afgezien van je uiterst domme gezwets rij je klaarblijkelijk
verder met benzine die vervoerd is in een tank met een
"TANGO" sticker erop dan met een SHELL logo, en dit
terwijl het een en dezelfde benzine is volgens jou.
We wachten nog even op je verklaring voor dit fenomeen.

Edmund

Message has been deleted

P

unread,
Jun 9, 2008, 8:09:03 AM6/9/08
to
Eh, simpie. Benzine in mijn CR diesel is niet echt gezond;-))
Probeer je niveau aan te passen of laat het erbij, afgesproken ?

"Edmund" <nom...@hotmail.com> schreef in bericht
news:484d0699$0$25113$bf49...@news.tele2.nl...

P

unread,
Jun 9, 2008, 8:11:39 AM6/9/08
to
Proest, natuurlijk kunnen belanghebbenden onderzoeksresultaten
tonen die "bewijzen" dat hun kreten geen aperte leugens zijn;-))
De voorbeelden van Aperte liegerij door fabrikanten liggen echter
op straat;-)) Kassa en andere consumentenrubrieken vult tv
avonden met de "integriteit" van aansmeerders;-))
Waarbij je dat laatste in de oliebranche letterlijk mag nemen;-)))

"peewee" <peeSPAM...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:Xns9AB88156...@194.109.133.242...
> True or not, out of Edmund we got:
>
> :-) Goed gezien. Ook die redenate: "ik heb er nog nooit last van gehad,
> dus het bestaat
> niet" is zo sterk. Ik kan P verzekeren dat onze afdeling techniek wel
> degelijk verschil kent
> tussen de verschillende brandstofkwaliteiten en die verschillen ook kunnen
> aantonen.
>
>
> --
> groeten,
> Peter.


Johannes

unread,
Jun 9, 2008, 8:14:24 AM6/9/08
to

"Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
news:484cde6e$0$14347$e4fe...@news.xs4all.nl...

WD noemt anders voldoende merken benzine die hij tankt.


Havel

unread,
Jun 9, 2008, 9:15:50 AM6/9/08
to
"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in message
news:x893k.26845$RE7....@newsfe08.ams2...

Hij noemt er zes, waarvan slechts twee merkbenzine. Het is overigens ook
onverstandig steeds van benzinemerk te wisselen. De ECU stelt zich weliswaar
automatisch in op de benzinekwaliteit maar niet onmiddellijk. Hij moet eigen
in zo'n geval eerst worden gereset. Door dat niet te doen zal de aanpassing
(b.v. aan een te laag octaangetal) lang op zich laten wachten. Met alle
negatieve gevolgen van dien.


Edmund

unread,
Jun 9, 2008, 9:17:04 AM6/9/08
to
On Mon, 09 Jun 2008 14:09:03 +0200, P wrote:

> Eh, simpie. Benzine in mijn CR diesel is niet echt gezond;-)) Probeer je
> niveau aan te passen of laat het erbij, afgesproken ?

OK je bent niet alleen een sukkel maar nog een leugenaar ook.
Je postte dit :


"Ik rijd al sinds jaar en dag op "witte" benzine en diesel"

Dag grappenmakertje

Edmund


Message has been deleted

Evelien

unread,
Jun 9, 2008, 10:07:53 AM6/9/08
to

"WD" <geen...@mymailbox.nl> schreef in bericht
news:484ccbc7$0$14360$e4fe...@news.xs4all.nl...
--------------------------------------------------------------

De 2 liter van het oude type dus, het komt voor dat bij het warm worden van
de bobine de vonk minder krachtig word maar toch nog voldoende om te blijven
rijden.
Hetgeen resulteert in terugval van vermogen wat merkbaar moet zijn, koud
loopt die goed, minder wordt het als hij warm is.
Haal de luchtfilter er eens uit is die vet of vuil? plaats dan een nieuwe.
Maar je kunt hem doormiddel van een knippercode uitlezen. zie deze website:
http://www.off-road.com/toyota/tech/codes/.

