Enige tijd geleden had ik problemen met een stotterende toyota picnic
benzine. Vooral bij optrekken bij lage toeren. Lastig reproduceerbaar,
treedt soms wel en soms niet op.
Toyota dealer heeft geconstateerd dat de bougies vervuild waren en deze
vervangen. Daarna langere tijd geen problemen gehad, maar het stotteren
begint nu weer en wordt heel langzaam erger.
Wat zijn hiervan de mogelijke oorzaken?
slechte benzine getankt?
kapot brandstoffilter?
iets mis met de ontsteking?
iets anders?
Ik wil graag wat meer info voordat ik weer naar de dure dealer ga.
alvast bedankt voor de hulp,
Willem
wat voor merk benzine tank je ?
marcel
wisselende merken altijd standaard euro95
shell self service
anwb
BP
Gulf
Tinq
Tango
etc.
ik heb al een busje injectiereiniger toegevoegd aan de brandstof, maar dat
hielp niet.
gr. Willem
De Toyotadealer moet je wel kunnen zeggen waardoor de bougies vervuild
raken. EN of het opnieuw stotteren van de motor wייr door de bougies komt
(of nu en andere oorzaak heeft).
Aan het merk benzine ligt het waarschijnlijk niet. Alle benzinemerken zijn
kwalitatief prima (al willen sommigen wel eens anders doen geloven) en geen
oliemaatschappij zou zich de aansprakelijkheidclaims maar durven riskeren
door een inferieur product te leveren.
"WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
news:484bffcf$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...
Zomaar wat vervangen in de hoop dat daarmee de oorzaak (ייn oorzaak?)
gevonden en het euvel verholpen is (en anders maar het volgende onderdeel
vervangen), is zelden een goede en goedkope oplossing. Bovendien gaan
bobines zelden stuk.
Probeer toch ייrst een diagnose te stellen. En als die (uitsluitend) bij de
bougies ligt, moet de oorzaak snel gevonden kunnen zijn. Aan gebruikte
bougies is veel af te lezen.
"WD" <geen...@mymailbox.nl> schreef in bericht
news:484cca5e$0$14355$e4fe...@news.xs4all.nl...
Die stelling zou ik eens voorleggen aan Mark Verhoeven. Die begint altijd
met de vraag aan de klant welke benzine wordt getankt, als hij een auto
krijgt met afstelproblemen. En ik kan je vast verklappen dat raadselachtige
problemen nog al eens als sneeuw voor de zon blijken te verdwijnen bij het
tanken van merkbenzine.
"Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
news:484cde6e$0$14347$e4fe...@news.xs4all.nl...
> Gelul van het zuiverste water.
> Ik rijd al sinds jaar en dag op "witte" benzine en diesel , vroeger met
> tweedehands en later in nieuwe auto's. Nooit kende ik problemen die op
> brandstof terug te voeren waren, saillant detail is dat ik steevast meer
> kolometers kan rijden op de brandstoffen die ik bij Tango , Tinq en de
> Franse supers tank dan op Sheel , BP of andere "A" merken.
> Overigens komt het sap bij de pompen uit de zelfde tanks, en gaat deze
> alleen voor vervoer in tankwagens met verschillende logo's over de weg
> naar de pomp.
> Jouw domheid stelt marktleider Shell bij voortduring in de gelegenheid
> de prijzen op te blijven jagen;-((( Maar daarom niet getreurd, je bent
> niet alleen dom;-))
Phoe phoe, en als je heeeeel goed naar je eigen posting
kijkt dan zie je zeker nog niet hoe "slim" je zelf bent nietwaar?
Afgezien van je uiterst domme gezwets rij je klaarblijkelijk
verder met benzine die vervoerd is in een tank met een
"TANGO" sticker erop dan met een SHELL logo, en dit
terwijl het een en dezelfde benzine is volgens jou.
We wachten nog even op je verklaring voor dit fenomeen.
Edmund
"Edmund" <nom...@hotmail.com> schreef in bericht
news:484d0699$0$25113$bf49...@news.tele2.nl...
"peewee" <peeSPAM...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:Xns9AB88156...@194.109.133.242...
> True or not, out of Edmund we got:
>
> :-) Goed gezien. Ook die redenate: "ik heb er nog nooit last van gehad,
> dus het bestaat
> niet" is zo sterk. Ik kan P verzekeren dat onze afdeling techniek wel
> degelijk verschil kent
> tussen de verschillende brandstofkwaliteiten en die verschillen ook kunnen
> aantonen.
>
>
> --
> groeten,
> Peter.
WD noemt anders voldoende merken benzine die hij tankt.
Hij noemt er zes, waarvan slechts twee merkbenzine. Het is overigens ook
onverstandig steeds van benzinemerk te wisselen. De ECU stelt zich weliswaar
automatisch in op de benzinekwaliteit maar niet onmiddellijk. Hij moet eigen
in zo'n geval eerst worden gereset. Door dat niet te doen zal de aanpassing
(b.v. aan een te laag octaangetal) lang op zich laten wachten. Met alle
negatieve gevolgen van dien.
