Minimakety v Trnávce

discobolos

to Minimakety.cz
Chtěl bych na tomhle místě zjistit, jestli v tomto "nultém" ročníku
rovnou skočit s RC minimaketami do soutěžení, nebo to pojmout jako
přátelské polétání s možností ověřit použitelnost místní betonové
plochy pro start a přistání.
Dle Feldy (a já se přiznám, že bych to také uvítal) bude lepší první
varianta. Vyplnili bychom tak hluché místo v době bodování.
Příští rok, pokud se zavede praxe, že na první soutěži v roce se
obodují včechny makety a v dalších soutěžích (jen stejného roku) se
"dobodují" jen nové, by díky kratší době na bodování, mohla proběhnout
i soutěž RC minimaket. Předpokladem samozřejmě bude, že plocha na
start a přistání bude použitelná.
RC piloti vyjádřete se.
Dušan

Bayeux

to Minimakety.cz
Zdravím velkého organizátora... a nejen jeho...
Po pravdě mě trochu poděsilo přesunutí soutěže na neděli 27.9. (to
mívám totiž nedělní depresi, Hugo by na to mohl aspoň mrknout nééé?) -
ale po zjištění že 28.9. je státní svatoVáclavský svátek - jsem se
začal těšit 100%ně :o) Tolik jen pro ty, kteří netušili nebo si
neuvědomili, že pondělí po nedělní akci je VOLNO.
A teď k věci: jelikož jsem nešťastně pro...al sezonu a hlavně Teplice
s RC - jsem pro si klidně pokusně zazávodit, však k tomu napoprvé
nepotřebujeme tribunál porotců - šišatou zatáčku poznáme, 8mičku si ze
školy taky pamatujeme... A taky jsem už nikde dlouho nebyl
poslední :o)
Nebojím se hluchých míst - na letišti s přáteli to snad ani nejde mít
hluché místo, ale když se bude létet "o vavříny" - nevidím problém...
Apropos - Dušane, je super že jsi už TEĎ zařídil na onen den bezvětrné
počasí :o) už mám těch uragánů DOST.
PS: na včerejším JETI meetingu jsem byl velice potěšen, když jsem
potkal pár minimaketářů a přislíbili účast, zvláště pak nestor a guru
Zdeněk Raška starší! Již dlooouho jsme ho neviděli s minimaketou,
někteří "maketářsky mladší" vůbec - a věřte, že je to zážitek.

Steve

to Minimakety.cz
Ještě bych poprosil Feldu nebo jiného koordinátora stránek o drobnou
korekci, pokud to půjde. Případně je to malé upozornění.
Vzhledem k výzvě na ty, kteří "již léta nelétají" (jaksi není kde,
nebo snad Feldo víš o nějaké soutěži za poslední čtyři roky? ;-) )
bych byl pro, aby se v pravidlech pro kategorii CO2/El upravila pasáž
ohledně pohonu, která už více než pár let neplatí, a to tyto věty:
"Poměr zmenšení ani hmotnost není předepsána. Pro pohon modelu je
předepsán motor(y) MODELA CO2 se standardní nádrží. K plnění se
používají malé bombičky. "
(ne)Měřítko je OK, není důvod něco měnit, ale jde o pohon Modela na
CO2.
Jednak už se tyto motory koupit už dávno nedají, další nádhery vyrábí
mimo jiné Š. Gašparín a především rozmach micro pohonů na el. pohon
včetně baterií a časovačů už dávno umožňuje pohony i jiného druhu než
jen Modela. A to už pěknou řádku let. Bráno doslova (pravidla jsou
pravidla) by minimakety s jakýmkoliv jiným pohonem nebyly připuštěny
do soutěže.
Rádi uvidíme Robertovu DH-2 a jiné skvosty, pokud se sejdou. Mám zato,
že tato kategorie zdaleka není tak mrtvá jak si někteří myslí. No
uvidíme v Trnávce, snad se tam pár modelů sejde, když už ne nových
(není čas) tak alespoň těch ostatních.
Ano, s p. Raškou jsem o soutěži - setkání mluvil a je vysoce
pravděpodobné, že přijede ač "už to dávno nelétá a nestaví" jak
říkal. ;-) . Mimo jiné slíbil, že by snad mohl vzít i závodní P-38. Má
to blízko a "rád nás uvidí". ;-) tak se těšíme.
Myslím, že se ještě můžeme na Drncovi dát řeč, ale už bude verze
jakákoliv, bude to fajn se sejít, ne?
Steve

discobolos

to Minimakety.cz
Trochu jste mně předběhli.
Zdeňka Rašku jsem pozval už na jaře. Bylo mi jasné, že mnozí jej
neznají tak dlouho, jako já, ale o to více by jej, jako nestora
minimaket, rádi potkali osobně. Mám v plánu na těchto stránkách
zveřejnit jeho seznam plánků a lisovaných kabinek. Jistě se najdou
zájemci, kteří uvítají možnost objednat si od něj něco a ušetřit
poštovné.
Jen to budu moci provést až v září, protože do 30.8. jsem služebně v
Helsinkách.
Dušan

