Létá pořád jen Cobrou ...

Lubomír Koutný

to tajny.informator.p...@seznam.cz, Minimakety.cz
Moudra tajného informátora
Před časem jsem se zařekl, že se nebudu zúčastňovat planých diskuzí na našich stránkách, které stejně nic nevyřeší, jen dělají zbytečně zlou krev. Rád si přečtu nové věci, například o potahování novými japonskými papíry, sám jsem použil Kashmir a jsem s ním velmi spokojený, jak při obarvení duhou, tak hlavně při stříkání hambrolkami.
Zásadně nemíním zasahovat do nových aktivit typu Peanut Antique, i když důraz na klasický způsob práce, potah jen barveným papírem, zákaz stříkání a dokonce použití tuše na naznačení křidélek (autoři jaksizapomněli, že Číňané používají tuš tisíc let) mi málo koresponduje spovolenou kamufláží tisknutou na počítači. Ale to je věc autorů tétoskupiny. Sám jsem takový dvouplošný peanut postavil a po půl roce marného snažení dokonce i úspěšně zalétal.Chvíli jsem jako protiváhu těch Antiků uvažoval o Peanut Orai,kde by bylo povoleno vše, co prospěje oříškům, aby byly maximálněrealistické. Pak jsem si řekl, že je to zbytečné, jednak na to stačí současná pravidla a hlavně kolik těch soutěží já vlastně odlétám ? Dnes se to létá hlavně v Teplicích a jet tam sám z Brna autem je pro důchodce příliš drahé.
Přečetl jsem si moudra Tajného Informátora, včetně jeho poznámky o mé reportáži v MHm z OPENSCALE 2009, jeho názor na výsledky odzkoušeného otevření měřítka a opakovaných invektiv na to, že stále létám s Cobrou.
Chápu, že příliš dlouhá řada vítězství a umístění na bedně jednoho soutěžícího může některým lidem vadit. To se stává i v jiných sportech. Dokonce přílišná suverenita jedince může některé lidi odradit a tito sinajdou jiný sport. Nicméně vždy je dobré se řídit smyslem pro FAIR PLAY, respektovat daná pravidla a vyhnout se hrubým urážkám.
Jsou lidé kteří staví modely a létají si jen pro radost. Jsou jiní a ti rádi soutěží. Začínal jsem jako samouk na vesnici, přidalo se pár kamarádů. V létě r. 1954 jsme viděli Krajskou modelářskou soutěž ve Vyškově, to byl zážitek na celý život a všichni jsme chtěli také stavět krásné modely a soutěžit.
Od r. 1956 jsem byl v Brně, kde byla silná parta gumičkářů - wakefildářů. Jako úplný začátečník jsem již v r. 1958 s wakeieldem vlastní, velmi moderní konstrukce, vybojoval reprezentační dres a v r. 1959 z 14 soutěží, kterých jsem se zúčastnil, tak 11 jich vyhrál.
Od roku 1965 se konají soutěže minimaket. Dovoluji si upozornit Tajného Informátora, že od té doby jsem na těchto soutěžích velmi často vítězil s mnoha typy minimaket např. Fokker D.VIII (jak s rozpětím 600 mm, tak i dvacetinkou 420 mm), Fokker Dr.-1,
plovákový Sablatnik SF-4 Dr , Martinsyde Buzzard, Sopwith Baby, Fw-190, Jak-3, Macchi MC.202, Re-2005, Bf-109E, Bf-109F, P-63, Arsenal VG-32, VG-36, Avia BH-11, Avia BH-7, P-51H, Ar-240, S.M. 92, Mig-DIS atd.
Nevím, zda Tajný Informátor je tak mladý, že si toto nemůže pamatovat, nebo naopak tak starý a trpící sklerózou natolik, že výsledek je stejný. Nicméně, abych utišil hlasy těch, co jim bylo líto, že stále vyhrávám s Migem, nebo Cobrou, tak hned po jejich prvním nářku, jsem tyto dvacetinky na loňském memoriálu nechal doma a dal si moc záležet na tom, abych vyhrál s mnohem méně vhodným typem do větrného počasí, s Arsenalem VG-36. To není tak stará historie a lze si to pamatovat.
Nevím, jakou činností se kdo mimo soutěžní létání zabývá. Pokud by si každý jen hleděl svých modýlků, tak za pár let to budou létat jen staří dědkové a po nich utrum. Proto již více jak 30 let vedu leteckomodelářské kroužky a snažím se s větším, či menším úspěchem vychovávat nové modeláře. Ten kdo vede takovékroužky, ten ví jaká je fluktuace za rok. Kolega začíná rok s deseti chlapci, na konci roku jich má dva a na soutěž mu nepřijde nikdo. Já loni začínal se dvěma kroužky, starších bylo 5 a v začátečnicích vinou chyby v náboru jen jeden. Během roku však přibyli další tři jeho spolužáci a jeden mladičký chlapec. Na OPENSCALE 09 mi létalo 7 chlapců z mých kroužků. Hodně z mých bývalých žáčků právě létá minimakety a toho si cením více, než všech vítězství na soutěžích.

