ONDERSTAANDE REAKTIES STONDEN BIJ DE OPENING KUNSTPAKHUIS DE ZWIJGEN.
OMDAT ZE ZIJN WEGGEHAALD, POSTEN WE ZIE HIERBIJ OPNIEUW (dit op
verzoek van Bart en Janine)
Job Cohen bij de opening van Kunstpakhuis De Zwijger sprak enthousiast
dat de lokale uitzendgleuf Salto eindelijk de vooraanstaande positie
kon gaan innemen in de wereld van de nieuwe media. Zeker nu ze in één
gebouw met de Raad voor de Amsterdamse Kunst zijn ondergebracht zouden
ons spectarulaire zaken te wachten staan. Waarbij ook het
"experimentele" niet geschuwd zou worden.
Iedereen die ooit het Bedrijfsplan 2003-2006 van Salto (Stiching
Amsterdamse Lokale Televisie Omroep) wist het. Het was de introductie
van een andere manier van werken.
Voor mensen als Cohen, die hun email het liefst veilig per postkoets
zoudent verzenden, staat Salto absoluut aan de top op IT-gebied. Dat
moet je wel als er onderhands miljoenen zijn gereserveerd om de
continuiteit van de 17 werknemers van Salto te garanderen.
Nu de periode van het vorige meerjarenplan ten einde loopt, blijkt dat
je met een postduif meer kans hebt dat je brief aan gaat komen bij
Salto.
Ja, al het nieuwe briefpapier en de verse dozen visitekaartes van de
Salto-directieleden, sectorhoofden etc. waren ruimschoots op tijd
klaar. Ook de geheel verrnieuwde website liet trots weten dat Salto op
de nieuwe locatie niet alleen een "bezoekadres" ook nog een heus
POSTADRES heeft, met een uniek, eigen afwijkend huisnummer. Helaas
waren ze naast een bel ook hier een brievenbus vergeten. Als je Salto
vroeg wanneer de deurbel of brievenbus aan het nieuwe mediapakket van
Salto zou worden toegevoegd, was "we zijn er mee bezig". het
geruststellende antwoord.
Na het verdwijnen van het succesvolle radioprogramma van Luky
overwegen zowel MokumTV als Amsterdam Televisie geheel te stoppen met
hun uitzendingen via Salto. En ze zijn niet de enigen!
Murat Kirbacoglu. redacteur van MokumTV is "woedend" op Salto, en dan
met name op de afdeling techniek. We leveren al jaren onze
programmabanden op zaterdag twee uur voor de uitzending aan. Logisch
voor een programma waarin ook actualiteit voorop staat. Nooit geen
probleem met de dienstdoende technici. Tot ze in dat nieuwe gebouw
kwamen te zitten. Alles is er voor de programmamakers slechter op
geworden. Zo is het programma Outloud sinds de verhuizing geheel
verdwenen. Geen woord op de Salto-website waarom hun paradepaardje op
het gebied van de niewue media zomaar verdwenen is. Als je vraagt
waarom is "we zijn er mee bezig". het geruststellende antwoord.
De druppel die wat MokumTV de emmer deed overlopen was volgens Murat
een mail twee dagen voor de nieuwe uitzending. Afkomstig van het Hoofd
van het Salto Secretariaat & Planning. Met de lompe mededeling dat we
onze uitzendband uiterlijk vrijdag vòòr 17.00 uur moesten aanleveren
omdat er "tot nu toe" in het nieuwe gebouw "geen directe belverbinding
vanaf de buitendeur (nr. 181 E) naar de 4e verdieping - Salto. Men is
bezig met het installeren hiervan en wij hopen dat dit z.s.m. wordt
geregeld.'
Salto is al sinds half juni in dat kunstpakhuis Willem de Zwijger
begonnen "met het zelf installeren van techniek". Let wel, juni, juli,
augustus september.. ook al die weken na de officiële opening deed de
bel het niet.
Als je de uitzendband kwam inleveren buiten kantoortijd stond je voor
de gesloten deur met een bewaker. Want ook de deur, en het deurslot
waren blijkbaar dusdanig fout, dat daar een speciale 24 uurs bewaker
bij zat. Moest je via je mobieltje het Salto storings- en alarmnummer
bellen. Kwam na enige tijd de dienstdoende technicus met de lift naar
beneden om de band in ontvangst te nemen. Salto: "U begrijpt wel dat
dit ondoenlijk is."