> Eh, simpie. Benzine in mijn CR diesel is niet echt gezond;-)) Probeer je
> niveau aan te passen of laat het erbij, afgesproken ?
OK je bent niet alleen een sukkel maar nog een leugenaar ook.
Je postte dit :
"Ik rijd al sinds jaar en dag op "witte" benzine en diesel"
Dag grappenmakertje
Edmund
De 2 liter van het oude type dus, het komt voor dat bij het warm worden van
de bobine de vonk minder krachtig word maar toch nog voldoende om te blijven
rijden.
Hetgeen resulteert in terugval van vermogen wat merkbaar moet zijn, koud
loopt die goed, minder wordt het als hij warm is.
Haal de luchtfilter er eens uit is die vet of vuil? plaats dan een nieuwe.
Maar je kunt hem doormiddel van een knippercode uitlezen. zie deze website:
http://www.off-road.com/toyota/tech/codes/.
Suc6. WD
Het octaangetal heeft niets met het merk te maken. In Nederland zijn
benzines te koop met een gegarandeerd minimumoctaangetal van 95 en van 98.
Als je minimaal tankt wat de motor nodig heeft, is er niets aan de hand.
Anders riskeer je dat de motor gaat pingelen (en dan moet je een rustige
rijstijl hanteren en zo spoedig mogelijk bijvullen met benzine met een hoger
octaangetal).
Moderne motoren die 98 nodig hebben, kunnen ook met 95 wel vooruit (zij
worden ervoor geconstrueerd dat dat kan), al is dat niet ideaal en alleen in
noodgevallen aan te bevelen.
Hoeveel die Toyota nodig heeft, weet ik niet, maar dat is ongetwijfeld wel
in het boekje na te lezen. Bij twijfel 98 kiezen.
Maar nogmaals, met het mérk heeft dit niets te maken!
"Edmund" <nom...@hotmail.com> schreef in bericht
news:484d2d50$0$28301$bf49...@news.tele2.nl...
Ik help het je hopen. En los van oktaangetal (ik noemde dat overigens niet
als criterium, maar slechts als voorbeeld van een verschil) kan ik je
garanderen dat de kwaliteit van benzine echt wel varieert. Met een modale
auto zul je dat echter niet merken.
> Benzine in mijn motorfietsen en diesel in de auto, omdat het hier
> nl.auto is praten we natuurlijk over de auto. Diesel dus, jouw
> chronische gebrek aan snapvermogen maakt mij nog geen leugenaar suffe
> minkuke';-))
Allee minkuke, wasda?
Kijk wijsneus, je kletst als een kip zonder kop en weet
duidelijk niet waarover je praat toch heb je een air
alsof je het wel allemaal weet das best een beetje zielig hoor.
Echt grappig werd het toen je in 1 enkele posting suggereerde
dat alle brandstoffen hetzelfde zijn en vervolgens dat je met
je ping of wat the fuck merk steevast meer km rijdt dan met
Shell, dat vind ik grappig.
Ik vraag me af wat je denkt als je het zelf ook doorkrijgt :-)
Edmund
>Gelul van het zuiverste water.
>Ik rijd al sinds jaar en dag op "witte" benzine en diesel , vroeger
>met tweedehands en later in nieuwe auto's.
>Nooit kende ik problemen die op brandstof terug te voeren waren,
>saillant detail is dat ik steevast meer kolometers kan rijden op de
>brandstoffen die ik bij Tango , Tinq en de Franse supers tank dan
>op Sheel , BP of andere "A" merken.
>Overigens komt het sap bij de pompen uit de zelfde tanks, en gaat
>deze alleen voor vervoer in tankwagens met verschillende logo's
>over de weg naar de pomp.
Ik haalde steevast minder kilometers uit een 'goedkope' liter. Het
effect hangt af van de gebruikte dopes (die zijn per merk anders) en
de staat van je motor. Even rondshoppen kan je nog meer geld besparen.
Bij ons in de buurt zijn diverse Shell pompen die goedkoper zijn dat
de witte pompen. Tel uit je winst.
--
Programmeren in Almere?
E-mail naar nico@nctdevpuntnl (punt=.)
reactie op P:
De klachten kwamen na ca. 1000 km weer heel langzaam terug. We rijden wel
regelmatig korte stukjes met de auto, maar dat doen we al jaren en gaf nooit
problemen. Verder denk ik niet dat mijn dealer een oplichter is, dat was
meer om aan te geven dat de oorzaak niet gezocht kan worden in slecht
onderhoud.
Bij de vorige keer heeft de dealer bougies vervangen en waren de problemen
weg, maar ik veronderstel dat ze wel een onderzoekje zoals motormanagement
uitlezen hebben gedaan. Ik ga met iets meer kennis (bedankt voor de
suggesties) maar weer eens langs bij de dealer.
Wel jammer dat het draadje is ontaard in een flamewar over benzinekwaliteit.
normaals bedankt en ik zal posten wat de dealer ervan vond.
Jammer nou zo'n opmerking. Terwijl daarin wel degelijk een mogelijke oorzaak
gelegen kan zijn van problemen zoals jij die hebt. Maar goed, ondank is des
werelds loon zullen we maar zeggen.
