DAB+ wordt verplicht in Europese auto's

Q_1_2_...@hotmail.nl

Hallo iedereen. DAB+ wordt verplicht in Europese auto's. Lees hierover op
https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31420 en lees daarnaast nu ook https://radiovisie.eu/spotify-mikt-op-de-automobilist/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

O. Udeman

Op 21-1-2019 om 16:29 schreef Q_1_2_...@hotmail.nl:
> Hallo iedereen. DAB+ wordt verplicht in Europese auto's. Lees hierover op
> [...]

"Waar de muziek dan vandaan zal komen, is vooralsnog onduidelijk."

Heel fijn.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder Verbeterde richtlijnen voor autobouwers op
https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-4/ Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-10/ Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-14/#.XMrrs2jgrcs en dan onder DAB+ weekrapport index in de vette tekst en dan on de onderste regel DAB+ in auto’s (10, 11, 12) Nico.

Q_1_2_...@hotmail.nl

...lees nu ook in de onderste alinea op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-16/#.XN1vjxQzbcs dit: Nico.

DAB+ in auto’s (10, 11, 12, 16)

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder Automakers bereiden zich voor op EECC
op https://radiovisie.eu/radiovisies-dab-weekrapport-20/#.XQJdsBLwqKE Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Nicoui...@outlook.com

Q_1_2_...@hotmail.nl

...lees, zie en (her)beluister nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-602-dh-radio-topradio-dab-video/ Nico.

Obat Matjan

Op 15-9-2020 om 16:42 schreef Q_1_2_...@hotmail.nl:
> ...lees, zie en (her)beluister nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-602-dh-radio-topradio-dab-video/ Nico.

DAB is troep.

Edmund

Verklaar je nader.

Edmund

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Obat Matjan

Op 18-9-2020 om 8:51 schreef Edmund:

> Verklaar je nader.
>
> Edmund

Werkt van geen kant, ontvangst is veel te zwak, in auto's heb ik gelezen
dat het totaal niet werkt.
Ik heb zelf een radio met DAB en kan het dus prima vergelijken, want een
DAB radio heeft ook altijd FM (gelukkig maar..)

Alle FM zenders komen hier in huis overal prima binnen, alle DAB zenders
zijn prut, je kunt er eigenlijk blindelings van uit gaan dat, wil je DAB
ontvangen, je de radio alleen maar direct voor het raam staand kunt
gebruiken, verder naar binnen in huis is het signaal te zwak.

Verder heeft het systeem de ellendige eigenschap digitaal te zijn, dus
bij wat zwakkere ontvangst ben je binnen de kortste keren gewoon je hele
signaal kwijt, terwijl een analoge FM zender ook bij zwakker signaal nog
gewoon te horen blijft, hooguit met wat ruis af en toe, maar je kunt de
uitzending gewoon blijven horen. DAB valt, bij relatief weinig errors al
helemaal weg. En dan de kwaliteit: die hangt af van de datasnelheid,
maar bij veel zenders is die zo laag, dat FM het dan ook nog eens op
zijn sloffen wint qua geluidkwaliteit.

Ongeveer het zelfde verhaal kun je trouwens vertellen over Digitenne.
Helaas is daar in Nederland via de ether geen alternatief meer voor.

Jan van den Broek

On 2020-09-18, Obat Matjan <nom...@nomailnona.me> wrote:

[DAB-Schnipp]

> Werkt van geen kant, ontvangst is veel te zwak, in auto's heb ik gelezen
> dat het totaal niet werkt.

Ik heb luister meestentijds via DAB in de auto, en ik ervaar weinig
problemen

> [...]
> ontvangen, je de radio alleen maar direct voor het raam staand kunt
> gebruiken, verder naar binnen in huis is het signaal te zwak.

Ik heb binnenshuis twee radio's met DAB, die in de huiskamer staat
_niet_ direct voor het raam, zonder veel problemen met de ontvangst.
De ander, maar dat is een portable gevalletje, is binnen wat moeizamer.

T.o.v. van FM merk je enige vertraging, maar minder dan bij ontvangst
via internet.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Edmund

On 9/18/20 10:18 AM, Obat Matjan wrote:
> [...]

Ik had een Camper gehuurd met DAB, Italiaans dus alles was verkeerd of
niet aangesloten.
Ontvangst kon ik niet checken want _italiaans- werkte alleen als de auto
stil stond. Dit was geen kwestie van uitzend kwaliteit maar Italiaans
vernuft die waarschijnlijk de DAB antenne niet activeerde wanneer de
motor liep :-)
je zou toch denken dat zoiets vandaag de dag gewoon goed moet kunnen werken.
Een googeltje over de kwaliteit ..bergen info en om te beginnen meteen 2
DAB's DAB en DAB+

Ik zag voorbij komen 48kHz en 24 kHz dat zegt dat de eerste "beter" moet
kunnen dan de FM.
Ik ken geen uitzend frequenties maar antennes
-de juiste- maken veel verschil, dat weet ik van FM en WiFi en het zal
voor DAB niet anders zijn.

Van Digitenne weet ik dat de oude geen HDTV heeft maar de nieuwe zou dat
wel moeten hebben.
Ik heb een schotelantenne.

Obat Matjan

Op 18-9-2020 om 13:29 schreef Edmund:

> [...]
> Ik ken geen uitzend frequenties maar antennes
> -de juiste- maken veel verschil, dat weet ik van FM en WiFi en het zal

Zit rond de 148 MHz. Probleem is dat men in een soort van zendclusters
werkt, dus een bundel kanalen in een bepaald frequentiebereik. Je moet
dus bij portabele ontvangst veel kortere antennes gebruiken dan voor FM
radio. De reikwijdte van die dingen is heel klein. Ze staan niet op hoge
zendmasten zoals de FM zenders. Je kunt overigens via internet precies
achterhalen waar degene zit die jij ontvangt. Die hier het beste is, zit
maar een paar kilometer weg en ook nog op een heuvel. dat zou hier in
theorie een dijk van een signaal moeten neer zetten. Buitenshuis klopt
dat nog wel, binnenshuis helaas niet.

> Van Digitenne weet ik dat de oude geen HDTV heeft maar de nieuwe zou dat
> wel moeten hebben.

Het probleem bij digitenne is het zelfde als van DAB. Welke kwaliteit
aan beeld wordt uitgezonden is het probleem niet, het is de dekking
binnenshuis die tekort schiet

> Ik heb een schotelantenne.

Schotelantennes hebben niets met Digitenne of DAB van doen.

Edmund

Dat bedoel ik er ook mee te zeggen, ik heb er geen ervaring mee.
ps
Je kan best een schotelantenne gebruiken voor Digitenne en DAB maar dat
is een tikkie onhandig voor mobiele ontvangst.

Obat Matjan

Op 18-9-2020 om 17:16 schreef Edmund:
Je kunt voor alle ontvangst elk soort antenne gebruiken, maar ik
bedoelde in dit geval dus schotelantennes die geschikt zijn voor
ontvangst van satellieten...

Edmund

On 9/22/20 2:30 AM, Obat Matjan wrote:

> Je kunt voor alle ontvangst elk soort antenne gebruiken, maar ik
> bedoelde in dit geval dus schotelantennes die geschikt zijn voor
> ontvangst van satellieten...

Ik ook en dat heb ik ook, sat TV.
Vandaar
"PS" met de opmerking dat je ook schotel antennes voor andere ontvangst
kunt gebruiken.

Q_1_2_...@hotmail.com

PM

On Tue, 22 Sep 2020 06:32:33 -0700, Q_1_2_3_4_5_6 wrote:

> ...lees nu ook
> https://radiovisie.eu/dab-in-nieuwe-autos-eu-landen-hebben-nog-drie-
maanden/
> Nico.

Ze doen maar, zolang ik niet verplicht word om ernaar te luisteren.

--
Groet, Peter.

Jan van den Broek

Zoals ik het artikel lees, is er geen sprake van verplichting, maar van
matige duiding door Nico.

PM

DAB moet verplicht in alle nieuwe auto's zitten. De achterliggende
bedoeling is volgens mij dat allerlei instanties, op elk moment, allerlei
"belangrijke berichtgeving" door je speakers kunnen tetteren, ongeacht of
je toevallig naar je eigen muziekkeuze aan het luisteren bent.
Bijvoorbeeld om de aandacht van bestuurders even van hun telefoon af te
halen om te melden dat er een ambulance langs wil.

