oversettelse

Alexander Mackinnon Jansen

to communit...@lists.mozilla.org
Hei,

Jeg er 17 år gammel og har brukt Firefox siden versjon 2, eller i
hvertfall 3.
Ettersom jeg er født og oppvokst tospråklig, har jeg alltid syntes det
har vært naturlig med oversettelse, og omforming av tekst mellom norsk
og engelsk.
Jeg har erfaring med oversettelse av programvare i både Launchpad og
Transiflex, og var i en kort periode aktiv under oversettelse av GNOME 2
til nynorsk, men sluttet med dette da jeg for en stund siden gikk over
til KDE.
Ellers har jeg fullført grunnskole med 6-er i nynorsk, 6-er i engelsk og
4-er i bokmål. Etter VG1 hadde jeg 6-er i bokmål og engelsk og 5-er i
nynorsk, så jeg tror jeg kan bidra med gode oversettelser. Til daglig
veksler jeg litt mellom å bruke den stabile versjonen av Firefox (som
kompilert av Linux Mint) og Nightly, men jeg skal også laste ned Aurora,
som er versjonen jeg så anbefalt for oversettelse. Har ikke helt styr på
versjoner, men skal prøve å holde meg til firefox-aurora fra launchpad
(https://launchpad.net/~ubuntu-mozilla-daily/+archive/ubuntu/firefox-aurora)
som nå er på versjon 34. (sist oppdatert 4. oktober)
På siden der jeg fikk abonnere på denne listen sto det at jeg
foretrekker språk som «English (USA)», men førstespråket mitt er jo
egentlig norsk.
Jeg er interessert i å jobbe med oversettelse av nettleseren Firefox der
det trengs. Etter det jeg har skjønt er dette mest hjelpesidene, men
hvis dere vet om andre områder som trenger det mer kan jeg godt det
også. Vet ikke hvor mye ansvar denne listen har for utvidelser osv, men
jeg kan godt gjøre noe der også. Bare fortell meg hva som trengs og
hvor/hvilket format dere vil ha det så skal jeg prøve å hjelpe til så
godt jeg kan.
Mvh Alexander Jansen

Håvard Mork

to Alexander Mackinnon Jansen, communit...@lists.mozilla.org
Hei Alexander

Supert at du er interessert i oversetting! Vi er 3-5 personer som jobber
med oversetting av produkter og forskjellige nettsteder. Vi er litt løst
sammensatt, og jobber når det passer oss, men det betyr ikke at det ikke
skjer noe.

Nå kan du treffe flere av oss på IRC (irc.mozilla.org, #mozilla.no), og
mange samarbeider også via chat på Skype. Det er bare å ta kontakt der :-)

Vi jobber nå mot Firefox 34, som lanseres i slutten av november. Det
meste av produktoversettelsen er under kontroll, men vi mangler litt
gjennomgang av at oversettelser er gode nok. Så hvis du vil, kan du
gjerne se om du kan forbedre språk i bokmålsutgaven. Spesielt i nye
funksjoner er det god sjanse for å finne dårlige oversettelser.

Jeg kan gi deg skrivetilgang til oversettersystemet vårt på
http://37.191.147.105/apps/MoNo/
Så kan du endre tekst direkte. Send isåfall privat mail med et
brukernavn og (ikke et så altfor hemmelig) passord.

Hvis du foretrekker å jobbe med kildekoden direkte fins den på:
http://hg.mozilla.org/releases/l10n/mozilla-beta/nb-NO/
http://hg.mozilla.org/releases/l10n/mozilla-beta/nn-NO/
(det skal være mulig å sjekke den ut for alle)

Noen oppgaver du kan velge og vrake i:

* Beta-forberedelser, kvalitetssikring av oversetting (høyest prioritet)

* Oversettelser av webressurser før Firefox 34 (jobber med denne nå ...)

* Det er lov å starte jobbe med oversettelsen i Aurora-kanalen (Firefox
35). Her er det en del nytt å jobbe med.

* Vi henger litt etter på oversetting på support.mozilla.org. Se
https://support.mozilla.org/no/localization

* Interessert i oversetting av et mobil-OS? Vi oversetter Firefox OS.
Her er det også mye QA-aktivitet og nytt arbeid som kan gjøres.

* En del Mozilla-nettsider oversettes via webgrensesnittet
https://localize.mozilla.org/
Her er det også en del som kan oppdateres.

Håper å høre fra deg!

Mvh
Håvard Mork

Håvard Mork