L. Koutný

Vyvel

to Minimakety.cz
A vo tom to je.
Aby celá kategorie nezašla na úbytě musí do ní přicházet nový mladí
modeláři. Takže si velice vážím úsilí každého, kdo je ochoten věnovat
dost ze svého volného času, a že ho nebude málo, klukům v kroužku a
učí je stavět modely. Ono přežití dvacetinek není ani tak o měřítku a
jeho tolerancích, modelech ze stavebnic nebo vlastnoručně slepených z
prkýnek ale hlavně o těch nových tvářích. Myslím, že na tohle jsme
všichni pánové diskutující o změnách pravidel trochu dost zapomněli.
Je úplně jedno jestli jsou pravidla taková nebo maková když podle nich
nebude mít kdo lítat. A teď ruku na srdce vážení diskutéři. Kdo z Vás
přitáhl k modelaření alespoň jednoho nového modeláře?

Tajný informátor Pepa Vyskočil

to Minimakety.cz
Aaajeje, já to zase vymňouk, že jsem nedržel svůj notes v kapse! Co
slyším, to si zapíšu a co si zapíšu, o tom informuju. Ale ten výčet
vítězství je opravdu úctyhodný!, klobouk dolů. Škoda, že informuju
jenom z Prahy, to by bylo pošušňáníčko. Tak hodně zdaru. Pepa z Prahy

