Impuls prechazi na vysilani mono

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Podle mne je to krok správným směrem.

05.05.15, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:
> http://www.digizone.cz/clanky/nejposlouchanejsi-ceske-radio-vysila-v-mono-rezimu-cilem-je-zlepseni-pokryti/#utm_medium=kolotoc&utm_source=root-cz&utm_campaign=nejposlouchanejsi-ceske-radio-vysila-v-mono-rezimu-cilem-je-zlepseni-pokryti
> JB
>
> --
>
> ---
> Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny
> Konference nejen o elektrotechnice ve Skupinách Google.
> Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e-maily ze skupiny,
> [...]

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Proč si to myslíte? Že lidi si stejně pouští rádia na zařízeních, kde hovořit o stereu je nesmysl?
Zajímavá je diskuse pod článkem, kde to někteří obhajují a jiní kritizují.
Já osobně používám rádio pro zprávy a obecně hudbu pouštím málo a tak nejsem moc typický posluchač - impuls nepouštím vůbec.
JB

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Berte to, prosím, jako můj subjektivní názor.
Jsem z generace, která prošla vznikem hifi a sterea a kvadra apod.
Také jsem si stereofonním vývojem prošel.
Od samotného začátku stereofonního záznamu mi ale tento způsob přijde
nepřirozený a mne osobně rušící v poslechu.
Velmi brzy jsem zjistil, že mne tzv. "prostorový" zvuk spíš odvádí od
poslechu, než aby mi hudební vjem umocňoval.
Proto, poté, co jsem vystřízlivěl ze stereofonní mánie, už desítky let
provozuju svá stereozařízení výhradně v mono režimu a na digitální
šílenství typy 6+1 reproduktor se dívám s patřičným despektem.

Ale jak už jsem v úvodu pravil, berte to jako můj subjektivní názor a
moji zkušenost, kterou nikomu nevnucuju.

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Děkuji za hodně zajímavý názor. Dnes je zmatená doba - lidi řeší komprimaci MP3 a při tom to přehrávají na plečkách, v dopravě apod.
Já jsem podobnými fázemi vývoje neprošel a vlastně všude pouštím vše mono, na stereo a vyšší člověk potřebuje prostor, rozestavěné repro apod.
Zajímavé jsou jejich argumenty s pokrytím apod.
JB

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Ještě mne zajímá, jak myslíte to slovo "odvádí"?
JB

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Možná jsem měl napsat spíš místo odvádí - ruší.
Ruší mne, když z jedné strany slyším dejme tomu klarinet a z druhé
strany třeba bicí.
Můj mozek na to reaguje znepokojeně.
Může to být tím, že jsem jaký jsem, někdo jiný to má asi jinak a líbí
se mu, když jdou zvuky z různých míst.
Mne to prostě rozptyluje a tedy "odvádí" pozornost od té samotné muziky.

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Zajímavé. Děkuji za odpověď.
JB

Lubomir Hiba

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Já mám pohled na věc malinko rozdílný než pan Nitsche.

Jak řekl pan Burda, tak dnes všichni řeší komprimaci MP3 (nebo už ne díky velkokapacitním pamětem a cloudovým službám), pouští kde co na zařízení, které lže už při své specifikaci od výrobce, natož při ostrém poslechu kvalitní nahrávky.

Když se podívám na problematiku mono/stereo z oboru, který je mi nejblíže (aktivní tvorba hudby, recording, mastering) tak musím jednoznačně říct, že pokud nahrávka má mít dynamiku a řekněme navodit posluchači pocit, že je TAM, tak kvalitní rozložení nástrojů do sterea je klíčová.

Až tak mě nezajímá jakým stylem se nahrává dnešní PoP a "ruc-tuc" "muzika", ale pokud to vztáhnu na nahrávku rockové/metalové kapely, tak platí, že basa a bicí popř. klávesy jsou v pomyslném středu (stejná úroveň signálu pro levý a pravý kanál), v případě že jsou 2 kytary tak jedna přijde do levého kanálu cca na 80% a druhá do pravého kanálu taky na 80% (rozdělení 100%/100% by bylo nesmyslné, protože i při živém vystoupení jsou přeslechy mezi kanály). Dokonce i samotné nahrávání bicí soupravy se posunuje ve stereu vlevo vpravo podle snímaného bubínku/činelu, tzn. že hi-hat je více vpravo než ride, který je posunut spíše do levého kanálu, první tom je více vpravo než nejhlubší tom atd. atd. Zní to potom dynamičtěji. Nevím jak panu Nitschemu, ale mě rozhodně ano.
O nahrávání takového 40ti hlavého orchestru se tu nebudu rozepisovat, ale zkuste si jen představit, kde takový orchestr sedí (pokud to není na prvomájových oslavách někde na náměstí v párty stanu) a jak jsou ti muzikanti rozmístění. Taky to má svoje zákonitosti a rozložení  a pokud takový orchestr chceme nasnímat a nedej bože z toho udělat věrohodnou nahrávku, rozložení do sterea nás nemine.

To by bylo k vzniku nahrávky a samozřejmě kvalitní nahrávka je základ úspěchu. Druhá strana mince jsou ty různá "přehrávadla" o sluchátkách a reprácích nemluvě. Nechci tu vypadat jako nějaký Hi-Fi guru, ale pokud máte alespoň trochu dobrý sluch  a chcete si otestovat svoje hi-fi, sluchátka, domácí kino, nebo bůhví co, přehrajte si na tom Bohemia Rhapsody od Queen, nejlépe z LP nebo z CD a když už ani to tak probůh alespoň ve formátu FLAC. V té nahrávce je absolutně vše, téměř celé slyšitelné spektrum je obsaženo, o rozložení do sterea už se nemusím zmiňovat. Nebo aspoň ji přehrajte na dvou soustavách řekněme sluchátka vs. hi-fi.

