DAB+ wordt verplicht in Europese auto's

Q_1_2_...@hotmail.nl

Jan 21, 2019, 10:29:13 AM1/21/19
Hallo iedereen. DAB+ wordt verplicht in Europese auto's. Lees hierover op
https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31420 en lees daarnaast nu ook https://radiovisie.eu/spotify-mikt-op-de-automobilist/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

O. Udeman

Jan 21, 2019, 10:44:48 AM1/21/19
Op 21-1-2019 om 16:29 schreef Q_1_2_...@hotmail.nl:
> Hallo iedereen. DAB+ wordt verplicht in Europese auto's. Lees hierover op
> [...]

"Waar de muziek dan vandaan zal komen, is vooralsnog onduidelijk."

Heel fijn.

Q_1_2_...@hotmail.com

Jan 23, 2019, 9:48:26 AM1/23/19

Q_1_2_...@hotmail.com

Feb 21, 2019, 8:44:42 AM2/21/19
...lees nu ook de tekst onder Verbeterde richtlijnen voor autobouwers op
https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-4/ Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Apr 4, 2019, 8:59:37 AM4/4/19
...lees nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-10/ Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

May 2, 2019, 9:11:38 AM5/2/19
...lees op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-14/#.XMrrs2jgrcs en dan onder DAB+ weekrapport index in de vette tekst en dan on de onderste regel DAB+ in auto’s (10, 11, 12) Nico.

Q_1_2_...@hotmail.nl

May 16, 2019, 10:15:36 AM5/16/19
...lees nu ook in de onderste alinea op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-16/#.XN1vjxQzbcs dit: Nico.

DAB+ in auto’s (10, 11, 12, 16)

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder Automakers bereiden zich voor op EECC
op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-20/#.XQJdsBLwqKE Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Jun 14, 2019, 2:02:47 PM6/14/19

Nicoui...@outlook.com

Sep 25, 2019, 2:18:25 PM9/25/19

Q_1_2_...@hotmail.nl

Sep 15, 2020, 10:42:57 AM9/15/20
...lees, zie en (her)beluister nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-602-dh-radio-topradio-dab-video/ Nico.

Obat Matjan

Sep 16, 2020, 3:11:51 AM9/16/20
Op 15-9-2020 om 16:42 schreef Q_1_2_...@hotmail.nl:
> ...lees, zie en (her)beluister nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-602-dh-radio-topradio-dab-video/ Nico.

DAB is troep.

Edmund

Sep 18, 2020, 2:51:48 AM9/18/20
Verklaar je nader.

Edmund

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Obat Matjan

Sep 18, 2020, 4:18:56 AM9/18/20
Op 18-9-2020 om 8:51 schreef Edmund:

> Verklaar je nader.
>
> Edmund

Werkt van geen kant, ontvangst is veel te zwak, in auto's heb ik gelezen
dat het totaal niet werkt.
Ik heb zelf een radio met DAB en kan het dus prima vergelijken, want een
DAB radio heeft ook altijd FM (gelukkig maar..)

Alle FM zenders komen hier in huis overal prima binnen, alle DAB zenders
zijn prut, je kunt er eigenlijk blindelings van uit gaan dat, wil je DAB
ontvangen, je de radio alleen maar direct voor het raam staand kunt
gebruiken, verder naar binnen in huis is het signaal te zwak.

Verder heeft het systeem de ellendige eigenschap digitaal te zijn, dus
bij wat zwakkere ontvangst ben je binnen de kortste keren gewoon je hele
signaal kwijt, terwijl een analoge FM zender ook bij zwakker signaal nog
gewoon te horen blijft, hooguit met wat ruis af en toe, maar je kunt de
uitzending gewoon blijven horen. DAB valt, bij relatief weinig errors al
helemaal weg. En dan de kwaliteit: die hangt af van de datasnelheid,
maar bij veel zenders is die zo laag, dat FM het dan ook nog eens op
zijn sloffen wint qua geluidkwaliteit.

Ongeveer het zelfde verhaal kun je trouwens vertellen over Digitenne.
Helaas is daar in Nederland via de ether geen alternatief meer voor.

Jan van den Broek

Sep 18, 2020, 4:27:20 AM9/18/20
On 2020-09-18, Obat Matjan <nom...@nomailnona.me> wrote:

[DAB-Schnipp]

> Werkt van geen kant, ontvangst is veel te zwak, in auto's heb ik gelezen
> dat het totaal niet werkt.

Ik heb luister meestentijds via DAB in de auto, en ik ervaar weinig
problemen

> [...]
> ontvangen, je de radio alleen maar direct voor het raam staand kunt
> gebruiken, verder naar binnen in huis is het signaal te zwak.

Ik heb binnenshuis twee radio's met DAB, die in de huiskamer staat
_niet_ direct voor het raam, zonder veel problemen met de ontvangst.
De ander, maar dat is een portable gevalletje, is binnen wat moeizamer.

T.o.v. van FM merk je enige vertraging, maar minder dan bij ontvangst
via internet.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Edmund

Sep 18, 2020, 7:29:14 AM9/18/20
On 9/18/20 10:18 AM, Obat Matjan wrote:
> [...]

Ik had een Camper gehuurd met DAB, Italiaans dus alles was verkeerd of
niet aangesloten.
Ontvangst kon ik niet checken want _italiaans- werkte alleen als de auto
stil stond. Dit was geen kwestie van uitzend kwaliteit maar Italiaans
vernuft die waarschijnlijk de DAB antenne niet activeerde wanneer de
motor liep :-)
je zou toch denken dat zoiets vandaag de dag gewoon goed moet kunnen werken.
Een googeltje over de kwaliteit ..bergen info en om te beginnen meteen 2
DAB's DAB en DAB+

Ik zag voorbij komen 48kHz en 24 kHz dat zegt dat de eerste "beter" moet
kunnen dan de FM.
Ik ken geen uitzend frequenties maar antennes
-de juiste- maken veel verschil, dat weet ik van FM en WiFi en het zal
voor DAB niet anders zijn.

