Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

(te) oude antivries voor koelsysteem.

707 views
Skip to first unread message

(on)wijs man

unread,
Dec 6, 2012, 7:13:13 PM12/6/12
to
Ik heb nog oude antivries staan (ongebruikt maar over de datum) en wil dit
hergebruiken.
Ik denk eraan om het te gebruiken voor de ruitensproeier wel flink verdund
uiteraard.
Wie weet of dit kan zonder schade aan lak of rubber toe te brengen?




HWtn

unread,
Dec 7, 2012, 5:08:08 AM12/7/12
to

"(on)wijs man" <somewere@[niet].nl> schreef in bericht
news:k9rcap$k54$1...@dont-email.me...
Volgens mij verouderd antivries niet.
Dat er een uiterste verbruiksdatum op staat is om 2 redenen.
1e Dat jij het weggooit en nieuwe koopt. Zo help je de economie.
2e Leuk voor de regelneven, kunnen ze weer wat voorschrijven.
HWtn

>
>


T. Lootrek

unread,
Dec 7, 2012, 5:14:49 AM12/7/12
to
Op 7-12-2012 11:08, HWtn schreef:
Ik neem aan dat dit over antivries voor het koelsysteem gaat. Die is
niet geschikt voor de ruitensproeier.

inox

unread,
Dec 7, 2012, 5:24:50 AM12/7/12
to
Als je antivries voor het koelsysteem bedoelt, moet je dat vooral niet
voor de ruitensproeier gebruiken, naast de waarschijnlijke schade zal
glycol een vettige laag op de ruit en carrosserie achterlaten (verdampt
niet zoals de gebruikelijke alcoholen), het is schadelijk voor het milieu
en bevat het onbekende additieven.

Glycol op zich wordt niet slecht maar de additieven hebben mogelijk wel
een beperkte houdbaarheid, het is eveneens afgeraden om verschillende
merken antivries te mengen. Blijft over de milieustraat of het
containerpark zoals men dat in .be noemt.

--
inox

Nico Coesel

unread,
Dec 7, 2012, 6:42:30 AM12/7/12
to
inox <on...@usenet.invalid> wrote:

>On Fri, 07 Dec 2012 01:13:13 +0100, \(on\)wijs man wrote:
>
>> Ik heb nog oude antivries staan (ongebruikt maar over de datum) en wil
>> dit hergebruiken.
>> Ik denk eraan om het te gebruiken voor de ruitensproeier wel flink
>> verdund uiteraard.
>> Wie weet of dit kan zonder schade aan lak of rubber toe te brengen?
>
>Als je antivries voor het koelsysteem bedoelt, moet je dat vooral niet
>voor de ruitensproeier gebruiken, naast de waarschijnlijke schade zal
>glycol een vettige laag op de ruit en carrosserie achterlaten (verdampt
>niet zoals de gebruikelijke alcoholen), het is schadelijk voor het milieu
>en bevat het onbekende additieven.

Mijn vrouw had een keer koelmiddel in het reservoir voor de
ruitenwissers gegooid. Naast de vettige laag zie je echt helemaal
niets meer als de vloeistof eenmaal is verdampt! Bij het eerste de
beste tankstation hebben we het reservoir geleegd en met het juiste
spul gevuld.

Overigens is een beetje glycol door ruitenwisservloeistof erg prettig.
De duurdere merken zoals Valma hebben dat erin zitten en het voorkomt
dat je ruit meteen weer dichtvriest in de winter. Erg handig.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
--------------------------------------------------------------

Linea Recta

unread,
Dec 7, 2012, 7:25:18 AM12/7/12
to
"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
news:50c1d580....@news.kpn.nl...
> inox <on...@usenet.invalid> wrote:
>
>>On Fri, 07 Dec 2012 01:13:13 +0100, \(on\)wijs man wrote:
>>
>>> Ik heb nog oude antivries staan (ongebruikt maar over de datum) en wil
>>> dit hergebruiken.
>>> Ik denk eraan om het te gebruiken voor de ruitensproeier wel flink
>>> verdund uiteraard.
>>> Wie weet of dit kan zonder schade aan lak of rubber toe te brengen?
>>
>>Als je antivries voor het koelsysteem bedoelt, moet je dat vooral niet
>>voor de ruitensproeier gebruiken, naast de waarschijnlijke schade zal
>>glycol een vettige laag op de ruit en carrosserie achterlaten (verdampt
>>niet zoals de gebruikelijke alcoholen), het is schadelijk voor het milieu
>>en bevat het onbekende additieven.
>
> Mijn vrouw had een keer koelmiddel in het reservoir voor de
> ruitenwissers gegooid. Naast de vettige laag zie je echt helemaal
> niets meer als de vloeistof eenmaal is verdampt! Bij het eerste de
> beste tankstation hebben we het reservoir geleegd en met het juiste
> spul gevuld.
>
> Overigens is een beetje glycol door ruitenwisservloeistof erg prettig.
> De duurdere merken zoals Valma hebben dat erin zitten en het voorkomt
> dat je ruit meteen weer dichtvriest in de winter. Erg handig.
>