hugo

to Minimakety.cz
Pane Koutný, Pepa Vyskočil za nic nemůže, to jsem se rozčiloval já,
když jsem si přečetl Vaši reportáž z Openscale.
Myslel jsem si, že diskuse okolo měřítka už tady proběhla, vy jste se
k ní vyjádřil a myslel jsem, že je to jasné, místo toho vedete
invektivy na stánkách časopisu, kde nejspíš převážná část čtenářů
dvacetinku v životě neviděla a neví o co jde. Pokud Vám šlo o to podat
úplnou a objektivní zprávu, tak jsem v reportáži postrádal informaci o
tom, že soutěžení na Openscale neprobíhalo podle daných pravidel, ale
dlouhodobě probíhá dle pravidel, která jsou "nepsaná".(K tomu jste se
v diskusi hlásil i Vy, což jsem ocenil). Taky jsem postrádal vizi, jak
by se měla situace řešit, pokud se vůbec bude řešit.
V oblasti minimaket máte velký vliv a jako od člověka, který se
zasadil o prosazení kategorie dvacetinek, bych od Vás očekával, abyste
usměrňoval diskusi i díky tomu, že hodně pamatujete a víte kde, co a
proč vznikalo. Místo toho se v reportáži snažíte dokázat, že Vám to
lítá (což každý stejně ví) a hochům z Prahy, kteří si tolik vyskakují,
to nelítá a jsou to jen tlučhubové. Jen pro informaci - já jsem na
Openscale nesoutěžil proto, že jsem si ve shonu doma zapomněl podklady
a chtěl jsem jednat podle pravidel, což jsem ale asi podle Vaší
reportáže neměl dělat. To jsou opravdu paradoxy...
Ale asi jsem to potřeboval - vystřízlivět - a asi i zjistit, že tahle
"soutěžní" atmosféra není pro mě úplně to pravé ořechové.
Takže za mě: pojďme se bavit o tom, aby pravidla dvacetinek, případně
jiných minimaket, byla jasná a PSANÁ.
To o opakovaném soutěžení Cobrou je taky moje poznámka a už jsem ji
tady na diskusi jednou použil. Více než Vaše soutěžní úspěchy mě
zajímají Vaše modely a z mého pohledu je to pro Vás nedůstojné -
prostě to nemusíte mít zapotřebí, ale asi se mýlím a chápu, že to
takhle Vy nevnímáte. Jen mi to přijde škoda, protože když se dívám na
Vaši Cobru tak mě to už nic nedá - už jsem ji viděl několikrát.
Naopak, když jste měl na Drncovi Spitfira, který Vám nelítal a díval
jsem se, jak ho zalítáváte, tak to pro mě byla škola. Stejně tak byla
pro mě škola vidět pana Alferyho v Teplicích, jak ladí svoje éra.
Co se týká měřítka, je mi to jedno, už jsem to tady psal - jen bych se
přimlouval za to, aby termín MINIMAKETY byl univerzální a nevztahoval
se jen na dvacetinky, ostatně v tomto duchu chápu i tyto webové
stránky (ale mohu se mýlit). A podle toho udělat úpravy národních
pravidel.
Ještě odpověď Vyvelovi: Jo, souhlasím s tím, že když nebudou nové
tváře, tak soutěž vymře. Bohužel, podle měto k tomu tady směřuje -
nejsou nové modely, pokud ano, tak jsou to často jen opakující se
typy... tohle opravdu může být atraktivní jen pro úplné
stopadesátiprocentní fandy, ale ne pro nové tváře. Ona žádná soutěž
není o tom si zasoutěžit a vyhrát, ale v Brně asi, zvláště pro některé
jedince, ano...
Martin H.

On 14 čnc, 12:35, Tajný informátor Pepa Vyskočil

pajas

to Minimakety.cz
ANTIQUE WINGS A TISÍCELETÁ TUŠ Z ČÍNY Tisíce let jsou tisíce let.
Debata o tom, co je možné a co není možné použít pro Antique Wings
(dříve Peanut Antique), byla iniciačním, uměle vytvořeným problémem a
není třeba se k ní vracet. Šlo o vyzkoušení nových, dle mého názoru
vhodnějších pravidel (http://minimakety.cz/peanuts/rules/antique-
rules.php), a tudíž i o snahu odlišit kategorii od Peanut. Vše bylo
dáno tlakem zaběhaných modářských kategorií. Dnes, kdy - i mně osobně
- už vůbec nejde o měřítka, velikosti a kategorie, ale budu si stavět,
co chci, je toto odhranění od oficiálu zbytečné. V Antique Wings je
jedno, jesli tuš nebo Mylar, Humbrolka či Duha. Je to jinde. SOUTĚŽE
BEZ SOUTĚŽIVOSTI A MODELAŘINA BEZ "NEVHODNÝCH PŘEDLOH" je hlavní
zásadou. Musím uznat, pane Koutný, že některé invektivy vůči vaší
osobě jsou neoprávněné. Opravdu hromada modelů, o kterých jste ani
nemohl předpokládat, že budou vítěznými typy, a přesto jste si je
postavil a zalétal, svědčí o dobrém minimaketářském duchu. Škoda těch
Teplic - inu, Brno je od Teplic stejně daleko již tisíc let :-)