Van Digitenne weet ik dat de oude geen HDTV heeft maar de nieuwe zou dat
wel moeten hebben.
Ik heb een schotelantenne.

> [...]
>
> Ongeveer het zelfde verhaal kun je trouwens vertellen over Digitenne.
> Helaas is daar in Nederland via de ether geen alternatief meer voor.

Obat Matjan

Sep 18, 2020, 10:59:03 AM9/18/20
Op 18-9-2020 om 13:29 schreef Edmund:

> [...]
> Ik ken geen uitzend frequenties maar antennes
> -de juiste- maken veel verschil, dat weet ik van FM en WiFi en het zal

Zit rond de 148 MHz. Probleem is dat men in een soort van zendclusters
werkt, dus een bundel kanalen in een bepaald frequentiebereik. Je moet
dus bij portabele ontvangst veel kortere antennes gebruiken dan voor FM
radio. De reikwijdte van die dingen is heel klein. Ze staan niet op hoge
zendmasten zoals de FM zenders. Je kunt overigens via internet precies
achterhalen waar degene zit die jij ontvangt. Die hier het beste is, zit
maar een paar kilometer weg en ook nog op een heuvel. dat zou hier in
theorie een dijk van een signaal moeten neer zetten. Buitenshuis klopt
dat nog wel, binnenshuis helaas niet.

> Van Digitenne weet ik dat de oude geen HDTV heeft maar de nieuwe zou dat
> wel moeten hebben.

Het probleem bij digitenne is het zelfde als van DAB. Welke kwaliteit
aan beeld wordt uitgezonden is het probleem niet, het is de dekking
binnenshuis die tekort schiet

> Ik heb een schotelantenne.

Schotelantennes hebben niets met Digitenne of DAB van doen.

Edmund

Sep 18, 2020, 11:16:17 AM9/18/20
Dat bedoel ik er ook mee te zeggen, ik heb er geen ervaring mee.
ps
Je kan best een schotelantenne gebruiken voor Digitenne en DAB maar dat
is een tikkie onhandig voor mobiele ontvangst.

Obat Matjan

Sep 21, 2020, 8:45:02 PM9/21/20
Op 18-9-2020 om 17:16 schreef Edmund:
Je kunt voor alle ontvangst elk soort antenne gebruiken, maar ik
bedoelde in dit geval dus schotelantennes die geschikt zijn voor
ontvangst van satellieten...

Edmund

Sep 22, 2020, 4:39:42 AM9/22/20
On 9/22/20 2:30 AM, Obat Matjan wrote:

> Je kunt voor alle ontvangst elk soort antenne gebruiken, maar ik
> bedoelde in dit geval dus schotelantennes die geschikt zijn voor
> ontvangst van satellieten...

Ik ook en dat heb ik ook, sat TV.
Vandaar
"PS" met de opmerking dat je ook schotel antennes voor andere ontvangst
kunt gebruiken.

Q_1_2_...@hotmail.com

Sep 22, 2020, 9:32:34 AM9/22/20

PM

Sep 22, 2020, 6:25:13 PM9/22/20
On Tue, 22 Sep 2020 06:32:33 -0700, Q_1_2_3_4_5_6 wrote:

> ...lees nu ook
> https://radiovisie.eu/dab-in-nieuwe-autos-eu-landen-hebben-nog-drie-
maanden/
> Nico.

Ze doen maar, zolang ik niet verplicht word om ernaar te luisteren.

--
Groet, Peter.

Jan van den Broek

Sep 23, 2020, 1:25:56 AM9/23/20
Zoals ik het artikel lees, is er geen sprake van verplichting, maar van
matige duiding door Nico.

PM

Sep 23, 2020, 4:18:14 AM9/23/20
DAB moet verplicht in alle nieuwe auto's zitten. De achterliggende
bedoeling is volgens mij dat allerlei instanties, op elk moment, allerlei
"belangrijke berichtgeving" door je speakers kunnen tetteren, ongeacht of
je toevallig naar je eigen muziekkeuze aan het luisteren bent.
Bijvoorbeeld om de aandacht van bestuurders even van hun telefoon af te
halen om te melden dat er een ambulance langs wil.

Daarmee zou men mij verplichten om daarnaar te luisteren en dat is wat ik
bedoelde met mijn opmerking. Ik hoef niet verteld te worden dat er een
ambulance of aanverwante langs wil, want die heb ik altijd op tijd in de
gaten.

--
Groet, Peter.

Rob

Sep 23, 2020, 5:01:34 AM9/23/20
PM <as...@ask.ask> wrote:

> DAB moet verplicht in alle nieuwe auto's zitten.

Oh ik wist niet dat een autoradio tegenwoordig verplicht is?
Ik lees nu het artikel en het blijkt inderdaad over autoradio's te gaan
niet over auto's (althans niet over het verplichten van een autoradio
in nieuwe auto's).

> bedoeling is volgens mij dat allerlei instanties, op elk moment, allerlei
> "belangrijke berichtgeving" door je speakers kunnen tetteren, ongeacht of
> je toevallig naar je eigen muziekkeuze aan het luisteren bent.

Dat kan al jaren met RDS TA toch?

> [...]
> halen om te melden dat er een ambulance langs wil.
>
> Daarmee zou men mij verplichten om daarnaar te luisteren en dat is wat ik

Maar dat is natuurlijk ook niet zo. Zo'n moderne radio kan je gewoon
naar je MP3 CD of USB stick laten luisteren en pas omschakelen naar
die aankondiging als die er is.
Sterker nog, dat kan mijn 15 jaar oude radio OOK! En die heeft geen DAB.