Bayeux

to Minimakety.cz
Dobrý nápad s těmi plánky a seznamem - a hlavně kabinkami (pro mě je
to docela smrt!!!) - mnohým to pomůže a navnadí je.
Už TO, že Pan Raška dojede a jistě výkresy doveze je dostatečným
lákadlem, jistě mnoho z nás vzpomíná, jak jsme lačně listovali v
hromadách a našli tam to své (byť třeba já už léta stavím JEN podle
sebe) nebo inspiraci pro modely. Třeba dodnes praktikuji - kreslím
sám, ale většinou najdu podobný typ, koncepci a konzultuji s těmi
výkresy seřízení apod.
Apropos - Dušane, máš aktuální seznam (nebo nějaký z posledních časů)
výkresů? Ve volných maketách toho asi moc nepřibylo - ano, už se tomu
nestor toliko nevěnuje, ale stejně je to i tak víc než pestré. Kdyby -
mám seznam plánků starý asi 27 hodin :o) takže mohu nascanovat a
poskytnout - jistě by se hodil souhlas autora s jeho uveřejněním, ale
tady by problém neměl být (mail na nestora není, telefon?). Myslím, že
vložený soubor PDF by nebyl od věci (má to mnoho stran A5
strojopisem). Případně by si mohli zájemci předem plánky objednat či
zamluvit - ZR by je nejspíš vyhledal a dovezl k nahlédnutí/koupi.
Nevěřím, že doveze vše co má, bo co vím, tak nedisponuje nákladním
automobilem :o))
Těším se na setkání - a pravda, s obstarožními pravidly M-CO2/RC je
třeba něco udělat, už se to tu zmiňovalo mnohokráte. Modela,
orig.nádrž a další... Na Drncovi a případne v Trnávce můžeme ujasnit a
vyjasnit - měřítko nehraje roli, takže by nemuselo dojít k roztržce :oP

Steve

to Minimakety.cz
Telefon na p. Rašku mám, pošlu ti ho. ;-)
Steve

discobolos

to Minimakety.cz
Pokud máš takhle nový seznam, naskenuj jej. Já mám tak dva roky starý.
Vyvěsíme jej tady a každý zájemce ať pošle svůj požadavek mně na mail.
Já to pak sesumarizuju a pošlu Zdeňku Raškovi ml. Potkávají prý se cca
1 týdně.

K elektrám.
Nějak jsem nezaregistroval, jaká pravidla se u nich aplikují. Při
kapacitách současných LiPol nevím, jak stanovit nějaký předpis, aby
soutěž byla regulérní. Nebo se nelétá na čas, ale podobně jako v hale
se boduje let? U CO2 jsem myslel klasickou soutěž na čas. Jen pro
všímavé jsem rozšířil možnosti pohonu. Ale i tak si nedovedu
představit, jak kontrolovat velikost nádrže. Stejně tak motory od
p.Gašparína mají doby chodu asi odlišnou od starodávných Modela CO2
0,27. Ale beru to spíše jako možnost polétat si s modely, než jako
urputné zápolení.
Dušan

Steve

to Minimakety.cz
Doufám, že nám nemáš za zlé, že jsme s p. Raškou dali řeč a pozvali
jej. Známe se už léta a při debatě na letošním JMM na to přišla řeč. I
L. Knébl se přiznal, že létal minimakety. ;-)
K elektrám a CO2:
Na Openscale se s volnými elektrami standartně létalo jako se sifony a
to společně. Taky je tam max, stanovený podle konfigurace modelu . Ono
by to dost dobře nešlo řešit koeficienty jako u Dvacetinek podle
rozpětí, kdyby se měly podchytit všechny nuance pohonu.
Zdá se to jednoduché, ale ani možnosti lipolek ti nezaručí maxe. U
Dvacetinek ji velký krouťák a lehčí model zajistí "ostrý" start, u
sifonů ti nastavení vyššího tlaku a tedy výkonu zkrátí čas. Ten jde
nastavit větší nádrží, ale chce to jiný systém plnění a pod.
Elektry kupodivu zástupy zájemců nepřilákaly a ti, co to zkusili taky
neplnili startovní listiny samými maxy.
Velký model je náchylnější na rozbití, malý více zápasí s hmotností
vnitřností....
Nechal bych standartní postup jako u sifonů, tedy stanovení maxe podle
konfigurace modelu (jeho létavosti a tedy schopnosti dosáhnout maxe),
pohon jakýkoliv (el), měřítko jako CO2, tedy libovolné.
Uvidíme, jaký bude zájem. Nakonec to nebude tak drsné, málokdo vyplodí
do té doby nový model, snad jen ti, co mají v oblibě spíš polomakety
nebo používají tištěné kamufláže a pod. Takže těch několik modelů, co
se sejdou bych nějak příliš neomezoval, aby měl vůbec kdo létat.
Nejde o vavříny ale o polétání a setkání, no ne?
Poslední soutěž CO2/El byla v r. 2005, další ročník byl pak zrušen. To
k poznámce Feldy od toho, co "léta nelétá" ;-)
Osobně bych uvítal, kdyby tato kategorie neumřela. Je tu i jedno
vlákno na toto téma, ale je zřejmě již uzavřeno. Nové pohony tomu
můžou dost pomoci.
Steve

