Pravidla dvacetinek

Felda

to Minimakety.cz
Hugo vznesl oprávněný požadavek aby soutěže dvacetinek probíhaly podle
jasně daných, psaných a SMČR posvěcených pravidel. Je pravdou, že to
co je na stránkách SMČR všechny soutěžící z Brna překvapilo. Samotný
pořadatel Drncova memoriálu vznesl dotaz jaká pravidla opravdu platí
ajakým způsobem se text na stránky SMČR dostal. Proto považujeme za
nutné jednak objesnit tyto nejasnosti, zjednat nápravu tam kde je
třeba a při Drncově memoriálu v diskuzi se dobrat nějakého společného
závěru v žádosti o nápravu u šéftrenéra maket SMČR Fencla.
Jako pracovní materiál předkládá Ing. Koutný níže přiložený návrh
dopisu:

Vážený pane šéftrenére

obracíme se na Vás se žádostí o malou korekci národních pravidel
kategorie minimaket MMin. obecně nazývané dvacetinky, která letost
oslavuje 40 let trvání.
Pravidla naší kategorie se vyvíjela a současnou exaktní podobu,
umožňující úspěšně soutěžit s minimaketami nejrůznějších typů letounů,
získala koncem sedmdesátých let. V této podobě byla také publikována v
Modeláři a později v r. 1983 jako Soutěžní a stavební pravidla ČSSR
pro letecké modeláře v sešitu č.2. Až na dvě malé chybičky (q = 12,65
místo správného 12,5 a přehození bodů za maketovost a pracnost), tato
pravidla plně vyhovovala a k naprosté spokojenosti jsme je používali
dodnes.
Mezinárodní kontakty a úspěchy našich minimaketářů koncem osmdesátých
a na začátku devadesátých let na řadě mezinárodních soutěží (především
Alferyho, Koutného a Stráníka v několika ročnících belgické Flémalle,
Interscale v Anglii, Nizozemí i v ČSR) iniciovaly naši snahu prosadit
na FAI naše exaktní pravidla pro minimakety MMin a M-oř jako
mezinárodní.
Za vydatné pomoci tehdejších trenérů Zdeňka Bedřicha a ing. Pavla
Rajcharta byla tato naše pravidla pro mezinárodní variantu upravena
tak, aby formálně respektovala zvyklosti FAI, měřítko 1:20 bylo pro
tuto mezinárodní formu uvedeno jako doporučené, bylo doplněno několik
detailů jako penalizace za postrčení na startu atd. Tato mezinárodní
pravidla byla přeložena do angličtiny. Náš delegát na FAI Radek Čížek
měl tato pravidla předložit jako pravidla pro volně, venku létající
makety s gumovým pohonem. Měl, ale nepředložil, argumentoval, že on
není na toto expert, že by tam měl také jet Koutný. Ten byl ochoten
tam jet i na vlastní náklady, ale nikdo ho k tomu nikdy nepozval.
Podobná byla situace i u našeho návrhu mezinárodních pravidel pro M-oř
(Peanut scale).

Po dlouholetých zkušenostech jsme došli k závěru, že u víceplošníků
současná bonifikace neřeší zcela jejich sníženou letovou výkonnost.
Všeobecně převládl názor, že vše by vyřešila větší vrtule. Proto jsme
vás před rokem požádali, aby se pravidla MMin upravila tak, že
maximální povolený průměr vrtule u jednoplošníků je 35% z rozpětí
křídla a u víceplošníků pak ještě + 3% za každé další křídlo (tedy
dvojplošník 38%, tříplošník 41% atd).

Po letošní OPENSCALE nás Adam Jeník upozornil na současné znění
pravidel MMin., publikované na internetových stránkách Svazu modelářů
České republiky a my jsme se nestačili divit. SMČR sice vůbec
nepředložil na FAI náš návrh mezinárodních pravidel, zato tyto uvádí
jako národní, včetně pro tuzemsko nevhodného slova doporučené M 1:20.
Nejen to, dosud tam nebylo zahrnuto ono možné zvětšení průměru vrtule
u víceplošníků. Zato Adam Jeník díky svým konexím, ale bez jakéhokoliv
mandátu si zařídil změnu pravidel, aby u měřítka 1:20 byla uvedena
tolerance +-20%. Proti takovému postupu protestujeme a žádáme
neprodlenou nápravu. (Mimochodem Adam je Slovák se slovenským pasem,
jeho se tedy požadavek na M 1:20 netýkal, on mohl volit libovolné
měřítko).

Máme ještě jednu prosbu, a to změna názvu M-min na M 1/20. Pro to jsou
následující důvody: v 70. letech kdy vznikly dvacetinky - my jim tak
říkali vždycky - ústředí modelářské sekce Svazarmu zavedlo název
minimakety a tehdy to byly opravdu pouze dvacetinky. Dnes pod názvem
minimakety známe nejen dvacetinky ale i celou řadu dalších kategirií
(M-oř, M-pist, M-CO2, RC-Min apod.).

Současně se žádostí o úpravu limitu maximálníního průměru vrtule pro
víceplošníky jsme vás žádali o to, aby při jubileu čtyřiceti let
kategorie Mmin. byl Drncův memoriál 5. 9. 2009 uspořádán jako vůbec 1.
Mistrovství ČR Mmin. Přislíbili jste nám podporu a také takto byla
tato soutěž zařazena do oficiálního Kalendáře soutěž leteckých
modelářů pod pořadovým číslem 33. v oddíle Mistrovství České
republiky. Nyní se dovídáme, že se o žádné Mistrovství České republiky
nejedná. Vážení pánové z předsednictva Klubu leteckých modelářů České
republiky. Snad vám dochází, že my minimaketáři jsme splnili všechny
podmínky pro pořádání tohoto mistrovství a hlavně jsme nic po vás
nechtěli. Nechápeme tedy proč takový necitelný zásah ze shora.
Po pravdě řečeno oni ti minimaketáři ten svaz na nic nepotřebují. A je
velmi těžké naše minimaketáře přesvědčovat, že mají být členy SMČR,
platit příspěvky, když tento jim nikdy s ničím nepomohl, naopak, když
se do něčeho vložil tak to bylo ke škodě minimaketářů. Každoročně
vychováváme nové modeláře v kroužcích. Nyní již nestačí, aby tito žáci
měli na soutěžním modelu svou adresu, ale je požadováno, aby i žáci
byli členy SMČR, měli na modelech licenční čísla a hlavně platili
příspěvky. Rodičům těch dětí nějak vysvětlujeme, že díky členství jsou
pojištěni proti škodám způsobeným třetím osobám. Ovšem starší
minimaketáři dobře ví, že za 40 let s lehounkou minimaketou, nebo
modelem P-30 nikdy nikdo žádnou škodu nezpůsobil...

pajas

to Minimakety.cz
Mě se líbí soutěže tak jak sou - na dohodě, nepsaná tolerance k
modelům i lidem, nemám s tím problém. Soutěže v Medlánkám mám rád kuli
prostředí, slunci, větru, archaickému duchu zlatého věku modelářství.
Nechal bych to. Ale zdá se, že se v osobních sporech zašlo moc daleko
a pravidla musí být.

