DAB+ wordt verplicht in Europese auto's

Q_1_2_...@hotmail.nl

Hallo iedereen. DAB+ wordt verplicht in Europese auto's. Lees hierover op
https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31420 en lees daarnaast nu ook https://radiovisie.eu/spotify-mikt-op-de-automobilist/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

O. Udeman

Op 21-1-2019 om 16:29 schreef Q_1_2_...@hotmail.nl:
> Hallo iedereen. DAB+ wordt verplicht in Europese auto's. Lees hierover op
> [...]

"Waar de muziek dan vandaan zal komen, is vooralsnog onduidelijk."

Heel fijn.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder Verbeterde richtlijnen voor autobouwers op
https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-4/ Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-10/ Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-14/#.XMrrs2jgrcs en dan onder DAB+ weekrapport index in de vette tekst en dan on de onderste regel DAB+ in auto’s (10, 11, 12) Nico.

Q_1_2_...@hotmail.nl

...lees nu ook in de onderste alinea op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-16/#.XN1vjxQzbcs dit: Nico.

DAB+ in auto’s (10, 11, 12, 16)

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder Automakers bereiden zich voor op EECC
op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-20/#.XQJdsBLwqKE Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Nicoui...@outlook.com

Q_1_2_...@hotmail.nl

...lees, zie en (her)beluister nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-602-dh-radio-topradio-dab-video/ Nico.

Obat Matjan

Op 15-9-2020 om 16:42 schreef Q_1_2_...@hotmail.nl:
> ...lees, zie en (her)beluister nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-602-dh-radio-topradio-dab-video/ Nico.

DAB is troep.

Edmund

Verklaar je nader.

Edmund

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Obat Matjan

Op 18-9-2020 om 8:51 schreef Edmund:

> Verklaar je nader.
>
> Edmund

Werkt van geen kant, ontvangst is veel te zwak, in auto's heb ik gelezen
dat het totaal niet werkt.
Ik heb zelf een radio met DAB en kan het dus prima vergelijken, want een
DAB radio heeft ook altijd FM (gelukkig maar..)

Alle FM zenders komen hier in huis overal prima binnen, alle DAB zenders
zijn prut, je kunt er eigenlijk blindelings van uit gaan dat, wil je DAB
ontvangen, je de radio alleen maar direct voor het raam staand kunt
gebruiken, verder naar binnen in huis is het signaal te zwak.

Verder heeft het systeem de ellendige eigenschap digitaal te zijn, dus
bij wat zwakkere ontvangst ben je binnen de kortste keren gewoon je hele
signaal kwijt, terwijl een analoge FM zender ook bij zwakker signaal nog
gewoon te horen blijft, hooguit met wat ruis af en toe, maar je kunt de
uitzending gewoon blijven horen. DAB valt, bij relatief weinig errors al
helemaal weg. En dan de kwaliteit: die hangt af van de datasnelheid,
maar bij veel zenders is die zo laag, dat FM het dan ook nog eens op
zijn sloffen wint qua geluidkwaliteit.

Ongeveer het zelfde verhaal kun je trouwens vertellen over Digitenne.
Helaas is daar in Nederland via de ether geen alternatief meer voor.

Jan van den Broek

On 2020-09-18, Obat Matjan <nom...@nomailnona.me> wrote:

[DAB-Schnipp]

> Werkt van geen kant, ontvangst is veel te zwak, in auto's heb ik gelezen
> dat het totaal niet werkt.

Ik heb luister meestentijds via DAB in de auto, en ik ervaar weinig
problemen

> [...]
> ontvangen, je de radio alleen maar direct voor het raam staand kunt
> gebruiken, verder naar binnen in huis is het signaal te zwak.

Ik heb binnenshuis twee radio's met DAB, die in de huiskamer staat
_niet_ direct voor het raam, zonder veel problemen met de ontvangst.
De ander, maar dat is een portable gevalletje, is binnen wat moeizamer.

T.o.v. van FM merk je enige vertraging, maar minder dan bij ontvangst
via internet.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Edmund

On 9/18/20 10:18 AM, Obat Matjan wrote:
> [...]