To sem se vykecal off-topic a teď k tomu co si myslím o tom, že rádio vysílá v mono?? Rádio poslouchám pro zprávy a to v podstatě jen v autě, takže o nějakém vychutnávání skladby z rádia se nedá hovořit, navíc Impuls teda rozhodně není stylové můj šálek čaje. Článek jsem nestihl přečíst, konverzace byla smazána, takže nevím jak je to tam rozebrané z technického hlediska, ale pokud jim to pomůže k většímu pokrytí, jsou to samozřejmě dobré prachy pro ně, čert vem nějaké stereo, hlavně, když budem mít nejlepší pokrytí a všichni uslyší Cestování s Jirkou Kolbabou.

Kdo to dočetl až sem, tak dostává bludišťáka za vytrvalost!

Dne 6. května 2015 16:27 Jiří Burda <burda...@gmail.com> napsal(a):

--

---
[...]
Další možnosti najdete na https://groups.google.com/d/optout.

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Velice děkuji panu Hilbovi za jeho fundovaný příspěvek.

Mimochodem - v podstatě stejné argumenty pro podporu sterea jsem četl
už v časopisech Hudba a Zvuk, Amatérské rádio, či Radiový konstruktér
kdysi dávno v minulém století. Jak vidno, situace se od té doby
nezměnila...

Myslím, že podstatná věta v daném příspěvku je tato:
"pokud nahrávka má mít dynamiku a řekněme navodit posluchači pocit, že
je TAM, tak kvalitní rozložení nástrojů do sterea je klíčová."
Dynamikou jak z dalšího plyne, je zde očividně myšlena podpora toho být TAM.

Možná je celý problém jen v mé omezené fantazii.
Já prostě vím, že jsem ve svém křesle, a když slyším ze sterea zpěváka
jak přechází ze strany na stranu, tak mi prostě vytane na mysli, že mi
tu nemá co kapela pobíhat po obýváku, nota bene by mohli zakopnout o
vázu či rozbít lustr...
A v ten moment jsou mé myšlenky vzdáleny od soustředěného poslechu hudby.
A to se opakuje při každém tereofonním efektu. Já prostě vím, že
nejsem TAM a sebelepší kouzla se zvukem mne o tom nepřesvědčí a jen
mne ruší při poslechu...

Ale připouštím, že mnozí jiní nemají tak omezenou fantazii jako já, a
pak si mohou vedle poslechu hudby i prožít onen pocit být přitom,
nebo, jak pěkně napsal pan Hilba, být TAM...

Takže ergo kladívko, nechť příznivci imaginace a pocitu být TAM dál
rozvíjejí stereo, kvadro, sexto, a já nevím kolik různých způsobu
nahrávání prostorového zvuku ještě přijde, já uvítám, když u všech
těchto skvělých systémů bude tlačítko MONO, které mi umožní klidný
poslech beze strachu, že můj milovaný Michal Tučný spadne z koně při
cvalu mým obývákem...

Přeju všem krásný a ničím nerušený poslech !!!

Jiří Nitsche

07.05.15, Lubomir Hiba <lubom...@gmail.com>:
> Další možnosti najdete na adrese https://groups.google.com/d/optout.

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Zajímavá diskuse - děkuji.
JB

Lubomir Hiba

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Netvrdím, že máte omezenou fantazii a necítím se být fundovaný, jen jsem nabídl skupině můj názor podložený fakty a zkušenostmi.

Ano situace se nezměnila, protože Homo Sapiens má už docela dlouhou dobu dvě uši a "slyší" relativně stejně.

Dynamika a pocit být TAM jsou dvě věci. Můžete stát pod pódiem a kapela nemusí hrát dynamicky. Potom si pustíte na svém hi-fi nahrávku která je výborně zpracovaná, dobře zahraná, dynamická a stisknutím MONO se dynamika potlačí, ne-li ztratí.

Já taky nepopisoval stereo-efekty, ala prolítající Spitfire nad hlavou, ale popsal jsem, jak se tvoří nahrávka živé hudby, kterou hrají skuteční muzikanti. A tyto zásady se nemění už od doby ještě dřív než minulé století. I Váš oblíbený Michal Tučný na cválajícím koni nahrával podle těchto zásad.

Pokud se budeme bavit o stereo-efektech (a dále 2.1, 5.1, 7.1 systémech) tak to je hlavně otázka kinematografie, kde se s úspěchem stereo-efekty používají pro navození pocitu být TAM. Já se přiznám, že když jsem poprvé viděl válečnou pohádku Zachraňte vojína Ryana na 7.1 systému, tak jsem skákal pod gauč při první kulometné palbě.

Ale sto lidí sto chutí, Vy si pustíte Michala Tučného v MONO režimu, já rozestavím mikrofony na bicí soupravu a budu míchat zvuk jednotlivých tomů zleva do prava tak jak jsou reálně rozestavěny.

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Dobrý článek, díky!

30.10.15, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:
Stereo.jpg

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Na přepnutí z režimu stereo do režimu mono u FM vysílání stanice Impuls si stěžovali 3 zákazníci.
Ing. Marcel Procházka, České radiokomunikace