Wat nog wel kan schelen, is de ouderdom van de benzine, maar ik neem aan dat
de OP niet zo weinig rijdt dat de benzine een jaar lang in zijn tank blijft
zitten.
En ook niet dat de tankstations zulke oude voorraden hebben (te veel
voorraad is economisch ook onrendabel), want dan mogen ze die ook wel voor
een prijs van een jaar geleden verkopen. :-)
Ik blijf erbij dat in Nederland alle benzines (ook de "witte" komen van een
normale raffinaderij) van een uitstekende kwaliteit zijn (verschillen zullen
hooguit in enkele dopes kunnen zitten, maar dat mag het functioneren van de
auto niet negatief beďnvloeden) en dat geen enkele
raffinaderij/oliemaatschappij het ook maar in zijn hoofd zal halen een
inferieur product op de markt te zetten, al was het alleen maar vanwege de
vele claims die zij dan kunnen verwachten.
Als je met het ene merk meer kilometers op een liter denkt te rijden dan met
het andere merk (na vaak meten, één keer is niet genoeg), kan dat meerdere
oorzaken hebben.
Allereerst psychische. Als je erop gaat letten, ga je (onbewust) je rijstijl
aanpassen.
Verder geografische. Als die Shellpomp ligt op de buitenweg of aan de
autosnelweg en die andere pomp midden in de stad, kan dat ook in het
verbruik schelen. In het stadsverkeer verbruiken de meeste auto's mimmers
meer dan als gelijkmatig (met niet te "sportieve" rijstijl) op een lange
rechte weg wordt gereden. Dan lijkt het al gauw dat Shell zuiniger rijdt.
Als het wérkelijk uit zou maken, zouden autotests (voor zover het de
verbruikscijfers betreft) wel per merk brandstof worden uitgevoerd. Verder
staat bij moderne auto's tegenwoordig op het kentekenbewijs ook de
CO2-uitstoot per kilometer (tijdens een combinatie van een stads- en een
buitenrit volgens bepaalde standaarden). Ook deze gegevens worden zonder
vermelding van merk brandstof gegeven. Als het wérkelijk schéélt welk merk
men gebruikt, zouden zulke cijfers niet betrouwbaar zijn (en per 1-4-2008 is
zijn deze cijfers bovendien een factor van belang voor de
motorrijtuigenbelasting; onder de 110 gr/km voor benzine en lpg en onder de
95 gr/km voor diesel geldt een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting,
dus het komt erop aan!).
Suc6
"WD" <geen...@mymailbox.please> schreef in bericht
news:484ede25$0$14356$e4fe...@news.xs4all.nl...
>
> "P" <P&P.P> schreef in bericht
> news:484ccff0$0$32317$e4fe...@dreader32.news.xs4all.nl...
>> Je zegt zelf dat de klachten na het vervangen van de bougies een poos
>
"Havel" <haven...@nothing.cs> schreef in bericht
news:484f006f$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...
Ja, jij blijft in sprookjes geloven he.
Bij Rotterdam (Pernis) staat een groot beladingsstation voor tankwagens die
de diverse merken tankstations in den lande bevoorraden.
In principe wordt steeds dezelfde basisbenzine geladen, maar wordt
merkafhankelijk - tijdens het laden - nog diverse dopes aan de benzinestroom
toegevoegd. Hoeveel en welke dopes wordt per klant ingesteld.
--
Marcel
valt tegen, vooral bij renaults gaan ze regelmatig defect
marcel
Ik heb in dertig jaar nog nooit een kapotte bobine gehad. Maar ik moet
toegeven: ik had nog nooit een Renault. Al had mijn allereerste autootje,
een Daf, wel een Renaultmotor.
En nu je het zegt: ik ken iemand die twee keer kort achter elkaar de
Wegenwacht nodig had in verband met een kapotte bobine. Inderdaad, Renault
(de persoon in kwestie rijdt nu in een Peugeot). Maar dat beschouw ik maar
als incidenteel pech en te weinig represenattief.
Mijn oudste zoon had ook meerdere kapotte bobines (per bougie een bobine) bij
zijn vorige auto, een Seat Leon (nog binnen de garantie periode). Dat was toen
een veel voorkomende kwaal die waarschijnlijk werd veroorzaakt door een
toeleverancier (zal dus wel voor meerdere merken gelden).
Dan mag ik aannemen dat de fabrikant inmiddels wel zijn beklag heeft gedaan
bij die toeleverancier en dat de kwaliteit inmiddels wel verbeterd is? Het
is anders ook geen reclame voor Seat (en de andere afnemers van deze
toeleverancier).
Auto is bij de dealer geweest, daar hebben ze een en ander getest en ze
kwamen tot de conclusie dat de bougie kabels doorsloegen. Deze zijn nu
vervangen (dure kabels hoor 144 euro + 80 arbeidsloon btw etc en je bent
weer 224 euro kwijt).
De auto lijkt weer soepeler te rijden, maar dat is van één ritje dus nog
even afwachten of de problemen echt voorbij zijn. De Toyota dealer was ervan
overtuigd de oorzaak te pakken te hebben dus daar vertrouw ik maar op.