Aanraakschermen 3x gevaarlijker dan onder invloed rijden

PauL

Onlangs merkte ik hier nog op dat Mazda geen veegscherm heeft
en dat daar een reden voor is:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11/aanraakschermen-in-je-auto-bedienen-drie-keer-gevaarlijker-dan-r/
--->
In Duitsland kreeg een bestuurder van een Tesla 1 maand rijverbod toen hij
de instellingen van zijn ruitenwissers via zijn aanraakscherm aanpaste en
een ongeval veroorzaakte
<---

Bij mijn ouderwetse wagen is het 1 keer draaien aan een knopje voor
automatisch (met regensensor) , nog eens draaien voor gemiddelde
snelheid met interval en nog eens draaien voor snel wissen.
Meer moet dat niet zijn.

Oscar

In article <1kb9x5z4wjh4a$.ct0jsb9c...@40tude.net>,
PauL <mi...@is.invalid> wrote:

>Onlangs merkte ik hier nog op dat Mazda geen veegscherm heeft
>en dat daar een reden voor is:
>
>https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11/aanraakschermen-in-je-auto-bedienen-drie-keer-gevaarlijker-dan-r/

Merkwaardige uitkomst. Die droeftoeters die de hele tijd naar hun
glitterpiemel zitten te staren en af en toe even opkijken of het al file
is, hebben de helft minder kans op een ongeval dan iemand die even met
twee snelle tikken op een touchscreen een ander nummer opzet?

Ik geloof er niks van.

> [...]
>de instellingen van zijn ruitenwissers via zijn aanraakscherm aanpaste en

Hij kreeg die rijontzegging omdat hij door onoplettendheid een ongeval
veroorzaakte. Het feit dat hij niet wist hoe je de ruitenwissers moet
bedienen, was geen excuus om onder deze straf uit te komen.

Zelfde verhaal, andere uitleg. Belangrijk is dat hij botste. Omdat hij
niet voldoende voorbereid was en daarom veel teveel aandacht aan zijn
scherm moest besteden.

Nou vind ik in dit geval wel dat Tesla hier wat van kan leren. Met de
stuurstengel zet je de ruitenwissers aan of uit. Daarbij komt die in de
vorige stand. Normaal gesproken is dat "Auto" en was het klaar geweest.
Waarschijnlijk had deze man (of een andere bestuurder) hem eerder op
standje 1 gezet, waar nu in een hoosbui standje 11 nodig was. Die
standenkeuze komt prominent in het scherm op het moment dat je de
ruitenwisser aan zet, dus het was een kwestie van een korte tik op het
scherm om het goed te zetten. Als je dit weet, is er niks aan de hand.

Als je dan overvallen wordt door een hoosbui en je hebt dit nog niet
eerder gedaan, dan kan ik me voorstellen dat je even moet zoeken en
daardoor afgeleid bent. Maar dit is nog geen excuus. Je blijft
ten slotte verantwoordelijk voor het besturen van je auto.

Maar goed, als "fanboi" snap ik dit soort dingen blijkbaar wat
makkelijker dan de journalisten die graag negatief publiceren over dat
ene merk dat geen cent aan advertentie-inkomsten (maar wel veel clicks)
oplevert. En de 'haterz' vinden het weer prachtig...

> [...]
>automatisch (met regensensor) , nog eens draaien voor gemiddelde
>snelheid met interval en nog eens draaien voor snel wissen.

Bij mijn auto ook. Bij een Tesla is het niet heel veel anders, alleen
zit het knopje voor de andere standen op een onhandige plek, namelijk
prominent op het touch-screen. Op dit soort kritische momenten
(overvallen door een hoosbui) is dat inderdaad niet zo handig.
Tenzij je het al een keer gedaan hebt, dan doe je het net zo snel.

Voor het wisselen van de radiozender, het instellen van de airco, het
kiezen van een andere route, het inschakelen van de achterruitverwarming
of wat dan ook, maakt het niet zoveel uit als je maar niet hoeft te
zoeken. Ik moet in een "normale" auto ook kijken of ik het goede knopje
in druk. In een onbekende auto moet ik zelfs zoeken waar die zit of heel
goed naar de symbooltjes kijken om te weten welke draaistand op de
voorruit blaast. Dat is niet veel anders dan op het scherm de juiste
plek aantikken.