PAK dle mého pro začátek bude stačit, když někdo z vás Brňáků znovu
sepíše text - PRAVIDLA kategorie M-min (Dvacetinky) - úpravy nestačí,
znáte to, je nutné poslat ZNOVU KOMPLETNÍ TEXT!! - ten bude na dvou
oficielních místech: SMČR a MINIMAKETY/dvacetinky/pravidla - znění
bude NAPROSTO SHODNÉ. Pravidla budou platit pro Drnce i Openscale.
Bude jasno.

Když nebudete měnit definici kategorie dle současných platných
pravidlel a zachováte těch 10% tolerance v měřítku - neřku-li 20%, to
se ani neodvažuji! - budeme rádi, ale - jak jsem mohl celý rok
sledovat diskusi - to asi nepude. Pak ale MUSÍ dokumentace obsahovat
údaje o rozměrech - to nyní nebylo požadavkem (?!!) Projděte to -
nebude takových základních chyb v těch "léty zkoušených" pravidlech
více?

VRTULE - je nějaký rozumný argument, proč nedat Dmin=150mm (průměr
Igry i Ikary), což je dle mého nejmenší smysluplný průměr na ven, a
tím vyřešit i všechna rozpětí při všech počtech ploch?

Rozměr startovací desky a neschopnost startu ze školní lavice jasně
definovat (penalizace, diskvalifikace atd....)

To, že se nehodnotí již minule hodnocené makety buďto dát do pravidel,
nebo to nepraktikovat.

Jsou snad i další ožehavá temata, kde lze jasnou definicí v pravidlech
předejít spekulacím, ale mě nic již nenapadá - hitovky jsem uvedl :-)

ROzhodně není myslím vhodné spolu s prosbou o textovou korekci a
zařazení "nových" pravidel do oficielního bulletinu SMČR posílat
narážky na neschopnost této instituce - nechat to na později...

Nebo nesouhlasíš, Feldo? Prosím o odpověď. Děkuji, R.P.

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
Roberte,
díky za rychlou reakci a rozumný přístup k problému. Asi máš pravdu, že rýpnutím do vosího hnízda SMČR nic nezískáme, jen nějakou nervózní reakci. Je otázkou, zda má vůbec smysl s těmi pány nějak spolupracovat, my je opravdu na nic nepotřebujeme a oni na co sáhli to zvojtili.
Bohužel nemáš pravdu se svým názorem, že u těch víceplošmíků stačí minimální průměr vrtule Igra 150.
To vyhovuje tak pro Sopwith Triplane a Fokker Dr.1, ale vem si třeba plovákový Sablatnik SF-4 o rozpětí
460 mm, nebo Rakouské tříplošníky větších rozměrů. Je to nutné řešit komplexně s ohledem na různé typy, tak, jak nás to učil ing. Šmahel.

S pozdravem L. Koutný

> Od: pajas <rober...@yahoo.com>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Pravidla dvacetinek
> Datum: 18.7.2009 02:20:26

pajas

to Minimakety.cz
Pozn.: VRTULE: já to myslel takto: k současné definici ještě PŘIDAT
(!) těch 15cm-min, aby nemusel Zlín Z-XIII létat s 12-kou... Ale to je
jen na okraj, hlavní jsou pravidla - aby nějaká byla... Zatím navrhuji
považovat za platná ta, co jsou zde http://minimakety.cz/dvacetinky/rules/index.php

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
Ano, s tímto zněním pravidel lze plně souhlasit s jedinou výjimkou, za dolnoplošník bylo vždy +20%.
Pokud jde o ty vrtule, pak zásadně odmítám nějaký minimální průměr 150 mm, přece nejde jen o Z-XIII,
jsou další typy, například racery, které neměly rozpětí ani 6 m atd. Zdůrazňuji, že je nutný systémový přístup, bez klapek na očích omezující pohed stínem jedmoho typu.
L.Koutný

> Od: pajas <rober...@yahoo.com>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Pravidla dvacetinek
> Datum: 21.7.2009 01:28:52

hugo

to Minimakety.cz
Mám dotaz: čeho se týká těch 20% u dolnoplošníka? Vrtule?

Jinak s pravidlama dvacetinek jak jsou tady na webu problém taky
nemám, problém je v tom, že se podle nich na soutěžích nelétá. Bylo by
dobré, kdyby někdo kompetentní ta osvědčená pravidla (podle kterých se
létá), sepsal, aby se soutěžící měli o co opřít - myslím přitom hlavně
na nové tváře.
Možná máte pravdu, že obracet se na svaz se změnou pravidel je
nesmysl, týká se to jen brněnských soutěží, nikde jinde se dvacetinky
stejně nelétají.
Martin

On 21 čnc, 10:46, Lubomír Koutný <Koutny.Lubo...@seznam.cz> wrote:
> [...]
> jsou další typy, například racery, které neměly rozpětí ani 6 m atd. Zdůrazňuji, že je nutný systémový přístup, bez klapek na očích omezující pohed stínem jedmoho typu.

Felda

to Minimakety.cz
Teď koukám že na webu je v pravidlech chybička, opravdu má být za
dolnoplošníka 20%. Asi se vloudil nějaký šotek, nápravu zjednám a
šotka vypudím :-))))

Felda

> [...]
> jsou další typy, například racery, které neměly rozpětí ani 6 m atd. Zdůrazňuji, že je nutný systémový přístup, bez klapek na očích omezující pohed stínem jedmoho typu.