Daarmee zou men mij verplichten om daarnaar te luisteren en dat is wat ik
bedoelde met mijn opmerking. Ik hoef niet verteld te worden dat er een
ambulance of aanverwante langs wil, want die heb ik altijd op tijd in de
gaten.

--
Groet, Peter.

Rob

PM <as...@ask.ask> wrote:

> DAB moet verplicht in alle nieuwe auto's zitten.

Oh ik wist niet dat een autoradio tegenwoordig verplicht is?
Ik lees nu het artikel en het blijkt inderdaad over autoradio's te gaan
niet over auto's (althans niet over het verplichten van een autoradio
in nieuwe auto's).

> bedoeling is volgens mij dat allerlei instanties, op elk moment, allerlei
> "belangrijke berichtgeving" door je speakers kunnen tetteren, ongeacht of
> je toevallig naar je eigen muziekkeuze aan het luisteren bent.

Dat kan al jaren met RDS TA toch?

> [...]
> halen om te melden dat er een ambulance langs wil.
>
> Daarmee zou men mij verplichten om daarnaar te luisteren en dat is wat ik

Maar dat is natuurlijk ook niet zo. Zo'n moderne radio kan je gewoon
naar je MP3 CD of USB stick laten luisteren en pas omschakelen naar
die aankondiging als die er is.
Sterker nog, dat kan mijn 15 jaar oude radio OOK! En die heeft geen DAB.

PM

Dat kan inderdaad al heel lang, maar je bent niet verplicht om het te
gebruiken. Bovendien is het huidige systeem niet lokaal te gebruiken,
bijvoorbeeld door een ambulance met een speciale zender, die in een
bepaalde straal alle (auto)radio's overneemt, tot ze weer ver genoeg uit
het zicht zijn.

Wat er gaat veranderen (mijn inschatting) is dat je straks geen keuze
meer hebt of je al die onderbrekingen wilt horen of niet.

--
Groet, Peter.

O. U. de Man

Op 23-9-2020 om 11:50 schreef PM:
Het motief voor de verplichting is inderdaad totaal onduidelijk.

Rob

PM <as...@ask.ask> wrote:
> [...]
>
> Wat er gaat veranderen (mijn inschatting) is dat je straks geen keuze
> meer hebt of je al die onderbrekingen wilt horen of niet.

Maar is er in de DAB+ standaard dan iets geregeld hiervoor? Of is er
een de-facto standaard in autoradio's die dit regelt, die alleen in
DAB+ radio's geregeld is?

Het is natuurlijk zo dat een DAB signaal een multiplex is waardoor je
als ambulance maar op een paar frekwenties hoeft te zenden om alle
DAB luisteraars te bereiken (i.t.t. analoge FM waarbij iedere zender
een apart signaal is). En wellicht is er iets geregeld waardoor je
een bestaande DAB multiplex kunt vervangen (overstemmen) met 1 signaal
wat dan door alle ontvangers opgepikt wordt zonder dat je precies de
multiplex layout hoeft na te bootsen met hetzelfde signaal 10 keer erin.

Met FM (en RDS TA) is dat allemaal lastiger natuurlijk. Maar dan lijkt
het me nog meer voor de hand liggen om een soort vaste afgesproken
ontvangst frekwentie te maken waarop iedere radio altijd luistert naar
dit soort berichten... dat komt me wat netter over dan domweg pletten
van de officiele zender. Ook heb je dan als omwonende die gewoon
thuis naar de radio luistert geen last van die dingen.

PM

Ik herinner me een discussie hier van een aantal jaren geleden, waarin
werd gemeld dat de EU als wens had geopperd dat technologie zou worden
ontwikkeld en toegepast, waarmee verkeersdeelnemers gewaarschuwd zouden
worden voor hulpdiensten met haast. Er was ook sprake van een soort mesh
netwerk waarmee auto's (in elkaars nabijheid) elkaar konden waarschuwen
voor situaties die extra aandacht nodig kunnen hebben (hulpdiensten,
afgesloten wegen, putdeksel verdwenen, weet ik veel). Maar of dat via
deze standaard zou moeten dat weet ik niet, ik heb dat DAB+ niet bekeken.
Dus het zou beginnen met hulpdiensten, maar hoe meer dat auto's autonoom
worden, hoe meer er onderling gecommuniceerd gaat worden.

De hier gemelde DAB+ verplichting associeer ik in elk geval met dat EU
verhaal van jaren geleden. Of zoals 'oude man' al zei, het motief voor
deze verplichting is niet erg duidelijk, maar iets zal er toch achter
moeten zitten.

--
Groet, Peter.

O. U. de Man

Op 23-9-2020 om 15:18 schreef PM:
Suggesties van een extra netwerk tussen auto's lijken me
onwaarschijnlijk omdat er sprake is van radio's die signalen ontvangen.
Dat zijn dus passieve systemen. Zou men iets actiefs willen, zal dat op
die wijze niet gaan, dat zou hooguit in mobile data systemen kunnen
worden ingebakken, maar volgens mij is zelfs 5G daar nog niet toe in
staat. Wellicht 6G? Ik hoorde heel recent dat dat al operationeel is. In
Seoel in Zuid-Korea schijn je er zelfs al abonnementen voor te kunnen
afsluiten!

Rob

Ik denk dat het helemaal niet zo complex hoeft te zijn. De auto's hoeven
hiervoor niet met elkaar te communiceren maar alleen met de noodvoertuigen,
en dan nog in 1 richting. Als er een standaardfrekwentie zou zijn waarop
noodvoertuigen hun alarmsignaal uitzenden met een laag vermogen, en alle
autoradio's luisteren standaard naar die frekwentie onafhankelijk van
of ze primair naar een ander signaal luisteren (FM, DAB+, AM) of dat ze
een ander medium afspelen (CD, stick, gelinkte mobiele telefoon) dan
kun je heel netjes regelen dat die bestuurders dat alarm krijgen terwijl
andere radioluisteraars er niet mee worden lastiggevallen. En ook is
het dan veel beter mogelijk om het bereik van die melding te regelen.
(immers op een in principe schoon kanaal kun je met weinig vermogen
een bepaald redelijk te voorspellen bereik creeeren, terwijl je met
het pletten van een omroepzender afhankelijk bent van hoe sterk die
zender ter plaatse is, wat heel erg varieert. m.a.w. het te gebruiken
zendvermogen moet ofwel heel slim bepaald worden ofwel het is niet altijd
correct)

Het zou kunnen dat er binnen DAB+ iets geregeld is op dit gebied, bijvoorbeeld
een standaardkanaal waarop alle DAB+ autoradio's altijd luisteren voor
dit soort info. Bedenk dat in een moderne radio het luisteren op een
bepaalde frekwentie in de buurt van de afstemfrekwentie vaak peanuts
is als je dit tijdens het ontwerp mee kunt nemen.

Alleen vind ik het wel vreemd dat dit niet als een soort substandaard
genoemd wordt bij de eis "DAB+ radio". Als jet zo vanzelfsprekend was
dat dit onderdeel van DAB+ is en altijd in alle autoradio's zit dan zou
er wel wat meer over bekend zijn denk ik.
(net zoals RDS TA)

Ik ga niet meedoen met "dat is toch nergens voor nodig en ik zit er niet
op te wachten - hoe kan ik dat uitzetten" geleuter.

Rob

O. U. de Man <no...@nona.me> wrote:
> [...]
> staat. Wellicht 6G? Ik hoorde heel recent dat dat al operationeel is. In
> Seoel in Zuid-Korea schijn je er zelfs al abonnementen voor te kunnen

Vehicle-to-vehicle networks dat heeft niks met 5G te maken, dat zijn
netwerken die meer lijken op WiFi en die direct tussen de voertuigen
communiceren.

Er is wel het idee om dat ook te gebruiken voor dit soort alerts.
Maar dat heeft helemaal niks met DAB+ te maken.

N. Coesel

Volgens mij is dat idee al heel lang de prullenbak in gegaan. Er is mee
ge-experimenteerd maar de radiostations stonden het niet toe dat er
wordt 'ingebroken' op hun duur betaalde frequenties. Dat zal met DAB+
niet veranderen. Als ik Google op Flister (zo heet dat systeem) dan zie
ik dat ze dat systeem nu proberen te koppelen aan flitser apps en
navigatie systemen.