PM

Sep 23, 2020, 5:50:44 AM9/23/20
Dat kan inderdaad al heel lang, maar je bent niet verplicht om het te
gebruiken. Bovendien is het huidige systeem niet lokaal te gebruiken,
bijvoorbeeld door een ambulance met een speciale zender, die in een
bepaalde straal alle (auto)radio's overneemt, tot ze weer ver genoeg uit
het zicht zijn.

Wat er gaat veranderen (mijn inschatting) is dat je straks geen keuze
meer hebt of je al die onderbrekingen wilt horen of niet.

--
Groet, Peter.

O. U. de Man

Sep 23, 2020, 6:28:00 AM9/23/20
Op 23-9-2020 om 11:50 schreef PM:
Het motief voor de verplichting is inderdaad totaal onduidelijk.

Rob

Sep 23, 2020, 7:39:17 AM9/23/20
PM <as...@ask.ask> wrote:
> [...]
>
> Wat er gaat veranderen (mijn inschatting) is dat je straks geen keuze
> meer hebt of je al die onderbrekingen wilt horen of niet.

Maar is er in de DAB+ standaard dan iets geregeld hiervoor? Of is er
een de-facto standaard in autoradio's die dit regelt, die alleen in
DAB+ radio's geregeld is?

Het is natuurlijk zo dat een DAB signaal een multiplex is waardoor je
als ambulance maar op een paar frekwenties hoeft te zenden om alle
DAB luisteraars te bereiken (i.t.t. analoge FM waarbij iedere zender
een apart signaal is). En wellicht is er iets geregeld waardoor je
een bestaande DAB multiplex kunt vervangen (overstemmen) met 1 signaal
wat dan door alle ontvangers opgepikt wordt zonder dat je precies de
multiplex layout hoeft na te bootsen met hetzelfde signaal 10 keer erin.

Met FM (en RDS TA) is dat allemaal lastiger natuurlijk. Maar dan lijkt
het me nog meer voor de hand liggen om een soort vaste afgesproken
ontvangst frekwentie te maken waarop iedere radio altijd luistert naar
dit soort berichten... dat komt me wat netter over dan domweg pletten
van de officiele zender. Ook heb je dan als omwonende die gewoon
thuis naar de radio luistert geen last van die dingen.

PM

Sep 23, 2020, 9:18:34 AM9/23/20
Ik herinner me een discussie hier van een aantal jaren geleden, waarin
werd gemeld dat de EU als wens had geopperd dat technologie zou worden
ontwikkeld en toegepast, waarmee verkeersdeelnemers gewaarschuwd zouden
worden voor hulpdiensten met haast. Er was ook sprake van een soort mesh
netwerk waarmee auto's (in elkaars nabijheid) elkaar konden waarschuwen
voor situaties die extra aandacht nodig kunnen hebben (hulpdiensten,
afgesloten wegen, putdeksel verdwenen, weet ik veel). Maar of dat via
deze standaard zou moeten dat weet ik niet, ik heb dat DAB+ niet bekeken.
Dus het zou beginnen met hulpdiensten, maar hoe meer dat auto's autonoom
worden, hoe meer er onderling gecommuniceerd gaat worden.

De hier gemelde DAB+ verplichting associeer ik in elk geval met dat EU
verhaal van jaren geleden. Of zoals 'oude man' al zei, het motief voor
deze verplichting is niet erg duidelijk, maar iets zal er toch achter
moeten zitten.

--
Groet, Peter.

O. U. de Man

Sep 23, 2020, 11:50:15 AM9/23/20
Op 23-9-2020 om 15:18 schreef PM:
Suggesties van een extra netwerk tussen auto's lijken me
onwaarschijnlijk omdat er sprake is van radio's die signalen ontvangen.
Dat zijn dus passieve systemen. Zou men iets actiefs willen, zal dat op
die wijze niet gaan, dat zou hooguit in mobile data systemen kunnen
worden ingebakken, maar volgens mij is zelfs 5G daar nog niet toe in
staat. Wellicht 6G? Ik hoorde heel recent dat dat al operationeel is. In
Seoel in Zuid-Korea schijn je er zelfs al abonnementen voor te kunnen
afsluiten!

Rob

Sep 23, 2020, 11:54:29 AM9/23/20
Ik denk dat het helemaal niet zo complex hoeft te zijn. De auto's hoeven
hiervoor niet met elkaar te communiceren maar alleen met de noodvoertuigen,
en dan nog in 1 richting. Als er een standaardfrekwentie zou zijn waarop
noodvoertuigen hun alarmsignaal uitzenden met een laag vermogen, en alle
autoradio's luisteren standaard naar die frekwentie onafhankelijk van
of ze primair naar een ander signaal luisteren (FM, DAB+, AM) of dat ze
een ander medium afspelen (CD, stick, gelinkte mobiele telefoon) dan
kun je heel netjes regelen dat die bestuurders dat alarm krijgen terwijl
andere radioluisteraars er niet mee worden lastiggevallen. En ook is
het dan veel beter mogelijk om het bereik van die melding te regelen.
(immers op een in principe schoon kanaal kun je met weinig vermogen
een bepaald redelijk te voorspellen bereik creeeren, terwijl je met
het pletten van een omroepzender afhankelijk bent van hoe sterk die
zender ter plaatse is, wat heel erg varieert. m.a.w. het te gebruiken
zendvermogen moet ofwel heel slim bepaald worden ofwel het is niet altijd
correct)

Het zou kunnen dat er binnen DAB+ iets geregeld is op dit gebied, bijvoorbeeld
een standaardkanaal waarop alle DAB+ autoradio's altijd luisteren voor
dit soort info. Bedenk dat in een moderne radio het luisteren op een
bepaalde frekwentie in de buurt van de afstemfrekwentie vaak peanuts
is als je dit tijdens het ontwerp mee kunt nemen.