Hebben jullie wel eens een langere rit gemaakt in een Model 3? Ik heb
er een keer een dagje eentje gehuurd. Het valt heel erg mee. Het scherm
zit echt heel logisch in elkaar.

Met mijn eigen auto heb ik het probleem dat de knopjes voor
stoelverwarming en -ventilatie, rijmodus, autohold en de voorste
parkeersensoren allemaal op een clusterje zitten vlak voor de armsteun.
Ik moet dus echt naar beneden kijken onder mijn elleboog door als ik
daar iets wil bedienen. Is dat veel veiliger?
--
[J|O|R] <- .signature.gz

O.U. de Man

Op 11/03/2021 om 07:34 schreef PauL:
Met elektronische apparaten spelen mag in Nederland wettelijk niet
achter het stuur. Vanwege het gevaar. De bediening van de gewoonste
dingen loopt nog via zo'n gevaarzettend touchscreen bij Tesla. Terecht
dat de Duitse rechter daar een zware sanctie aan heeft verbonden. Ik
acht de kans levensgroot dat ook in Nederland dit met een zware sanctie
zou zijn bestraft. Een goede les voor wie een auto wil kopen, koop er in
elk geval nooit een met (bij uitsluiting van andere opties) een
bediening van functies via een touchscreen. Dat is, los van de
juridische kant (verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid) gewoon te
gevaarlijk.

Ruut66

Op donderdag 11 maart 2021 om 07:34:19 UTC+1 schreef PauL:
Het gaat er tegenwoordig makkelijker aan toe:
Soms aan het stuur.
1] Gebruik van zwermintelligentie voor informatie bij gevaarlijke situaties
2] Spraakherkenning met online verwerking
3] Noodoproep bij aanrijdingen en calamiteiten
4] gedetailleerde 3D-weergave van steden
5] Aanvullende informatie bij points of interest zoals tankstations en parkeergarages
6] Aankomst en vertrektijden van treinen en vliegtuigen
En nog heel veel andere dingetjes.

En als je het ding goed instelt en er regelmatig tegen spreekt hoef
ik niks aan te raken behalve het stuur en niet eens de knoppen
aan het stuur.

O.U. de Man

Op 23/03/2021 om 17:02 schreef Ruut66:
Als je tegen dat ding net zo duidelijk praat als hier in deze groep,
hoop ik dat je er ver mee uit de buurt blijft.

PM

Over speech recognition, dat gaat niet altijd helemaal goed. Van dit
filmpje krijg ik nog steeds tranen in mijn ogen van het lachen:

https://www.youtube.com/watch?v=MzJ0CytAsec

--
Groet, Peter.

Edmund

Nou we kunnen allemaal lachen wanneer de founder van al dit fraais z'n
zin krijgt en
't klimaat gaat "redden"
Hij wil de atmosfeer vervuilen met chemicalien om het zonlicht op aarde
te verminderen.

Never mind dezelfde meneer wilde in het verleden de polen vervuilen met
roet oid
op het ijs te laten smelten om de toengeldende MSM Global Cooling te remmen.

Edmund

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

PM

Ik ben tegen experimenten op wereldschaal, zeker wanneer er niet goed is
nagedacht over de gevolgen. Vraag de Australiers bijvoorbeeld maar eens
naar hun ervaringen met het goedbedoeld introduceren van nieuwe
diersoorten zoals konijnen.

Aan de andere kant is de wereld vaak wel gebaat met grootschalige
'zieners' die projecten aandurven waar anderen nog niet eens van dromen.
Vaak gaan ze de mist in, maar als iedereen altijd maar afwachtend in de
bomen was blijven rondhangen, dan hadden we nu geen nl.auto gehad om het
erover te hebben. Ik zie Musk als zo iemand. Je hoeft hem niet te mogen,
maar hij durft dingen tenminste wel aan te pakken. Als hij met het
klimaat wil gaan experimenteren dan moet dat wel afgestopt worden. Van
mij mag hij dat op Mars proberen, maar deze planeet hoeft niet nog verder
verkloot te worden dan die al is.