> - Zobrazit citovaný text -

discobolos

to Minimakety.cz
Samozřejmě mi vaše pozvání nevadí (konec konců jste ani o něm
nevěděli). S Láďou Kneblem jsem se kdysi o jeho poletování s
dvacetinkami taky bavil. Pokud si vzpomínám, bylo to při jeho
instruktáži, jak poznat termický poryv v netermickém počasí (třeba
když fouká silnější vítr). Kdysi jsem do Frenštátu p. R. často jezdil
na soutěže házedel (je to od mých rodných Fryčovic 23km).
S elektrami souhlasím, stejně to vidím na přátelské polétání s
orientačním měřením délky letu.
Mezi svými kolegy v klubu mám dokonce jednoho, který pro své kluky v
kroužku vyvinul el.pohon, kterým nahrazuje CO2. Pořizovací cena cca
250 Kč, délka chodu cca 5O sec., váha asi 1,5 - 2 násobek Modely CO2.
Instalují to do volných modelů, původně navržených na CO2. Asi by to
nebyla špatná volba i pro jednoduché modely maket (třeba pro žáky,
kterým je kvalitní guma většinou nedostupná). Zkusím kamarádovi
navrhnout, jestli nezkusí spáchat s kluky v kroužku do soutěže Kometa
na el. pohon.
Dušan

Bayeux

to Minimakety.cz
Kometa sííím néééé :o) Jsou jiné hezké krabicoidní typy...

discobolos

to Minimakety.cz
Opět jsem mluvil se Zdeňkem Raškou, už kontroluje modely a váže
svazky.
Mám i poslední verzi seznamu plánků, které posílám do redakce. Snad se
podaří nějak seznam přišpendlit na web.
Až tam bude, zájemci nechť se mi ozvou mailem, pošlu pak hromadnou
objednávku Raškovi.
Uzávěrka objednávek je 21.9.2009
Zároveň pro zájemce nabízím hromadnou objednávku na figurky pilotů od
p. Kaplana. Cena je cca 120 Kč/ks.
Tady by to chtělo v případě zájmu oznámit mi to co nejdříve, sochání
chvilku trvá. Pokud máte představu o podobě, resp. fotografii
konkrétního pilota, pošlete to s objednávkou.
Podoba sice bude přibližná, ale je to dobré jako inspirace při
"oblékání". Nezapomeňte připojit požadované měřítko.
Dušan

discobolos

to Minimakety.cz
S redakcí jsem se domluvil tak, že seznam plánků nebude přímo na webu.
Najdete jej na adrese:
http://discobolos.rajce.idnes.cz/Planky_Raska/

Zájemci pište na můj mail do 21.9.09
P.S. Některé plánky jsou dražší - jsou psány kurzívou.

discobolos

to Minimakety.cz
Ještě pro ty, kteří neumí nebo se nechtějí párat s piloty, nabídka na
zprostředkování výroby nedílné součást každé správné makety:
http://discobolos.rajce.idnes.cz/od_Kaplana/#album
Jsou to jen vzorky. Cena je 100-120 Kč/ks, podle velikosti. Pokud se
podaří dám dohromady více objednávek, je možná množstevní sleva.
Zájemci se hlaste co nejdříve, usochání nějakou dobu trvá.
Dušan

discobolos

to Minimakety.cz
Jak vidím, nějak jsem přecenil počet potenciálních zájemců o plánky,
kabinky a piloty. Nevadí.
Mám pro vás tři dobré zprávy:
1. podařilo se mi sehnat generálního sponzora. Je jím firma JETI
model, která nám věnovala velmi zajímavé ceny do soutěže v podobě
jejich výrobků. Jde o ceny v celkové hodnotě 10.000 Kč. Takže
tentokrát je o co soutěžit. Navíc mám pro vás ještě jedno malé
překvapení (Bayeux už to ví).
2. při osobní prohlídce letové plochy jsem s uspokojením mohl
zkonstatovat, že letos máme štěstí. Kolem vlastního letiště je všude
na dohled tráva (tedy nehrozí kukuřičné pole či strnisko, nebo dokonce
oranice).
3. při troše optimismu lze asfaltovou plochu o rozměrech cca 12x8m
použít pro ověřovací soutěž RC minimaket. Asfalt sice není úplně
špičkový a letový prostor asi bude zasahovat nad silnici, ale uvidíme.
Jen ještě musím sehnat letové bodovače s praxí.
Dušan

viktor lukac

to minima...@googlegroups.com
cau tych pilotov uz niekolko mame...ale ja by som mozno chcel nejakých pilotov do orecha nemcov ale pozor 1.svetová.Konkretne do Fokerov DVII,DVIII.Myslíš že by to vedel urobiť aj také malé?Dík
Viktor
> Od: discobolos <dusan...@tiscali.cz>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Minimakety v Trnávce
> Datum: 09.9.2009 16:46:16

Felda

to Minimakety.cz
No vida, samé potěšující informace. Mám to chápat tak že RC minimakety
se budou nakonec létat soutěžně, žádná exhibice?

No a ohledně JETI bych docela přivítal kdyby sami taky přijeli,
zalítali si s námi jako v dřevních dobách RC minimaket, no a i nějaké
ty své výrobky by nám mohli z kufru auta prodat, když na JETI meetingu
měli leccost hned vyprodáno :-(((((((

Dušan Garba

to minima...@googlegroups.com
Viktore,
nechal jsem si pro sebe vyrobit pilota i do ořecha, takže to p. Kaplan umí.
ale říkal, že to už je hraniční velikost (v mém případě to bylo měř. 1:24) -
je to ta předposlední fotka, pilot v popředí.
Napiš počet a měřítko, ověřím to.
Pošli to ale co nejrychleji, pokud to budeš chtít mít hotové do naší soutěže
(Robert psal, že přijede).
Dušan

Bayeux

to Minimakety.cz
WOW, další výýýborná zpráva - přijede Robert - a kdo z oněch končin
další??