Voor wat betreft het pushen van DAB+ is mijn vermoeden dat het gaat om
ruimte voor meer radiostations te maken. Van de bitrates wordt je echter
niet vrolijk; dat is geen hi-fi.

O. U. de Man

Op 24-9-2020 om 0:53 schreef N. Coesel:
Maximale hoeveelheid zendtijd vermarkten lijkt het enige doel.

Edmund

Vertel!

Edmund

Q_1_2_...@hotmail.com

Edmund

Ik was benieuwd naar die Data limieten en het veronderstelde gebrek aan
kwaiteit.

O. U. de Man

Op 3-10-2020 om 18:20 schreef Q_1_2_...@hotmail.com:
Apple, het einde is nabij...

Nicoui...@outlook.com

...lees nu ook https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=32117 en dit ligt volgens mij niet aan het merk van de radio en ook niet aan het automerk. Nico.

NicouitGouda

O.U. de Man

Op 23/11/2020 om 16:29 schreef NicouitGouda:
En zo sluit zich steeds verder het verstikkende net der privacy
schenders en politici die willen bepalen waar wij naar luisteren en
vooral ook wat wij doen en denken...
Gelukkig kun je nog besluiten die troep niet te gebruiken en te
vervangen door iets waar je meer aan hebt.. Of er helemaal uit te
slopen. En als je dan toch bezig bent, ook niet vergeten om alle
stiekeme camera's en microfoons op te sporen en uit te schakelen. Want
in moderne auto's is het "Big Brother is watching you" uit het boek 1984
van George Orwell (uit 1948..) in 2020 realiteit geworden.

Nico qwerty

O.U. de Man

Op 19/12/2020 om 16:34 schreef Nico qwerty:
Kromme tekst. Heeft Verhofstadt die soms zelf geschreven? De lobby van
DAB+ rommel heeft het wel goed voor elkaar. En wij moeten dokken voor
auto's die nodeloos duurder worden voor verplichte troep waar wij niks
aan hebben.

Nico Gouda

Rink

Op 23-11-2020 om 20:44 schreef O.U. de Man:
O ?
Dus ze kiezen voor Radioplayer en laten de concurrenten buiten boord?
Daar komen rechtzaken van.

TuneIn, Radioline, en wie nog meer.

Die vervolgens allemaal voor zichzelf kunnen besluiten om er mee op te
houden, dan wel failliet kunnen gaan.
Zit je met een systeem in je auto dat niet meer werkt.

Rink

Rink

Op 19-12-2020 om 16:46 schreef O.U. de Man:

> Kromme tekst. Heeft Verhofstadt die soms zelf geschreven?

Waar doel je op?
De link is naar een RadioVisie pagina.

> De lobby van
> DAB+ rommel heeft het wel goed voor elkaar. En wij moeten dokken voor
> auto's die nodeloos duurder worden voor verplichte troep waar wij niks
> aan hebben.

Ik kan met je meegaan, omdat ik nog steeds van mening ben dat DAB+ niet
de FM gaat vervangen. Maar het lijkt wel of ik de enige ben die dat vind.
Zal er wel op neerkomen dat ik nooit meer een nieuwe auto ga kopen.
Als meer mensen zo redeneren, is dat slecht voor de auto business.

Rink

Oscar

In article <rssqrh$f4o$1...@dont-email.me>,
Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:
>Ik kan met je meegaan, omdat ik nog steeds van mening ben dat DAB+ niet
>de FM gaat vervangen. Maar het lijkt wel of ik de enige ben die dat vind.

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom vind je dat?

Ik zelf ben in de auto erg blij met DAB+. Als je door het land rijdt,
werkt het switchen van frequentie veel beter dan het met FM ooit heeft
gedaan. Het geluid klinkt een stuk beter en er passen veel meer zenders
op. Alleen in op het randje van de ontvangst wil het wel eens irritant
gaan haperen, maar FM gaat dan nog veel irritanter ruisen en lispelen.
--
[J|O|R] <- .signature.gz

Rink

Op 3-1-2021 om 17:57 schreef Oscar:

> [...]
> op. Alleen in op het randje van de ontvangst wil het wel eens irritant
> gaan haperen, maar FM gaat dan nog veel irritanter ruisen en lispelen.

Zie jouw reactie nu pas....

Als het goed werkt zal DAB+ best wel acceptabel zijn.
Vooralsnog zenden de Nederlandse zenders (zeker de commercielen) op te
laag vermogen uit. De ontvangst is belabberd, zowel in de auto als in huis.
er zijn geen hifi spullen voor DAB+, althans ik ken ze niet.
Op de kabel wordt het niet ingevoerd.

In mijn tweedehands auto zit een DAB+ ontvanger. De bediening is zo
moeilijk dat zelfs de man, die gaat over DAB+ zenders installatie, er
niet uit kwam. We stonden toen in Utrecht West, dus onder de rook van
Lopik. Van elk pakket kan ik maar 1 zender ontvangen, dat is dus Radio
1, Radio 538, en nog 1 of 2. Ik gebruik 'm niet meer, luister wel FM of
CD's.
Ga ik rijden dan ben ik nog niet de wijk uit of ik heb al 3 best lange
onderbrekingen gehad.
Woon tussen Lopik en Hilversum in, max afstand ca. 15 km tot beide
masten. Zou probleemloos moeten zijn.
Ik weet wel dat dit mede komt door de plakantenne, die op een achterruit
zit, maar dat geeft ook aan, dat ze met te lage vermogens uitzenden. Met
FM heb ik helemaal geen onderbrekingen. 3FM stopt pas ver voorbij Wesel.
Ik ga geen 200 euro uitgeven voor een buitenantenne op de auto. Dan niet.

Oostenrijk heeft heel lang gewacht met DAB+. Toen ze het daar invoerden
begonnen ze meteen met 2 zenders van 10kW alleen voor Wenen.
NPO heeft helemaal geen 10kW zenders.... (Hilversum is 6; Lopik 8kW)
Op 11c staan er 2. (Hilversum is 7,9; Lopik 3,2kW)
8A (reg Randstad) max. 6,3 kW. (Hilversum is 2,5; Lopik 3kW), dat is
hetzelfde als niet.
7D (MTVNL) kent één 10kW zender. (Hilversum is 8; Utrecht 1 kW)
bron: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Men wil FM uitschakelen, als 50% van de huishoudens 1 DAB+ radio heeft.
Een rare voorwaarde, omdat DAB+ niet voor de huishoudens is (die hebben
namelijk, kabel, PC, tablet, laptop, smartphone en weet ik veel, maar
GEEN DAB+).
DAB+ is voor onderweg, en dan vooral in de auto. Daarin kan het een
uitstekend onderdeel van de radio zijn. Voor thuis zijn er geen
fatsoenlijke DAB+ radio's, alleen portables op batterijen, die binnen 1
dag leeg zijn. Althans de radio geeft op het scherm de mededeling
"Battery low" en schakelt het geluid uit.
Mijn nieuwste portable DAB+ doet het hier in NL Prut en in Leipzig doet
ie het uitstekend, 33 zenders of meer.

Als je FM uitzet, dan gooi je miljoenen radio's weg. Pure verspilling.
In Noorwegen hebben ze FM van landelijke ketens uitgeschakeld. Heel veel
klachten en de luisterdichtheid van lokale zenders die nog wel op FM
uitzenden is enorm gestegen.
Goed gedaan jongens.
In andere landen staat overal FM nog aan. Zwitserland wil in 2022
(publiek) en 2023 (commercieel) uitschakelen.
UK heeft nog vergunningen voor 10 jaar gegeven (ik dacht in 2019), zowel
AM als FM.
Ze zijn daar alleen bang dat als de eindbuis van de lange golf zender in
Droitwich kapot gaat, dat het dan over is op 198 kHz, want er is geen
leverancier meer. Jammer voor de scheepvaart, maar BBC Radio 4 zit ook
op FM en DAB+.
Volgens mij heeft NL uitzenden op FM + MG al 25 jaar geleden verboten.
Alleen Radio 1 heeft het ietsjes langer gedaan, omdat in de onderzeeers
in Alphen aan den Rijn geen FM doorkwam.
Als je lokale zenders laat aanstaan, zijn deze hardstikke blij met de
toegenomen luisterdichtheid.
Bovendien wordt FM dan een walhalla voor piraten. Ineens weer groot
bereik zonder legale zenders te storen.
Paard achter de wagen?
Nee, de publieken hoor je amper, maar de commerciëlen willen gewoon FM
houden, ze doen alleen maar DAB+ omdat ze anders geen FM krijgen.