Ik voeg 's winters wat spiritus toe aan de ruitensproeier-container. Veel
goedkoper dan de 'fancy' producten...



--
regards,

|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os

Nico Coesel

unread,
Dec 7, 2012, 7:37:07 AM12/7/12
to
Probeer daar in de winter de ruiten eens mee te sproeien. Ik heb
altijd Valma ruitenwisservloeistof. Dat is 2x duurder dan prut van de
bouwmarkt maar het werkt in de zomer en winter vele malen beter.

T. Lootrek

unread,
Dec 7, 2012, 7:40:43 AM12/7/12
to
Op 7-12-2012 13:25, Linea Recta schreef:
Ja, maar ook veel slechter. Spiritus verdampt namelijk veel te snel, met
twee gevolgen: het effect is maar heel kort en de snelle verdamping
betekent afkoeling waardoor de ruit nog veel erger kouder wordt dan hij
al was, met als gevolg dat hij nog harder dichtvriest dan daarvoor.

Admiraal

unread,
Dec 7, 2012, 2:37:46 PM12/7/12
to
(on)wijs man schreef:
Alleen een ongelooflijk grote idioot spuit glycol verdund of niet op
zijn ruiten. Waarom, daar kom je snel genoeg achter.

KE

unread,
Dec 8, 2012, 2:15:25 AM12/8/12
to

"Admiraal" <Adnospa...@ad.mnir.aal> schreef in bericht
news:k9tgi6$g6u$1...@nl-news.euro.net...
Jouw reactie was ook mijn eerste reactie, maar voor te antwoorden ging ik
googelen op de samenstelling van ruitenwisser-antivries en ontdekte dat er
ook glycol zit in ruitenwisser-antivries, maar dan in zeer verdunde mate en
zonder de andere belangrijke toevoegingen van koelvloeistof, maar met
reinigingstoevoegingen.

Antivries heeft al indruk op me gemaakt toen ik nog een kind was als
boerenzoon. Aan de vingers voelt het direct vettig aan en smaakt zoetig.
Mijn vader tapte in de winter het koelwater af van een tractor (om
bevriezing te voorkomen omdat het flink ging vriezen en hij geen idee had
hoeveel antivries er in zat (had geen 'antivriesmeter')) en ving dat op in
een bak onder de tractor. We hadden kippen die ook vrij rondscharrelden in
de schuur. De volgende dag lagen alle kippen dood in de schuur, omdat ze van
dit 'water' hadden gedronken.

Admiraal

unread,
Dec 8, 2012, 3:14:50 AM12/8/12
to
KE schreef:
Toch vallen de risico's wel mee, het goedje is ook een hele poos aan
Oostenrijkse witte wijn toegevoegd om de zure druiven te maskeren;-)
Als het op de ruiten komt maakt het heel vervelende strepen, ook als het
verdund is. Alcohol is een belangrijk bestanddeel in RS antivries.
Met sterk verdunde oplossingen loop je altijd het risico dat het
waterbestanddeel alsnog bevriest met het gevolg dat je helemaal niets
meer ziet na een wisbeweging.
Ook is lang niet alle "antivries" pure glycol, de tegenwoordige
koelvloeistoffen zijn al een mix van glycol met toevoegingen.

