Exchange naar Gmail Education

Bjorn

to Nederlandse Google Leerkrachten
Wie kan me met het volgende helpen

Ik ben bezig om voor het bestuursbureau de mail om te zetten naar
Google education. Nu werkt het synchronisatieprogramma wel goed om de
mail vanuit de Outlook naar het Google Education account te krijgen
maar:

De gebruiker gebruikt dus Outlook, de outlook account is dus ingesteld
om te werken met de Microsoft Exchange server met bijbehorende
instellingen.

Nu kan ik wel een nieuwe Gmail account aanmaken die met Imap werkt
voor het mailadres van Google Education. Er komt dan binnen Outlook
een 2e account die werkt met de Imap van Gmail. Daarnaast bestaat dus
(nog) de Exchange server. Alleen die moet dus weg want na aanpassing
van de MX records gaat de exchange server niet meer gebruikt worden.
Alleen als het exchange profiel weghaal, dan verdwijnen dus ook alle
mappen!

Ja de mappen zijn ondertussen ook wel gesyncroniseerd met Gmail en
staan daar dus ook maar de gebruiker heeft vele mappen en submappen en
daar weet Gmail geen raad mee en heeft letterlijk daar heel veel
mappen aangemaakt met andere namen zodat de inhoud van de submappen
toch online staan. Als ik nu vervolgens in Outlook de Imap account
aanmaak zodat er een synchronisatie gaat plaatsvinden dan worden die
'rare' mappen dus in Outlook gezet en dat is dus niet de bedoeling.

Ik wil dus graag de bestaande exchange instellingen veranderen in de
Gmail settings maar kom daar dus niet uit. Heeft iemand tips wat ik
nog kan proberen?

Groet Björn

Corina Bakker

to nederlandse-goo...@googlegroups.com
Björn,

Google heeft een speciale tool, heb je deze gebruikt?

http://tools.google.com/dlpage/exchangemigration

Uitproberen altijd doen in een nieuw PROFIEL in Outlook.
Ga daarvoor naar configuratiescherm, en klik op e-mail op postvak,
afhankelijk van je Windows versie.

Succes,
Corina Bakker, Oosterend Texel

Bjorn

to Nederlandse Google Leerkrachten
Hallo Corina,

Dank je wel voor de snelle reactie. Die tool heb ik ook gebruikt /
gebruik ik ook voor het overzetten van de bestaande mail/agenda en
contactpersonen en dat werk prima.

Alleen lost dat mijn probleem niet op. Een voorbeeld een gebruiker
heeft nu een Outlook met daaraan een werkende Microsoft exchange
account. Deze gebruiken heeft in de postvak in, submappen met
daaronder weer submappen en daaronder weer submappen. Dus als
voorbeeld postvak in - > submap schooljaar 2010-2011 met daaronder
submap personeel en daaronder submap lopende zaken (en misschien zijn
er daaronder ook wel weer submappen). Als je dan met de migrationtool
het geheel overzet dan maakt Gmail er labels van (submappen werkt
Gmail (nog) niet mee. Voor de gebruiker absoluut niet werkzaam want
het gehele overzichtelijke van Outlook is nu verdwenen.
Maar goed op zich nog geen probleem want Outlook draait immers gewoon
door met daarin wel de mappen en de submappen.

Het probleem is nu hoe kan ik het goed overzetten naar de Imap
structuur van Gmail. De gebruiker gaat dus zijn bestaande mailadres
behouden! Concreet ga ik daarvoor de MX records van het bestaande
domein aanpassen zodat de mail nu afgehandeld gaat worden door Gmail.
Daarna stopt dus de exchange server en mogen die instellingen weg of
beter moeten aangepast worden. Alleen kan ik dat dus niet goed voor
elkaar krijgen, ik kom er nu niet verder mee.
Als ik het profiel van exchange verwijder, verdwijnt dus alle
mapstructuren, heb ik de nieuwe gebruiker aangemaakt via Imap protocol
dan synct die alle data (over 2 GB grootte) wel terug maar dan wel met
die onoverzichtelijke mapstructuur en dat wil ik niet.

Wat kan ik de exchange tijdelijk stop te zetten en dan de mappen te
slepen van de exchange profiel naar de Gmail Imap profiel maar dan
moet alle data weer opnieuw geupload worden en daar zit ik ook niet op
te wachten want ik moet het voor meerdere gebruikers doen en dat duurt
dan te lang want de mail moet eigenlijk gewoon kunnen doorwerken. Alle
data staat immers nu al online bij Gmail (maar dan daar
onoverzichtelijk).

Ik hoop dat ik het zo nog wat duidelijker heb kunnen maken wat het
probleem is waar ik tegenaan loop..

Ik kan ook niet binnen de bestaande exchange account de instellingen
aanpassen naar een Imap protocol anders was dat de oplossing geweest.
Kan zoiets wel met bijvoorbeeld Thunderbird o.i.d.? Of weet iemand een
oplossing voor het probleem.

Groet Björn

Corina Bakker

to nederlandse-goo...@googlegroups.com
Björn,

Als je de labsfunctie nested labels aanzet, krijg je exact dezelfde
structuur terug (zie schermkopie)
Lost dat je probleem op?

http://gmailblog.blogspot.com/2010/04/new-in-labs-nested-labels-and-message.html

Groeten,

Corina Bakker
Cor Bremerstraat 8
1794 AX Oosterend
tel. 0222-318683
fax. 0222-318071
mobiel 06-10018027
e-mail: corina...@gmail.com
twitter: cbtex
facebook: cbtex
linkedIn: corina bakker
skype: csbakker

2011/5/9 Bjorn <dew...@gmail.com>:

geneste labels.jpg

Bjorn

to Nederlandse Google Leerkrachten
Hallo Corine,

Dank je wel voor de aanvulling, die optie had ik nog niet ontdekt, ga
er gelijk vandaag mee aan de slag en zal hier laten weten of het
gelukt is.

Groet Björn

On 9 mei, 21:37, Corina Bakker <corinabak...@gmail.com> wrote:
> Björn,
>
> Als je de labsfunctie nested labels aanzet, krijg je exact dezelfde
> [...]

Bjorn

to Nederlandse Google Leerkrachten
Ik heb ondertussen voor 2 accounts die een al een grote mailbox hadden
de gegevens overgezet en het gaat prima met de nested labels!

Als het geheel is overgezet kan ik nu in Outlook de nieuwe
mailinstellingen aanmaken die wijzen naar Google Imap en dan synct die
gelijk alle gegevens met bijbehorende map(pen) goed terug. Dus ik kan
weer verder en binnenkort de exchange eruit gooien en helemaal
overgaan op Google mail.

Nogmaals dank je wel voor de hulp Corina.