K RC minimaketám - skoro to vypadá, že chci lítat JEN soutěžně. Možná
to tak vyznělo, nicméně jsme si můj přístup vyjasnili s velkým
organizátorem. Nejsem vůbec soutěživý typ - a už vůbec ne show pilot
(předváděcí pilot či "pilot-exhibicionista"), takže pro mě za mě by
stačilo - ti co to létají či létat chtějí, aby si stoupli pospolu s
jedním érem ve vzduchu a debatili v rámci exhibice, co by se jak mělo
letět a bodovat. Takže pokud jde o mě - klidně to berme jako průzkum
bojem :o)

Účast JETI by byla rozhodně přínosem, zvláště pokud pánové ještě RC
makety z oněch slavných dob mají. Každý model bude zpestřením, jen -
dříve se létalo u Feldy v jiném poměru váha modelu na 1 motor. Kde se
nastaví strop nyní? Myslím, že oněch 175 gr/motor je super do haly
(nehrozí zabití či demoliční práce haly), ale pro venkovní podmínky je
vhodnější posun někam dále - sám velký Felda razí pravdivou teorii o
skutečném polétání s modelem, aniž se honíme z krize do krize...
Ale myslím, že TADY na této akci NIKDO NIKOHO S NIČÍM
NEVYHODÍ :o) Těší se Bayeux

discobolos

to Minimakety.cz
Jak to bude se zástupci JETI nevím. Panu Jelenovi, šéfovi firmy, jsem
navrhl, že by bylo dobré, kdyby s částí jejich výrobního programu
přijel jejich zástupce.
I mně připadá, že i kdyby si všichni nechtěli něco koupit, určitě
budou mít spoustu otázek, jak je to třeba s tím Duplexem, apod.
Ideální mi připadal Zdeněk Raška ml., protože je od fochu a zároveň
modelář. Akorát když jsem s ním o tom mluvil, nevěděl, jestli mu to
doma projde. Prý je těch akcí v poslední době dost a musí taky něco
udělat doma. Ale termín si zapsal a že o tom pouvažuje (případně
vyloví nějaký model).
Jestli budeme s RC soutěžit, záleží hlavně na vás, účastnících. Pokud
nebudete moc přísní, nějakou bodovací letovou komisi poskládáme. Jen
by se "společnost" musela přesunout na odlehlejší část letiště. Létání
s volňásky bude tak 800m od asfaltové plochy, uprostřed letiště.
Nevím, kde jsem na to přišel, ale když se mně p. Jelen ptal na
pravidla RC minimaket, plácl jsem cifru max. váha 300g/1 motor. Možná
by to pro venkovní poměry mohlo vyhovovat. Lehčí modely mohou létat
také, i když s rizikem, že budou více hříčkou větru, než "festovnější"
makety.
Jestli přijede někdo z daleké Prahy a okolí, to jsem sám zvědav. Adam
s Viktorem nejspíš ne. Od ostatních zatím informace nemám. Nechť se
vyjádří na tomto místě.
Dušan

Ondřej Krucký

to minima...@googlegroups.com
Zdravím,
Zvažuji dalekou cestu s mojím AGRO TURBEM dle plánku právě pana Rašky,
ale váha je 310 gr, takže tímto jsi mě nepotešil.
Ondra krucký

to Minimakety.cz
Mno po pravdě - 300gr na motor není asi optimální. S ohledem na to, že
když se TOHLE rodilo, byly pohony TP01-TP03 (nebo POT050 a jiné
alternativy) a to pak bylo éro za cca 200-250gr, nebo nej... lidová
varianta 280ka s převodem - a to pak byl model 300-450gr. Vím, že
tomuhle odzvonilo, zvláště plechovkám. Sám zatím nemám maketu těžší
než 70 gr (a to má 3 motory) - ale rodí se makety 1:10 s
předpokládanou váhou právě kolem 400. Je to - nebo není to
MINIMAKETA?? DO haly bych se s tím necpal, ale ven do nelaboratorních
podmínek - myslím ideální... Viď, Feldo?

Ale bude se občas a ještě nějaký čas určitě vycházet z těchto plánků
a předloh (viz právě Krucoun, kterýho TAM chciiii vidět) - v dílně
Raškových se pár těchto modelů urodilo a kde jinde začít...

Takže - jak se dohodneme?? Do Trnávky bych to viděl na rozumnou cestu,
ať se srazí co nejvíc z nás?? Asi je třeba rozlišit halovou a venkovní
minimaketu (vždyť třeba dvacetinka přes metr rozpětí je taky
minimaketa, ne??). Ano, vyhněme se ale kilovým střelám a
prefabrikovaným potvorám - to je jasné :o) Při nejasné definici si
leckteří vzpomenou při bodování snad 1.RC mini v Brně Feldova Sayerse
vedle 2metrového Štorcha (nebo co to bylo za potvoru) - tohle už ale
je za námi...