Suc6. WD


Johannes

unread,
Jun 9, 2008, 11:43:16 AM6/9/08
to

"Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
news:484d2cba$0$14348$e4fe...@news.xs4all.nl...
>> >> raken. EN of het opnieuw stotteren van de motor wéér door de bougies

Het octaangetal heeft niets met het merk te maken. In Nederland zijn
benzines te koop met een gegarandeerd minimumoctaangetal van 95 en van 98.
Als je minimaal tankt wat de motor nodig heeft, is er niets aan de hand.
Anders riskeer je dat de motor gaat pingelen (en dan moet je een rustige
rijstijl hanteren en zo spoedig mogelijk bijvullen met benzine met een hoger
octaangetal).
Moderne motoren die 98 nodig hebben, kunnen ook met 95 wel vooruit (zij
worden ervoor geconstrueerd dat dat kan), al is dat niet ideaal en alleen in
noodgevallen aan te bevelen.
Hoeveel die Toyota nodig heeft, weet ik niet, maar dat is ongetwijfeld wel
in het boekje na te lezen. Bij twijfel 98 kiezen.

Maar nogmaals, met het mérk heeft dit niets te maken!


P

unread,
Jun 10, 2008, 7:43:47 AM6/10/08
to
Benzine in mijn motorfietsen en diesel in de auto, omdat
het hier nl.auto is praten we natuurlijk over de auto. Diesel
dus, jouw chronische gebrek aan snapvermogen maakt mij
nog geen leugenaar suffe minkuke';-))

"Edmund" <nom...@hotmail.com> schreef in bericht

news:484d2d50$0$28301$bf49...@news.tele2.nl...

Havel

unread,
Jun 10, 2008, 12:06:29 PM6/10/08
to
"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in message
news:lcc3k.33238$TL1....@newsfe21.ams2...

Ik help het je hopen. En los van oktaangetal (ik noemde dat overigens niet
als criterium, maar slechts als voorbeeld van een verschil) kan ik je
garanderen dat de kwaliteit van benzine echt wel varieert. Met een modale
auto zul je dat echter niet merken.


Edmund

unread,
Jun 10, 2008, 12:21:25 PM6/10/08
to
On Tue, 10 Jun 2008 13:43:47 +0200, P wrote:

> Benzine in mijn motorfietsen en diesel in de auto, omdat het hier
> nl.auto is praten we natuurlijk over de auto. Diesel dus, jouw
> chronische gebrek aan snapvermogen maakt mij nog geen leugenaar suffe
> minkuke';-))

Allee minkuke, wasda?
Kijk wijsneus, je kletst als een kip zonder kop en weet
duidelijk niet waarover je praat toch heb je een air
alsof je het wel allemaal weet das best een beetje zielig hoor.
Echt grappig werd het toen je in 1 enkele posting suggereerde
dat alle brandstoffen hetzelfde zijn en vervolgens dat je met
je ping of wat the fuck merk steevast meer km rijdt dan met
Shell, dat vind ik grappig.
Ik vraag me af wat je denkt als je het zelf ook doorkrijgt :-)

Edmund

Nico Coesel

unread,
Jun 10, 2008, 1:50:39 PM6/10/08
to
"P" <P&P.P> wrote:

>Gelul van het zuiverste water.
>Ik rijd al sinds jaar en dag op "witte" benzine en diesel , vroeger
>met tweedehands en later in nieuwe auto's.
>Nooit kende ik problemen die op brandstof terug te voeren waren,
>saillant detail is dat ik steevast meer kolometers kan rijden op de
>brandstoffen die ik bij Tango , Tinq en de Franse supers tank dan
>op Sheel , BP of andere "A" merken.
>Overigens komt het sap bij de pompen uit de zelfde tanks, en gaat
>deze alleen voor vervoer in tankwagens met verschillende logo's
>over de weg naar de pomp.

Ik haalde steevast minder kilometers uit een 'goedkope' liter. Het
effect hangt af van de gebruikte dopes (die zijn per merk anders) en
de staat van je motor. Even rondshoppen kan je nog meer geld besparen.
Bij ons in de buurt zijn diverse Shell pompen die goedkoper zijn dat
de witte pompen. Tel uit je winst.

--
Programmeren in Almere?
E-mail naar nico@nctdevpuntnl (punt=.)