Ik had een Camper gehuurd met DAB, Italiaans dus alles was verkeerd of
niet aangesloten.
Ontvangst kon ik niet checken want _italiaans- werkte alleen als de auto
stil stond. Dit was geen kwestie van uitzend kwaliteit maar Italiaans
vernuft die waarschijnlijk de DAB antenne niet activeerde wanneer de
motor liep :-)
je zou toch denken dat zoiets vandaag de dag gewoon goed moet kunnen werken.
Een googeltje over de kwaliteit ..bergen info en om te beginnen meteen 2
DAB's DAB en DAB+

Ik zag voorbij komen 48kHz en 24 kHz dat zegt dat de eerste "beter" moet
kunnen dan de FM.
Ik ken geen uitzend frequenties maar antennes
-de juiste- maken veel verschil, dat weet ik van FM en WiFi en het zal
voor DAB niet anders zijn.

Van Digitenne weet ik dat de oude geen HDTV heeft maar de nieuwe zou dat
wel moeten hebben.
Ik heb een schotelantenne.

Obat Matjan

Op 18-9-2020 om 13:29 schreef Edmund:

> [...]
> Ik ken geen uitzend frequenties maar antennes
> -de juiste- maken veel verschil, dat weet ik van FM en WiFi en het zal

Zit rond de 148 MHz. Probleem is dat men in een soort van zendclusters
werkt, dus een bundel kanalen in een bepaald frequentiebereik. Je moet
dus bij portabele ontvangst veel kortere antennes gebruiken dan voor FM
radio. De reikwijdte van die dingen is heel klein. Ze staan niet op hoge
zendmasten zoals de FM zenders. Je kunt overigens via internet precies
achterhalen waar degene zit die jij ontvangt. Die hier het beste is, zit
maar een paar kilometer weg en ook nog op een heuvel. dat zou hier in
theorie een dijk van een signaal moeten neer zetten. Buitenshuis klopt
dat nog wel, binnenshuis helaas niet.

> Van Digitenne weet ik dat de oude geen HDTV heeft maar de nieuwe zou dat
> wel moeten hebben.

Het probleem bij digitenne is het zelfde als van DAB. Welke kwaliteit
aan beeld wordt uitgezonden is het probleem niet, het is de dekking
binnenshuis die tekort schiet

> Ik heb een schotelantenne.

Schotelantennes hebben niets met Digitenne of DAB van doen.

Edmund

Dat bedoel ik er ook mee te zeggen, ik heb er geen ervaring mee.
ps
Je kan best een schotelantenne gebruiken voor Digitenne en DAB maar dat
is een tikkie onhandig voor mobiele ontvangst.

Obat Matjan

Op 18-9-2020 om 17:16 schreef Edmund:
Je kunt voor alle ontvangst elk soort antenne gebruiken, maar ik
bedoelde in dit geval dus schotelantennes die geschikt zijn voor
ontvangst van satellieten...

Edmund

On 9/22/20 2:30 AM, Obat Matjan wrote:

> Je kunt voor alle ontvangst elk soort antenne gebruiken, maar ik
> bedoelde in dit geval dus schotelantennes die geschikt zijn voor
> ontvangst van satellieten...

Ik ook en dat heb ik ook, sat TV.
Vandaar
"PS" met de opmerking dat je ook schotel antennes voor andere ontvangst
kunt gebruiken.

Q_1_2_...@hotmail.com

PM

On Tue, 22 Sep 2020 06:32:33 -0700, Q_1_2_3_4_5_6 wrote:

> ...lees nu ook
> https://radiovisie.eu/dab-in-nieuwe-autos-eu-landen-hebben-nog-drie-
maanden/
> Nico.

Ze doen maar, zolang ik niet verplicht word om ernaar te luisteren.

--
Groet, Peter.

Jan van den Broek

Zoals ik het artikel lees, is er geen sprake van verplichting, maar van
matige duiding door Nico.

PM

DAB moet verplicht in alle nieuwe auto's zitten. De achterliggende
bedoeling is volgens mij dat allerlei instanties, op elk moment, allerlei
"belangrijke berichtgeving" door je speakers kunnen tetteren, ongeacht of
je toevallig naar je eigen muziekkeuze aan het luisteren bent.
Bijvoorbeeld om de aandacht van bestuurders even van hun telefoon af te
halen om te melden dat er een ambulance langs wil.

Daarmee zou men mij verplichten om daarnaar te luisteren en dat is wat ik
bedoelde met mijn opmerking. Ik hoef niet verteld te worden dat er een
ambulance of aanverwante langs wil, want die heb ik altijd op tijd in de
gaten.