Nou, maak dan de bel even? Er zitten niet alleen vrijf gediplomeerde
technici bij Salto, er is ook een heus zwaar betaald Hoofd van de
Afdeling Techniek. Of, als dat te moeilijk is, plak dan als tijdelijke
oplossing een wel werkende pagerbel over het nutteloze
design-exemplaar heen. Bellenmaker Friedland heeft al voor een paar
tientjes zo'n spatwaterdicht exemplaar met een bereik van ruim 100
meter, knipperalarm, trilalarm en 3 verschillende geluidsniveaus.
Wat Salto nu doet is de programmamakers op te zadelen met hun
belprobleem. Zit me daar in dat poepdure pand een beetje
televisiebaasje uit te hangen. Met de mond vol over nieuwe media en
dat het zo leuk zou zijn als ook de allochtonen mee zouden doen. Daaar
trappen types die niet weten hoe een deurbel werkt misschien in. Maar
bij MokumTV zitten geen mensen als Job Cohen of de zingende wethouder
Carolien Gehrels. Dat die nog geen bel kunnen aanleggen snapt
iedereen. Maar Salto heeft een complete technische staf, gecoördineerd
door een Hoofd Techniek. En dan moeten wij, programmamakers, maar even
ons complete format en alle montageschama's om gooien, omdat ze bij
Salto niet in slagen hun belletje te laten werken. Murat: Door die
lapzwansen daar, is elke motivatie bij ons vrijwel geheel verdwenen.
We zijn wij dan ook genoodzaakt om in afwachting van de komst van een
deurbel, onze uitzendingen op zaterdag te staken.
Dat we niet geheel met Salto stoppen, is om kijkers die geen internet
hebben, anders in de kou zouden komen te staan.
We ontvingen diverse verzoekjes om nog niet geheel op on-demand over
te gaan. Ook AmsterdamTV deelt deze mening, gezien de mail die
AmsterdamTV naar Salto stuurde.
REACTIE AMSTERDAM TELEVISIE
Naar aanleiding van uw mail van afgelopen week, graag het volgende:
Wij van Amsterdam Televisie zijn in navolging van MokumTV op dit
moment gestaakt met het aanleveren van programma's. Het is natuurlijk
van de zotte dat wij al diverse keren voor een dichte deur hebben
gestaan en na vele pogingen alsnog onze uitzendingen konden afgeven.
Wij weten absoluut niet waarom er op dit moment bij Salto een
"bureaucratie van het ergste soort" heeft plaatsgevonden, maar op deze
manier willen wij als hardwerkende programmamakers die het vooral van
"het laatste moment" moeten hebben ivm actualiteit, niet blijven
doorgaan met een beleid wat op zijn zachts gezegd dictatoriaal te
noemen valt. Beseft men bij Salto, en dan met name de techniek, wat
wij iedere week al jarenlang doen om een programma te maken voor de
Amsterdammers? Vertrouwende dat z.s.m. een bel wordt aangebracht en
ook een brievenbus!!!! is het mogelijk dat wij weer onze programma's
gaan aanleveren bij u.
Met vriendelijke groet,
Kitty van der Geld
Nico Koole
Dick van der Geld
team Amsterdam Televisie.
REACTIE BELISSIMA
Bellissima is het met jullie eens. Wij waren afgelopen jaar blij dat
er geen probleem meer werd gemaakt over het inleveren van tapes na 17
uur.En begrijpen niet waarom Salto zo nodig ambtenaren tijden wil
aanhouden.
Bovendien zijn de technici tot 22 uur elke avond aanwezig!
Maak die bel, of, is het anders zou erg om even, met de lift, of de
trap naar beneden te lopen om een tapeje aan te nemen van hardwerkende
mensen die met veel liefde hun uitzending af maken? En graag zolang
mogelijk doorwerken om er iets moois van te maken.
Zelfs in Hilversum is het normaal (of tenminste mogelijk) om 10
minuten voor de uitzendtijd met je uitzendtape aan te komen bij de
uitzendstraat. Waarom kan dat niet bij Salto?
Waarom moeten makers zich aanpassen aan wat Salto bedenkt en kan Salto
niet eens wat meer vanuit de makers denken en beleid maken? Die
aanbieders hebben vaak een baan, werken ergens anders om de huur te
betalen en werken aan hun uitzendingen voor Salto vaak op tijden dat
ze niet naar hun reguliere werk moeten. Waarom moeten we dan binnen
kantoor tijden onze tapes aanleveren?