PS: Krucoune, dojééééď :o) splatíme dluhy...

hugo

to Minimakety.cz
Ahoj Dušane,
já s největší pravděpodobností nedorazím (jen v případě, že by rodinná
rada rozhodla jinak). Taky mi z poslední akce zbyl jako dvacetina jen
Farman, který je do větru k ničemu a pak už disponuji jen ořechy a
pistacii. Ale mám rozdělány 4 dvacetinky a jednu RC mminimaketu, takže
na příští sezónu budu snad připraven. Díky a měj se, Martin

Steve

to Minimakety.cz
Vzpomínám si, jak by ne...
Felda měl krémový ULL s trupem trojúhelníkového průřezu, jen si
nevzpomenu na název, nějaká Sluka či co, na S400? Ten Storch byl od
firmy Bohemia models.
Držel bych se tehdejších mantinelů, tedy 250 g na motor a 500g na dva
motory.
Nebo bych navrhoval spíš 250 g na motor + 150 (200?) g na každý další.
Takže třeba Lancaster by byl možný s max. 700g a to bych za minimaketu
v jakémkoliv měřítku které díky tomu vyjde (1200mm?) považoval.
Dvoumotorák pak za 400g a pod...
Proč?
Právě proto, aby se nestalo to, co tehdy a opravdu létalo s
minimaketami. Díky tomu může zůstat měřítko otevřené. Tehdy to sice
bylo o fous jinak podle pohonu, a to TP-03 a S280. Dnes je možno
osadit stříďáky s větším výkonem na jednotku hmotnosti a baterie se
dostaly taky o pořádný kus vpřed. Takže postavit jednomotorovou
minimaketu do 250g tak, aby se s ní dalo létat venku není složité. Ve
chvíli, kdy to bude víc - 300 nebo 350g - se dostaneme do situace, kdy
bude většina "modelářů" létat s komerčními stavebnicemi a to, myslím,
není myšlenkou těchto setkání, případně soutěží.
Jiná věc je samozřejmě nastávající setkání. Chce to zmapovat zájem,
stanovit si mantinely pro příští a další roky. Těžko by někdo byl
schopen na základě dnešních doporučení postavit slušnou maketu za 14
dní. Snad jen ten, kdo neví, co s volným časem, je manuálně
nadprůměrně zručný, vybere jednoduchý typ nebo se může ulít ze školy.
Spousta lidí má dvacetinku na důchodu, upravit ji na RC není tak
složité, případně Raškovy konstrukce, nemusí být v původní velikosti
na S400 a S280, trošku zmenšit a stříďák.
Nebo stavebnice, naštěstí v rozsypu, třeba od Turbinia models nebo
Hacker, třeba ten Tiger Moth byl dost vhodný a úprava na RC byla
popsána v RCR. Nebo Bellanca, Piper J-3.....
Samozřejmě každý by měl vzít to, co má a pokecáme, zhodnotíme,
uvidíme. ;-)
Steve

Ondřej Krucký

to minima...@googlegroups.com
No to myslím není nejšťastnější řešení. Myslím, že je ještě mnoho
modelářů, kteří staví éra ne SS motory (280 a 400) a v tomto případě je
hmotnost 250 gr. zcela diskriminační. Nemluvě o ceně malého RC vybavení,
které není do eroplánů kolem metru od pana Rašky ještě třeba. V
neposlední řadě je tady ještě jeden fakt a to, že éro kolem metru a s
nějakým tím gramem navíc, je schopno ještě předvádět řízený let i za
trošku větrnějšího počasí a to papírák kolem 200 gr prostě není!! Takže
proč tak malá váha u venkovních minimaket?? V hale tomu rozumím,
bezpečnost, omezený prostor....., ale tady?

to Minimakety.cz
Když už jsem tu byl opakovaně zmíněn :-)))

Osobně se přiznám že nejsem schopen RC minimaketu definovat,
respektive kvantifikovat (míry, váhy, ....) To snad ani nejde. V
dřevních dobách to bylo jako s kysličníky - dvě kategorie pohonů a
vymalováno. Dnes je škála motorů co do výkonu a hmotnosti (míněno AC)
tak pestrá, že není kde vést hranici: toto ještě ano a toto již ne.
Hmotnostní limit 300g je dnes pro venkovní létání málo, do toho se
nevejdou komerční polystyreňáky (a ostatně ani většina vlastních
konstrukcí pro létání venku) a já si myslím že to jsou dnes typičtí
představitelé této kategorie. Pokud Steve má představu že tyto modely
na setkání či soutěž nepatří, tak už se těším jak přijede s kufrem
plným vlastnoručně postavených konstrukčních RC minimaket :-))))))).
Já si naopak myslím že nás není tolik, abychom mohli šmahem odmítnout
skupinu modelů která jediná umožní bežnému člověku do světa RC
minimaket vstoupit. A pak záleží jen na něm zda ho pohled na ty
jedinečné konstrukční modely motivuje k jejich postavení nebo bude dál
létat s tuctovými polystyreňáky. A hlavně - venku je počasí
nevyzpytatelné a i v optimálních podmínkách sem tam foukne a je
termická bublina. S tím si lehké a malé modely neporadí, budou hříčkou
povětří. V hale je to jiné, tam jsou podmínky stabilní a pro všechny
stejné.
Takže se sejděme, uvidíme jaké bude počasí, co kdo přinese, co kdo
předvede a máme o čem pokecat. A Jeťáky bych tam fakt rád viděl, oni
byli i v dávných dobách vždy předskokany, vždy měli něco nového k čemu
jsme se my obyčejní modeláři dopracovali až s odstupem.

discobolos

to Minimakety.cz
I já to vidím tak, že každý přiveze co má, polétáte si a pak se může
domluvit, jak tuto kategorii pojmeme v budoucích letech.
K JETI jsem se už vyjádřil. Pokud by Raška mladší nemohl, zkusím
domluvit, že by mi něco ze sortimentu dali k dispozici, abyste si to
na soutěži mohli koupit. Bohužel by to bylo bez odborných rad.
I tak vyjádřete se, co z jejich výrobního programu vás zajímá, ať
nemusí (m) s sebou tahat vše, co vyrábějí.
Dušan

Felda

to Minimakety.cz
Ad sortiment JETI - u mě je to jednoznačné - DUPLEX Indoor přijímače 5
a 7 kanálů.

pajas

to Minimakety.cz
A tak bych to viděl, Dušane, i u ostatních maket. Každej, co má... A
polétáme si.

