SiC technogie v driverech motoru aut

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Zajímavost - polovodiče na bázi karbidu křemíku vyvinuli Rusi...
Nicméně po rozpadu Sovětského Svazu dotyční odborníci odešli na západ
i s výrobní technologií...

03.01.22, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:
> https://dps-az.cz/public/DPS-2021-6/DPS-2021-6.html#p=4
> JB
>
> --
>
> ---
> Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny
> Konference nejen o elektrotechnice ve Skupinách Google.
> Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny,
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte
> [...]

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
A to byly žluté LED v 70. letech? Viz http://donklipstein.com/yellosic.html
Nebo něco jiného?
Jirka

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
V sedumdesátých letech si pamatuju jenom červené LEDky. Tu indormaci o
polovodičích z karbidu křemíku, co vyvinuli Rusové, mám od člověka,
který se zabývá výrobou IO v ON Semicoductor v Rožnově.

> [...]
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Na tom odkazu, co jsem posílal psali, že v SSSR vyvinuli žluté LED s pomocí SiC.
Člověk z Rožnova mi poslal to, co je v příloze a ta dvě jména mi pomohla najít celý ten příběh: https://expert.ru/expert/2012/45/amerika-dokazala-chto-myi-mozhem/
Ale proletěl jsem ho jenom letmo.
Byl vedoucím celého týmu. On sám do zahraničí nepřešel, ale někteří lidé z jeho týmu v 90. letech ano a stojí za úspěchem světových firem (v článku se zdůrazňuje hlavně Cree).
Píše se tam, že po laboratorním vývoji na elektrotechnice v Peterburgu začaly v roce 1982 práce na průmyslovém využití. Ředitel továrny šel do toho risku. A už v polovině 80. let měli slušné vzorky použitelné i pro vojenské a kosmické využití a byli daleko před západem.
Ale v roce 1987 přišlo nařízení shora, aby se přestali zabývat různými nesmysly (vsjakoj jerundoj) a soustředili se na čištění křemíku. Škola tak přišla o průmyslovou základnu a vše dokončila 90. léta, kdy vyschlo financování.
V roce 1987 byla založena společnost Cree, která jejich metodu využila a dotáhla komerčně. Cvětkov pro ně potom pracoval.
V článku je ještě zajímavá informace, že na konci 60. let na západě přestali investovat do vývoje polovodiče SiC.
JB

po 3. 1. 2022 v 19:14 odesílatel Jiri Nitsche <jiri.n...@gmail.com> napsal:
SiC-SSSR.png

Jiri Nitsche