KE

unread,
Dec 8, 2012, 3:39:01 AM12/8/12
to

"Admiraal" <Adnospa...@ad.mnir.aal> schreef in bericht
news:k9ustm$1i2f$1...@nl-news.euro.net...
Met vele slachtoffers tot gevolg. Onlangs werd het nog door criminelen
gebruikt in namaak dure merken sterke drank in Tsjechie, waardoor velen in
het ziekenhuis belanden en meerdere doden. De Tsjechische regering heeft de
complete voorraad sterke drank uit alle winkels laten verwijderen, omdat het
in grote hoeveelheden was gedistribueerd.
Glycol is echter een verzamelwoord voor meerdere soorten glycol.
http://nl.wikipedia.org/wiki/1,2-ethaandiol
http://www.kulsdom.be/koelvloeistof.htm

HWtn

unread,
Dec 8, 2012, 4:09:09 AM12/8/12
to

"(on)wijs man" <somewere@[niet].nl> schreef in bericht
news:k9rcap$k54$1...@dont-email.me...
snip


Na al die lange historische, chemische, juridische en weet ik veel,
ontboezemingen:
Is het nu wel of niet bruikbaar?
HWtn


T. Lootrek

unread,
Dec 8, 2012, 4:24:01 AM12/8/12
to
Op 8-12-2012 10:09, HWtn schreef:
Nee. En dat heb ik als eerste gisteren om 11.14 uur al geantwoord.

KE

unread,
Dec 8, 2012, 4:25:29 AM12/8/12
to

"HWtn" <hw...@net.com> schreef in bericht
news:UsDws.80021$oT2....@en-nntp-06.am2.easynews.com...
In praktische zin is het onbruikbaar voor ruitensproeirantivries, omdat je
slechts enkele vingerhoedjes kunt gebruiker in een emmer vol demi-water. De
antivries van de OP kan hij veel beter anders gebruiken of verkopen omdat
het wel waarde heeft voor het doel waarvoor het gemaakt is.
Ruitensproeier-antivries is reeds gemaakt van demi-water + de nodige
toevoegingen en kost maar weinig als je het anders koopt dan in een
tankstation-shop, b.v. per 5 liter in een bouwmarkt oid..

T. Lootrek

unread,
Dec 8, 2012, 4:41:38 AM12/8/12
to
Op 8-12-2012 10:25, KE schreef:
Helaas wordt er tegenwoordig steeds minder vaak geconcentreerde
ruitensproeier-antivries verkocht. Dat is verhoudingsgewijs goedkoper
dan kant en klaar spul. Per liter scheelt het vaak niet zo veel in
prijs, maar je moet het verdunnen tot de gewenste concentratie en dan
wordt het uiteraard voordeliger.
Nog een voordeel van sterk geconcentreerd is dat je er simpel een
reservoir mee kunt bijvullen waar geen of te weinig antivries in zit,
zonder dat je dat eerst helemaal leeg hoeft te pompen.

KE

unread,
Dec 8, 2012, 5:03:13 AM12/8/12
to

"T. Lootrek" <forget...@selas.sy> schreef in bericht
news:50c30b56$0$6964$e4fe...@news.xs4all.nl...
Geconcentreerd heeft voor- en nadelen. Aan het begin der winter gebruik ik
het als toevoeging aan nog aanwezige zomer-ruitensproeirvloeistof, maar
verder gebruik ik het kant-en-klaar spul (grmrngd met dem-water), omdat
mengen met leidingwater in mijn omgeving problemen geeft vanwege hard-water
(veel kalk) wat de sproeiermondjes kan gaan verstoppen.

T. Lootrek

unread,
Dec 8, 2012, 5:17:18 AM12/8/12
to
Op 8-12-2012 11:03, KE schreef:
Ik gebruik zelf eerlijk gezegd ook alleen kant en klaar, want het is me
tegenwoordig te veel werk om zelf te gaan zitten mengen.. ;-)
Vroeger moest ik inderdaad regelmatig de sproeiertjes even met een naald
doorprikken. Sinds ik zo lui ben om alleen van dat kant-en-klare spul te
gebruiken, heb ik daar geen last meer van. Ik heb me nooit gerealiseerd
dat kalkaanslag daarvan de oorzaak was.