--
Groet, Peter.

Rob

PM <as...@ask.ask> wrote:

> DAB moet verplicht in alle nieuwe auto's zitten.

Oh ik wist niet dat een autoradio tegenwoordig verplicht is?
Ik lees nu het artikel en het blijkt inderdaad over autoradio's te gaan
niet over auto's (althans niet over het verplichten van een autoradio
in nieuwe auto's).

> bedoeling is volgens mij dat allerlei instanties, op elk moment, allerlei
> "belangrijke berichtgeving" door je speakers kunnen tetteren, ongeacht of
> je toevallig naar je eigen muziekkeuze aan het luisteren bent.

Dat kan al jaren met RDS TA toch?

> [...]
> halen om te melden dat er een ambulance langs wil.
>
> Daarmee zou men mij verplichten om daarnaar te luisteren en dat is wat ik

Maar dat is natuurlijk ook niet zo. Zo'n moderne radio kan je gewoon
naar je MP3 CD of USB stick laten luisteren en pas omschakelen naar
die aankondiging als die er is.
Sterker nog, dat kan mijn 15 jaar oude radio OOK! En die heeft geen DAB.

PM

Dat kan inderdaad al heel lang, maar je bent niet verplicht om het te
gebruiken. Bovendien is het huidige systeem niet lokaal te gebruiken,
bijvoorbeeld door een ambulance met een speciale zender, die in een
bepaalde straal alle (auto)radio's overneemt, tot ze weer ver genoeg uit
het zicht zijn.

Wat er gaat veranderen (mijn inschatting) is dat je straks geen keuze
meer hebt of je al die onderbrekingen wilt horen of niet.

--
Groet, Peter.

O. U. de Man

Op 23-9-2020 om 11:50 schreef PM:
Het motief voor de verplichting is inderdaad totaal onduidelijk.

Rob

PM <as...@ask.ask> wrote:
> [...]
>
> Wat er gaat veranderen (mijn inschatting) is dat je straks geen keuze
> meer hebt of je al die onderbrekingen wilt horen of niet.

Maar is er in de DAB+ standaard dan iets geregeld hiervoor? Of is er
een de-facto standaard in autoradio's die dit regelt, die alleen in
DAB+ radio's geregeld is?

Het is natuurlijk zo dat een DAB signaal een multiplex is waardoor je
als ambulance maar op een paar frekwenties hoeft te zenden om alle
DAB luisteraars te bereiken (i.t.t. analoge FM waarbij iedere zender
een apart signaal is). En wellicht is er iets geregeld waardoor je
een bestaande DAB multiplex kunt vervangen (overstemmen) met 1 signaal
wat dan door alle ontvangers opgepikt wordt zonder dat je precies de
multiplex layout hoeft na te bootsen met hetzelfde signaal 10 keer erin.

Met FM (en RDS TA) is dat allemaal lastiger natuurlijk. Maar dan lijkt
het me nog meer voor de hand liggen om een soort vaste afgesproken
ontvangst frekwentie te maken waarop iedere radio altijd luistert naar
dit soort berichten... dat komt me wat netter over dan domweg pletten
van de officiele zender. Ook heb je dan als omwonende die gewoon
thuis naar de radio luistert geen last van die dingen.

PM

Ik herinner me een discussie hier van een aantal jaren geleden, waarin
werd gemeld dat de EU als wens had geopperd dat technologie zou worden
ontwikkeld en toegepast, waarmee verkeersdeelnemers gewaarschuwd zouden
worden voor hulpdiensten met haast. Er was ook sprake van een soort mesh
netwerk waarmee auto's (in elkaars nabijheid) elkaar konden waarschuwen
voor situaties die extra aandacht nodig kunnen hebben (hulpdiensten,
afgesloten wegen, putdeksel verdwenen, weet ik veel). Maar of dat via
deze standaard zou moeten dat weet ik niet, ik heb dat DAB+ niet bekeken.
Dus het zou beginnen met hulpdiensten, maar hoe meer dat auto's autonoom
worden, hoe meer er onderling gecommuniceerd gaat worden.

De hier gemelde DAB+ verplichting associeer ik in elk geval met dat EU
verhaal van jaren geleden. Of zoals 'oude man' al zei, het motief voor
deze verplichting is niet erg duidelijk, maar iets zal er toch achter
moeten zitten.

--
Groet, Peter.

O. U. de Man

Op 23-9-2020 om 15:18 schreef PM:
Suggesties van een extra netwerk tussen auto's lijken me
onwaarschijnlijk omdat er sprake is van radio's die signalen ontvangen.
Dat zijn dus passieve systemen. Zou men iets actiefs willen, zal dat op
die wijze niet gaan, dat zou hooguit in mobile data systemen kunnen
worden ingebakken, maar volgens mij is zelfs 5G daar nog niet toe in
staat. Wellicht 6G? Ik hoorde heel recent dat dat al operationeel is. In
Seoel in Zuid-Korea schijn je er zelfs al abonnementen voor te kunnen
afsluiten!

Rob

Ik denk dat het helemaal niet zo complex hoeft te zijn. De auto's hoeven
hiervoor niet met elkaar te communiceren maar alleen met de noodvoertuigen,
en dan nog in 1 richting. Als er een standaardfrekwentie zou zijn waarop
noodvoertuigen hun alarmsignaal uitzenden met een laag vermogen, en alle
autoradio's luisteren standaard naar die frekwentie onafhankelijk van
of ze primair naar een ander signaal luisteren (FM, DAB+, AM) of dat ze
een ander medium afspelen (CD, stick, gelinkte mobiele telefoon) dan
kun je heel netjes regelen dat die bestuurders dat alarm krijgen terwijl
andere radioluisteraars er niet mee worden lastiggevallen. En ook is
het dan veel beter mogelijk om het bereik van die melding te regelen.
(immers op een in principe schoon kanaal kun je met weinig vermogen
een bepaald redelijk te voorspellen bereik creeeren, terwijl je met
het pletten van een omroepzender afhankelijk bent van hoe sterk die
zender ter plaatse is, wat heel erg varieert. m.a.w. het te gebruiken
zendvermogen moet ofwel heel slim bepaald worden ofwel het is niet altijd
correct)

Het zou kunnen dat er binnen DAB+ iets geregeld is op dit gebied, bijvoorbeeld
een standaardkanaal waarop alle DAB+ autoradio's altijd luisteren voor
dit soort info. Bedenk dat in een moderne radio het luisteren op een
bepaalde frekwentie in de buurt van de afstemfrekwentie vaak peanuts
is als je dit tijdens het ontwerp mee kunt nemen.

Alleen vind ik het wel vreemd dat dit niet als een soort substandaard
genoemd wordt bij de eis "DAB+ radio". Als jet zo vanzelfsprekend was
dat dit onderdeel van DAB+ is en altijd in alle autoradio's zit dan zou
er wel wat meer over bekend zijn denk ik.
(net zoals RDS TA)

Ik ga niet meedoen met "dat is toch nergens voor nodig en ik zit er niet
op te wachten - hoe kan ik dat uitzetten" geleuter.

Rob

O. U. de Man <no...@nona.me> wrote:
> [...]
> staat. Wellicht 6G? Ik hoorde heel recent dat dat al operationeel is. In
> Seoel in Zuid-Korea schijn je er zelfs al abonnementen voor te kunnen

Vehicle-to-vehicle networks dat heeft niks met 5G te maken, dat zijn
netwerken die meer lijken op WiFi en die direct tussen de voertuigen
communiceren.

Er is wel het idee om dat ook te gebruiken voor dit soort alerts.
Maar dat heeft helemaal niks met DAB+ te maken.

N. Coesel

Volgens mij is dat idee al heel lang de prullenbak in gegaan. Er is mee
ge-experimenteerd maar de radiostations stonden het niet toe dat er
wordt 'ingebroken' op hun duur betaalde frequenties. Dat zal met DAB+
niet veranderen. Als ik Google op Flister (zo heet dat systeem) dan zie
ik dat ze dat systeem nu proberen te koppelen aan flitser apps en
navigatie systemen.

Voor wat betreft het pushen van DAB+ is mijn vermoeden dat het gaat om
ruimte voor meer radiostations te maken. Van de bitrates wordt je echter
niet vrolijk; dat is geen hi-fi.

O. U. de Man

Op 24-9-2020 om 0:53 schreef N. Coesel:
Maximale hoeveelheid zendtijd vermarkten lijkt het enige doel.

Edmund

Vertel!

Edmund

Q_1_2_...@hotmail.com