Alleen vind ik het wel vreemd dat dit niet als een soort substandaard
genoemd wordt bij de eis "DAB+ radio". Als jet zo vanzelfsprekend was
dat dit onderdeel van DAB+ is en altijd in alle autoradio's zit dan zou
er wel wat meer over bekend zijn denk ik.
(net zoals RDS TA)

Ik ga niet meedoen met "dat is toch nergens voor nodig en ik zit er niet
op te wachten - hoe kan ik dat uitzetten" geleuter.

Rob

Sep 23, 2020, 12:06:34 PM9/23/20
O. U. de Man <no...@nona.me> wrote:
> [...]
> staat. Wellicht 6G? Ik hoorde heel recent dat dat al operationeel is. In
> Seoel in Zuid-Korea schijn je er zelfs al abonnementen voor te kunnen

Vehicle-to-vehicle networks dat heeft niks met 5G te maken, dat zijn
netwerken die meer lijken op WiFi en die direct tussen de voertuigen
communiceren.

Er is wel het idee om dat ook te gebruiken voor dit soort alerts.
Maar dat heeft helemaal niks met DAB+ te maken.

N. Coesel

Sep 23, 2020, 7:05:02 PM9/23/20
Volgens mij is dat idee al heel lang de prullenbak in gegaan. Er is mee
ge-experimenteerd maar de radiostations stonden het niet toe dat er
wordt 'ingebroken' op hun duur betaalde frequenties. Dat zal met DAB+
niet veranderen. Als ik Google op Flister (zo heet dat systeem) dan zie
ik dat ze dat systeem nu proberen te koppelen aan flitser apps en
navigatie systemen.

Voor wat betreft het pushen van DAB+ is mijn vermoeden dat het gaat om
ruimte voor meer radiostations te maken. Van de bitrates wordt je echter
niet vrolijk; dat is geen hi-fi.

O. U. de Man

Sep 23, 2020, 8:25:02 PM9/23/20
Op 24-9-2020 om 0:53 schreef N. Coesel:
Maximale hoeveelheid zendtijd vermarkten lijkt het enige doel.

Edmund

Sep 25, 2020, 8:41:30 AM9/25/20
Vertel!

Edmund

Q_1_2_...@hotmail.com

Oct 3, 2020, 12:20:31 PM10/3/20

Edmund

Oct 3, 2020, 12:29:03 PM10/3/20
Ik was benieuwd naar die Data limieten en het veronderstelde gebrek aan
kwaiteit.

O. U. de Man

Oct 3, 2020, 2:40:03 PM10/3/20
Op 3-10-2020 om 18:20 schreef Q_1_2_...@hotmail.com:
Apple, het einde is nabij...

Nicoui...@outlook.com

Oct 14, 2020, 1:53:54 PM10/14/20
...lees nu ook https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=32117 en dit ligt volgens mij niet aan het merk van de radio en ook niet aan het automerk. Nico.

NicouitGouda

O.U. de Man

Nov 23, 2020, 2:44:17 PM11/23/20
Op 23/11/2020 om 16:29 schreef NicouitGouda:
En zo sluit zich steeds verder het verstikkende net der privacy
schenders en politici die willen bepalen waar wij naar luisteren en
vooral ook wat wij doen en denken...
Gelukkig kun je nog besluiten die troep niet te gebruiken en te
vervangen door iets waar je meer aan hebt.. Of er helemaal uit te
slopen. En als je dan toch bezig bent, ook niet vergeten om alle
stiekeme camera's en microfoons op te sporen en uit te schakelen. Want
in moderne auto's is het "Big Brother is watching you" uit het boek 1984
van George Orwell (uit 1948..) in 2020 realiteit geworden.

Nico qwerty

Dec 19, 2020, 10:34:19 AM12/19/20

O.U. de Man

Dec 19, 2020, 10:46:44 AM12/19/20
Op 19/12/2020 om 16:34 schreef Nico qwerty:
Kromme tekst. Heeft Verhofstadt die soms zelf geschreven? De lobby van
DAB+ rommel heeft het wel goed voor elkaar. En wij moeten dokken voor
auto's die nodeloos duurder worden voor verplichte troep waar wij niks
aan hebben.

Nico Gouda

Dec 20, 2020, 1:43:46 PM12/20/20

Rink

Dec 21, 2020, 4:12:31 PM12/21/20
Op 23-11-2020 om 20:44 schreef O.U. de Man:
O ?
Dus ze kiezen voor Radioplayer en laten de concurrenten buiten boord?
Daar komen rechtzaken van.

TuneIn, Radioline, en wie nog meer.

Die vervolgens allemaal voor zichzelf kunnen besluiten om er mee op te
houden, dan wel failliet kunnen gaan.
Zit je met een systeem in je auto dat niet meer werkt.

Rink

Rink

Jan 3, 2021, 11:20:03 AM1/3/21
Op 19-12-2020 om 16:46 schreef O.U. de Man:

> Kromme tekst. Heeft Verhofstadt die soms zelf geschreven?

Waar doel je op?
De link is naar een RadioVisie pagina.

> De lobby van
> DAB+ rommel heeft het wel goed voor elkaar. En wij moeten dokken voor
> auto's die nodeloos duurder worden voor verplichte troep waar wij niks
> aan hebben.

Ik kan met je meegaan, omdat ik nog steeds van mening ben dat DAB+ niet
de FM gaat vervangen. Maar het lijkt wel of ik de enige ben die dat vind.
Zal er wel op neerkomen dat ik nooit meer een nieuwe auto ga kopen.
Als meer mensen zo redeneren, is dat slecht voor de auto business.