Genoeg redenen?

O ja, als je hier FM uitzet, maar D, B en UK gaan gewoon door, dan kan
je ook niets met die band, omdat je D, B en UK niet mag storen.
Kunnen we ook allemaal VRT luisteren tot Rotterdam en Den Bosch en WDR
of NDR tot bij Eindhoven, Utrecht, Zwolle en Groningen.

Rink

Oscar

In article <s0u7gb$2il7$1...@neodome.net>, Rink <rink...@invalid.nl> wrote:
>Zie jouw reactie nu pas....
[knip]
>Genoeg redenen?

Jazeker! Duidelijk waarom je dit vindt.

Wat betreft je persoonlijke ervaringen kan ik alleen maar zeggen dat
mijn ervaring het tegenovergestelde is. Sinds ik een auto met een goede
DAB+ radio heb, heb ik nooit meer gelispel en geruis en een naadloze
hand-over door het hele land. Dat heb ik met FM+RDS nog nooit zo goed
ervaren. Ook jouw ellende met zenderkiezen herken ik niet. Ik heb ook
een portable radiootje met DAB+ en die doet dat al een stuk beter.

Ik ben het wel met je eens dat het zonde zou zijn als de grote FM
zenders uit de lucht gaan. Aan de andere kant is dat met TV al gebeurd.
Zelfs DVB-T is verdwenen. Blijkbaar is het toch niet lonend om
verouderde technieken in de lucht te houden.

O.U. de Man

Op 22/02/2021 om 14:20 schreef Oscar:
Heeft niks met technieken te maken als oorzaak maar met politieke
keuzes. Wij moeten vooral alleen maar luisteren naar zenders die door de
staat worden toegelaten. De TV was net zo gevaarlijk als de radio, want
die ging de grens over. Dan krijg je maar onrust omdat mensen de
staatspropaganda niet meer als enige horen en zien. Internet vervangt
dat maar zeer ten dele. Staten kunnen internet ook naar believen
besturen. En regelen ook internet: wist je wel dat je een internet link
met b.v. een radiozender helemaal niet is toegestaan? Daar moet je een
zendvergunning voor hebben. Wat technisch totale bullshit is, want je
zendt helemaal niet via internet. Maar het gaat niet om het zenden, maar
om het verspreiden van (de staat al dan niet welgevallige berichten).
Zie b.v. de toestand in China en Myanmar. Maar laat je vooral ringeloren
door de politiek, als je er gelukkiger van denkt te worden. En verdiep
je in de techniek van deze systemen en zie waarom de reikwijdte van
dergelijke cellular systemen zo klein is. Dat is wel techniek. Zoals
gezegd: met zijn nadelen (technisch) en redenen (politiek).

Rob

Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> Zelfs DVB-T is verdwenen. Blijkbaar is het toch niet lonend om
> verouderde technieken in de lucht te houden.

DVB-T is niet verdwenen. Wellicht op jouw ontvanger, maar deze techniek
is nog actief als DVB-T2 (net zoals DAB vervangen is door DAB+)

Het uit de lucht halen van FM zenders is nodig om de drammende politici
het idee te geven dat ze iets in de melk te brokkelen hebben.

"van de FM af" is net zo iets als "van het gas af".

Rink

Op 22-2-2021 om 14:20 schreef Oscar:
Hoi Oscar,

Ik struin niet elke dag elke groep af, soms duurt het 2 weken voor ik
weer op een nieuwsgroep kom.

Uit het feit dat analoge TV niet meer in de ether zit, maar gelijk
concluderen dat "verouderde" technieken uit de lucht moeten, is mij iets
te snel door de bocht.
Om te beginnen was analoge ether TV niet te vergelijken met analoge
ether FM.
Er keken toen nog maar ca. 300.000 huishoudens naar de 3 of 4 analoge
TV-zenders en de meesten daarvan hadden inmiddels ook al een schoteltje
voor satelliet-TV, want veel meer tv-zenders op de satelliet.
De rest (meer dan 5 miljoen huishoudens) keek via de kabel.
TV werd toen nog niet in de auto gekeken (volgens mij nu nog steeds niet).
Het uitzetten van de analoge TV-zenders had veel minder impact dan het
(toekomstige) uitzetten van analoge FM-zenders.
Bovendien kwam er digitale ether-TV voor in de plaats met veel meer dan
4 TV-zenders. Tja en dat DVB-T1 systeem is inderdaad alweer uit de lucht.
Daarom heb ik gezonde tegenzin tegen alle nieuwe digitale systemen.
NotaBene Het DAB systeem (zonder +) is ook al uit de lucht gehaald. Mijn
eerste DAB-radio doet nu niks anders meer dan de naam van DAB-zenders
weergeven zonder geluid en de "ouderwetse" FM-radio in dat apparaat doet
het nog wel met geluid.

Daarnaast is het mij te makkelijk om iets als "ouderwets" te bestempelen.
"ouderwets" zit vooral in de hoofden van mensen die er belang bij hebben
dat er iets nieuws moet worden verkocht. Misschien ook bij mensen die
zoveel geld hebben dat ze al die nieuwe dingen kunnen kopen en de oude
gewoon weggooien.
Of bij mensen die niet zoveel geld hebben, maar denken dat ze overal in
mee moeten gaan, omdat ze anders als "ouderwets" worden weggezet. Dat ze
daarmee in de financiële problemen komen, daar komen ze later pas achter.

"Digitaal is beter dan Analoog" is volkomen onzin. De geluidskwaliteit
van DAB+ is vaak slechter dan die via de FM. Maar de meeste mensen horen
dat niet, omdat ze via een smartphone speakertje of via een ander
low-quality speakertje luisteren (oordopjes!) luisteren.
Overigens weten vooral de commerciële zenders ook de geluidskwaliteit
van FM-zenders behoorlijk om zeep te helpen, door al die compressie en
andere technieken, om maar vooral geen stilte te laten vallen. Ook 3FM
klinkt ook zo plat als maar kan.
DAB in de UK is vaak mono, omdat er niet genoeg bits zijn om stereo uit
te zenden. Dat kun je toch niet beter dan FM noemen? Er zijn wel meer
radiostations via DAB/DAB+ dan via FM, maar voorlopig vind ik de keuze
niet groter, 12 top40-stations i.p.v. 6 top40-stations maakt mij niet blij.

Goed om te horen dat jouw DAB+ radio's het wel goed doen.
Ben ik wel zo nieuwsgierig om te vragen of je dicht bij een DAB+-zender
woont?

Rink

(zou dit eigenlijk in de radio nieuwsgroep moeten posten....)

Oscar

In article <s22vvr$2mbi$1...@neodome.net>, Rink <rink...@invalid.nl> wrote:
>Uit het feit dat analoge TV niet meer in de ether zit, maar gelijk
>concluderen dat "verouderde" technieken uit de lucht moeten, is mij iets
>te snel door de bocht.

Dat is dan ook niet wat ik schreef. Ik zou het verdwijnen van FM zeker
betreuren, maar ik zie dat dit bij analoge TV al gebeurd is. Dan zeg ik
niet dat ik daar achter stond. Je kan nu niet meer met een oud TV-tje
naar de publieke omroep kijken zonder een extra apparaat. En dat extra
apparaat mag je intussen ook alweer vervangen door versie 2.

>Het uitzetten van de analoge TV-zenders had veel minder impact dan het
>(toekomstige) uitzetten van analoge FM-zenders.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze nog aan staan. Maar kijk ik
naar mezelf (als mazzelpik die een vrij nieuwe auto kan veroorloven) dan
luister ik nooit meer naar FM, incidenteel naar DAB+ en meestal naar
streaming diensten, MP3's of podcasts. En als ik naar DAB+ luister, is
dat meestal naar zenders die niet in de ether zaten.

> [...]
>daarmee in de financiële problemen komen, daar komen ze later pas achter.

