ELK, nejen elektro: Jak nabijeli baterie partyzani za 2. svetove valky - termoelektricky generator

Jiří Burda

to Nejen elektro Konference
Partyzáni používali tzv ТЭГ - термоэлектрический генератор (termoelektrický generátor), který je založen na Peltier-Seebeckův jevu (termoelektrický jev): https://cs.wikipedia.org/wiki/Termoelektrick%C3%BD_jev kdy se při rozdílu teplot na spojení kovů objeví napětí.

Ve videu tvrdí, že partyzánský TG dával při 12 V asi 0,5 A.

Poválečná varianta určená pro domácnosti, kde jako zdroj sloužil petrolej: http://oldradio.onego.ru/ARTICLES/RADIO/tgk_real.htm prý se vyráběla až do 90. let.

JB

Jiri Nitsche

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
To je velice zajímavá informace.
Zejména v dnešní době nastupující energetické krize.
Pokud je mi známo, tak funkčním generátorem elektřiny, o který by se
měli elektrotechnici zajímat, je švýcarská Testatika. Pomocí několika
Testatik, které v minulém století sestrojil pan inženýr Baumann, je
napájena celá vesnice náboženské komunity Methernitů, kteří ale,
bohužel, tento vynález žárlivě střeží a nechtějí jej poskutnout
světu...
Jeden takový stroj je )dajně schopen poskytnout až 4,5kW

Zde jeden z mnoha odkazů na Testatiku

https://celechovskyradek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=217947

29.12.21, Jiří Burda <burda...@gmail.com>:
> --
>
> ---
> Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny
> Konference nejen o elektrotechnice ve Skupinách Google.
> Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny,
> zašlete e-mail na adresu
> nejen-o-elektrote...@googlegroups.com.
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte
> https://groups.google.com/d/msgid/nejen-o-elektrotechnice/CAN8D%2BuRYQkR5dKre7qLzSN46bKptyA905ajmkEh7E-3QEVztvw%40mail.gmail.com.

Jiří Burda

to nejen-o-ele...@googlegroups.com
Ćlánek je velmi zajímavý. Zaujalo mne více myšlenek.
V mnou zmíněném videu je uvedeno, že  termoelektrický generátor se v Rusku vyrábí i dnes ГТУ-12: https://bzmv.ru/catalog/mfu/generator-termoelektricheskiy-gtu-12-12/
Ale neřekl bych, že je to nějaký "zázrak". Je to prostě technologie daná specifickými podmínkami v Rusku, kde s dostupem elektřiny může být problém a mínusové teploty pro baterie nejsou příznivé. Naopak teplo je tam dostupné. Zajímavé je, že v zemi "benzince" není spousta sídel gazofikovaná a lidé topí dřevem.
Tady je kraťoučký článek na české Wikipedii:https://cs.wikipedia.org/wiki/Termoelektrick%C3%BD_gener%C3%A1tor a píšou tam, že to má nízkou účinnost:  5-8 %, ale právě zajímavé vlastnosti: termoelektrické moduly složené výhradně z pevných, nepohyblivých částí se vyznačují vysokou dlouhodobou spolehlivostí, tichým chodem a nízkou údržbovou náročností.To jsou výborné vlastnosti právě mimo civilizaci (partyzáni, Sibiř).
Ruská wikipedie je mnohem obsáhlejší a je vidět, že s tím rusové mají mnohem bohatější zkušenosti.
O volné energii jsem slyšel, ale zatím se tím více nezabýval.
JB