Rink

Oscar

Jan 3, 2021, 11:57:59 AM1/3/21
In article <rssqrh$f4o$1...@dont-email.me>,
Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:
>Ik kan met je meegaan, omdat ik nog steeds van mening ben dat DAB+ niet
>de FM gaat vervangen. Maar het lijkt wel of ik de enige ben die dat vind.

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom vind je dat?

Ik zelf ben in de auto erg blij met DAB+. Als je door het land rijdt,
werkt het switchen van frequentie veel beter dan het met FM ooit heeft
gedaan. Het geluid klinkt een stuk beter en er passen veel meer zenders
op. Alleen in op het randje van de ontvangst wil het wel eens irritant
gaan haperen, maar FM gaat dan nog veel irritanter ruisen en lispelen.
--
[J|O|R] <- .signature.gz

Rink

Feb 21, 2021, 1:07:08 PM2/21/21
Op 3-1-2021 om 17:57 schreef Oscar:

> [...]
> op. Alleen in op het randje van de ontvangst wil het wel eens irritant
> gaan haperen, maar FM gaat dan nog veel irritanter ruisen en lispelen.

Zie jouw reactie nu pas....

Als het goed werkt zal DAB+ best wel acceptabel zijn.
Vooralsnog zenden de Nederlandse zenders (zeker de commercielen) op te
laag vermogen uit. De ontvangst is belabberd, zowel in de auto als in huis.
er zijn geen hifi spullen voor DAB+, althans ik ken ze niet.
Op de kabel wordt het niet ingevoerd.

In mijn tweedehands auto zit een DAB+ ontvanger. De bediening is zo
moeilijk dat zelfs de man, die gaat over DAB+ zenders installatie, er
niet uit kwam. We stonden toen in Utrecht West, dus onder de rook van
Lopik. Van elk pakket kan ik maar 1 zender ontvangen, dat is dus Radio
1, Radio 538, en nog 1 of 2. Ik gebruik 'm niet meer, luister wel FM of
CD's.
Ga ik rijden dan ben ik nog niet de wijk uit of ik heb al 3 best lange
onderbrekingen gehad.
Woon tussen Lopik en Hilversum in, max afstand ca. 15 km tot beide
masten. Zou probleemloos moeten zijn.
Ik weet wel dat dit mede komt door de plakantenne, die op een achterruit
zit, maar dat geeft ook aan, dat ze met te lage vermogens uitzenden. Met
FM heb ik helemaal geen onderbrekingen. 3FM stopt pas ver voorbij Wesel.
Ik ga geen 200 euro uitgeven voor een buitenantenne op de auto. Dan niet.

Oostenrijk heeft heel lang gewacht met DAB+. Toen ze het daar invoerden
begonnen ze meteen met 2 zenders van 10kW alleen voor Wenen.
NPO heeft helemaal geen 10kW zenders.... (Hilversum is 6; Lopik 8kW)
Op 11c staan er 2. (Hilversum is 7,9; Lopik 3,2kW)
8A (reg Randstad) max. 6,3 kW. (Hilversum is 2,5; Lopik 3kW), dat is
hetzelfde als niet.
7D (MTVNL) kent één 10kW zender. (Hilversum is 8; Utrecht 1 kW)
bron: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Men wil FM uitschakelen, als 50% van de huishoudens 1 DAB+ radio heeft.
Een rare voorwaarde, omdat DAB+ niet voor de huishoudens is (die hebben
namelijk, kabel, PC, tablet, laptop, smartphone en weet ik veel, maar
GEEN DAB+).
DAB+ is voor onderweg, en dan vooral in de auto. Daarin kan het een
uitstekend onderdeel van de radio zijn. Voor thuis zijn er geen
fatsoenlijke DAB+ radio's, alleen portables op batterijen, die binnen 1
dag leeg zijn. Althans de radio geeft op het scherm de mededeling
"Battery low" en schakelt het geluid uit.
Mijn nieuwste portable DAB+ doet het hier in NL Prut en in Leipzig doet
ie het uitstekend, 33 zenders of meer.

Als je FM uitzet, dan gooi je miljoenen radio's weg. Pure verspilling.
In Noorwegen hebben ze FM van landelijke ketens uitgeschakeld. Heel veel
klachten en de luisterdichtheid van lokale zenders die nog wel op FM
uitzenden is enorm gestegen.
Goed gedaan jongens.
In andere landen staat overal FM nog aan. Zwitserland wil in 2022
(publiek) en 2023 (commercieel) uitschakelen.
UK heeft nog vergunningen voor 10 jaar gegeven (ik dacht in 2019), zowel
AM als FM.
Ze zijn daar alleen bang dat als de eindbuis van de lange golf zender in
Droitwich kapot gaat, dat het dan over is op 198 kHz, want er is geen
leverancier meer. Jammer voor de scheepvaart, maar BBC Radio 4 zit ook
op FM en DAB+.
Volgens mij heeft NL uitzenden op FM + MG al 25 jaar geleden verboten.
Alleen Radio 1 heeft het ietsjes langer gedaan, omdat in de onderzeeers
in Alphen aan den Rijn geen FM doorkwam.
Als je lokale zenders laat aanstaan, zijn deze hardstikke blij met de
toegenomen luisterdichtheid.
Bovendien wordt FM dan een walhalla voor piraten. Ineens weer groot
bereik zonder legale zenders te storen.
Paard achter de wagen?
Nee, de publieken hoor je amper, maar de commerciëlen willen gewoon FM
houden, ze doen alleen maar DAB+ omdat ze anders geen FM krijgen.