Aan de andere kant kun je je ook afvragen in hoeverre er nog geld van de
luisteraar besteedt moet worden aan een techniek waar nog maar heel
weinig behoefte is. Zijn er echt mensen afhankelijk van een FM-radio die
op geen enkele andere manier nog muziek of nieuws kunnen beluisteren? Is
het wel zinnig om voor zo'n hele kleine groep forse bedragen uit te
blijven geven?

Want vergeet niet dat het geld voor die zenders door ons allemaal
betaald wordt. Of dit nou via de belastingen gaat, of door te "betalen
voor de naam" (waardoor we misschien nog wel meer betalen voor irritante
reclames dan voor onafhankelijke kwaliteitsprogramma's), uiteindelijk
komt het geld uit onze zak. Dat geld kan maar beter zo efficient mogelijk
uitgegeven worden. DAB+ biedt dan een betere geluidskwaliteit en veel
meer zenders in dezelfde frequentieband.

Aangezien we maar 1 ether hebben en steeds meer techniek die daarvan
gebruik wil maken, snap ik wel dat het in stand houden van FM steeds
meer onder druk komt te staan.

Neemt niet weg (ik zeg het nog maar een keer) dat ik het wel jammer zou
vinden als het helemaal zou verdwijnen.

>"Digitaal is beter dan Analoog" is volkomen onzin. De geluidskwaliteit
>van DAB+ is vaak slechter dan die via de FM.

Ligt dat niet helemaal aan de bitrate en de enconding techniek? Zo
denderend klinken al die compressors in de FM band ook niet echt. Maar
dat schreef jij ook al. Is er ooit een radiozender geweest die echt
gegarandeerd ruisvrij concertkwaliteit genot in de auto liet klinken?

>Goed om te horen dat jouw DAB+ radio's het wel goed doen. Ben ik wel
>zo nieuwsgierig om te vragen of je dicht bij een DAB+-zender woont?

Ik kan een toren vanuit mijn raam zien, maar die blijft daar meestal
staan als ik aan het rijden ben. Ik rij door het hele land zonder enig
probleem in de ontvangst, wat bij FM nog nooit heb meegemaakt. Nou kan
het zijn dat ik toevallig ook nog eens een hele gevoelige ontvanger heb
gekregen, maar mijn beleving van DAB+ is vooralsnog veel beter dan FM.

Cc: nl.media.radio

N. Coesel

> [...]
> op geen enkele andere manier nog muziek of nieuws kunnen beluisteren? Is
> het wel zinnig om voor zo'n hele kleine groep forse bedragen uit te

Radio kan nog wel nut hebben als informatievoorziening in geval van een
grote ramp.

> [...]
> voor de naam" (waardoor we misschien nog wel meer betalen voor irritante
> reclames dan voor onafhankelijke kwaliteitsprogramma's), uiteindelijk

Irritante reclames zijn inderdaad wel een punt. Als ik meer auto zou
rijden, dan had ik een MP3 speler in de auto gebouwd. USB stikkie erin
en muziek zonder ge-OH en reclames tussendoor. Bij de volgende auto toch
maar eens overwegen. Thuis luister ik al 15 jaar niet meer naar de
radio; vorig jaar heb ik m'n laatste radio weggedaan. Nieuws is op
internet in overvloed te vinden dus voor de actualiteit is radio ook
overbodig.

O.U. de Man

Op 07/03/2021 om 17:45 schreef Rink:
Uiteenzetting correct. Dank daarvoor.

O.U. de Man

Op 07/03/2021 om 18:21 schreef Oscar:
Ik heb voor ontvangst via de ether alleen maar analoge radio beschikbaar
en dat geldt voor het grootste deel van de mensen. Bovendien leveren
alle DAB radio's ook FM ontvangst.

> [...]
> uitgegeven worden. DAB+ biedt dan een betere geluidskwaliteit en veel
> meer zenders in dezelfde frequentieband.

DAB biedt veel slechtere kwaliteit, wat je niet merkt als je maar dicht
genoeg bij een van de vele zendertjes daarvan bent. En ook niet als je
geen fijnproever bent die het verschil in datasnelheid van de diverse
DAB zenders helemaal niet eens hoort.

> Aangezien we maar 1 ether hebben en steeds meer techniek die daarvan
> gebruik wil maken, snap ik wel dat het in stand houden van FM steeds
> meer onder druk komt te staan.

Er is ruimte zat, dat is de reden niet. Die is voornamelijk politiek, DX
is niet mogelijk met DAB e.d., waarom bepaalde politici dat prettig
vinden moge wel duidelijk zijn.

> Neemt niet weg (ik zeg het nog maar een keer) dat ik het wel jammer zou
> vinden als het helemaal zou verdwijnen.

Ik zou het zelfs rampzalig vinden.

> [...]
> dat schreef jij ook al. Is er ooit een radiozender geweest die echt
> gegarandeerd ruisvrij concertkwaliteit genot in de auto liet klinken?

Als er niet gerommeld wordt met genoemde technieken, is FM uitstekend.

> Ik kan een toren vanuit mijn raam zien,

DAB zenders zenden in cellen. Net als telefonie dus. Dus niet vanuit torens.

> [...]
> het zijn dat ik toevallig ook nog eens een hele gevoelige ontvanger heb
> gekregen, maar mijn beleving van DAB+ is vooralsnog veel beter dan FM.

Best mogelijk dat je in gebieden rijdt waar de cellen genoeg in aantal
zijn. De ervaring die ik heb is met een draagbare radio en vlak bij
cellen met diverse zenders met voor DAB begrippen hoge vermogens en de
dekking er van is desondanks om te janken in huis. Zodra je buiten gaat
staan is het wel goed. Voor FM zenders is dat probleem er niet.

> Cc: nl.media.radio

Dank voor de tip, ik ga deze connecten.

Rob

Wat ik wel raar vind is dat FM op de kabel nog eerder gaat verdwijnen
dan in de ether, en er ook geen DAB+ voor in de plaats komt (op de kabel).

Bij TV was dat andersom, daar is na het verdwijnen van de analoge TV
in de ether nog 10 jaar analoog op de kabel aangeboden.

En dat terwijl er bij TV een duidelijke technische reden was om er mee
te kappen, terwijl dat bij FM niet het geval is.

Oscar

In article <slrns4cnkb...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
>Wat ik wel raar vind is dat FM op de kabel nog eerder gaat verdwijnen
>dan in de ether, en er ook geen DAB+ voor in de plaats komt (op de kabel).

Ik ook. Maar wie luistert er eigenlijk radio via de Kabel?

Wat ik dan weer raar vind is hoe zo'n thread verloopt. De resident
spammer van nl.media.radio spamt een bericht dat autofabrikanten
voortaan DAB+ moeten ondersteunen. Iemand leest daarin dat FM moet
verdwijnen en is boos omdat DAB+ bij hem nooit goed gewerkt heeft. Ik
reageer daar op dat ik op zich wel blij ben met DAB+, maar het ook wel
jammer vindt als FM ooit helemaal verdwijnt.

Ik herhaal nog een keer: Ik zou het jammer vinden als FM verdwijnt!

Maar ik zie nog nergens dat FM op enige termijn uit de ether gaat
verdwijnen. Dat was helemaal het topic niet. Ook zullen auto's (die nu
allemaal DAB+ aankunnen) nog heel wat jaren ook FM kunnen ontvangen.
Mijn 2019'er heeft zelfs nog een AM-band! (Wat overigens rete-irritant
is als je met de knop op het stuur langs de inputs zapt)

Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

Rob

Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:

> Ik ook. Maar wie luistert er eigenlijk radio via de Kabel?

Ik heb nog een tuner/versterker staan waar ik eigenlijk bijna nooit meer
gebruik van maak maar die is wel op de kabel aangesloten.
Ziggo vindt dat ik die kabel er maar uit moet trekken en er een stuk
draad in doen, dan werkt het ook zeggen ze.
Ja dat kan ik met de TV ook doen! Waarom ze met die opmerking komen
snap ik niet, misschien willen ze van hun klanten af ofzo?

FM zal over een jaar of 5, misschien bijna 10, wel uitgezet gaan worden.

Nico qwerty

NicouitGouda

O.U. de Man

Op 24/06/2021 om 15:34 schreef NicouitGouda:
Het wil maar niet lukken daarmee, he..