Ik kan haast niet geloven dat dat de reden is, de directe
belverbinding. Wat zit hier eigenlijk erachter? Vindt Salto het maar
lastig, na 17 uur nog aanbieders over de vloer? Willen de andere
organistaies niet dat er volk in hun pand rondloopt? Want een
belverbinding maken kan toch niet echt de reden zijn. Bellissima is
voor inleveren van tapes als het kan, dus als er toch technici
aanwezig zijn, moet het kunnen om uitzendtapes aan te leveren. En
daarbij zo ruim mogelijke tijden te hanteren, dat komt de programma's
op Salto alleen maar ten goede.
groetjes, Brigitte Bélanger.
VERDERE REACTIES
Beste mensen van Mokum. Namens onze onafhankelijk Joodse
Jongerenvereniging betreur ik het verdwijnen van MokumTV. We zullen
vooral jullie schitterende opnamen van oud Joods Amsterdam en Leo Fuld
missen!
Ben Hochheimer
We ontvingen ook mededelingen van mensen die op het Salto-forum wilden
reageren, maar na inschrijving een foutmelding kregen. En een CC mail
gezonden aan Carolien Gehrels (wethouder Kunst & Cultuur en Lokale
Media in Amsterdam)
Lieve mevrouw Carolien Gehrels
Als wethouder media hoop Ik dat U iets kunt doen aan het
voortscheidende verdwijnen van al dat goede van de Amsterdamse zender
Salto. Vannacht bleek dat er opnieuw twee zeer gewaardeerde
programma's zijn opgedoekt. Zie hiervoor de website
www.mokumtv.nl
Hoop dat u ingrijpt om aan deze wanvertoning, deze zender onwaardig,
een einde kunt maken. Twee oer-Amsterdamse zenders, die al sind 1982
uitzenden op de kabel, dient men te koesteren, niet weg te jagen met
dit soort domme argumenten. Overigens erg genoten van Uw inzet bij de
opening van de tentoonstelling Geef Mij Maar Amsterdam! Te zien op de
eerdere genoemde website. Er op vertrouwend dat het verdwijnen van dit
stukje Amsterdamse tv-geschiedenis, ouder dan AT5 en RTV NH ook U pijn
doet, teken ik met de meeste Hoogachting,
Rob Nöcker,
Amsterdam
Wat ik ronduit beschamend vind, is dat Salto hardwerkende
onafhankelijke programmamakers verdrijft met dit soort idiote
burocratie.
Ron Jonkers
De spraakmakend vernieuwende Amsterdamse mediawethouder Gehrels zal in
haar binnenkort te presenteren mediavisie rekening moeten houden met
het feit dat Salto de boot gemist heeft. Het Open Kanaal van Salto was
ooit uniek en vooraanstaand in de wereld van het public access domein.
Ocker Vreeswijk
Salto was ooit een goed bekeken en toegankelijk medium, waar
Amsterdammers probleemloos hun hun video's konden vertonen. Je hoeft
geen wizkid te zijn om te begrijpen dat je daar Salto niet meer voor
nodig hebt. Wat nieuwe media betreft loopt Salto nog in het
Victoriaanse tijdperk. Op MokumTV en een paar goeie anderen valt er
dan ook weinig te beleven op A1. De meeste Amsterdammers weten
nieteens dat Salto nog bestaat.
Ruud Berenschot
Je moet wel lef hebben om als Saltovoorzitter Lennart Booij te durven
beweren dat Salto in "de komende jaren vooral samenwerking aan hoopt
te gaan om de digitalisering van de media ook in het public access
domein te ontwikkelen en garanderen." Ze kunnen niet eens in
breedbeeld uitzenden, en alles is mono!
Hamid Bensidaid.
Kan me voorstellen dat Salto graag wil samenweken met FabChannel?
Waarom zou FabChannel met Salto willen samenwerken? Vanwege het mono
geluid van Salto? Of omdat Salto als enige op de UPC kabel nog steeds
analoog wordt doorgegeven?
Marieke Adriaanse
Was het alleen maar mono-geluid, maar er zit ook al jaren die
hinderlijke brom bij dat kutsignaal van ze.
B-ris
Salto is op dit moment zo'n beetje de allerlaatste locale
televisiezender op aarde die niet gestreamd wordt op interbet. Heel de
wereld zend inmiddels on-demand uit. Zonder dat het de gemeenschap ook
maar een cent hoeft te kosten.
Fatih Yilmaz
Zou het de Amsterdamse mediawethouder Gehrels zijn ontgaan dat sinds
de digitalisering van de media een bureau als Salto totaal overbodig
is geworden.