Felda

to Minimakety.cz
Ta pravidla myslím tak jak jsou jsou osvědčená, přepisovat je je podle
mě cesta do pekel. Ale mám jiný návrh, který mě napadl už dřív, když
jsem tam doplňoval to navýšení průměru vrtule u víceplošníků - je
totiž pravda že některé věci se dají u některých modelů vyložit více
způsoby. Tak mě napadlo spíš vytvořit něco jako je ve FAI pravidlech
Příručka rozhodčích - něco jako výklad co a jak je opravdu míněno. V
písemné podobě by to byl text kopírující svou strukturou pravidla a k
jednotlivým bodům by byl buď odstavec s výkladem nebo jen poznámka že
není co dodat pokud je to nad slunce jasnější. Na webu pak
rozklikávací odkaz ke zvýrazněným pojmům. Třeba.
Pokud se na tom domluvíme, namyslete co se komu zdá nejasné a na
Drncovi to můžeme probrat, přece jen víc hlav víc ví.

Felda

pajas

to Minimakety.cz
To ovšem nemá smysl dělat teoreticky. Lepší by bylo do té příručky
zapisovat, jak byl onen rozpor posouzen a ohodnocen v historii. Takový
precedenční návod. Ale to už sme zas tam, kde nikdy nebudem. Nestaví
se totiž skoro vůbec, a sporné typy už ani za mák.
Ale - Feldo, máš pravdu - já bych osobně uvítal jakýsi PŘÍKLADNÝ
PŘEHLED HODNOCENÍ deseti dosti různých typů, jak by byly - jsouce
hypoteticky postaveny stejně kvalitně, stejné procento detailů atd...
- hodnoceny. Abych věděl, jestli se mám na šest dělených křidélek u
Triplana fakt vyprdnout a nechat to jako polomaketu (případně dát
vějičku pro bodovače spíše ňákou tu pitotečku jako detail), podobně
podvozkový šachty, přechody, jestli ten oválnej trup stejně nikdo
nezhodnotí -nebo jo?-, tak si vybrat Farmana atp.

Pouze poznámka - VRTULE - Martin Huk si chtěl postavit krásného
českého závoďáka Zlína XIII. Ale DVANÁCTKA VRTULE je na ven fakt málo
- nebo ne? Divim se, že už dávno toto pravidlo vrtule není šmahelovsky
vykoumáno - jakou má, prosím logiku to 3% navyšování - jako že
osmimetrovej čtyrploch AW FK-10 si zaslouží o 9 % rozpětí větší vrtuli
než Zlín AFS-ko či padesátka? Proč? Odpor? Na minulou prosbu o odpověď
jsi, Feldo, nereagoval...Ptám se ještě jednou přímo JAKOU LOGIKU mají
tři procenta pro plochy navíc? To jako že když chci malý éro (a že
jich je!) s rozumnou vrtulí, tak musí mít aspoň hodně ploch - nebo
jak? Můj návrh dát tam rozumný nepovinný minimum (150 mm) se mi zdá,
nezlobte se, universální. Naopak tu novinku 3% považuji za hokus pokus
- nebo sem to nepochopil, kdo je jak vypočet. Za přesnou odpověď na
tuto otázku děkuji.

RP

Felda

to Minimakety.cz
Docela mě překvapuje že se na podrobnosti ohledně 3% navýšení průměru
vrtule ptáš mě, doposud jsem měl za to že když s tímto návrhem přišel
Adam, tak že to tak nějak vyplynulo z vašich pravidelných
"koordinačních seáncí". Moje role byla v této věci spíše technická -
přepsal jsem to na webu :-))))
Ale je fakt že dvouplošníky, obvykle menší než větší, právě malostí
své vrtule dost trpěly. Mohu to posoudit - Buzzard s 35% vrtulí
nelítal nic moc, zato Arado podle nového už bylo v motorovém letu
úplně o něčem jiném. Ostatně fyzikální zdůvodnění už tu bylo
rezebráno, netřeba se opakovat. No a jak se přišlo zrovna na 3% fakt
netuším, řekl bych metoda kvalifikovaného odhadu.

A neodpostím si malé rýpnutí - když před rokem přišel ten návrh na
zvětšení vrtule u víceplošníků, řekl jsem si: Ha, v Praze chtějí
stavět malé mnohoplošníky a vrtule je jim příliš malá. No a tak teď si
analogicky myslím: Ha, v Praze chtějí stavět malé dvacetinky a nějak
jim ta malá vrtule zase nevyhovuje.

Ostatně zrovna Zlín XIII tady už byl, dokonce v dobách kdy jsme si o
dnešní kvalitě gumy mohli nechat jen zdát, a pokud vím lítal parádně.
Je fakt že dnešní požadavky na maketovost zrovna nesplňoval, ale ale
suma sumárum nula od nuly pojde, zase je dnes lehčí papír. A ona ta
malá vrtule u rychlého čistého a hlavně lehkého modelu funguje celkem
dobře, jen je třeba ji fakt dobře umět udělat.

Vyvel

to Minimakety.cz
Neodpustím si přidat pár poznámek
- Moje dvacetinka Sidewinder taky nemá zrovna moc vrtule (nějak kolem
13 cm) a nějak lítala. Fakt je, že měla být lehčí a mohlo to být ještě
lepší. Špičkový let kolem 40sec, fakt je, že model moc neklouže. Zlín
XIII je na tom co se týká aerodynamické čistoty líp ale s kluzem na
tom bude podobně. Po zkušenostech už ale takhle malou dvacetinku
stavět nebudu. Podle mě jsou ideální velikosti dvacetinek někde kolem
500 - 600mm rozpětí (předloha kolem 10 až 12m rozpětí) pro
jednoplošníky.
-Vrtulka 12cm je opravdu vyšší škola konstruování a hlavně pak ta
výroba. Ani mě při výrobě v přípravku se to nepodařilo tak jak mělo
být.
- Příručka pro rozhodčí je geniální nápad. Díky Feldo.
- Protože nebudu na Drnce v Brně tak dodám svoje náměty a postřehy
předem.
- Metoda kvalifikovaného odhadu nebyla použita jen pro zvětšování
průměru vrtule pro víceplošníky. Jak asi vznikly koeficienty pro
nadhodnocení a penalizace?