Rink

Op 24-6-2021 om 15:42 schreef O.U. de Man:
Nee, tuurlijk niet.
Er ziet niemand op te wachten, behalve Radio 5 luisteraars.
En die zullen inmiddels allemaal DAB+ hebben of hebben besloten niet
langer naar Radio 5 te luisteren of alleen via internet.
Thuis is DAB+ natuurlijk helemaal niet interessant, prut ontvangst en
internet biedt een veel grotere keuze.

DAB bestaat al sinds de 80-er jaren.
Meer dan 30 jaar lang is het niet door de goegemeente omarmd.
De eerste DAB versie is al weggegooid. Alle DAB-radio's (zonder +) doen
het niet meer, omdat er niks meer met DAB wordt uitgezonden.
Ja nog in de UK, maar daar zijn ze DAB aan het uitfaseren.

DAB+ is inmiddels economie gedreven.
De "markt" wil het (lees: iedereen die geld verdiend aan de verkoop van
DAB+ radio"s), de consumenten hoeven het lang niet allemaal.
Vandaar de constante dreigementen om FM uit te zetten.
En sinds december het verbod van de EU om auto's zonder DAB+ radio te
verkopen. Hoezo? Moet ik dan perse een radio in mijn auto hebben?
Wordt binnenkort ook een DAB+ radio in de keuken verplicht gesteld?
Een verbod op verkoop van keukens zonder DAB+ radio....

In het RadioVisie artikel komt alleen west-Europa en Australie in beeld.
Logisch, want als je het rapport bekijkt zijn er in oost-Europa maar
weinig landen die een fatsoenlijk DAB+ netwerk hebben, alleen Tsjechie,
Kroatie en Slovenie. De rest heeft maar weinig dekking of zit nog in een
"Trial-DAB". De rest van de wereld stelt al helemaal niks voor:
alleen Koeweit (100%) en Tunesie (75%, dat is waarschijnlijk de hoofdstad
met enkele andere steden).

Tientallen jaren gelden werd DAB al uitgelegd als "Dead And Buried".
Het wordt ons nu door de strot geduwd.

Ik heb 4 DAB+ radio's (3 portables en een autoradio), maar ben afgehaakt.
In huis nauwelijks ontvangst en die in de auto doet het ook veel
slechter dan de FM in dezelfde autoradio.
Overigens doet 1 van die portables het uitstekend in huis in Leipzig!
Ik woon precies tussen Lopik en Hilversum in, dus ik begrijp niet waarom
de ontvangst hier zo prut is.

Rink

Rob

Inmiddels is bij mij de FM radio op de kabel uitgeschakeld. We moeten
naar digitaal.
Maar het kabelbedrijf zet geen DAB+ op de kabel! Nee, dan moet je met
een DVB-C ontvanger luisteren.

Tja zo kun je ook wel met een DVB-T2 ontvanger in de ether luisteren,
dat werkt dacht ik ook beter dan DAB+. Weet alleen niet of daar ook
gratis radio op zit of dat je dan altijd een abonnement moet hebben.

Rink

Op 19-7-2021 om 17:05 schreef Rob:

> Inmiddels is bij mij de FM radio op de kabel uitgeschakeld. We moeten
> naar digitaal.

Sinds gisteren.
Ik woon in dezelfde regio als jij :-)
Op een aantal FM-kanalen is het programma vervangen door een mededeling
van Ziggo.

Je kunt een gratis "FM-antenne" ophalen in de Vodafone-Ziggo winkel, of
bestellen op de Ziggo site. Kost niks. Het is slechts een 80cm draad met
antenneplug.
Moet nog uitproberen wat ik daarmee in huis kan ontvangen.
Maar Lopik en Hilversum zouden toch wel wat FM in huis moeten kunnen
brengen.

> Maar het kabelbedrijf zet geen DAB+ op de kabel! Nee, dan moet je met
> een DVB-C ontvanger luisteren.

Ik heb nog wel ergens een digitale kabel-ontvanger met smartcard liggen.
Die smartcard zal ik nog wel opnieuw moeten activeren, of kan digitale
radio zonder smartcard worden beluisterd?
Eén van mijn digitale kabelontvangers geeft op het ingebouwde display de
naam van het programma. Ik hoop dat dat ook voor digitale radio geldt.
Dat is een Humax, die ik ook in de kringloopwinkel heb gezien. Daar
vragen ze 15 euro, toch een heel stukje goedkoper dan de 50 euro
digitale radio ontvanger van Ziggo en ook bruikbaar voor digitale tv.

> Tja zo kun je ook wel met een DVB-T2 ontvanger in de ether luisteren,
> dat werkt dacht ik ook beter dan DAB+. Weet alleen niet of daar ook
> gratis radio op zit of dat je dan altijd een abonnement moet hebben.

Ik denk alleen NPO en regionale publieken.
Ik heb geen DVB-T2 ontvanger, DVB-T1 zal het ook wel niet meer op radio
doen.

Rink

O.U. de Man

Op 21/07/2021 om 16:36 schreef Rink:
Schandalig dat Ziggo, na het analoge TV aanbod, nu ook alle radio
ongevraagd heeft afgeschakeld.
Lijkt me tijd dat men maar eens een flinke korting op het RTV abonnement
gaat geven.
Want men biedt steeds minder, maar blijft gewoon het zelfde bedrag in
rekening brengen.

Rob

> [...]
>
> Je kunt een gratis "FM-antenne" ophalen in de Vodafone-Ziggo winkel, of
> bestellen op de Ziggo site. Kost niks. Het is slechts een 80cm draad met

Ja nou dat heb ik zelf wel. Gelukkig zit ik zo dicht bij de zender
dat het evengoed wel werkt, alleen de zenders er opnieuw in programmeren.

> Ik denk alleen NPO en regionale publieken.
> Ik heb geen DVB-T2 ontvanger, DVB-T1 zal het ook wel niet meer op radio
> doen.

Ik heb het vandaag getest met een DVB-T2 ontvanger van 2 tientjes
van de Aliexpress (alleen free-to-air) en daarmee kan ik inderdaad
de publieke radiozenders ook ontvangen zonder abonnement.

Rob

O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> wrote:
> [...]
> gaat geven.
> Want men biedt steeds minder, maar blijft gewoon het zelfde bedrag in

Wat ik nog schandaliger vind is dat ze de beloofde HD uitbreidingen
nog steeds niet uitgevoerd hebben. Daar was het toch voor?

O.U. de Man

Op 21/07/2021 om 21:03 schreef Rob:
Geen idee. Ziggo geeft geen enkele uitleg.

Edmund

De tegenwoordige TV's hebben meestal ook zo'n ontvanger, was dat geen optie?

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Rink

Op 21-7-2021 om 21:02 schreef Rob:
Ik heb in de kringloopwinkel een digitale kabelontvanger gekocht voor 15
euro die een display heeft waarop de zendernaam wordt weergegeven.
Ik heb er dus nu twee staan (wat gedoe gehad met het activeren van een
oude smartcard, maar dat is ook gelukt) en 1 van die 2 zit rechtstreeks
op mijn versterker aangesloten. Die fungeert nu als radiotuner.
Groot display waarop nu staat: "RADIO VERONICA".
(ja, een stuk of 16 karakters)
Ik heb gezien dat die aparte muziekkanalen die Ziggo volgens mij vroeger
als abonnement doorgaf nu zonder abonnement zijn te beluisteren.
Ik heb dus meer dan 100 radiozenders op de kabel.
Hier staat het lijstje van ziggo:

<https://cdn-master.aem.prod.aws.ziggo.io/content/dam/ziggo/entertainment/pdf/zenderoverzicht/2021_06_ziggo_radio_zenderoverzicht_digitaal.pdf>

Het heeft in ieder geval tot gevolg dat ik weer radio luister.
Ik moest dit natuurlijk sowieso testen en was ook benieuwd naar het
nieuwe Radio Veronica. En ik vind de muziekkeuze een stuk vooruitgegaan.
Bovendien draait Veronica alleen reclames rond het nieuw op het hele uur,
dus je hebt ca, 50 minuten zonder reclames.

Rink

Nico Gouda

NicouitGouda

O.U. de Man

Op 09/11/2021 om 15:46 schreef NicouitGouda:
Jammer dat niet gevraagd is naar wat men van dat ellendige DAB vindt.