--
Groet, Peter.

Edmund

Hint het is Billy Gates die de ijskappen met roet wilde vervuilen omdat
hij en de klimaat experts er zeker van zijn eehhh waren dat we met een
rampzalige Clobal Cooling te maken zouden krijgen.

Nu willen dezelfde experts de rampzalige Global Warming stoppen, Billy
wil dat doen door de gehele atmosfeer met chemicalien te vervuilen.

Billy wil en passant ook nog eventjes de gehele wereldbevolking een
aantal keren per jaar VERPLICHT laten vaccineren.

Het lijkt peter de vries wel, die heeft ook overal verstand van.

PM

On Wed, 24 Mar 2021 14:54:03 +0100, Edmund wrote:

> [...]
>
> Nu willen dezelfde experts de rampzalige Global Warming stoppen, Billy
> wil dat doen door de gehele atmosfeer met chemicalien te vervuilen.

Dan gaat hij dus letterlijk de mist in.

Bill Gates zie ik dan weer niet als een grote ziener. Als econoom was hij
ooit toevallig op de juiste tijd op de juiste plaats. Een handige
handelaar, met destijds geld als drijfveer. Die moet je niet aan het
stuur van de planeet zetten.

--
Groet, Peter.

Edmund

On 3/24/21 3:16 PM, PM wrote:

> Dan gaat hij dus letterlijk de mist in.

Tja en wij dus ook.
Moet je je eens indenken wanneer Bill z'n zin had gehad en de ijskappen
indertijd had vervuild om ze te laten smelten.

> [...]
> ooit toevallig op de juiste tijd op de juiste plaats. Een handige
> handelaar, met destijds geld als drijfveer. Die moet je niet aan het

Probleempje, hij ligt in bed met de Google-boys en alle MSM troepen,
zodoende krijgen we daar uitsluitend nog nepnieuws waaraan zij zich
verrijken.

Rink

Op 24-3-2021 om 15:16 schreef PM:
Zelfs zoiets kleins als een computer Operating System heeft hij perfect
uitgevoerd.
Nooit problemen gehad met Windows.......

O.U. de Man

Op 05/04/2021 om 16:11 schreef Rink:
Tot hij er vertrok, vanaf dat moment werd Windows stabiel..

PM

Nee, hij heeft zelf niet zoveel code geschreven. MS-DOS heeft hij
destijds gekocht en Windows was in eerste instantie afgekeken van Apple.
Bill Gates is meer econoom dan software ontwikkelaar, dus uitgevoerd is
hier niet het goede woord. Hij schijnt destijds wel aan GW-Basic te
hebben gewerkt.

--
Groet, Peter.

Rink

Op 24-3-2021 om 13:07 schreef PM:

> Over speech recognition, dat gaat niet altijd helemaal goed. Van dit
> filmpje krijg ik nog steeds tranen in mijn ogen van het lachen:
>
> https://www.youtube.com/watch?v=MzJ0CytAsec

Geweldig!
Na 5 minuten nog geen letter in het document.....

Op diverse momenten tikt hij zelf maar wat in, omdat het met speech
recognition niet gaat.
10 minuten voor iets wat hij zelf makkelijk in 1 minuut had getikt....

En dat wil je in een auto???

PauL

Op Tue, 6 Apr 2021 15:06:40 +0200 schreef Rink:
Hier lukt zelfs het tikken niet meer:

https://www.youtube.com/watch?v=jmI4ovv6l-Y&t=576s

Toch ook wel gevaarlijk als je aan het rijden bent.

Rink

Op 13-4-2021 om 14:00 schreef PauL:
Zeker als de deur niet dicht gaat (12:01)

Ook merkwaardig: als je van de voorstoel naar de achterstoel verhuisd.
kun je de paraplu uit de voordeur gebruiken.......
Lijkt m sneller om na het uitstappen meteen weer in te stappen.
Maar ik vraag me af waarom je van de voorstoel naar de achterstoel zou
willen verhuizen?

Rink