Radek Gregovsky

to Minimakety.cz
Takže Feldo,nechápu že zase fabuluješ.S průměrama vrtule přišel Koutný
před rokem jako s genialní myšlenkou ,která byla připravena do jeho
uprav pravidel.Netuším, že stím přišel Adam.A pokud pokládáš za
"koordinační seance" naše setkávání v Karlově sklípku,věř že Adam tam
byl minule prvně!A hlavně tě ujištuji že tam otázky kole tebe a
Koutného nikdo neřeší,protože to tam nikoho nezajímá,především je řeč
o modelecch a stvění.Snad posledně padlo pár připomínek na Koutného
neseriozní zavěr članku,ale protože jeho články už leta raději nečtu
tak ani to mě něják nezasáhlo.Takže, raději řeš jen věci, kterých se
přímo učastníš a můžeš je objektivně posoudit.

> - Zobrazit citovaný text -

hugo

to Minimakety.cz
Koukám, že Adam se pomalu stává legendou a je mu připisováno i to co
není pravda... s navýšením o 3% opravdu přišel pan Koutný...
Velikost vrtulí by nádherně řešilo volné měřítko, ale to neprojde,
takže mi to od Roberta přijde jako docela dobrej nápad - zavést min.
průměr vrtule. Ale to taky neprojde....

Když se k tomu budeme takhle veřejně vyjadřovat všichni k pravidlům
dvacetinek, tak se jen rozhádáme a na ničem se nedomluvíme. Vzhledem k
tomu, že dvacetinky jsou v současné době oblastní (brněnskou)
záležitostí a nerýsuje se možnost že by to mělo být jinak (můj názor),
tak navrhuju, aby byl ustaven brněnský tým koordinátorů, kteří
představí pravidla. Tito koordinátoři ať vydají jasné instrukce, jak
si do toho nechají kecat náma ostatníma a v jakých oblastech
připouštějí diskusi (měřítko, vrtule, potah, vzlet ze země, atd.). Ať
dají jasné znění pravidel a HLAVNĚ AŤ DOHLÍDNOU NA TO ABY SE PODLE
TOHO LÍTALO! jinak je to parodie na soutěž, což podle mě teď takhle
je. Hlavně ať je to jasný.
Mně osobně už je to jedno podle čeho se lítá, ale potřebuju v tom mít
jasno, ne že přijedu na Drnce a tam se bude přepisovat bodování, bude
se startovat ze země s postrčením bez penalizace, když v pravidlech je
to jinak.

Hlavně stavte modely! Podívejte se tady na webu do oddílu dvacetinky a
jukněte o archívu na fotky - je to bomba, kolik typů se tady
stavělo... to je neuvěřitelný jak se ta kategorie umírá...

Martin

JVN

to Minimakety.cz

Dobrý den všem

- přiznám se, že s rostoucím znepokojením (:-)) zjišťuji, do jak
sofistikované záležitosti jsem se pustil, když jsem si pro radost před
pár lety postavil první dvacetinu a pak druhou a ...... Nechci se
pouštět do debat o tom, co kde natáhnout, zvětšit, zmenšit, zploštit
či oproti předloze přesunout jinam - chybí mi k tomu způsobilost i
motivace .

Pro mne byla vždy maketa něco, co bylo doopravdy zmenšeninou předlohy
v nějakém konkrétním měřítku (tady vystopujete bývalého plastikáře).
Takže jakkoli chápu snahu o létavost, tak třeba i změna průměru
vrtule, jakkoli pravidly povolená, je proti "přírodě". Změním průměr
vrtule, ergo kladívko zvednu podvozek kvůli startu ze země - éro již
vypadá jinak, než by asi mělo. Purista (pokud by se mu to kvůli
nějakému typu třeba nějak hodilo) by řekl, že jeho maketa je
maketovější, neboť sousedovo éro má změněný podvozek a bude se domáhat
sousedovy penalizace ... (pustá fabulace, že).

Myslím si, že změna stávajících pravidel zase moc neřeší, skoro vždy
se najde předloha, pro kterou bude výklad pravidel tu více, tu méně
příznivý. Vlastně jediná věc, na které by mi záleželo, je měřítko.
Pokud bude soutěž nazvána soutěží dvacetin, chápu to striktně jako
1:20. Samozřejmě to může být podmnožina množiny "gumičkových
minimaket" - dalšími podmnožinami může být 1:24, 1:16, či všechno
dohromady (to by asi pak bylo to správné Openscale - teoreticky od 1:1
až po 1:??) - co hrdlo ráčí. Nicméně soutěžení by bylo pouze v
příslušné podmnožině. Doopravdy se mi příčí vidět vedle sebe maketu
typu X a typu Y, přičemž X je větší než Y a přitom s předlohami by to
bylo v reálu v obráceném gardu. Takže tak, omlouvám se za zaplácnutí
kusu kyberprostoru.

P.S. Nevykládejte si prosím můj příspěvek jako vyhlášení války za
maketové vrtule u gumou poháněných minimaket :-))

pajas

to Minimakety.cz
Tak, poznámka VRTULE - pro mě okrajová - je dosti rozebrána: lítá
všechno a Adamovy koordinační 3% jsou zbytečný. Ale občas se hodí,
nechme je tam. (Aspoň je důvod stavět dvouploch proti dolnoplochu.)
Děkuji. Ale TO HLAVNÏ byl Feldův rozumný návrh na skicář bodovačů.
Souhlasíš, Feldo, s mou připomínkou k tomuto? (Viz níže) RP

Felda

to Minimakety.cz
No teď zrovna nevím s čím konkrétně mám souhlasit či ne :-))
Ale co se týká těch vzorových příkladů modelů, to si dost dobře
nedovedu představit. Spíš bych to viděl v rovině rádoby metodiky jako
že třeba hranatý trup může dostat za pracnost max X bodů a podobně.
Totéž v ostatních položkách, protože když postavím maketově třeba
Volksplana, tak jediné na čem mě může kdo osekat jsou body za
pracnost, maketovost je přece jen exaktnější položka a tam si dovedu
představit plné body za sebejednodušší model. Ale do ní bych zase pro
změnu zahrnul vliv dokumentace, když někdo dodá obrázek 3X2cm stažený
kdovíodkud z netu, tak těžko maketovost hodnotit a tudíž i
kvantifikovat. Ale zase na druhé straně je potřeba vzít v patrnost, že
dvacetinky jsou jakýsi kompromis mezi maketovostí a letuschopností.
Pokud se někdo fakt vyžívá ve všech maketových detailech, myslím že
pro takto zaměřené maketáře jsou tu kategorie halových maket, kde se
nechtějí žádné minutové lety.