Genoeg redenen?

O ja, als je hier FM uitzet, maar D, B en UK gaan gewoon door, dan kan
je ook niets met die band, omdat je D, B en UK niet mag storen.
Kunnen we ook allemaal VRT luisteren tot Rotterdam en Den Bosch en WDR
of NDR tot bij Eindhoven, Utrecht, Zwolle en Groningen.

Rink

Oscar

Feb 22, 2021, 8:25:02 AM2/22/21
In article <s0u7gb$2il7$1...@neodome.net>, Rink <rink...@invalid.nl> wrote:
>Zie jouw reactie nu pas....
[knip]
>Genoeg redenen?

Jazeker! Duidelijk waarom je dit vindt.

Wat betreft je persoonlijke ervaringen kan ik alleen maar zeggen dat
mijn ervaring het tegenovergestelde is. Sinds ik een auto met een goede
DAB+ radio heb, heb ik nooit meer gelispel en geruis en een naadloze
hand-over door het hele land. Dat heb ik met FM+RDS nog nooit zo goed
ervaren. Ook jouw ellende met zenderkiezen herken ik niet. Ik heb ook
een portable radiootje met DAB+ en die doet dat al een stuk beter.

Ik ben het wel met je eens dat het zonde zou zijn als de grote FM
zenders uit de lucht gaan. Aan de andere kant is dat met TV al gebeurd.
Zelfs DVB-T is verdwenen. Blijkbaar is het toch niet lonend om
verouderde technieken in de lucht te houden.

O.U. de Man

Feb 22, 2021, 10:03:10 AM2/22/21
Op 22/02/2021 om 14:20 schreef Oscar:
Heeft niks met technieken te maken als oorzaak maar met politieke
keuzes. Wij moeten vooral alleen maar luisteren naar zenders die door de
staat worden toegelaten. De TV was net zo gevaarlijk als de radio, want
die ging de grens over. Dan krijg je maar onrust omdat mensen de
staatspropaganda niet meer als enige horen en zien. Internet vervangt
dat maar zeer ten dele. Staten kunnen internet ook naar believen
besturen. En regelen ook internet: wist je wel dat je een internet link
met b.v. een radiozender helemaal niet is toegestaan? Daar moet je een
zendvergunning voor hebben. Wat technisch totale bullshit is, want je
zendt helemaal niet via internet. Maar het gaat niet om het zenden, maar
om het verspreiden van (de staat al dan niet welgevallige berichten).
Zie b.v. de toestand in China en Myanmar. Maar laat je vooral ringeloren
door de politiek, als je er gelukkiger van denkt te worden. En verdiep
je in de techniek van deze systemen en zie waarom de reikwijdte van
dergelijke cellular systemen zo klein is. Dat is wel techniek. Zoals
gezegd: met zijn nadelen (technisch) en redenen (politiek).

Rob

Feb 22, 2021, 12:10:02 PM2/22/21
Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> Zelfs DVB-T is verdwenen. Blijkbaar is het toch niet lonend om
> verouderde technieken in de lucht te houden.

DVB-T is niet verdwenen. Wellicht op jouw ontvanger, maar deze techniek
is nog actief als DVB-T2 (net zoals DAB vervangen is door DAB+)

Het uit de lucht halen van FM zenders is nodig om de drammende politici
het idee te geven dat ze iets in de melk te brokkelen hebben.

"van de FM af" is net zo iets als "van het gas af".

Rink

Mar 7, 2021, 11:45:48 AM3/7/21
Op 22-2-2021 om 14:20 schreef Oscar:
Hoi Oscar,

Ik struin niet elke dag elke groep af, soms duurt het 2 weken voor ik
weer op een nieuwsgroep kom.

Uit het feit dat analoge TV niet meer in de ether zit, maar gelijk
concluderen dat "verouderde" technieken uit de lucht moeten, is mij iets
te snel door de bocht.
Om te beginnen was analoge ether TV niet te vergelijken met analoge
ether FM.
Er keken toen nog maar ca. 300.000 huishoudens naar de 3 of 4 analoge
TV-zenders en de meesten daarvan hadden inmiddels ook al een schoteltje
voor satelliet-TV, want veel meer tv-zenders op de satelliet.
De rest (meer dan 5 miljoen huishoudens) keek via de kabel.
TV werd toen nog niet in de auto gekeken (volgens mij nu nog steeds niet).
Het uitzetten van de analoge TV-zenders had veel minder impact dan het
(toekomstige) uitzetten van analoge FM-zenders.
Bovendien kwam er digitale ether-TV voor in de plaats met veel meer dan
4 TV-zenders. Tja en dat DVB-T1 systeem is inderdaad alweer uit de lucht.
Daarom heb ik gezonde tegenzin tegen alle nieuwe digitale systemen.
NotaBene Het DAB systeem (zonder +) is ook al uit de lucht gehaald. Mijn
eerste DAB-radio doet nu niks anders meer dan de naam van DAB-zenders
weergeven zonder geluid en de "ouderwetse" FM-radio in dat apparaat doet
het nog wel met geluid.

Daarnaast is het mij te makkelijk om iets als "ouderwets" te bestempelen.
"ouderwets" zit vooral in de hoofden van mensen die er belang bij hebben
dat er iets nieuws moet worden verkocht. Misschien ook bij mensen die
zoveel geld hebben dat ze al die nieuwe dingen kunnen kopen en de oude
gewoon weggooien.
Of bij mensen die niet zoveel geld hebben, maar denken dat ze overal in
mee moeten gaan, omdat ze anders als "ouderwets" worden weggezet. Dat ze
daarmee in de financiële problemen komen, daar komen ze later pas achter.