Johannes

unread,
Dec 8, 2012, 5:35:34 AM12/8/12
to

"Admiraal" <Adnospa...@ad.mnir.aal> schreef in bericht
news:k9ustm$1i2f$1...@nl-news.euro.net...
> KE schreef:
>>
>> "Admiraal" <Adnospa...@ad.mnir.aal> schreef in bericht
>> news:k9tgi6$g6u$1...@nl-news.euro.net...
>>> (on)wijs man schreef:
>>>> Ik heb nog oude antivries staan (ongebruikt maar over de datum) en
>>>> wil dit
>>>> hergebruiken.
>>>> Ik denk eraan om het te gebruiken voor de ruitensproeier wel flink
>>>> verdund
>>>> uiteraard.
>>>> Wie weet of dit kan zonder schade aan lak of rubber toe te brengen?
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>> Alleen een ongelooflijk grote idioot spuit glycol verdund of niet op
>>> zijn ruiten. Waarom, daar kom je snel genoeg achter.
>>
>> Jouw reactie was ook mijn eerste reactie, maar voor te antwoorden ging
>> ik googelen op de samenstelling van ruitenwisser-antivries en ontdekte
>> dat er ook glycol zit in ruitenwisser-antivries, maar dan in zeer
>> verdunde mate en zonder de andere belangrijke toevoegingen van
>> koelvloeistof, maar met reinigingstoevoegingen.
>>
>> Antivries heeft al indruk op me gemaakt toen ik nog een kind was als
>> boerenzoon. Aan de vingers voelt het direct vettig aan en smaakt zoetig.

Je gaat dat spul toch niet drinken?


>> Mijn vader tapte in de winter het koelwater af van een tractor (om
>> bevriezing te voorkomen omdat het flink ging vriezen en hij geen idee
>> had hoeveel antivries er in zat (had geen 'antivriesmeter')) en ving dat
>> op in een bak onder de tractor. We hadden kippen die ook vrij
>> rondscharrelden in de schuur. De volgende dag lagen alle kippen dood in
>> de schuur, omdat ze van dit 'water' hadden gedronken.

Gelukkig voor hem bestond toen de dierenpolitie nog niet en werd er nog
anders gedacht over dierenwelzijn en dierenmishandeling.
Van de andere kant: dat waren wel de échte scharrelkippen.


>
> Toch vallen de risico's wel mee, het goedje is ook een hele poos aan
> Oostenrijkse witte wijn toegevoegd om de zure druiven te maskeren;-)

Dat schandaal was ongeveer dertig jaar geleden. Het kwam uit in, als ik mij
niet vergis, 1985. In Nederland werd en wordt Oostenrijkse wijn sowieso
weinig verkocht, maar je kon er toen zeker van zijn dat alle Oostenrijkse
wijn die toen nog in de winkels lag, gegarandeerd antivriesvrij was. Anders
was die, bij ook maar de geringste verdenking, wel uit de handel genomen.
Maar door een imagoprobleem was de prijs ervan tot een absoluut minimum
gedaald. Hét moment om juist Oostenrijkse wijn in te slaan. Velen zouden het
desondanks niet hebben gedurfd, maar heb daar toen "leuk" van geprofiteerd.

Johannes

unread,
Dec 8, 2012, 6:20:31 AM12/8/12
to

"T. Lootrek" <forget...@selas.sy> schreef in bericht
news:50c313b2$0$6909$e4fe...@news.xs4all.nl...
Als je met enige regelmaat de sproeiertjes door moet prikken, is dat een
teken dat er steeds weer stofjes in komen. En dat er hoogstwaarschijnlijk
vuiltjes in het reservoir zitten. Dan doe je er goed aan ook het
ruitensproeierreservoir helemaal schoon te maken (uit de auto halen en in
het afwaswater en onder de kraan ermee) en ook de slangetjes naar de
sproeiers toe eens flink door te blazen. Vervolgens het reservoir
terugplaatsen, de schoongeblazen slangetjes opnieuw aansluiten en het
reservoir opnieuw vullen (met ruitensproeierantivries).
Als er in de vulopening een zeefje hoort te zitten (om te voorkomen dat vuil
in het reservoir komt), let erop dat dat er dan weer op komt.


inox

unread,
Dec 8, 2012, 6:46:21 AM12/8/12
to
Het is maar wat je onder meevallen verstaat,
<http://nl.wikipedia.org/wiki/Diethyleenglycol#Toxicologie_en_veiligheid>

> Met vele slachtoffers tot gevolg. Onlangs werd het nog door criminelen
> gebruikt in namaak dure merken sterke drank in Tsjechie, waardoor velen
> in het ziekenhuis belanden en meerdere doden.

In tsjechië ging over methanol als ik het mij goed herinner, slecht een
lettertje meer dan ethanol, veel goedkoper maar zeer giftig. In
Oostenrijk ging het om toevoeging van diethyleenglycol in minderwaardige
wijn om het traan effect te verkrijgen om zo een hogere kwaliteit te
faken.