WD

unread,
Jun 10, 2008, 4:03:49 PM6/10/08
to

"P" <P&P.P> schreef in bericht
news:484ccff0$0$32317$e4fe...@dreader32.news.xs4all.nl...

reactie op P:
De klachten kwamen na ca. 1000 km weer heel langzaam terug. We rijden wel
regelmatig korte stukjes met de auto, maar dat doen we al jaren en gaf nooit
problemen. Verder denk ik niet dat mijn dealer een oplichter is, dat was
meer om aan te geven dat de oorzaak niet gezocht kan worden in slecht
onderhoud.

Bij de vorige keer heeft de dealer bougies vervangen en waren de problemen
weg, maar ik veronderstel dat ze wel een onderzoekje zoals motormanagement
uitlezen hebben gedaan. Ik ga met iets meer kennis (bedankt voor de
suggesties) maar weer eens langs bij de dealer.
Wel jammer dat het draadje is ontaard in een flamewar over benzinekwaliteit.

normaals bedankt en ik zal posten wat de dealer ervan vond.


Havel

unread,
Jun 10, 2008, 6:30:30 PM6/10/08
to

"WD" <geen...@mymailbox.please> wrote in message
news:484ede25$0$14356$e4fe...@news.xs4all.nl...

Jammer nou zo'n opmerking. Terwijl daarin wel degelijk een mogelijke oorzaak
gelegen kan zijn van problemen zoals jij die hebt. Maar goed, ondank is des
werelds loon zullen we maar zeggen.

Johannes

unread,
Jun 11, 2008, 1:20:48 AM6/11/08
to

"Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
news:484ea686$0$14352$e4fe...@news.xs4all.nl...

> "Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in message
> news:lcc3k.33238$TL1....@newsfe21.ams2...
>>
>> "Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
>> news:484d2cba$0$14348$e4fe...@news.xs4all.nl...
>> > "Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in message
>> > news:x893k.26845$RE7....@newsfe08.ams2...
>> >>
>> >> "Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
>> >> news:484cde6e$0$14347$e4fe...@news.xs4all.nl...
>> >> > "Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in
>> >> > message
>> >> > news:dFY2k.71845$%B6.5...@newsfe13.ams2...
>> >> >>
>> >> >> "WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
>> >> >> news:484bffcf$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...
>> Maar nogmaals, met het mérk heeft dit niets te maken!
>
> Ik help het je hopen. En los van oktaangetal (ik noemde dat overigens niet
> als criterium, maar slechts als voorbeeld van een verschil) kan ik je
> garanderen dat de kwaliteit van benzine echt wel varieert. Met een modale
> auto zul je dat echter niet merken.

Wat nog wel kan schelen, is de ouderdom van de benzine, maar ik neem aan dat
de OP niet zo weinig rijdt dat de benzine een jaar lang in zijn tank blijft
zitten.
En ook niet dat de tankstations zulke oude voorraden hebben (te veel
voorraad is economisch ook onrendabel), want dan mogen ze die ook wel voor
een prijs van een jaar geleden verkopen. :-)
Ik blijf erbij dat in Nederland alle benzines (ook de "witte" komen van een
normale raffinaderij) van een uitstekende kwaliteit zijn (verschillen zullen
hooguit in enkele dopes kunnen zitten, maar dat mag het functioneren van de
auto niet negatief beďnvloeden) en dat geen enkele
raffinaderij/oliemaatschappij het ook maar in zijn hoofd zal halen een
inferieur product op de markt te zetten, al was het alleen maar vanwege de
vele claims die zij dan kunnen verwachten.


Johannes

unread,
Jun 11, 2008, 1:49:32 AM6/11/08
to

"Edmund" <nom...@hotmail.com> schreef in bericht
news:484eaa05$0$16454$bf49...@news.tele2.nl...

Als je met het ene merk meer kilometers op een liter denkt te rijden dan met
het andere merk (na vaak meten, één keer is niet genoeg), kan dat meerdere
oorzaken hebben.
Allereerst psychische. Als je erop gaat letten, ga je (onbewust) je rijstijl
aanpassen.
Verder geografische. Als die Shellpomp ligt op de buitenweg of aan de
autosnelweg en die andere pomp midden in de stad, kan dat ook in het
verbruik schelen. In het stadsverkeer verbruiken de meeste auto's mimmers
meer dan als gelijkmatig (met niet te "sportieve" rijstijl) op een lange
rechte weg wordt gereden. Dan lijkt het al gauw dat Shell zuiniger rijdt.