Jan van den Broek

Ik ervaar DAB+ in de auto niet als ellendig.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

O.U. de Man

Op 09/11/2021 om 17:11 schreef Jan van den Broek:
Ik heb slechte ervaring met DAB+, met een draagbare radio, waarbij de
ontvangst erg zwak is, en vooral binnen in huis het in de verste verte
niet haalt bij FM, zeg maar liever gewoon onmogelijk is. Terwijl het
dichtstbij gelegen zendstation maar een paar kilometer weg ligt en ook
nog hoog gelegen, waardoor je hier zeker een goede ontvangst zou mogen
verwachten. De geluidskwaliteit is ook absoluut niet beter dan die van
FM. Het systeem overtuigt mij dus niet. Ontvangst van verder weg gelegen
buitenlandse stations is onmogelijk, waar dat met FM zenders wel het
geval is. Wat toch echt een heel ernstig minpunt is.
Verder las ik op diverse plaatsen het zelfde als commentaar m.b.t.
autoradio's. Dus bij het houden van een enquête lijkt mij er dus zeker
alle reden te zijn om als vraag te stellen wat de ervaring er mee is.
Verder is ook de vraag opportuun of gebruikers überhaupt wel behoefte
hebben aan DAB+.

JanCh

Hier thuis ook zeer slechte (of geen) ontvangst van DAB+ zenders.
Ziggo heeft ons een zeer slechte dienst bewezen door te stoppen met
het doorgeven van FM.

Jan

Rob

JanCh <dita...@bestaatniet.invalid> wrote:
> Hier thuis ook zeer slechte (of geen) ontvangst van DAB+ zenders.
> Ziggo heeft ons een zeer slechte dienst bewezen door te stoppen met
> het doorgeven van FM.

Ja beetje vreemd ook dat ze ipv FM dan geen DAB+ op de kabel zetten
als dat zo'n geweldig systeem is.
We kunnen op de kabel alleen nog naar radio luisteren via DVB-C.

Wil je via de ether luisteren dan is DVB-T2 een betere optie denk ik,
je koopt in China een DVB-T2 ontvanger voor 2-4 tientjes en met een
sprietje in de vensterbank heb je daar vaak wel goede ontvangst mee.
Maar ook niet overal hoor.

O.U. de Man

Op 10/11/2021 om 10:13 schreef Rob:
Heb ik ook gehad en uitgetest en is even waardeloos. En ik woon echt
gewoon in een stadswijk, niet in the middle of nowhere.
Hoewel je dat met alles wat we tegenwoordig als "vooruitgang" technisch
door de strot gedrukt krijgen bepaald niet gaat denken..

O.U. de Man

Op 10/11/2021 om 07:39 schreef JanCh:
Ja, helemaal mee eens. Belachelijk dat we daarvoor dan "gratis" een
stukje coax konden terugkrijgen. En de digitale ontvangst schijnt men
bij Ziggo trouwens ook uit te willen gaan faseren. Dan blijft er verrekt
weinig meer over...
Straks is het enige alternatief voor radio in de auto alleen nog
internet. Diep triest, alles bij elkaar.

O.U. de Man

Op 10/11/2021 om 10:13 schreef Rob:
Nog even los van het feit dat je slechts kunt ontvangen wat onze
overheid wil dat we ontvangen en dat zijn de zenders waar zij invloed op
hebben. Daar horen buitenlandse zenders dus niet bij. De techniek van nu
die Hitler en Stalin destijds al maar al te graag gehad zouden hebben..

Jan van den Broek

On 2021-11-10, O.U. de Man <zet...@buitendiebloemetjes.be> wrote:

[Schnipp]

> Nog even los van het feit dat je slechts kunt ontvangen wat onze
> overheid wil dat we ontvangen en dat zijn de zenders waar zij invloed op
> hebben. Daar horen buitenlandse zenders dus niet bij. De techniek van nu

Is dat echt zo?
Wil de verplichting van DAB+ zeggen dat autoradio's _geen_ FM meer mogen
ontvangen?
Mijn autoradio heeft naast DAB+ en FM zelfs nog AM.

> die Hitler en Stalin destijds al maar al te graag gehad zouden hebben..

O.U. de Man

Op 10/11/2021 om 14:33 schreef Jan van den Broek:
Prima dat de radio's het kunnen ontvangen, maar als die banden niet meer
worden gebruikt houdt het op. FM wordt nog wel gebruikt door landelijk
te ontvangen omroepen, maar de druk is duidelijk heel groot om daar een
eind aan te maken. Bij de AM is dat inmiddels al gebeurd: daar zijn die
omroepen dus niet meer te ontvangen.

Jan van den Broek

Mogelijk begrijp ik je verkeerd; maar zolang je FM kunt ontvangen, kun
je die buitenlandse zenders toch ontvangen[1]? Daar heeft de overheid
weinig over te zeggen.

[1] Natuurlijk afhankelijk van je locatie.

O.U. de Man

Op 10/11/2021 om 16:40 schreef Jan van den Broek:
Precies. Met de auto kun je niks aan je antenne doen, ben je afhankelijk
van wat er ter plaatse dekking heeft/geeft met het simpele sprietje of
nog minder op je auto. Het optimum is een kwart golflengte antenne voor
de FM band, maar veel auto's hebben duckie-achtige dingen die dus minder
doen, dan wel in/op de ruit weggewerkte antennes en die bieden nog veel
minder gain.
Probleem bij latere inbouw van DAB+ is dat de bestaande antennes daar
natuurlijk niet in voorzien en je dan dus weer daarvoor weer een aparte
antenne extra nodig hebt. Of er inmiddels ook combi autoantenne's zijn
voor de 148 MHz, geen idee. Maar ik ben vooralsnog ook nog helemaal niet
van plan mijn autoradio's te gaan vervangen..

Nico qwerty

peewee

Die kop is een beetje overdreven, verder in de tekst staat dat ze dat
'belangrijk' vinden. Overigens, om bij het onderwerp te blijven, DAB+
ís free-to-air. Alleen wel verdraaid moeilijk te ontvangen waar ik
woon.
Peter.

Rink

Op 10-11-2021 om 17:21 schreef O.U. de Man:
Wat moet je met 148 MHz?
DAB+ zit van 174 tot 230 MHz.

Rink

O.U. de Man

Op 11/11/2021 om 23:11 schreef Rink:
Dank voor de correctie! Het zijn de oude TV kanalen 5-12. Overigens: een
nog al groot frequentiegebied, waardoor de lengte van de antenne
kritischer wordt.

Rob

Dit is in de praktijk geen probleem voor antennes waarmee alleen
ontvangen wordt. Bij FM heb je ook een gebied van 87.5 tot 108
(1:1.23) wat nauwelijks minder is dan de 1:1.32 van DAB+.

O.U. de Man

Op 13/11/2021 om 09:50 schreef Rob:
Naarmate de frequentie hoger wordt, wordt het allemaal toch wel
kritischer. Maar het grootste probleem is het systeem als zodanig,
waarbij twee factoren extra tellen en dat is de zeer geringe reikwijdte
van de zenders (door lage antenneopstelling plus gering vermogen,
vergeleken met de analoge FM zenders) en het digitaal zijn, wat een
relatief sterker signaal nodig maakt voor een ongestoorde ontvangst. Er
zit natuurlijk wel allerlei slimmigheid in als foutcorrectie, maar met
een signaal waar analoog nog genoeg aan heeft, krijgt een digitaal
signaal het moeilijker. En dan kan er natuurlijk wel met de bitrate
worden gerommeld, maar dat gaat ten koste van de audiokwaliteit. Voor
spraakcommunicatie goochelt men met het weglaten van delen van het
audiospectrum om daarmee dit soort problemen aan te pakken, maar dat
soort trucs werken natuurlijk niet bij omroepzenders. En bij
spraakverbindingen werkt het ook maar beperkt, als verbindingen via
meerdere systemen lopen en men gaat zitten omzetten van het ene digitale
systeem naar het andere, waarbij de weggelaten delen van het spectrum in
de verschillende systemen ook nog eens verschillend zijn...

Rob

> [...]
> zit natuurlijk wel allerlei slimmigheid in als foutcorrectie, maar met
> een signaal waar analoog nog genoeg aan heeft, krijgt een digitaal

Daar klopt niets van! Het digitale signaal heeft genoeg aan minder
dan 1/10 van de signaalsterkte van het analoge signaal. Alleen wordt
een deel van dat voordeel weer ingeleverd doordat de zenders ook
zwakker zijn.