"Digitaal is beter dan Analoog" is volkomen onzin. De geluidskwaliteit
van DAB+ is vaak slechter dan die via de FM. Maar de meeste mensen horen
dat niet, omdat ze via een smartphone speakertje of via een ander
low-quality speakertje luisteren (oordopjes!) luisteren.
Overigens weten vooral de commerciële zenders ook de geluidskwaliteit
van FM-zenders behoorlijk om zeep te helpen, door al die compressie en
andere technieken, om maar vooral geen stilte te laten vallen. Ook 3FM
klinkt ook zo plat als maar kan.
DAB in de UK is vaak mono, omdat er niet genoeg bits zijn om stereo uit
te zenden. Dat kun je toch niet beter dan FM noemen? Er zijn wel meer
radiostations via DAB/DAB+ dan via FM, maar voorlopig vind ik de keuze
niet groter, 12 top40-stations i.p.v. 6 top40-stations maakt mij niet blij.

Goed om te horen dat jouw DAB+ radio's het wel goed doen.
Ben ik wel zo nieuwsgierig om te vragen of je dicht bij een DAB+-zender
woont?

Rink

(zou dit eigenlijk in de radio nieuwsgroep moeten posten....)

Oscar

Mar 7, 2021, 12:21:58 PM3/7/21
In article <s22vvr$2mbi$1...@neodome.net>, Rink <rink...@invalid.nl> wrote:
>Uit het feit dat analoge TV niet meer in de ether zit, maar gelijk
>concluderen dat "verouderde" technieken uit de lucht moeten, is mij iets
>te snel door de bocht.

Dat is dan ook niet wat ik schreef. Ik zou het verdwijnen van FM zeker
betreuren, maar ik zie dat dit bij analoge TV al gebeurd is. Dan zeg ik
niet dat ik daar achter stond. Je kan nu niet meer met een oud TV-tje
naar de publieke omroep kijken zonder een extra apparaat. En dat extra
apparaat mag je intussen ook alweer vervangen door versie 2.

>Het uitzetten van de analoge TV-zenders had veel minder impact dan het
>(toekomstige) uitzetten van analoge FM-zenders.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze nog aan staan. Maar kijk ik
naar mezelf (als mazzelpik die een vrij nieuwe auto kan veroorloven) dan
luister ik nooit meer naar FM, incidenteel naar DAB+ en meestal naar
streaming diensten, MP3's of podcasts. En als ik naar DAB+ luister, is
dat meestal naar zenders die niet in de ether zaten.

> [...]
>daarmee in de financiële problemen komen, daar komen ze later pas achter.

Aan de andere kant kun je je ook afvragen in hoeverre er nog geld van de
luisteraar besteedt moet worden aan een techniek waar nog maar heel
weinig behoefte is. Zijn er echt mensen afhankelijk van een FM-radio die
op geen enkele andere manier nog muziek of nieuws kunnen beluisteren? Is
het wel zinnig om voor zo'n hele kleine groep forse bedragen uit te
blijven geven?

Want vergeet niet dat het geld voor die zenders door ons allemaal
betaald wordt. Of dit nou via de belastingen gaat, of door te "betalen
voor de naam" (waardoor we misschien nog wel meer betalen voor irritante
reclames dan voor onafhankelijke kwaliteitsprogramma's), uiteindelijk
komt het geld uit onze zak. Dat geld kan maar beter zo efficient mogelijk
uitgegeven worden. DAB+ biedt dan een betere geluidskwaliteit en veel
meer zenders in dezelfde frequentieband.

Aangezien we maar 1 ether hebben en steeds meer techniek die daarvan
gebruik wil maken, snap ik wel dat het in stand houden van FM steeds
meer onder druk komt te staan.

Neemt niet weg (ik zeg het nog maar een keer) dat ik het wel jammer zou
vinden als het helemaal zou verdwijnen.

>"Digitaal is beter dan Analoog" is volkomen onzin. De geluidskwaliteit
>van DAB+ is vaak slechter dan die via de FM.

Ligt dat niet helemaal aan de bitrate en de enconding techniek? Zo
denderend klinken al die compressors in de FM band ook niet echt. Maar
dat schreef jij ook al. Is er ooit een radiozender geweest die echt
gegarandeerd ruisvrij concertkwaliteit genot in de auto liet klinken?

>Goed om te horen dat jouw DAB+ radio's het wel goed doen. Ben ik wel
>zo nieuwsgierig om te vragen of je dicht bij een DAB+-zender woont?

Ik kan een toren vanuit mijn raam zien, maar die blijft daar meestal
staan als ik aan het rijden ben. Ik rij door het hele land zonder enig
probleem in de ontvangst, wat bij FM nog nooit heb meegemaakt. Nou kan
het zijn dat ik toevallig ook nog eens een hele gevoelige ontvanger heb
gekregen, maar mijn beleving van DAB+ is vooralsnog veel beter dan FM.

>(zou dit eigenlijk in de radio nieuwsgroep moeten posten....)

Cc: nl.media.radio

N. Coesel

Mar 7, 2021, 12:47:03 PM3/7/21

> [...]
> op geen enkele andere manier nog muziek of nieuws kunnen beluisteren? Is
> het wel zinnig om voor zo'n hele kleine groep forse bedragen uit te

Radio kan nog wel nut hebben als informatievoorziening in geval van een
grote ramp.

> [...]
> voor de naam" (waardoor we misschien nog wel meer betalen voor irritante
> reclames dan voor onafhankelijke kwaliteitsprogramma's), uiteindelijk

Irritante reclames zijn inderdaad wel een punt. Als ik meer auto zou
rijden, dan had ik een MP3 speler in de auto gebouwd. USB stikkie erin
en muziek zonder ge-OH en reclames tussendoor. Bij de volgende auto toch
maar eens overwegen. Thuis luister ik al 15 jaar niet meer naar de
radio; vorig jaar heb ik m'n laatste radio weggedaan. Nieuws is op
internet in overvloed te vinden dus voor de actualiteit is radio ook
overbodig.