On 11 zář, 19:01, discobolos <dusan.ga...@tiscali.cz> wrote:
> [...]

Steve

to Minimakety.cz
Zlobíš, Feldo ;-)
a) Je to jen návrh, nejsem Adam, abych měnil pravidla...
b) Je to o komunikaci, vždy je v nevýhodě ten, kdo začne první.
Ostatní se mají čeho chytit a jsou proti bez vlastního návrhu ;-
( Alespoň jsem nezachytil jiný návrh...
c) Jak jsem psal, teď doveze každý co má a dáme řeč.
d) Do kufru se vejde tak jedna minimaketa, takže kufr klidně
vezmu ;-) Nečekáš, doufám, že mám na skladě kufr RC minimaket a
čekám, až bude soutěž? :-)))) Příští rok, pokud se to ujasní?
e) Jasně, s definicí RC minimaket to není jednoduché, kde je hranice?
Nicméně nějak by se to určit mělo, jak jsem psal, aby tam někdo
nenaklusal s obří maketou. Třeba.
f) Samozřejmě souhlasím s tím, že venkovní podmínky nejsou vždy
stejné, na druhou stranu nepředpokládám bodování letových prvků jako
na F3A.
Dobrá, co navrhuješ? Alespoň náznakem? Řekl bych, že tvůj GAL by měl
být asi tak maximem nebo skoro. Ale kolik váží netuším.
No a jednomotorák? Když to omezíš rozpětím, bude jeden metr vhodný pro
Pipera (nebo až moc), Vivat bude malý, stejně jako podobné letadlo se
štíhlým křídlem. Naproti tomu Dreidecker bude příliš velký. Samozřejmě
to nikdo nemusí stavět jako maximální využití rozpětí, ale je to
výhodnější.
Hmotnost? Jaká?
Měřítko? Byl bych pro, třeba ta 1:10, zdá se mi to optimální. Zase
vyjde něco příliš malé a něco naopak příliš velké. A do toho se někdo
ozve, že 1:12 by bylo lepší, protože někde vyšťourá stavebnici toho
měřítka.....
Nebo někdo donese stavebnici třeba od FSK a ta je 1:13 (některé),
další od Alfy zase v jiném měřítku....
A nebo 1:8 a pak se do toho vejdou i takové skvosty, jako Kofejnův
Caudron nebo Albatros C-III od J-F.
Takže? Tvůj návrh?
Nebo Ondro? Co myslíš?
Steve

Ondřej Krucký

to minima...@googlegroups.com
No, já rozhodně nejsem fundovaná osoba jako třeba Felda, ale svůj názor
napsat mohu. Dle mého názoru jsou éra velikosti Caudrona už na RC mini
přerostlá, ale jde pouze o můj pocit.osobně bych jako mezní velikosti
viděl éra od FSK, Alfa model a konstrukce pana Rašky kolem 1000-1100mm
rozpětí, čili ještě možný pohon 280tkou a 400stovkou. Hmotnost bych
neomezoval, ta vykrystalizuje sama. Omezil bych asi pouze rozpětí a to
hranicí 1100-1200mm.
Vím, že se to opět u někoho setká s kritikou, ale takový je můj náhled
na věc. Jinak éra váhové kategorie kolem 100 gr, bych nechal do haly, už
kvůli rozmarům počasí, ale lítat si každý může samozřejmě s čím chce.
Ondra