--
inox

KE

unread,
Dec 8, 2012, 6:46:42 AM12/8/12
to

"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> schreef in bericht
news:50c32289$0$769$6d5e...@edutel.xlned.com...
Met vuil slootwater moet je niet bijvullen. Verstopte spoeiermondjes wordt
bijna altijd veroorzaakt door kalkaanslag.

T. Lootrek

unread,
Dec 8, 2012, 7:00:34 AM12/8/12
to
Op 8-12-2012 12:20, Johannes schreef:
Je hebt gelijk dat dat ook een oorzaak kan zijn. Maar gezien het feit
dat het destijds echt ging om dichtslibben van de spuitmondjes denk ik
dat het toen wel degelijk kalkaanslag is geweest. Ik moest echt af en
toe die openingen met enig "gepast geweld" weer helemaal goed open
maken, wat je met een vuiltje er in niet hebt.

Johannes

unread,
Dec 8, 2012, 7:46:20 AM12/8/12
to

"T. Lootrek" <forget...@selas.sy> schreef in bericht
news:50c32be6$0$6868$e4fe...@news.xs4all.nl...
Aan de mogelijkheid van kalkaanslag had ik nog niet gedacht. Dan moet zo
iemand het reservoir vrijwel uitsluitend steeds maar weer met (hard)
kraanwater hebben bijgevuld. Of echt water uit de sloot, maar behoudens
noodgevallen doe je zoiets toch niet? Maar zelf heb ik eerder dit jaar veel
baat gehad bij het schoonmaken van het reservoir. De sproeiers zaten steeds
vaker verstopt. Net de sproeiers doorgeprikt voor de apk en prompt na de apk
w��r verstopt. En w��r doorprikken.
Ofschoon het reservoir er op het oog schoon uitzag, heb ik alles toch maar
gedemonteerd en schoongemaakt en doorgeblazen. Het was niet eens veel werk.
Er kwam verrasend veel vuiligheid (nee, andere dingen dan kalk) uit en alles
werkt sindsdien weer zoals het moet. Zo'n schoonmaakbeurt kan overigens
nooit kwaad.
Ik heb meteen ook maar weer een nieuw "theezeefje" gekocht voor in de
vulopening (dat was eens een eigen leven gaan leiden).


T. Lootrek

unread,
Dec 8, 2012, 11:07:31 AM12/8/12
to
Op 8-12-2012 13:46, Johannes schreef:
> prompt na de apk wéér verstopt. En wéér doorprikken.
> Ofschoon het reservoir er op het oog schoon uitzag, heb ik alles toch
> maar gedemonteerd en schoongemaakt en doorgeblazen. Het was niet eens
> veel werk. Er kwam verrasend veel vuiligheid (nee, andere dingen dan
> kalk) uit en alles werkt sindsdien weer zoals het moet. Zo'n
> schoonmaakbeurt kan overigens nooit kwaad.
> Ik heb meteen ook maar weer een nieuw "theezeefje" gekocht voor in de
> vulopening (dat was eens een eigen leven gaan leiden).
>
>

Jouw auto is ouder dan waar ik mee reed/rijdt, dat zal vermoedelijk de
reden zijn dat zich er wat vuiligheid in had verzameld. Overigens had ik
ook niet dat de spoeiers echt dicht gingen zitten, maar meer dat door
aanslag in de openingen de straal minder werd en de richting ging
afwijken. Ik heb trouwens nog nooit een auto gehad met een zeef in die
vulopening, dus dat is wel luxe wat je daar hebt...

Admiraal

unread,
Dec 8, 2012, 2:26:35 PM12/8/12
to
KE schreef:
Klaas, kunnen boeren geen nee zeggen ??

Johannes

unread,
Dec 8, 2012, 10:11:45 PM12/8/12
to

"T. Lootrek" <forget...@selas.sy> schreef in bericht
news:50c365c6$0$6841$e4fe...@news.xs4all.nl...
>> prompt na de apk wייr verstopt. En wייr doorprikken.
>> Ofschoon het reservoir er op het oog schoon uitzag, heb ik alles toch
>> maar gedemonteerd en schoongemaakt en doorgeblazen. Het was niet eens
>> veel werk. Er kwam verrasend veel vuiligheid (nee, andere dingen dan
>> kalk) uit en alles werkt sindsdien weer zoals het moet. Zo'n
>> schoonmaakbeurt kan overigens nooit kwaad.
>> Ik heb meteen ook maar weer een nieuw "theezeefje" gekocht voor in de
>> vulopening (dat was eens een eigen leven gaan leiden).
>>
>>
>
> Jouw auto is ouder dan waar ik mee reed/rijdt, dat zal vermoedelijk de
> reden zijn dat zich er wat vuiligheid in had verzameld. Overigens had ik
> ook niet dat de spoeiers echt dicht gingen zitten, maar meer dat door
> aanslag in de openingen de straal minder werd en de richting ging
> afwijken. Ik heb trouwens nog nooit een auto gehad met een zeef in die
> vulopening, dus dat is wel luxe wat je daar hebt...