Als het wérkelijk uit zou maken, zouden autotests (voor zover het de
verbruikscijfers betreft) wel per merk brandstof worden uitgevoerd. Verder
staat bij moderne auto's tegenwoordig op het kentekenbewijs ook de
CO2-uitstoot per kilometer (tijdens een combinatie van een stads- en een
buitenrit volgens bepaalde standaarden). Ook deze gegevens worden zonder
vermelding van merk brandstof gegeven. Als het wérkelijk schéélt welk merk
men gebruikt, zouden zulke cijfers niet betrouwbaar zijn (en per 1-4-2008 is
zijn deze cijfers bovendien een factor van belang voor de
motorrijtuigenbelasting; onder de 110 gr/km voor benzine en lpg en onder de
95 gr/km voor diesel geldt een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting,
dus het komt erop aan!).

P

unread,
Jun 11, 2008, 2:13:55 AM6/11/08
to
Het is van alle tijden dat benzine de schuld krijgt van moeilijk
slecht of niet verklaarbare problemen;-)) Zo "adviseren" alle
automerken ook net EEN bepaald oliemerk (bij voorkeur
te gebruiken) en VW maakt het nog bonter daar mag je alleen
"hun eigen" olie in doen bijvoorbeeld. En dat terwijl iedereen
weet dat olie op specificatie gemaakt wordt, zo is dat ook
met benzine. Wel kan er bijvoorbeeld in een tankwagen troep
gezeten hebben, of in de tank bij de pomp. Maar zelfs dan is
de kans dat dit door je brandstofpomp, brandstoffilter verstuivers
inlaat spruitstuk en kleppen in de verbrandingsruimte komt
praktisch onhaalbaar;-))
Draai de bougies er zelf eens uit, en kijk eens welke kleur ze hebben
hoe de elektroden eruit zien, wat de elektrodenafstand is en of ze
inderdaad de juiste specificatie (type) voor jouw auto hebben...
Uit de kleur en slijtage van een bougie kan je namelijk heel veel
afleiden, waarschijnlijk vind je op het www wel plaatjes met
klassieke voorbeelden na wat googelen.
Ook kan je eens naar www.problemcar.nl gaan en in het forum
voor jouw automobiel lezen of er meer eigenaren vergelijkbare
problemen hebben , hadden en/of wat er tegen te doen.
Let wel, het hoeft niet in alle gevallen hetzelfde te zijn, maar het geeft
je wel een richtlijn.

Suc6


"WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht

news:484ede25$0$14356$e4fe...@news.xs4all.nl...


>
> "P" <P&P.P> schreef in bericht
> news:484ccff0$0$32317$e4fe...@dreader32.news.xs4all.nl...
>> Je zegt zelf dat de klachten na het vervangen van de bougies een poos
>

P

unread,
Jun 11, 2008, 2:20:18 AM6/11/08
to
Sja, dat denk jij.
Feitelijk is benzine op zich zelden of nooit een oorzaak voor.
Ik gebruik nogal wat tweetakt apparaten, tuinieren, die de hele
winter aan een haakje hangen. In het voorjaar komen ze van het
haakje en gaat de choke erop. Twee rukken aan het touwtje en
het feest begint. De brandstof ervoor bewaar ik in een 10l
jerrycan waarin ik loodvrij vul en de juiste hoeveelheid TS olie
bijmeng. Dit kannetje gaat vrij lang mee, niet zelden twee jaar.
Verbruik van deze apparaten is erg laag, neem je in aanmerking
dat tweetakt brandstof veel vervuilender is dan euro95 (kool
en andere aanslag bij TT) zou je verwachten dat deze apparaten
als eerste problemen zouden gaan geven. Zeker bij gebruik van
de goedkoopste Franse supermarkt-benzine. Niets is minder
waar, alles werkt en blijft perfect werken.
In mijn boekje is dat hele benzine verhaal het bewijs van het
complete onvermogen van de automaffia echte problemen op
te lossen;-((((

"Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht

news:484f006f$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...

Havel

unread,
Jun 11, 2008, 2:28:31 PM6/11/08
to

"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in message
news:MgJ3k.69257$Bz2....@newsfe28.ams2...
> auto niet negatief beīnvloeden) en dat geen enkele

> raffinaderij/oliemaatschappij het ook maar in zijn hoofd zal halen een
> inferieur product op de markt te zetten, al was het alleen maar vanwege de
> vele claims die zij dan kunnen verwachten.

