Y2K22 bug a železnice

Dominik Kubelka

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
https://byznys.hn.cz/c1-67019870-ceske-drahy-nakoupily-motoraky-z-nemecka-od-noveho-roku-nejdou-nastartovat-prestal-jim-fungovat-software

V průběhu roku 2021 byla Českými drahami zařazena do provozu část z ojetých motorových vozů pro lokální tratě, vyrobených v 90. letech, původem z Německa. Konstrukčně se nejedná o zastaralé vlaky - nízkopodlažní, slušná akcelerace, zachovalý interiér. Podle dnešních norem TSI, závazných v Evropě pro výrobu nových železničních vozidel, není možné cca 10 let totožná vozidla vyrábět. České dráhy zatím neúspěšně poptávají nová vozidla obdobné konstrukce, i vzhledem k jejich vysoké předpokládané pořizovací ceně však přistoupily k nákupu ojetin z Německa.

Ráno 1.1.2022, kdy strojvedoucí nastoupili na směnu, již většinu vozidel nenastartovali - projevil se tzv. Y2K22 bug ( https://news.itsfoss.com/y2k22-bug/ ). Při prodeji vozidel na toto nebyly ČD údajně původním majitelem upozorněny. A tak opět vyjely starší motoráky, které byly původně definitivně odstaveny v depu, aby zachránily situaci.

V těchto dnech se touto chybou "postižené" motorové vozy vrací zpět na své spoje ( https://zdopravy.cz/stadlery-uz-maji-aktualni-software-ceske-drahy-je-vraci-zpet-do-provozu-101569/ ). Zajímavostí je, že dvojice z odkoupených vozidel stejného typu jezdila i po Novém roce, pravděpodobně byla na nich ještě v Německu provedena úprava software, při které byla současně "omylem" provedena i oprava Y2K22 bugu.

Dominik Kubelka
dominik...@gmail.com

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
To je hodně zajímavé.
Já si pamatuji hysterii kolem Y2K, které jsem sám podlehl a pomalu si začal kopat zemljanku. To trochu přeháním, ale zaměstnalo mne to.
Nakonec si ani nepamatuji, že by k něčemu došlo.
JB

út 18. 1. 2022 v 16:05 odesílatel Dominik Kubelka <dominik...@gmail.com> napsal:
--

---
Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „Konference nejen o elektrotechnice“ ve Skupinách Google.

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Někde jsem četl, že u těch vozů vypršela SW licence. Takže mohlo jít
nikoli o opravu chyby, ale "jenom" o peníze...

18.01.22, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:

> [...]
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte

Dominik Kubelka

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
O peníze samozřejmě jde až na prvním místě... :)

Každopádně původní interpretace o neplatné licenci pro software není validní - jednalo se spíše o zjednodušení pro média. BFU by asi z informace, že přetekla informace o datumu, uloženém jako INT32 mnoho neměl.

Možná bych ještě vyzdvihl informaci z posledního odkazu, že bylo použito "dočasné řešení úpravy softwaru, které zajišťuje opětovný bezpečný provoz vozů". Posunuli v depu systémové datum o pár let zpátky, čímž je problém "dočasně" vyřešen? Kdo ví...

Dominik Kubelka
dominik...@gmail.com

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Taky zajímavé řešení.
Ještě před povodní (ne tou velkou za Noe), ale v roce 1997, jsem učil program PADS pro návrh plošných spojů (pak Eagle a dnes KiCad). A tento program byl velmi háklivý na změnu času. Asi to vycházelo z toho, že ostrou verzi si chránili nejen instalačním kódem, ale dokonce HW klíčem a nechtěli, aby lidi obcházeli licenci posunem času.
A na počítačích byly vybité baterky co drží CMOS a program nám nechtěl nabíhat. Chvíli trvalo než jsem na to přišel :).
Jinak ten program taky zachytil tehdejší viry dříve než antivirus. Asi taky manipulovaly s něčím, co se mu nelíbilo.
JB