to Minimakety.cz
Výborně, konečně má někdo další návrh. ;-)
Prý jsem tě minule vytočil...? Tak nevím, ale OK, beru. ;-)
Každopádně je rozdíl mezi maketou o 100g (o takových jsem se
nezmiňoval) a o 250g, to už je reálné.
Samozřejmě chápu, že když máš Čmeldu o řekněme 350g tak budeš proti,
protože bys byl mimo pravidla. Samozřejmě beru. Právě proto jsem to
naťuknul, abychom tak nedopadli nakonec všichni a myslím tím příští
rok. Pokud se nedohodneme na nějakých úplně základních rozměrech nebo
pravidlech, sejdou se buď modely všech velikostí, od prcků až po toho
zmiňovaného dvoumetrového Storcha a nebude to souměřitelné, nebo nikdo
nebude stavět z obavy, aby nebyl "mimo". To ber jako krajní varianty.
Ale je lepší znát mantinely, když už se šušníš půl roku s maketou....
Mimochodem, kde končí minimakety a začínají větší?
- Omezit lze rozpětí, jak píšeš. Proč ne? Jen se sejdou metrové
čtyřmotoráky vedle metrového Pittse.Něčím podobným se před čtyřiceti
lety prokousávaly i minimakety, kdy bylo rozpětí do 400mm a do 600mm.
Dnes jsou dvacetiny hodnoceny koeficientem podle rozpětí. Je jasné, že
čím větší model, tím lépe létá. Většinou.
- Omezit lze měřítkem. Ale jakým? Desetiny nejsou špatnou variantou,
něco v tomto duchu organizuje Dušan Sedlár, mě se ta aktivita líbí,
nakonec se můžeš zeptat Feldy, zúčastnil se prvního, trošku utajeného
ročníku. Problémem to začne být při výběru typu. Dreidecker bude mít
rozpětí cca 600mm, naproti tomu Hercules (nic nereálného) bude mít
2975mm a to může přijet třeba V.Vaněk z Opavy s Herkym na čtyři
pětistovky a vejde se do pravidel. Běžný dvoploch z první války bude
mít okolo 800 - 1000mm, což je optimální. Nicméně třeba stíhačka z
druhé světové bude okolo metru ale třeba i metr a půl. Jsou to ještě
minimakety?
Druhým aspektem omezení měřítkem je třeba to, že naši úspěšní výrobci,
tedy Alfa Model a Flying Styro Kit budou mimo, neboť vyrábí v jiných a
různých měřítcích. Pokud tedy neudělají speciál 1:10, se kterým pak
ale budou létat všichni....
- Omezení hmotností. Nevýhodou samozřejmě zůstává, že větší modely se
sem už nevejdou a rozměry modelů taky nebudou reálně úplně podobné,
nicméně omezení hmotnosti podle počtu motorů je dle mého názoru vhodné
a reálné.
Když tedy zapomeneme na 250g na motor a bude to třeba 350g (na víc
bych fakt nešel, už to nebudou mini...) plus za každý motor třeba
200g, tak si myslím, že se do toho vejdou předlohy všech konfigurací.
Vícemotorové modely byly velkým problémem ve verzi volné makety na
CO2, menším u volňásků s elektropohonem a v provedení RC už si lze
dovolit prakticky cokoliv.
Samozřejmě odkazovat na velikost motorů 280 a 400 je pro hrubý náhled,
reálně s nimi asi nikdo již létat nebude. Tedy ne převážná část
modelářů, spíš jedinci. Stejného výkonu lze dosáhnout s lehčím
střídavým motorem, navíc s vyšší účinností. Hmotnost je nepřítelem a
pokud lze uspořit, proč vozit zbytečnou zátěž, na kterou se musí více
dimenzovat model, který je pak těžší, létá rychleji, potřebuje víc
výkonu (těžší motor) ....atd. Klasický začarovaný kruh.

Neber to jako kritiku, ber to taky jako můj náhled na věc. Přestože
můj první návrh se s kritikou setkal, je mi to jedno; osobně budu rád,
když se sejde co nejvíc nadšenců s modely, co se dají definovat jako
minimakety, ať už budou jakkoliv postavené a budou jakkoliv létat.
Jsem rád, když se sejdeme, pro mě není prioritou vyhrát nebo se dobře
umístit, ale potěší to, kecal bych, kdybych tvrdil, že je mi to úplně
jedno.
Ale stejně bývalo asi nejzajímavější, když každý začal vytahovat nové
kousky a ostatní chodili na čumendu a pak zase naopak...Troška
exhibicionismu a pýchy na vlastní výtvor je snad v každém z nás, no
ne?
No a to jsme jen dva, co chtějí létat? Nikdo jiný nemá názor? Nějak
bychom to dohromady dát měli, v Trnávce by už měly být nějaké návrhy,
aby bylo co smést ze stolu, no ne? ;-)
Steve

pajas

to Minimakety.cz
Dobrý den, protože se chci také vloudit do RC kategorie, mám jednu
prosbu, NEOMEZOVAT! Alespoň halu nechte na pokoji. Už se těším, až
někdo dovalí do Teplic metr dvacet půlkilový B-17-ky, na kterou budu
útočit šestigramovym fokoušem. Tak neomezovat. Díky.

PS: zatím mám pouze půjčeného dvougramového RC-Corsaira 1/72 - tak
stavte japonský čtyrmotoráky :-)

Steve

to Minimakety.cz
Teď se dívám kde přesně to je a kdy to začíná a všiml jsem si, že - na
rozdíl od upoutávky na minimakety.cz - není uvedena kategotie elektro.
Ve volných se tedy bude soutěžit jen ve Dvacetinkách a CO2?
Vím, že se ptám opravdu pozdě, no ale nevšiml jsem si, no....
No a když ne, tak se alespoň podívám...
Steve
Message has been deleted

discobolos

to Minimakety.cz
Pro všechny, kteří nedorazili - bylo to báječné.
Počasí přímo boží (že by za to mohl ten papež, který byl v Brně).
Sluníčko, vítr 0-2m/s, pohoda, dobrý guláš (alespoň podle konzumentů).
Dokonce i některé RC minimakety zvládly díky umění svých pilotů
vzlétnout z travnaté plochy. Přistání už bylo poněkud složitější, ale
modely to přežily.
Felda dokonce několikrát odstartovat z ping pongového stolu, který byl
původně určen pro start dvacetinek.
Jediná kaňka z mého pohledu, čekal jsem vás trošku více. No a taky
jsem soutěžně vybouch, ale to se mi občas stává. Starosti s organizací
asi způsobily nedostatečnou přípravu soutěžní. Holt zatím všechno
nezvládám.
Dušan

Felda

to Minimakety.cz
Musím potvrdit že to bylo super. Samozřejmě že spáchám nějakou
reportáž, budou i fotečky, takže teď jen vzkaz zarputilým domabylům -
ti co nedorazili mají čeho litovat, takové podmínky na lítání se na
soutěži urodí tak jednou za věčnost. Azurová obloha, absolutní
bezvětří (nepočítám-li nějaký ten termický závan), příjemné teplíčko,
stinný stan s občerstvením po celý den a odpoledne i výborný guláš,
hodnotné ceny snad pro každého soutěžícího dvacetinkáře. Fakt nevím co
víc si přát, snad jen bazén by se byl hodil :-)))))))
Prostě pořadjící Discobolos se vytáhl a navíc mu neskutečně šlo na
ruku i počasí - patří mu velké díky.