Je voorkomt daarmee dat tijdens het vullen al te veel zand, stof en ander
vuil meekomt. Voor de kosten hoefde ik het niet te laten: zo'n zeefje kost
ייn of twee euro. Misschien is dat voor andere auto's ook wel verkrijgbaar,
al dan niet als accessoire.


Johannes

unread,
Dec 8, 2012, 10:13:12 PM12/8/12
to

"Admiraal" <Adnospa...@ad.mnir.aal> schreef in bericht
news:ka0496$2fhh$1...@nl-news.euro.net...
De kippen van zijn vader hoeven in ieder geval niet meer in de vriezer. :-)


Andre

unread,
Dec 9, 2012, 7:02:02 AM12/9/12
to
On Sat, 08 Dec 2012 17:07:31 +0100, "T. Lootrek"
<forget...@selas.sy> wrote:

>afwijken. Ik heb trouwens nog nooit een auto gehad met een zeef in die
>vulopening, dus dat is wel luxe wat je daar hebt...

Mijn Skoda heeft dat ook, maar ja, dat is natuurlijk ook een echt luxe
auto.
8-)

T. Lootrek

unread,
Dec 9, 2012, 7:12:26 AM12/9/12
to
Op 9-12-2012 13:02, Andre schreef:
Ik word echt jaloers.. :-P

KE

unread,
Dec 10, 2012, 1:26:24 AM12/10/12
to

"Admiraal" <Adnospa...@ad.mnir.aal> schreef in bericht
news:ka0496$2fhh$1...@nl-news.euro.net...
Jawel, maar ik wilde eerst zeker weten wat de samenstelling van
ruitensproeier-antivries was, zoals geleverd door de industrie, en kon dat
helaas niet vinden. Je hebt echter helemaal gelijk dat het niet kan zoals de
OP hoopte.

E.S.

unread,
Dec 15, 2012, 12:13:34 PM12/15/12
to
Toevallig kwam ik gisteren in de Action voor 69 cent een heel klein flesje
(75ml) van Holts tegen. Het kan worden verdunt met max 5 liter water. Ik
weet niet of het wat is maar ga het eens proberen in een ouwe brik. Qua
antivrieswerking verwacht ik er weinig van.
Eigenlijk is het natuurlijk onzin als we zo veel liters water heen en weer
transporteren als het met concentraten ook prima werkt.
--
Mvg. Eric

Rob

unread,
Dec 15, 2012, 12:20:18 PM12/15/12
to
E.S <n...@ookniet.nl> wrote:
> Eigenlijk is het natuurlijk onzin als we zo veel liters water heen en weer
> transporteren als het met concentraten ook prima werkt.

Moet je kijken hoeveel liter Utrechts kraanwater er in plastic flessen
verkocht wordt in supermarkten voor honderden keren de prijs die het
uit de waterleiding kost... Een enorme verspilling van energie en
grondstoffen.

inox

unread,
Dec 15, 2012, 12:29:08 PM12/15/12
to
On Sat, 15 Dec 2012 17:13:34 +0000, E.S. wrote:

> Toevallig kwam ik gisteren in de Action voor 69 cent een heel klein
> flesje (75ml) van Holts tegen. Het kan worden verdunt met max 5 liter
> water. Ik weet niet of het wat is maar ga het eens proberen in een ouwe
> brik. Qua antivrieswerking verwacht ik er weinig van.
> Eigenlijk is het natuurlijk onzin als we zo veel liters water heen en
> weer transporteren als het met concentraten ook prima werkt.

Dat "kant en klaar voor gebruik" is om de domme consument te beschermen
tegen over of onder doseren, je ziet het steeds meer, sproeistoffen en
ander schadelijk spul voorop.