Sandra Sanders
Die 17 medewerkers van Salto, geleid door een twee-koppige directie,
hebben het principe van het Open Kanaal Kafkaans om zeep geholpen met
overbodige regeltjes en technische voorwaarden uit het stenen
tijdperk.
Frida Rodrigues De Freitas
Maar ze zitten wel midden in de subsidiekuil met die kunstraad in
hetzelfde gebouw. Dat wordt dus subsidiezuigen. Daar is dan geen
plaats voor goede, onafhankelijke tv. Die heten daar cultureel
autonome 'projecten'. Alleen in naam is Salto nog Open.
Rosa Ariëns
Goed idee: nodig Cohen uit om die bel straks plechtig in gebruik te
laten nemen!
Mark
Zou het niet handiger zijn als Salto in plaats van een brievenbus een
broedplaats voor de gierzwaluw aan te leggen.
Maria Fong Li
Salto moet weer teruggebracht worden tot wat het in principe is: een
gleuf waarin programmamakers hun bandjes stoppen.
Victor Elburg en Manon Huisman
Voor men het Hoofd Techniek John Kerstens ook deze belachelijke regel
weer in de schoenen gaat schuiven: de heer Kesrtens kan het niet
gedaan hebben. Die is op vakantie!
Anoniem
Ja, en dat bel er niet is, daar kan de directie van Salto niets aan
doen. De verantwoordelijkheid over de bel ligt geheel bij de uitbater
van het Kunstpakhuis, waarin Salto slechts één van de onderhuurders
is. Onverlet is het natuurlijk te gek voor woorden dat het sufferdje
met twee nauwelijks bekeken televisiekanalen de Stalinistische
Staatsomroep gaat uithangen. Zo'n moeite was het toch niet om eerst
overleg met de betrokken programmamakers (3 in totaal) te hebben.
Jeremy Frederiks
De rillingen lopen over mijn rug als ik lees wat voor een stug en
onbuigzaam ambtelijk apparaat ze van het Open Salto Kanaal gemaakt
hebben. De kloothommel die deze regel heeft bedacht snapt dus niets
van televisie-maken en geen knip voor zijn/haar neus waard.
Lea Warmerdam
In Nederland was Salto televisie de eerste zender die permanent in
RealVideo.werd uitgezonden. Salto was ook de eerste, die ruim
anderhalf jaar voor YouTube, begon met het uploaden van video's.
YouTube werd voor bijna twee miljard euro doorverkocht aan Google. De
de Salto-A1 live stream via DDS
http://live.nu/1.ram blijkt
tegenwoordig alleen maar te werken als de gemeenteraad vergadert. Het
upload-programma Outloud is sinds de verhuizing helemaal verdwenen!
Zie het maar eens onder ogen: Salto is OUT!
Susanne Mok
De voorsprong van Salto wist de huidige staf te veranderen in een
achterstand. Gevraagd waarom niet langer gestreamed werd, antwoorde
Salto medio 2006: 'zenden vergt veel meer bandbreedte dan het eenmalig
uploaden naar een server.' Nee, streaming video hoeven we voorlopig
niet meer te verwachten bij Salto, want 'Zoals gezegd, de werkwijze
zoals die is blijft voorlopig gehandhaafd.'
Murat Kirbaçoglu - red. MokumTV
Waar Salto ooit vooraan liep met betrekking tot moderne media, lijken
ze zichzelf nu buiten spel te zetten en dat betreuren we zeer.
Tina van Ekkendonk
Motherfuckers daar bij Salto! Het enige wat ze goed kunnen is
verhuizen! Ik zal Mokum en Amsterdam Tv missen op de maandagavond.
Fritz
Wordt Salto weer leuk? Om te komen tot betere uitzendingen moet er
eerst meer macht voor de programmamakers komen. Mensen die er nu als
staf zitten hebben lang genoeg de tijd gehad om te bewijzen dat ze er
niets van bakken. Wat aan de Salto Omroep vooral opvalt is de hang
naar regeltjes. Bijna alles wat goed was voor de zender hebben ze
daarmee uit huis gejaagd. Als ze zich ook nog met de programma inhoud
gaan bemoeien en alles in formules stoppen is dat echt en definief de
dood in de pot van wat ooit het Open Kanaal heette. Belangrijkste
bezigheid lijkt: hoe bedenken we regeltjes zodat we zelf nergens
verantwoordelijk voor zijn en slepen we genoeg subsidie binnen om onze
baantjes zeker te stellen.
Jan Baars