hugo

to Minimakety.cz
Na reportáž hořím nedočkavostí! M.

viktor lukac

to minima...@googlegroups.com
Gratulujem Dušan podľa reakcii úspešnemu 1 ročníku Minimakiet v Trnávce.Nech sa ti darí aj nabudúce.Viktor
> Od: discobolos <dusan...@tiscali.cz>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Minimakety v Trnávce
> Datum: 28.9.2009 09:50:41

discobolos

to Minimakety.cz
Díky Viktore.

Mám dobrou zprávu pro všechny zájemce o tuto soutěž.
Na klubové schůzi včera večer se rozhodlo, že uspořádáme i 2. ročník
Minimaketářského nebe v Trnávce.
Předběžně navržený termín je 25.9., i když v úvahu by připadal i
termín 18.9.
Co vy na to, minimaketáři?
Zatím jsem nahlásil kategorie jako letos, tedy Min 1:20, Min CO2/el. a
RC min. Akorát bych rád, aby se přííští rok RC piloti rozhodli k
soutěžnímu létání. Máte celý rok na to, dohodnout se podle jakých
pravidel. Vzhledem k pouze travnaté startovací ploše bychom
"operativně" vypustili figury Start a Přistání a nahradili je dvěma
volitelnými obraty.
Dušan

On 29 zář, 07:16, viktor lukac <luka...@seznam.cz> wrote:
> Gratulujem Dušan  podľa reakcii úspešnemu 1 ročníku Minimakiet v Trnávce.Nech sa ti darí aj nabudúce.Viktor

Felda

to Minimakety.cz
1) Na stránkách je konečně reportáž z Minimaketářského nebe v Trnávce
2009, tak se můžete pohroužit do celkem obsažné fotogalerie

2) Doufal jsem že letos nějak v RC minimaketách prodiskutujeme co pod
tímto pojmem myslet, ale nějak nebyla chuť a vůle. Schválně jsem vzal
s sebou modely všech skupin které tu byly zmiňovány (Tipsy 160g,
TigerMoth 280g, Spitfite 440g) a nyslel jsem že v praxi předvedu
nesmyslnost snahy létat s těmi nejlehčími modely mimo halu. Ale ouha,
z tohoto metodologického pohledu mě vyšplouchlo počasí, bylo tak
odporné bezvětří že šlo libovolně létat s čímkoliv. Jenže nikde není
psané že příště nebude foukat ... Takže jako další kritérium mě
napadá schopnost vzletu a přistání (ty figury bych ponechal, jinak se
celá logika letového hodnocení rozpadne vniveč) i z travnaté dráhy, a
tady je to dáno nejen velikostí modelu ale hlavně průměrem a tloušťkou
kol a polohou podvozku vůči těžišti . Tondův Beaufighter vzlétal i
přistával celkem v pohodě, můj TigerMoth jen vzlétal, přistání končila
čenichovkou - inu kola jsou tenká vysokotlaká a hlavně skoro v
těžišti. Tak s tím na příští rok všichni co byste chtěli soutěžit
počítejte, že tráva není asfalt a že ne všude ten asfalt je k
dospozici.

Steve

to Minimakety.cz
Pěkná reportáž, přečetl jsem ji už včera v noci. ;-)
Steve

Steve

to Minimakety.cz
Každopádně ještě jedna věc:
Nějak jsem odkládal poděkování Dušanovi za krásnou akci.
Počasí bylo opravdu parádní, setkání komorní a vyloženě (alespoň pro
mě) pohodové, žádný spěch....
Jsem rád, že jsme se, ač v malém počtu, sešli, pokecali a polétali.
Znovu jsem potkal kamarády a o to šlo.
Předpokládám, že se to líbilo i ostatním, jen se jaksi nikdo ještě
neozval.
Díky Dušane.
Steve

discobolos

to Minimakety.cz
Děkuji, jsem rád, že se akce podařila.
Když teď Felda provedl razantní zásah do diskuze, jak s termínem na
příští rok. Mám rozporuplné odezvy, z nichž pouze vyplynulo, že před
Openscale ne.
Osobně bych nejradši zůstal u původně navrženého termínu 25.9., ale
pokud to bude mít logiku, jsem ochoten to upravit. Jediné co
potřebuju, aby se nesouhlasící ozvali co nejdříve.
Dušan

Steve

to Minimakety.cz
Jak se ti líbí Feldův návrh okolo Drnce? Tedy týden před nebo týden
po?
Kdyby nevyšla jedna soutěž, je šance v druhé...
Já se prostě bojím, že na konci září je větší šance trefit větrné
počasí.
No a jak jsme se snad shodli, v plném létě kvůli vegetaci ne.
Steve

discobolos

to Minimakety.cz
Mně je to celkem jedno, klidně tedy o týden dřív 18.9.2010. Mám tak
rezervu, že nedojde ke kolizi s Drncovým memoriálem (protože nevím, na
kdy jej v příštím roce pořadatelé plánují).
Doufám, že tento termín již bude vyhovovat všem. Poslední korekce jsou
možné do konce týdne, pak to uzavírám a posílám na svaz.
Dušan