O.U. de Man

Mar 8, 2021, 7:10:20 AM3/8/21
Op 07/03/2021 om 17:45 schreef Rink:
Uiteenzetting correct. Dank daarvoor.

O.U. de Man

Mar 8, 2021, 7:17:57 AM3/8/21
Op 07/03/2021 om 18:21 schreef Oscar:
Ik heb voor ontvangst via de ether alleen maar analoge radio beschikbaar
en dat geldt voor het grootste deel van de mensen. Bovendien leveren
alle DAB radio's ook FM ontvangst.

> [...]
> uitgegeven worden. DAB+ biedt dan een betere geluidskwaliteit en veel
> meer zenders in dezelfde frequentieband.

DAB biedt veel slechtere kwaliteit, wat je niet merkt als je maar dicht
genoeg bij een van de vele zendertjes daarvan bent. En ook niet als je
geen fijnproever bent die het verschil in datasnelheid van de diverse
DAB zenders helemaal niet eens hoort.

> Aangezien we maar 1 ether hebben en steeds meer techniek die daarvan
> gebruik wil maken, snap ik wel dat het in stand houden van FM steeds
> meer onder druk komt te staan.

Er is ruimte zat, dat is de reden niet. Die is voornamelijk politiek, DX
is niet mogelijk met DAB e.d., waarom bepaalde politici dat prettig
vinden moge wel duidelijk zijn.

> Neemt niet weg (ik zeg het nog maar een keer) dat ik het wel jammer zou
> vinden als het helemaal zou verdwijnen.

Ik zou het zelfs rampzalig vinden.

> [...]
> dat schreef jij ook al. Is er ooit een radiozender geweest die echt
> gegarandeerd ruisvrij concertkwaliteit genot in de auto liet klinken?

Als er niet gerommeld wordt met genoemde technieken, is FM uitstekend.

> Ik kan een toren vanuit mijn raam zien,

DAB zenders zenden in cellen. Net als telefonie dus. Dus niet vanuit torens.

> [...]
> het zijn dat ik toevallig ook nog eens een hele gevoelige ontvanger heb
> gekregen, maar mijn beleving van DAB+ is vooralsnog veel beter dan FM.

Best mogelijk dat je in gebieden rijdt waar de cellen genoeg in aantal
zijn. De ervaring die ik heb is met een draagbare radio en vlak bij
cellen met diverse zenders met voor DAB begrippen hoge vermogens en de
dekking er van is desondanks om te janken in huis. Zodra je buiten gaat
staan is het wel goed. Voor FM zenders is dat probleem er niet.

> Cc: nl.media.radio

Dank voor de tip, ik ga deze connecten.

Rob

Mar 8, 2021, 12:27:40 PM3/8/21
Wat ik wel raar vind is dat FM op de kabel nog eerder gaat verdwijnen
dan in de ether, en er ook geen DAB+ voor in de plaats komt (op de kabel).

Bij TV was dat andersom, daar is na het verdwijnen van de analoge TV
in de ether nog 10 jaar analoog op de kabel aangeboden.

En dat terwijl er bij TV een duidelijke technische reden was om er mee
te kappen, terwijl dat bij FM niet het geval is.

Oscar

Mar 9, 2021, 8:40:54 AM3/9/21
In article <slrns4cnkb...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
>Wat ik wel raar vind is dat FM op de kabel nog eerder gaat verdwijnen
>dan in de ether, en er ook geen DAB+ voor in de plaats komt (op de kabel).

Ik ook. Maar wie luistert er eigenlijk radio via de Kabel?

Wat ik dan weer raar vind is hoe zo'n thread verloopt. De resident
spammer van nl.media.radio spamt een bericht dat autofabrikanten
voortaan DAB+ moeten ondersteunen. Iemand leest daarin dat FM moet
verdwijnen en is boos omdat DAB+ bij hem nooit goed gewerkt heeft. Ik
reageer daar op dat ik op zich wel blij ben met DAB+, maar het ook wel
jammer vindt als FM ooit helemaal verdwijnt.

Ik herhaal nog een keer: Ik zou het jammer vinden als FM verdwijnt!

Maar ik zie nog nergens dat FM op enige termijn uit de ether gaat
verdwijnen. Dat was helemaal het topic niet. Ook zullen auto's (die nu
allemaal DAB+ aankunnen) nog heel wat jaren ook FM kunnen ontvangen.
Mijn 2019'er heeft zelfs nog een AM-band! (Wat overigens rete-irritant
is als je met de knop op het stuur langs de inputs zapt)

Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

Rob

Mar 9, 2021, 9:48:24 AM3/9/21
Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:

> Ik ook. Maar wie luistert er eigenlijk radio via de Kabel?

Ik heb nog een tuner/versterker staan waar ik eigenlijk bijna nooit meer
gebruik van maak maar die is wel op de kabel aangesloten.
Ziggo vindt dat ik die kabel er maar uit moet trekken en er een stuk
draad in doen, dan werkt het ook zeggen ze.
Ja dat kan ik met de TV ook doen! Waarom ze met die opmerking komen
snap ik niet, misschien willen ze van hun klanten af ofzo?

FM zal over een jaar of 5, misschien bijna 10, wel uitgezet gaan worden.

Nico qwerty

Mar 29, 2021, 1:19:20 PM3/29/21

NicouitGouda

O.U. de Man

Op 24/06/2021 om 15:34 schreef NicouitGouda:
Het wil maar niet lukken daarmee, he..

Rink

Jul 19, 2021, 8:43:42 AM7/19/21