> – Zobrazit citovaný text –

Felda

to Minimakety.cz
Pokud jsem se s autorstvím těch 3% trestuhodně pomýlil, tak se těm
kterých se to týká, tj Koutnému i Adamovi omlouvám (tobě Radku ne,
tobě to může být šumafuk), paměťová nedostatečnost je v mém věku snad
pochopitelná. Ale jinak s tebou souhlasím, řešit budu nadále jen věci
kterých se přímo účastním. A protože nikam nechodím ani nejezdím a
nehodlám na tom už nic měnit, žádné další faux pas už nehrozí.

PS: ale kdyby jsi chtěl poradit nějakou MTB trasu na brněnsku či na
Vysočině, myslím že ode mě můžeš očekávat kvalifikovanější odpověď než
ohledně nějakých létacích nesmyslů :-)))

On 23 čnc, 10:37, Radek Gregovsky <gregovsky.a...@seznam.cz> wrote:
> [...]

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
Vážení,
neplačte zbytečně nad malou vrtulí u Zlína Z-XII. Postavte si tuto dvacetinku lehkou, rovnou a s pořádnou vrtulí.
Já ji měl před mnoha lety stavěnou z kvalitní pevné balzy Solarbo a potaženou tenkým japonským vláknitým papírem, obarveným anilinkami. Svazek byl ze šesti nití Pirelli 1x1 mm ani ne moc dlouhý. Motorový let byl velmi strmý, vlastně půl zatáčka do výšky cca 50m a končil po 30 - 35 s. Z této výšky malý Zlínek kouzelně klouzal dalších 35 s bez termiky. Kdyby měl větší vrtuli, tak by dobře neklouzal ! Zkoušel jsem také delší svazek a motor 45 s. Éro kroužilo ve výšce cca 10m a po motoru spadlo k zemi. Testoval jsem jak tenkou vrtuli z překližky, tak silnější z balzy, výsledky byly srovnatelné. Malý Zlínek vyhrál soutěž v Brně pak soutěže Československých letadel ve Frenštátě a skončil přejetím autem "při létání pro radost" před našim barákem. V té době měl Z-XIII také Zdeněk Raška. Jeho výtvor byl tmavší, měl hezké obtisky, širší vrtuli a mnohem více gumy v trupu, létal dosti při zemi a časy byly asi kolem půl minuty. Ono to není jen o typu,nebo vrtuli, chce si to s érem hezky pohrát a dát mu to, co potřebuje a ne to, co si někdo předem namyslí. Kalkulačka ještě nikdy žádný závod sama nevyhrála!!!
L.Koutný

> Od: pajas <rober...@yahoo.com>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Pravidla dvacetinek
> Datum: 23.7.2009 01:52:43

p.one

to Minimakety.cz
Koukám, že to tu opět houstne. Nevím jestli je vůbec možné se někdy na
něčem dohodnout, protože mám pocit, že pro samou hašteřivost a dělbu
na "pražáky" a "brňáky" zapomínáte stavět makety. Já osobně moc času
nemám, to přiznávám, proto se taky na soutěžích dvacetinek poslední
dobou neobjevuji a netroufám si hodnotit navrhované změny. Jsem člověk
v jádru pasivní a budu létat podle pravidel, tak, jak je jiný
nalinkuje, protože mám radost, když se můj model líbí a když i letí.
Jestli budu první nebo poslední v soutěži je mi srdečně jedno ( i když
vyhrát je příjemný pocit :-) ). A pokud někdo chce vyhrávat
dvacetinky, pak je jediná cesta: ukázat, že to umí i beze změn
pravidel.
Ono je to všechno o tom, proč ty modely stavíme. Proto, abychom
vyhrávali soutěže nebo nám dělá radost stavět? Já patřím do druhé
skupiny. Tím, ale nechci říct, že ten kdo chce něco změnit dělá chybu.
Naopak, obdivuji všechny ty, kteří se zapojují aktivně. Jen si nejsem
jistý, zda Vám při tom zápalu občas neuniká podstata a nezvrhává se to
do osobních potyček. Přidávám se k Martinovi Hukovi v názoru, ať
chlapi z Brna připraví návrh, jsou-li ochotni na některé změny
přistoupit a na jaké, pak se sejít a udělat kompromis. Tím, že se
pokaždé někdo zabejčí a začne věc bojkotovat nebo se dohadovat o tom,
kdo a kdy co řekl, nic nevyřešíte. Zkuste potlačit svoje ego a svou
ješitnost. Jestli chcete soutěžit, pak podle schválených pravidel. Ale
počítejte s tím, že všem se stejně zavděčit nedá a občas je potřebné
nějakou tu hořkou pilulku spolknout.
Message has been deleted

pajas

to Minimakety.cz
Máš PRAVDU a SOUHLASÍM, jen si dovoluji,
pač při akci zvané bodování často metodika selhává a lidský faktor
vítězí, DOPLNIT návrh metodiky o konkrétní UKÁZKY s obrázky a určit
ji
všem, nejen bodovačům- měla by být superstručná ovšem. Myslel jsem
čtyři pět charakteristických typů - příklad: Jodel Bebe, obrázek
pěkného modelu (třeba ten http://www.ffscale.co.uk/oct2003/jodfin3.jpg),
připomenout, že pokud bude maketově přesný, musí dostat 50, ale v
těch
dalších 50-ti by se měl pohybovat na spodní hranici - do 60-ti bodů.
Jednoduché zbarvení, trup kulatý, rys tu pije, tu je kára, malá
pracnost - jen 1/4 bodů oválného, žádné šachty, nedělená křidélka,
žádné nýty, pitotka - zkrátka na hranici polomakety, ikdyž pěkně
postavené a tvarově přesné. Myslíš že je to špatný nápad, takto
příkladně doplnit tu metodiku, ne-li ji na takových
charakteristických
příkladech přímo postavit? Poslední věta je otázka, se kterou prosím
lze SOUHLASIT/NESOUHLASIT. Děkuji.

