Dotaz: Dalkovy odecet elektriny

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference
Ahojte,
nevíte někdo, jak přesně funguje dálkový odečet elektřiny?
Nemám ani tak na mysli princip funkce inteligentního elektroměru, ale jak se data dopravují.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak od lidí se data přenášejí pomocí technologie PLC (Power Line Communication), která však nepřekoná transformátory, takže někde musí být převodník do IP sítě. Předpokládám, že ve městech to bude v domečcích transformačních stanic.

V jednom materiálu jsem narazil na tuto zajímavou větu: Strukturou se SG podobají počítačovým sítím, kde je jedno jak se co a kam zapojí.
SG je tuším smart grid.

Jirka

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Myslím, že se dálkový odečet elektroměru dělá prostřednictvím GSM
sítě. Modem je v trafostanici a občas se připojí na O2 či jiného
poskytovatele a předá data, která sejmul z elektroměru.
Dnešní elektroměry jsou vybaveny komunikační linkou a pokud známe
protokol není problém data sejmout.

Po elektrické síti se předpokládám posílají pouze sekvence, které
slouží k přepnutí elektroměru ve smyslu denní/noční proud.

02.02.22, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:
> --
>
> ---
> Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny
> Konference nejen o elektrotechnice ve Skupinách Google.
> Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny,
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte
> https://groups.google.com/d/msgid/nejen-o-elektrotechnice/CAN8D%2BuR5Z_%3Dp7KRHhsPZJNBbtBOg%2BqmF3CQgnhEZoQE_BPFtoQ%40mail.gmail.com.

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
A jak se dostanou ta data z elektroměru do toho GSM modemu?
JB

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Psal jsem, že současné elektroměry mají datový kanál (seriovou linku
asi RS485), po kterém lze z něj vyčíst cokoli, pokud známe komunikační
protokol, což ČEZ bezpochyby zná...

Takže v pravidelných intervalech, třeba jednou za den se modem
přihlásí na cloud k serveru, který má na starosti čtení údajů z
elektroměrů.
GSM modem v podstatě stačí, aby pouze zajistil seriový kanál, který
propojí elektroměr na cloud a tam si příslušný SW přečte z elektroměru
veškeré údaje, které dává elektroměr k dispozici. Neboli jinak řečeno
modem udělá konverzi z COMky na TCP/IP.

Druhou možností je, že si FW v modemu pravidelně tyto informace z
elektroměru vyčítá a při spojení na cloud je předá ze své paměti.

JN

> [...]
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
To jsem pochopil a vím, že elektroměry mají datové rozhraní - předpokládám, že MBus (hodně podobné COM, ale s vysokými napětími).
Ale napsal jsi, že GSM modem je v trafostanici a elektroměry mají lidi doma. A tak mne zajímá, jak se data z elektroměru doma dostanou do GSM modemu v trafostanici.
Já si myslím, že je to po silových kabelech tedy formou PLC - Power Line Communication. Ale nemám to potvrzené.
Jirka

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Tak o tom nevím, to nemohu sloužit...