--
inox

T. Lootrek

unread,
Dec 15, 2012, 12:33:50 PM12/15/12
to
Op 15-12-2012 18:13, E.S. schreef:
Vertel dat eens tegen de producenten van Spa en Sourcy..

T. Lootrek

unread,
Dec 15, 2012, 12:35:38 PM12/15/12
to
Op 15-12-2012 18:20, Rob schreef:
Ja, bij mij komt het bijna gratis uit de kraan, in de winkel betaal ik
me er spa blauw voor en het enige verschil is dat het dan in een flesje
zit met de naam Sourcy er op... :-P
Message has been deleted

T. Lootrek

unread,
Dec 15, 2012, 12:38:50 PM12/15/12
to
Op 15-12-2012 18:29, inox schreef:
Wijn ook: voor je het weet heb je te weinig bloed in je alcohol.. :-P

Marten Hoffmann

unread,
Dec 15, 2012, 1:08:06 PM12/15/12
to
Op 15-12-2012 18:33, T. Lootrek schreef:
> Op 15-12-2012 18:13, E.S. schreef:

>> Toevallig kwam ik gisteren in de Action voor 69 cent een heel klein
>> flesje
>> (75ml) van Holts tegen. Het kan worden verdunt met max 5 liter water. Ik
>> weet niet of het wat is maar ga het eens proberen in een ouwe brik. Qua
>> antivrieswerking verwacht ik er weinig van.
>> Eigenlijk is het natuurlijk onzin als we zo veel liters water heen en
>> weer
>> transporteren als het met concentraten ook prima werkt.
>>
>
> Vertel dat eens tegen de producenten van Spa en Sourcy..

Hihi, die hoef je dat niet te vertellen, ze weten er álles van. Je kunt
ook kiezen voor kraanwater-met-een-verhaal: www.krnwtr.nl!

--
Mvg,
Marten

Peter Manders

unread,
Dec 15, 2012, 4:00:38 PM12/15/12
to
Ik drink in Nederland ook gewoon water uit de kraan, maar dat hoeft
helemaal niet zo gezond te zijn tegenwoordig. Er kunnen residuen van
hormonen, medicijnen en drugs inzitten.

--
Peter Manders.

I intend to live forever, or die trying. (Groucho Marx)

Rob

unread,
Dec 15, 2012, 4:50:57 PM12/15/12
to
Wat veel mensen niet weten is dat Sourcy en Bar-le-Duc het zelfde
water zijn als wat het Utrechtse kraanwaterbedrijf in de leidingen
pompt.

Alleen het waterbedrijf houdt het product door wettelijke regelingen
constant onder controle, terwijl fleswater leveranciers alleen achteraf
verantwoordelijk zijn voor problemen.

In streken waar oppervlaktewater gebruikt wordt is de situatie wellicht
anders en zou het interessant kunnen zijn om het Utrechtse water als
alternatief uit de supermarkt te halen.

T. Lootrek

unread,
Dec 15, 2012, 4:52:25 PM12/15/12
to
Op 15-12-2012 22:00, Peter Manders schreef:
Ik bevries het eerst en doe het dan in blokvorm in mijn drank. Als het
al slecht is, merk ik er in elk geval zo geen moer van...

"E.S.®"

unread,
Dec 16, 2012, 7:13:57 AM12/16/12
to
Op 15-12-2012 18:33, T. Lootrek schreef:
Ja maar hoe zie je dat dan? Geconcentreerde Spa welke je moet aanlengen
met kraanwater? :-D

--

Mvg, Eric

inox

unread,
Dec 16, 2012, 8:00:38 AM12/16/12
to
Nee, zelf te vullen flessen met een zelf te kleven Spa etiket, 10%
goedkoper dan reeds gevulde flessen en een verhaaltje dat het goed is
voor het milieu. ;-)

--
inox

Marten Hoffmann

unread,
Dec 16, 2012, 4:54:08 PM12/16/12
to
Op 15-12-2012 22:50, Rob schreef:
> Peter Manders <ju...@ask.forit> wrote:

>> Ik drink in Nederland ook gewoon water uit de kraan, maar dat hoeft
>> helemaal niet zo gezond te zijn tegenwoordig. Er kunnen residuen van
>> hormonen, medicijnen en drugs inzitten.
>
> Wat veel mensen niet weten is dat Sourcy en Bar-le-Duc het zelfde
> water zijn als wat het Utrechtse kraanwaterbedrijf in de leidingen
> pompt.