Steve

to Minimakety.cz
Ahoj.
V podstatě souhlasím s tebou, ale stačí spíš popis, těch variant je
přece jen moc. Nedovedu si představit, kdo by to zpracoval, zato si
dokážu představit, kolik lidí by k tomu mělo výhrady.
Jen drobnost - "malá pracnost, nedělená křidélka", s tím souhlasím.
Ale "žádné nýty, pitotka, žádné šachty" - nemůžeš penalizovat věci,
které neměla ani předloha.
Penalizovat lze třeba to, že předloha měla zatahovací podvozek a
přesto jsou v lepším případě šachty jen nakresleny jako obrys, v
horším ani to. No a samozřejmě bych zamezil jakémukoliv "odkládání"
přebytečných částí modelu, jako např. bomby a hlavně podvozek s
argumentací, že "při startu z ruky přece podvozek není vidět..."
Takový modelář si pomůže hmotností i sníženým odporem.
Maketa má létat v takovém stavu, v jakém byla bodována.
Možná tě chytám za slůvka, ale pokud se něco má řešit, nelze psát ve
smyslu "zhruba tak nějak, vždyť to není podstatné..."
Jinak souhlasím s Feldou.
Nemyslím si, že Dvacetinky jsou krajová záležitost a to brněnská.
Svého času se soutěže létaly i jinde a nezůčastňují se jich jen
Brňáci.
Stále bohužel vidím, že místo toho, aby se něco řešilo, tak se spíš
hledají důvody proč to nejde. Jak to, že to 40 let šlo a stačí pár
"nadšenců" a do všeho se vrtá, mění se měřítko, způsoby bodování,
koeficienty i průměry vrtulí?
No a souhlasím s Petrem, většina staví pro radost s tím, že výhra je
plus které potěší, ale není to hnací silou. A proto je nutno mimo jiné
vědět, co vlastně platí, pak nebudou třenice a ti, kteří nesouhlasí
mají možnost si založit a létat vlastní soutěž, proč ne?
A proč nemůžou být dvě kategorie? Dvacetinky jako osvědčená záležitost
v měřítku 1:20 a druhá jako Open Scale s velikostí jakou kdo uzná za
vhodné? Pokud by ohledně OS byly námitky ve smyslu, že velké létají
lépe, tak dát koeficienty jako u Dvacetinek.
Tak by se mohli realizovat stavitelé ze stavebnic 1:24 i extrémní,
stavějící třeba Dreideckera o metrovém rozpětí.
Nicméně snažit se naroubovat změny do stávající a funkční kategorie je
znásilňování.
Tady zase bude veselo...nic ve zlém. Všem přeju hezký den.
Steve

On 26 čnc, 23:43, pajas <robertpa...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> všem, nejen bodovačům- měla by být superstručná ovšem. Myslel jsem
> čtyři pět charakteristických typů - příklad: Jodel Bebe, obrázek

Felda

to Minimakety.cz
Já si nemyslím že je špatný nápad nějaké ty konkrétní typy uvést, ale
jednak si to nedovedu prakticky představit jak by takový typizovaný
model měl vypadat co do prezentace aby všem bylo jasné o co jde a do
jakých detailů je provedený, jednak by se na udělení bodů asi muselo
shodnout širší kolokvium hodnotitelů - když by šlo vlastně o vzor. No
a hned v úvodu se tak narazí na principiální otázky které bude třeba
předem vyřešit, jako třeba jestli "roztáhnout" rozmezí udělovaných
bodů tak aby se po statice prvních pět modelů nevešlo do rozmezí 95-99
bodů (čímž ovšem méně pečlivě postavené modely předem ztratí jakýkoliv
kontakt se špičkou a tím i šanci na slušné umístění) - a takových
problémů bude jistě víc. No a ve finále se bude řešit otázka jediná -
jestli chceme dvacetinky jako superpřesně postavené minimakety
létající kolem půlminuty nebo spíše velmi hezké a pečlivě postavené
polomakety přístupnější širšímu okruhu zájemců o tuto kategorii.
Ale principiálně proti těm vzorům nejsem, ač je jasné že to pokrývá
jen část spektra předloh, ostatně i výběr těch typických předloh by
hrál svou roli. Ono to tu vlastně kdysi taky už bylo, vždy když se
dělala nějaká změna pravidel (ale pokud vím jen co do hodnocení letů)
dvacetinek či oříšků, virtuálně se to otestovalo na typických
představitelích nejpočetnějších předloh (Itoh, Mustang, MiG DiS
apod.).

Osobně bych se rád vyhnul extrémům, stačí se podívat jak dopadly velké
makety F4C, kdy čáku na slušné umístění má jen víceplošník, reálně je
pak starovní pole plné modelů jako Knoller, DH.4, Brisfit, Jungmeister
apod. a třeba takový Tigercat nebo třímotorový Stinson, ač taky moc
pěkně maketově postavené, se na první místo ne a ne probojovat. To
jsme na tom přes všechny naše Musrtangy, Arsenaly a Cobry řekl bych
ještě celkem dobře.

> [...]
> všem, nejen bodovačům- měla by být superstručná ovšem. Myslel jsem
> čtyři pět charakteristických typů - příklad: Jodel Bebe, obrázek

Felda

to Minimakety.cz
Souhlasím se Stevem, že není důvod roubovat nějaké krkolomné změny na
dvacetinky, když jsou tu přece jiné kategorie které požadovaným změnám
vyhovují. Vždyť již pár let Bernard Guest propaguje další kategorie
volných minimaket a nevidím že by se tam startovní pole nějak výrazně
plnilo. Rozhodně ne tak aby z toho měl člověk dojem že do těchto
kategorií dvacetinkáři přecházejí a tudíž je důvod pro změnu pravidel
M1:20 aby se tito mohli se svými tužbami vrátit zpět do stáda. Spíš je
to tak že řada Bernardem vyhlášených kategorií se nakonec ani
neuskutečnila, protože jaksi nebyli lidi.

hugo

to Minimakety.cz
Feldo a všichni, kdo přispíváte do této diskuse:
jak to tak pozoruju, tak se to téma tady posunulo někam úplně
"dopryč". Proč se tady do háje řeší komplexní změny pravidel
dvacetinek, když léta fungovaly?

