Neo-Patwa fo safali-stan wanpela

Koholkapli

to NeoPatwa
Kalim lista fo www.travlang.com. Mi pensa, yan asi tapela logi moa
kalim pakai ce lista. Mo, mi pensa mi di Neo-Patwa sta no pafe. Mipela
swanye lista, lista pomo mipela.

English = Neo-Patwa

* Yes = Si
* No = No
* Thank you = Asante
* Thank you very much = Muito asante
* You're welcome = No mesti asante
* Please = Mintan
* Excuse me = ??? (Reccomendation Indonesian 'Permisi' if nothing
better)
* Hello = Xanti
* Goodbye = Xanti/Cao
* Good morning = Hau acim
* Good afternoon = Hau medidin
* Good evening = Hau ban
* Good night = Hau noce

* I do not understand = Mi no kapice
* How do you say this in [English]? = Yu ke-banfa sema ta fo
[English-toki]?
* Do you speak [English]? = Yu sabe toki [English-toki] ma?
* English = English-toki
* French = Francais-toki
* German = Deutsch-toki
* Spanish = Espanol-toki
* Chinese = Cungwo-toki???

* I = Mi
* We = Mipela
* You (singular, familiar) = Yu
* You (plural) = Yupela
* They = Tapela
* What is your name? = Yu nyem sta ke?
* Nice to meet you. = Mi hapi, mi onana yu.
* How are you? = Yu sta ke-hali?
* Good = Hau
* Bad = Baya
* So so = No hau mo no baya.

* Husband, Wife = Mi di xami
* Daughter = Leani
* Son = Muana
* Mother = Mama
* Father = Papa
* Friend = Ami

* Where is the bathroom? Where is the toilet? = Twale sta ke-lado?

Jens Wilkinson

to neop...@googlegroups.com
On 5/16/07, Koholkapli <twtank...@gmail.com> wrote:

Kalim lista fo www.travlang.com. Mi pensa, yan asi tapela logi moa
kalim pakai ce lista. Mo, mi pensa mi di Neo-Patwa sta no pafe. Mipela
swanye lista, lista pomo mipela.

Xanti,

Mi pensa, yu di Neo-Patwa, asi ta sta hau kompe mi di Neo-Patwa!

    * Excuse me = ??? (Reccomendation Indonesian 'Permisi' if nothing
better)

Mi pensa "permisi" sta hao, tapi mi no suka "rm" di swono. Ta asi, muito susa. Mi pensa, "pemisi" sta muito macam. Pwi, sema "pemisi", ta sta fasil.

    * How do you say this in [English]? = Yu ke-banfa sema ta fo
[English-toki]?

Mi pensa "yu" no sta  suyo. Asi, "Ke-banfa sema ta fo English-toki" sta basta?

    * Chinese = Cungwo-toki???

Si, Chinese = Cungwo-toki.

    * I = Mi
    * We = Mipela

Satya, Neo-Patwa no sta pafe. Mi pensa kambi na-pela kalim. Asi *we* paswa sta "mi saba". Tapi, mi  pensa.

    * What is your name? = Yu nyem sta ke?
    * Nice to meet you. = Mi hapi, mi onana yu.
    * How are you? = Yu sta ke-hali?

Asi, "yu sta hau ma?" sta hau de kalim.

Muito asante!

-Jens

Koholkapli

to NeoPatwa

Mi pensa nyem di toki paswa sta Neo Patwa nyem. Misale: Englix-toki,
Doic-toki, Franswa-toki. Ce hau ma?

Jens

to NeoPatwa

On May 28, 9:30 pm, Koholkapli <twtankh.H...@gmail.com> wrote:
> Mi pensa nyem di toki paswa sta Neo Patwa nyem. Misale: Englix-toki,
> Doic-toki, Franswa-toki. Ce hau ma?

Mi pensa sta oke, tapi ne-pela kalim sta susa. Misale:

Englix-toki: NP di kalim, no paswa fini fo "x": Englixi-toki sta oke,
tapi mi suka Anglo-toki.
Doic-toki - NP di kalim, no paswa fini fo "c". Doice-toki sta oke, mi
pensa.
Franswa-toki - Franse-toki ?

Mi pensa sta oke pakai do-pela, sam-pela kalim for toki di nyem.
Misale:
English-toki/Anglo-toki
Deutche-toki/Doice-toki
France-toki/Francais-toki/Franse-toki

Hau ma?

Koholkapli

to NeoPatwa
Cepela sta muito hau. Mo franswa-toki, kalim subi balu makan*. Mi
muito suka biya. Si, Franse-toki sta betul.

*Cepela sta kili di kalim-lei fo mi. Fo Anglo-toki sta 'the words were
eaten by bears'. Asi, kepala sabe tapi boka sema acana.