Ja gaaf hè? Daarom staat de 'fabriek' ook in Bunnik: pijp de grond in en
oppompen maar!

--
Mvg,
Marten

Rob

unread,
Dec 16, 2012, 5:01:07 PM12/16/12
to
Ja en aan de andere kant van de A12 staat het pompstation van het
waterleidingbedrijf...

Andre

unread,
Dec 17, 2012, 12:26:14 PM12/17/12
to
On Sat, 15 Dec 2012 22:00:38 +0100, Peter Manders <ju...@ask.forit>
wrote:

>>Hihi, die hoef je dat niet te vertellen, ze weten er álles van. Je kunt
>>ook kiezen voor kraanwater-met-een-verhaal: www.krnwtr.nl!
>
>Ik drink in Nederland ook gewoon water uit de kraan, maar dat hoeft
>helemaal niet zo gezond te zijn tegenwoordig. Er kunnen residuen van
>hormonen, medicijnen en drugs inzitten.

Maar de normen voor kraanwater zijn veel en veel strenger dan die voor
frisdrank (waar Spa, Sourcy etc onder vallen).
Dus kraanwater is al weer de betere keuze.

Marten Hoffmann

unread,
Dec 17, 2012, 2:43:55 PM12/17/12
to
Op 16-12-2012 23:01, Rob schreef:
> Marten Hoffmann <hoffman...@gmail.com> wrote:

>> Ja gaaf hè? Daarom staat de 'fabriek' ook in Bunnik: pijp de grond in en
>> oppompen maar!
>
> Ja en aan de andere kant van de A12 staat het pompstation van het
> waterleidingbedrijf...

Trouwens best een mooi gebouwtje, dat pompstation. Maar dan zijn wel
helemáál off-topic geraakt!

--
Mvg,
Marten

Rob

unread,
Dec 17, 2012, 2:55:50 PM12/17/12
to
Ja het ziet er uit zoals het water.
Maar geniet er maar snel van want ze gaan er een foeilelijk gebouw
naast bouwen.

Marten Hoffmann

unread,
Dec 18, 2012, 2:30:20 PM12/18/12
to
Op 17-12-2012 20:55, Rob schreef:
> Marten Hoffmann <hoffman...@gmail.com> wrote:
>> Op 16-12-2012 23:01, Rob schreef:
>>> Marten Hoffmann <hoffman...@gmail.com> wrote:
>>
>>>> Ja gaaf hè? Daarom staat de 'fabriek' ook in Bunnik: pijp de grond in en
>>>> oppompen maar!
>>>
>>> Ja en aan de andere kant van de A12 staat het pompstation van het
>>> waterleidingbedrijf...
>>
>> Trouwens best een mooi gebouwtje, dat pompstation. Maar dan zijn wel
>> helemáál off-topic geraakt!
>
> Ja het ziet er uit zoals het water.
> Maar geniet er maar snel van want ze gaan er een foeilelijk gebouw
> naast bouwen.
>
Oh, wat komt er dan naast te staan?

--
Mvg,
Marten

Rob

unread,
Dec 18, 2012, 2:58:03 PM12/18/12
to
Een ontkalkingsinstallatie. Kennelijk is het water steeds harder
aan het worden.
Dus als je flessen sourcy binnenkort grijze uitslag vertonen...

Johannes

unread,
Dec 20, 2012, 11:05:10 AM12/20/12
to

"T. Lootrek" <forget...@selas.sy> schreef in bericht
news:50ccb4f3$0$6939$e4fe...@news.xs4all.nl...
En een beetje reclameman zet er tegenwoordig ook nog allerlei "medische"
kreten bij. Zoals "past in een zoutarm/glutenvrij/enz. dieet". En de prijs
kan daarmee n�g hoger worden opgeschroefd. Idem bij verkopen vanuit de
koelruimte van de winkel (geeft de illusie van een 'versproduct'),
uitreraard in combinatie met een veel te korte houdbaarheidsdatum (voor de
geloofwaardigheid). Kleinere flesjes verhogen de exclusiviteitsbeleving.
Enz.
Maar mensen willen nu eenmaal bedrogen worden.

Maar goed, jij zult het koelsysteem of het ruitenwisserreservoir van je auto
niet navullen met Sourcy, al dan niet vermengd met een antivriesmiddel.


Johannes

unread,
Dec 20, 2012, 11:11:16 AM12/20/12
to
0 new messages