Jestli mohu mluvit alespoň za část Kep-Nut-Teamu, tak jsme chtěli 2
věci:
A) aby se lítalo na soutěžích podle pravidel, které jsou
"kodifikované" - tedy formulované, vyslovené...zkrátka o kterých vědí
všichni. To se dá lehce vyřešit i bez změn pravidel - je to na
pořadateli soutěže.
B) chtěli jsme otevřít měřítko k přilákání jiných typů na soutěž
(letošní Openscale potvrdila, že to je možné a že se objevily nové
modely)

OK, ale jestli s těma změnama nesouhlasíte (pořadatelé brněnských
soutěží), pak jasně řekněte, že změny nebudou a my to přijmeme, bude
se lítat kategorie dvacetinek a bude to jasný. Měřítko se dá řešit
přece i jinak, než zásahem do pravidel - např. tím, že si na
Openscale, nebo na Drncovi vedle dvacetinek zalítáme i otevřené
měřítko, není potřeba kvůli tomu měnit pravidla, který léta
fungovaly.
Asi jsem natvrdlej - o co tady vlastně jde?
Připadá mi, že tahle diskuse nemá žádnej tvar, radši stavme modely :-)
Martin

> číst dál >>

Steve

to Minimakety.cz
Proč se řeší změny pravidel?
Protože je někdo z vlastní vůle změnil!
Měl jsem za to, že toto je jasné, tím začíná i toto vlákno.
Změny, troufám si říct, k horšímu, bez návaznosti na ideu a vyzkoušená
pravidla.
Vždyť to fungovalo, nechápu, proč se vždycky najde nějaké "nové koště"
a začne horlivě měnit vše, i to, čemu nerozumí...
Souhlasím s tebou v bodě
A), ale právě proto se pravidla musí upřesnit, aby bylo jasno a nebyly
dvojí výklady jedné formulace. Případně pokud je někdo svévolně
nesmyslně změnil, tak upravit. Nebýt toho, neřešilo by se to.
Samozřejmě dodržování pravidel je věc další, např. to postrčení,
výklad pravidel ať už v letové či statické části.
B) Nejsem si jist, jestli letošní Openscale opravdu ukázalo to, co
píšeš. Zas tak slavné to nebylo.
Znovu opakuji - není jednodušší si vytvořit vlastní pravidla a létat
podle nich, když se vám nelíbí ta stávající? To se musí ničit
stávající, aby mohla vzniknout nová?
Předloh je tolik, že argument rozšíření sortimentu nějak nechápu a
pokud je důvodem jen možnost (pro pár vyvolených, pro začátečníka to
stejně nebude) koupit si stavebnici od Dielse, tak je to
přizpůsobování si pravidel vlastním tužbám na úkor ostatních.
Přece jen rozsah 1:16 až 1: 24 je příliš velký (2 : 3) a důsledně
vzato pak stačí milimetr - dva mimo měřítko špatným směrem a model
nemusí být vůbec připuštěn do soutěže. Kvůli toleranci by se tedy více
hodilo 1:15 - 1:25 a to je ještě horší.
Mají-li se striktně dodržovat pravidla, musí být přesně dána a pokud
se někomu nelíbí postrčení při startu ( mě taky ne) , má možnost podat
protest. Kolik lidí to kdy udělalo?

Souhlasím s tím, aby se na Drncovi létaly dvě soutěže. Zdá se to jako
zbytečné, ale taky se zdá, že příznivci Dvacetinek stejně jiné měřítko
stavět nebudou a "nová vlna" zase touží po jiném měřítku (nebo spíš
předlohách, které by to umožnilo postavit) a tak nestaví Dvacetinky.
V tomto případě by se sešly oba tábory, všichni by si zalétali a
zřejmě by se ujasnilo, kolik je vlastně zájemců v každé kategorii.
Neodrazoval bych těmito spory případné nové zájemce (kde jsou?),
nejspíš jich bude jako šafránu. To není přímo na tebe.
Steve

> číst dál >>- Skrýt citovaný text -
Message has been deleted

hugo

to Minimakety.cz
...konečně stručný a rozumný slovo... M.

On 28 čnc, 15:52, keyser_soze <keyser_s...@centrum.cz> wrote:
> [...]
> stejně jako na kvalitě vzduchu, který dýcháme, stejně jako na kvalitě
> vody, kterou pijeme? Bráníme se dostatečně před ordinérní machou a
> brakem? Bojujeme proti zamoření a znečištění společenského prostředí
> balastními produkty pseudohodnot, které vytvářejí a distribuují
> neprůhledná sdružení modelařů po mafiánském způsobu a to bez
> jakýchkoli zábran?
>
> Chceme zájem na minimaketárskem poli opravdu svobodný - a ne
> zmanipulovaný zákulisními a neprůhlednými praktikami! Chceme se bránit
> i bojovat proti molochu tupého kulturního konzumerismu v duchu
ervativních tradic českého národa!  Nehodláme se
> [...]
> než se snažit o nápravu této nenormální situace. Je to v bytostném
> zájmu harmonického modelárskeho rozvoje dalších generací, kterým za
> stávajících podmínek hrozí stagnace.
>
> Chceme proto vědět, kdo a jak rozhoduje o pravidlach a mít oprávněnou
> kontrolu nad způsobem s jejich nakládáním. Chceme ale - a máme na to
> plné právo - ovlivňovat jejich vývoj i úroveň .
>
> Chraňme sebe,před cynickým marasmem! Nenechme se ovládat cynickými
> hypnotizéry, kteří nám s chladným kalkulem servírují cetky z
> kulturních Kotců! Odmítejme laciný šmejd!

pajas

to Minimakety.cz
Díky za odpověď, Feldo. Jakákoliv metodika (s obrázky či bez obrázků)
je zjednodušením, které si "lze v praxi těžko představit." To, že
reagují na tato slova modeláři jako na měnění pravidel, je
pochopitelné - on totiž každý návod, jak bodovat dle daných pravidel,
je vlastně pravidly novými. Tys to nějak tak naznačil tou odpovědí. Já
sám mám jasno. Z Medlánek jsem neodcházel nespokojen nikdy a byl jsem
vděčný, že je to soutěž, kde mají všechno v rukou lidé vzdálenější.
Kdyby se stala OČIVIDNÁ křivda někomu na Koutného soutěži, jistě by se
to profláklo hned. Za normálních okolností by se dalo říci, že
dodatečně hodnotit rozhodčí je neslušné. Ale nyní mohu vyslovit -
ULEVILO by se mi, kdybych mohl číst - jak podotýkáš v reportu - hádky
o bodíky, kde se komu natáhlo, kde se vteřinovka pozastavila... Bylo
by to místo jakékoliv metodiky. To se neděje. Právě Ty, pamětník a
spoluautor stránek, by jsi k takovému zkonkrétnění diskusí o
jednotlivých modelech mohl přispět - zatím ale nevím jak...

