ظریف می گوید اگر می دانست جمله ای از مصاحبه‌ منتشر می‌شود 'بر زبان نمی‌آوردم.

Amir Alizadeh

to nabinai...@googlegroups.com
با درود فراوان به همگان.
ظریف می گوید اگر می دانست جمله ای از مصاحبه‌ منتشر می‌شود 'بر زبان نمی‌آوردم.
این جمله ی آقای محمدجواد ظریف را میتوان چنین تفسیر کرد که
اگر می دانستم جمله ای از مصاحبه منتشر می شود 'بر زبان نمی آوردم و همچون دیگر
مسئولین به پنهان کردن حقیقت از چشم ملت و
دروغ گفتن ادامه میدادم.
آن وقت در فایل صوتی خود میگوید این دنیا باید جواب مردم را به دهم و آن دنیا جواب
خداوند را.
حالا هم پشیمان شده که چرا حقیقتی را بیان کرده و بگوش مردم رسیده.
خنده آور این است که از مردم ایران عذر خاهی میکند. عذر خواهی برای چه؟ عذر خواهی
برای اینکه چرا حقیقتی را بیان کرده.
مرد مؤمن باید از خداوندگارت علی خامنه ای عذر خواهی کنی که به نور چشمش توهین کرده
ای نه از مردم ایران.
در پایان فایل صوتی خود هم میگوید آدم باید نگران مردم و خدا باشد.
میبینید که از زمین تا آسمان میان حرفهایش تناقض وجود دارد.
به نظر من باید با آقای دکتر هلاکویی ملاقات به نماید تا شاید برایش راه درمانی
پیدا کند.

در پی درج مصاحبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در رسانه های که با واکنش
گسترده‌ای روبرو شد، وزیر خارجه ایران در پیامی که در اینستاگرام منتشر کرد،
نوشت "اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون
گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم". او در عین حال از مردم ایران و خانواده قاسم
سلیمانی عذرخواهی کرد.
وزیر خارجه ایران گفته‌هایش در مصاحبه با سعید لیلاز را "برداشت و تحلیل تلخ" از
"یک برهه تاریخی" دانست.
اخیرا یک فایل صوتی منتشر شد که در آن وزیر خارجه ایران در مصاحبه با سعید لیلاز
اقتصاددان نزدیک به دولت از کارشکنی روسیه در مذاکرات برجام و همچنین تقابل
دستگاه دیپلماسی با تصمیمات نظامی و به ویژه نقش قاسم سلیمانی می‌پردازد. آقای ظریف
در این فایل به پشت پرده بسیاری از وقایع مرتبط با سیاست خارجی ایران می‌پردازد
و از اینکه دیپلماسی در ایران هزینه میدان جنگ شده، انتقاد می‌کند.
اکنون آقای ظریف همچنین نوشته هدف او از این مصاحبه "صرفاً برای انتقال صادقانه
تجربیات به مسئولین آینده و بدون هیچ‌گونه قصدی برای انتشار وسیع و یا حتی محدود
آن" بوده است.
آقای ظریف در بخش از پیام خود در اینستاگرام ابراز تاسف کرد که "احساسات پاک عاشقان
شهید والامقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید و بخصوص شیر دخترش
زینب خانم -که برایم همچون فرزندان خودم عزیز است—جریحه‌دار شده است". آقای ظریف
نوشته است برخی هم تلاش کرده‌اند از این شرایط "وسیله‌ای برای برهم زدن همدلی"
یا "ابزاری برای اهداف کوتاه سیاسی" بسازند.
محمدجواد ظریف نوشته "همانگونه که برادرم شهید حاج قاسم جانش را فدای این مردم
نمود، من هم اگر آبرویی دارم آنرا با افتخار فدای همین مردم می‌کنم".
او در انتها نوشت "همه کسانی که به باور خودم به من تهمت و افترا زده‌بودند را
بخشیدم. امیدوارم مردم بزرگوار ایران و همه عاشقان سردار و به ویژه خانواده بزرگوار
سلیمانی عزیز نیز بنده را ببخشایند".
آقای ظریف پیش از این نیز در واکنش به انتشار این فایل صوتی در اینستاگرام پیامی
منتشر کرده بود. او پیشتر نوشته "در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات
و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام".