Nejen elektro + elektro: Zabavili klystrony (Ua) + anketa

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference
Prvního července "úřad vyšetřování" na Ukrajině zabavil vojákům klystrony. Pokud někdo chcete vidět, jak klystron vypadá tak jeden sovětský klystron mám na stole.
Klystrony byly částí protiletecké obrany S-300 https://cs.wikipedia.org/wiki/S-30

Došlo k tomu v Chmelnické, Oděské a Chersonské oblasti. Chersonská oblast přiléhá ke Krymu a na ní je u Kachovky do Dněpru připojený Severokrymský kanál, který až do roku 2014 napájel Krym vodou (85% spotřeby). Oděská oblast je sousední. Chmelnická oblast je na západě Ukrajiny a je tam velmi zajímavá jaderná elektrárna bez chladicích věží - psal jsem o tom tady loni.
Důvodem zabavení je prý korupce při nákupu.

Zpráva má zajímavý kontext: Na konci června penzionovaný americký generál (před důchodem sloužil v Evropě a řešil konflikt na Ukrajině) Ben Hodges https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Hodges oznámil, že podle jeho informací se v září chystá Rusko napadnout Ukrajinu a obsadit Chersonskou oblast (oblast přiléhající ke Krymu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Chersonsk%C3%A1_oblast ). Má k tomu dojít pod překrytím vojenského cvičení Kavkaz 2020, které se má odehrávat na Krymu.

Důvodem je velikánský problém s vodou na Krymu - největší sucho za 150 let a už dochází i pitná a to nemluvím o průmyslové a zemědělské. Ukrajina totiž po aneksi Krymu zastavila vodu do Severokrymského kanálu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Severokrymsk%C3%BD_kan%C3%A1l který do Krymu dodával vodu z Dněpru.

Současně s těmito informacemi mluví prezident Putin o tom, že státy, které vstoupily do SSSR v jeho rámci dostaly některé území a když ze SSSR vystoupily, že by tyto dárky měli vrátit a že humanitární katastrofa opravňuje aneksi.

Zajímavá je také tato zpráva: Šéfem úřadu vyšetřování je bývalý advokát uprchlého prezidenta Janukoviče.

Shrnuto do jedné věty: Docela reálně hrozí Ukrajině útok ze strany Krymu a úřady pod vedením proruských zneschopňují armádu.

Ať to tady trochu oživíme, tak můžete odpovědět na otázku, jestli si myslíte, že na podzim napadne Rusko Ukrajinu?
Nějaký argument proti: Ve včerejší velké televizní debatě se někteří ukrajinští experti domnívají, že Putin potřebuje celou Ukrajinu (přátelky nakloněnou) a ne jednu oblast. Otevřenou agresí by proti sobě obrátil i poslední příznivce.

JB

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference
Omlouvám se za nepřesnost. Klystrony nezabavili v Chersonské oblasti, ale v Kyjevské (a těch dalších dvou) na základě rozhodnutí Chersonského soudu.
Také jsem nenapsal, co je to klystron: je to elektronka sloužící jako vysokofrekvenční výkonový zesilovač. Frekvenční rozsah je až 50 GHz a výkony i 100ky kW nebo 10ky MW impulsně. Dosáhnout něčeho podobného pomocí polovodičů je problém.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Klystron více informací spíše na anglické.
JB

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Vsadím svůj klobouk, že Putin Ukrajinu nenapadne.
Kdyby tak totiž chtěl učinit, tak mohl už dávno v souvislosti s
Doněckem a Luhanskem...

07.07.20, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:
> [...]
> mám na stole.
> Klystrony byly částí protiletecké obrany S-300
> https://cs.wikipedia.org/wiki/S-30 <https://cs.wikipedia.org/wiki/S-300>
> --
>
> ---
> Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny
> Konference nejen o elektrotechnice ve Skupinách Google.
> Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny,
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference
Ale pro Rusko byly tyto oblasti cílem už v roce 2014. Projekt Novorusko měl zahrnovat i další oblasti tuším Záporožskou, Dněpropetrovskou a Charkovskou. Jenže oni se tenkrát rozhodli pro HYBRIDNÍ válku a to se jim z různých důvodů nepodařilo. Obyvatelstvo buď nebylo dostatečně pro ruské a nebo když bylo, tak bylo pasivní (vybojujte to za nás), začal hodně velký mezinárodní tlak (mimo sankce se sáhlo Putinovým kamarádům na peníze uložené v zahraničí), reakce ukrajinské společnosti (dobrovolnické oddíly, někteří oligarchové zůstali také na straně Ukrajiny), ... Nedostali pod kontrolu ani celou Doněckou a Luhanskou oblast.
Důležité je to slovo hybridní. Rusko by zřejmě Ukrajinu v otevřeném konfliktu bez problémů porazilo, ale tenkrát to mimo Krym neudělali. Ty ozbrojené Ruskem podporované teroristické bandy nebyly ukrajinské armádě schopny čelit a proto musela regulérní ruská vojska vstoupit několikrát na území Ukrajiny (bez označení). Jinak by to měli Ukrajinci do podzimu 2014 vyřešené. Ještě Rusko používalo odstřelování přes hranici. I tak měli dost ztrát a Putin musel zakázat zveřejňování vojenských ztrát (i v souvislostí se Sýrií).
Donbas je pro Rusko nezajímavý: uhelné doly se zavírají i v Rusku např. hned vedle v Rostovské oblasti, továrny jsou zavřené a vybavení rozřezané a ve sběrných dvorech.
Pruh propojující Rusko, Krym včetně připojení na Severokrymská kanál, Oděsu a Podněstří s obsazením přístavů Mariupol, Berďansk, Oděse to je jiná liga.
Ukrajina (a jak to v Rusku chápou i NATO a USA) by navíc ztratila přístup k moři (Azovskému i Černému) a hodně významné podniky: slévárny Azovstal a největší ukrajinské strojírny Azovmaš a další. To všechno (přístavy a podniky) jsou obrovské příjmy.
Já osobně tomu dávám šanci, protože co se nepodařilo hybridní válkou by regulérní vyjít mohlo. A podle mne vnitřní situace na Ukrajině (začíná tam znovu chaos), vnitřní situace v Rusku (nová ústava) a mezinárodní (svět se zabývá koronavirem a v USA začínají řešit volby) tomu dost nahrává.
JB

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Já jsem dost podrobně sledoval celý ten vývoj a jsem si jist, že Rusko
do té války nepůjde.

> [...]
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Ta válka by mohla propuknout snad jen v tom případě, že by Ukrajinci
vyhodili do povětří most, který postavili Rusi na Krym.

> [...]
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference
Po bouřlivé reakci společnosti jsou klystrony zpátky.
[...]

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference
Tak pokračujeme v tomto aktuálním děním. Otázka zůstává stejná: "Ať to tady trochu oživíme, tak můžete odpovědět na otázku, jestli si myslíte, že na podzim napadne Rusko Ukrajinu?"
Jsou určité typy lidí, kteří mají rádi symboliku: https://cs.wikipedia.org/wiki/Operace_Bou%C5%99e_333
[...]

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
A je to tady :(.
Jirka

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Inu zmýlil jsem se, i to se stává...

18.03.22, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:

> [...]
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Nevěřil tomu nikdo :(.
Byl jsem v té době na Ukrajině.