Het grootste probleem in de auto is meestal om een signaal te hebben
wat overal sterk genoeg is, dus ook achter die flat en onder dat
viaduct, en tevens is bij FM Stereo ook "multipath" een probleem,
dwz hetzelfde signaal wordt rechtstreeks en gereflecteerd tegen een
of ander groot object ontvangen en die twee signalen hebben een
tijdverschil. Dat zorgt voor nare geluiden, en een autoradio
schakelt dan meestal vlug terug naar Mono om dat te verbergen.

Met DAB+ heb je daar geen last van omdat dit systeem ontworpen is
om om te gaan met multipath, sterker nog men zet daar meerdere zenders
op dezelfde frekwentie waarbij multipath juist als voordeel gebruikt
wordt omdat als je "in de schaduw" van een of andere flat rijdt het
signaal van een andere zender uit een andere richting het naadloos
overneemt.

Binnen in huis is de som van al die voor en nadelen waarschijnlijk
negatief (dwz het werkt op een portable radio binnen met DAB+ minder
goed dan met FM) maar voor in de auto zal het zeker beter werken.
Als ik hier op maar 10-15km van de zender in FM Stereo luister dan
heb ik al regelmatig last van gestoorde ontvangst met name door
multipath.

O.U. de Man

Op 13/11/2021 om 15:53 schreef Rob:
Ik zie de praktijk en die is dat de dichtstbijzijnde DAB+ zender, die
hier ongeveer 5 kilometer vandaan met - ik dacht - 1 kW staat te
zenden, hier een zodanig zwak signaal levert dat het hier in huis op de
begane grond niet te ontvangen is...
Terwijl de hele vracht aan gewone FM zenders hier in de kooi van Faraday
wel gewoon perfect binnen komt (letterlijk en figuurlijk..).

> [...]
> Als ik hier op maar 10-15km van de zender in FM Stereo luister dan
> heb ik al regelmatig last van gestoorde ontvangst met name door

Tnx info! Dergelijke verschijnselen hoor ik op mijn autoradio's zelden
tot nooit bij de FM zenders. Maar ja, nou zit ik meestal ook niet op
ontvangstmatig bijzondere plekken..

Met DAB+ heb ik verder niet geëxperimenteerd, omdat je tegenwoordig het
gezeik hebt dat het verbod op telefoon vasthouden in de auto is
uitgebreid tot alle elektronische apparaten. Wat inmiddels ook geldt
voor andere voertuigen, tot zelfs fiets en scootmobiel toe..!!

Zelfs zendapparatuur die vroeger expliciet was uitgezonderd van dat
verbod, valt er tegenwoordig onder. Enige uitzondering is apparatuur die
vast is ingebouwd in de auto. Maar dat is bij zo'n experimentje nou net
niet het geval..

Nou ja, misschien maar eens illegaal wat uitproberen (als het donker is
of zo..). Dan wel met iemand meerijden of iemand mee laten rijden..
Hoewel je dan natuurlijk nog niet zeker weet of dat representatieve
resultaten oplevert vergeleken met een autoradio. Ik begreep van kenners
dat er ook in de portable DAB+ radio's verschil in kwaliteit zit, hoewel
mij niet duidelijk is geworden waar dat precies in zou moeten zitten en
waaraan je dat in de praktijk dan zou kunnen merken.

Rink

Op 10-11-2021 om 15:52 schreef O.U. de Man:
Probeer eens Radio Caroline op 648 kHz middengolf.
Zij hebben onlangs een sterkere zender aangezet in Orfordness UK.
Ontvangst is aanzienlijk verbeterd.

Daarnaast zijn er tientallen kleine zenders in Nederland op de
middengolf, waarvan sommigen best een flink stukje komen.

Een overzicht:
<https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html>

Rink

Rink

Op 10-11-2021 om 14:10 schreef O.U. de Man:
Je haalt twee zaken door elkaar.
Ik heb geen Ziggo in de auto, dat kan niet.

In de auto is er nog steeds FM tot 2025.
En wellicht langer, want in dit tempo heeft op dat moment nog steeds
geen 50% van de huishoudens DAB+.

Dat Ziggo ook digitale ontvangst wil gaan uitfaseren is nieuws voor mij.
Dat geloof ik niet.
In dat geval zou Ziggo de wet overtreden, omdat zij zowel Radio als TV
via hun netwerk moeten aanbieden.

Rink

O.U. de Man

Op 13/12/2021 om 23:34 schreef Rink:
Ziggo heeft vorige week NPO 1, 2 en 3 uitgeschakeld via de kabel. Ze
voldoen dus niet meer aan hun wettelijke verplichting. De bijbehorende
smoes is dat zij deze zenders in, naar hun zeggen, "verouderde SD
kwaliteit" aanbieden. Op het TV scherm van die zenders verscheen een
poosje een tekstbalk dat je als klant voor een oplossing een 0900 nummer
moest bellen. Thats all. Hondsbrutaal dus.
Voorlopig blijkt de omweg via gebruik van de Ziggo Go app (nog) een
oplossing te bieden. Nou ja, een soort van dan, want dat werkt dus
alleen via een app op een telefoon of tablet en niet via de kabel.

Rob

> [...]
> poosje een tekstbalk dat je als klant voor een oplossing een 0900 nummer
> moest bellen. Thats all. Hondsbrutaal dus.

In SD ja. In analoog ook al een tijdje geleden.
Maar in HD zitten deze zenders er nog gewoon op!

Tuurlijk veranderen er wel eens dingen. Je kunt niet eeuwig met je
ouwe rommel blijven kijken. Koop een HD ontvanger, desnoods een
verouderd type wat nog een SCART uitgang heeft.
(want een HD tv zul je vast ook niet hebben...)

O.U. de Man

Op 14/12/2021 om 10:27 schreef Rob:
Typisch geleuter van een techneut. Juridisch slaat het nergens op.

Rink

Op 14-12-2021 om 11:15 schreef O.U. de Man:
Juridisch?
Wat staat er dan precies in de wet?

Rink

-----

PS.
Dit heeft niks meer met nl.auto te maken, maar mijn Thunderbird
staat niet toe dat ik meerdere nieuwsgroepen toevoeg.
(nl.media.tv)

Rink

Op 11-11-2021 om 9:02 schreef peewee:
Tja, ik zie geen link naar de rapportage....

Hoewel de uitslagen weergeven wat ik zelf ook vind, zet ik wat
vraagtekens bij de wijze van het onderzoek.

Allereerst: "in opdracht van WorldDAB".
Die heeft dus een belang.
Ook de andere sponsors hebben waarschijnlijk een belang.

Dan:
"De interviews gebeurden bij mensen die onlangs een nieuwe auto kochten
of leaseden, of die van plan zijn dit in de nabije toekomst te doen."
Dan zijn dus de rijkere mensen die nieuwe auto's kunnen kopen of deze
door hun werkgevers krijgen aangeboden.
Ik zal dus nooit ge-interviewd worden (en velen met mij).

Dit verklaart trouwens de hoge percentages voor al die andere genoemde
technieken, die natuurlijk eerder ingang vinden bij mensen die niet op
de centen hoeven te letten.
Ik kan me echt niet voorstellen dat 65% Android Auto heeft en 54% Apple
CarPlay. Nog afgezien van het feit dat velen (meer dan 19%) dan allebei
zouden hebben?

Dan valt mij ook nog op, dat ondanks de gekozen groep betrekkelijk
weinig mensen gaan voor online muziekstreamingsdiensten (23%).
Dat weinigen gaan voor CD's (15%) is dan wel weer te verklaren uit het
feit dat heel veel mensen hun CD-verzameling inmiddels hebben opgeruimd.

Voor de radiostations is de volgende stelling belangrijk:
"Ongeveer tweederde van de automobilisten in alle onderzochte landen gaf
aan dat ze ‘niet naar hun favoriete radiozenders zouden luisteren’ als
ze alleen online beschikbaar waren. "

Een stelling die ook verklaart dat van alle online luisteraars in NL de
meesten toch voor 538 kiezen. Dat wat je kent dus.

Rink
It is loading more messages.