Ja, jij blijft in sprookjes geloven he.


MaŽŠel

unread,
Jun 11, 2008, 2:44:08 PM6/11/08
to
>> Ik blijf erbij dat in Nederland alle benzines (ook de "witte" komen van
> een
>> normale raffinaderij) van een uitstekende kwaliteit zijn (verschillen
> zullen
>> hooguit in enkele dopes kunnen zitten, maar dat mag het functioneren van
> de
>> auto niet negatief beïnvloeden) en dat geen enkele

>> raffinaderij/oliemaatschappij het ook maar in zijn hoofd zal halen een
>> inferieur product op de markt te zetten, al was het alleen maar vanwege
>> de
>> vele claims die zij dan kunnen verwachten.
>
> Ja, jij blijft in sprookjes geloven he.
>

Bij Rotterdam (Pernis) staat een groot beladingsstation voor tankwagens die
de diverse merken tankstations in den lande bevoorraden.
In principe wordt steeds dezelfde basisbenzine geladen, maar wordt
merkafhankelijk - tijdens het laden - nog diverse dopes aan de benzinestroom
toegevoegd. Hoeveel en welke dopes wordt per klant ingesteld.
--
Marcel


marcel

unread,
Jun 13, 2008, 1:57:06 PM6/13/08
to

> Bovendien gaan bobines zelden stuk.

valt tegen, vooral bij renaults gaan ze regelmatig defect

marcel

Johannes

unread,
Jun 13, 2008, 6:38:50 PM6/13/08
to

"marcel" <geen> schreef in bericht
news:Xns9ABCCAC9C4E...@194.109.133.242...

>
>> Bovendien gaan bobines zelden stuk.
>
> valt tegen, vooral bij renaults gaan ze regelmatig defect
>

Ik heb in dertig jaar nog nooit een kapotte bobine gehad. Maar ik moet
toegeven: ik had nog nooit een Renault. Al had mijn allereerste autootje,
een Daf, wel een Renaultmotor.
En nu je het zegt: ik ken iemand die twee keer kort achter elkaar de
Wegenwacht nodig had in verband met een kapotte bobine. Inderdaad, Renault
(de persoon in kwestie rijdt nu in een Peugeot). Maar dat beschouw ik maar
als incidenteel pech en te weinig represenattief.


Klaas Ensing

unread,
Jun 14, 2008, 1:45:05 AM6/14/08
to

"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> schreef in bericht
news:YFC4k.231996$Bz2.1...@newsfe28.ams2...

Mijn oudste zoon had ook meerdere kapotte bobines (per bougie een bobine) bij
zijn vorige auto, een Seat Leon (nog binnen de garantie periode). Dat was toen
een veel voorkomende kwaal die waarschijnlijk werd veroorzaakt door een
toeleverancier (zal dus wel voor meerdere merken gelden).


Johannes

unread,
Jun 20, 2008, 3:22:45 PM6/20/08
to

"Klaas Ensing" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
news:84d9a$48535adc$d97a712a$99...@cache5.tilbu1.nb.home.nl...

Dan mag ik aannemen dat de fabrikant inmiddels wel zijn beklag heeft gedaan
bij die toeleverancier en dat de kwaliteit inmiddels wel verbeterd is? Het
is anders ook geen reclame voor Seat (en de andere afnemers van deze
toeleverancier).


WD

unread,
Jun 21, 2008, 7:34:47 AM6/21/08
to

"WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
news:484ede25$0$14356$e4fe...@news.xs4all.nl...

Auto is bij de dealer geweest, daar hebben ze een en ander getest en ze
kwamen tot de conclusie dat de bougie kabels doorsloegen. Deze zijn nu
vervangen (dure kabels hoor 144 euro + 80 arbeidsloon btw etc en je bent
weer 224 euro kwijt).
De auto lijkt weer soepeler te rijden, maar dat is van één ritje dus nog
even afwachten of de problemen echt voorbij zijn. De Toyota dealer was ervan
overtuigd de oorzaak te pakken te hebben dus daar vertrouw ik maar op.

0 new messages