Hugo, já se musím trošku distancovat - mně totiž volný přístup k
pravidlům nevadí - naopak to mám na Medlánkách právě rád - ty volně
ohodnocené a volně létající modely, se kterými si vítr pohrává jak s
pytlíkem od svačiny. Dupat na pravidla se hodí spíše k maketám, ne k
dvacetinkám... Cítim v tom jistou svobodu.
A měřítko 1/20 mi sedí, ikdyž pro některé typy je nevhodné - již si
začínám zvykat i na dvoumetrovou Bristol Britania ve službách ČSA :-)
Vím, ještě jsem nečetl asi onen kritizovaný Modelhobby magazín, ale
přines jej na seminář v pátek, díky

Zdraví R.P.

JVN

to Minimakety.cz
Vážení,

jak by se Vám zamlouvalo následující :

 Nerýpat do stávajících pravidel dvacetinek ve víceméně
partikulárních zájmech (specifické typy/různá měřítka, připuštění
modelů ze stavebnic) a zůstat u toho, že dvacetiny jsou 1:20 (t.j.
zůstat u pravidel bez Adamovy aktualizace).

 Použít návrh na obodování všech maket na první soutěži (platnost
obodování pro daný rok), na další soutěži se budou bodovat jen další/
nové makety (to se mi sice moc nelíbí, ale pokud je další alternativou
odevzdání modelu a čekání třeba 6 hodin na obodování pelotonu třeba
30ti modelů, jsem pro).

 Žádný pořadatel nebude omezován ve vypisování kategorií v soutěžení
– ať již á la okolní svět v podání B.Guesta, anebo v nějaké místní
(„mimobrněnské“ kategorii) – jen dvacetiny budou všude stejné (nebude
se do nich plevelit jiné měřítko či ohýbat jejich pravidla).

 Výraz minimaketa používat nikoli pouze ve smyslu měřítko 1:20.

Stanovisko k několika zde zmíněným záležitostem :

 Nedodržování pravidel v minulosti (např. přepisování ohodnocení,
postrkování modelů při startu ze země) – pokud to pro někoho
přesahovalo únosnost, jistě mohl každý kdykoli podat protest (a může i
v budoucnu).

 Modely ze stavebnic – postavit model ze stavebnice kvalitního
výrobce je jistě rychlé, pohodlné a jejím případným doplněním vznikne
pěkný (a dobře bodově ohodnocený model). Nicméně je to unfair vůči
tomu, kdo si vše od prvního dílu vystrouhá z prkénka balsy. Systémově
pak nevidím žádný velký rozdíl proti tomu, když si u nějakého
renomovaného stavitele nechám model postavit, zalétat a já se s ním
dostavím jen na soutěž. Nemějte iluze o tom, že by to nebylo možné
(jde o velikost obolusu , případně o dědictví po meči či
přeslici ... :-))). Na druhou stranu vidím význam stavebnic v tom, že
začátečníkovi ulehčí práci a riziko neúspěchu (a odrazení) je menší.
Takže pokud by stavebnice poletovaly a měřily se jen mezi sebou
navzájem, proč ne.

 Manuál pro bodovače – zde si dovolím mít pochybnosti jak o cestě k
jeho vypracování, tak o výsledném efektu. Předpokládám, že porada
bodovačů při prvním bodování na téma výklad a uplatňování regulí by
danou problematiku řešila úplně stejně.

 O posun dvacetin k přesným maketám nemám zájem (abych rok něco
stavěl, a pak se to nakonec bál vypustit do vzduchu). Kdo o takové
stavění má zájem, tak přece možnost má (včetně extra kategorie).

Ahoj

> číst dál »– Skrýt citovaný text –
>
> – Zobrazit citovaný text –

hugo

to Minimakety.cz
ad Robert: :-), ale jo, s tou svobodou souhlasím, na dvackách se
soutěží... to není jako "modelařina bez soutěžení..." V pátek se
uvidíme. PS: na Vipichu je teď nádherně :-)

Jen několik poznámek:
- Co se týká "nedodržování pravidel" tak myslím, že už toto je
protimluv, ne? Ale pokud se na tom domluvíme, tak jsem pro je
nedodržovat. Jen to bude matoucí pro nováčky, kteří přijedou na soutěž
a budou počítat s pravidlama, která jsou např. na webu a ono je to ve
skutečnosti jiné (můj připad). Ale když si takovýho nováčka na začátku
soutěže vezme stranou nějakej veterán (nejlépe určený pořadatelem) a
zasvětí ho do kuloárních informací, tak je po problému. To je
švejkovina, co?
- jistě máte pravdu, že proti porušení pravidla je nejlepší podat
protest - ale takové bezprecedentní a masové porušování pravidel i ze
strany pořadatele znamená, že se jedná o něco většího, než by vyřešil
jeden protest. To jako mám protestovat proti 50% soutěžících (tolik
peněz nehodlám investovat :-) ). Pokud to pravidlo ztratilo
opodstatnění, proč ho rovnou nezrušit?
- v některých příspěvcích se naznačuje, že dvacetinky v zájmu
letovosti rezignují na maketovou věrnost - jestli to tak je, pak
navrhuju zrušit bodování maketovosti.

Martin

Message has been deleted

Radek Gregovsky

to Minimakety.cz
keyser soze,zřejmě Adam Jeník?! Proč tady ten svůj blábol zaštituješ
pod nějáký přípravný výbor Anti(k) Wings?! Nevzpomínám si, že by se
kdy něco takového vůbec řešilo.Příště se nezaštituj pod naprosto
seriozní spolek nadšenců a příznivců volně létajících minimaket a
pokud si chceš hrát na ekologa tak se odvolávej na jinou organizaci a
nepiš anonymně!!!!!

On 30 čnc, 11:50, pajas <robertpa...@yahoo.com> wrote:
> Á, pan Jeník se nám vrátil INCOGNITO, nevydržel...

> číst dál >>- Skrýt citovaný text -

tazi

to Minimakety.cz
Martine,
k Tvému poslednímu bodu-zrušit bodování meketovosti nejde, neboť by to
byla škoda, protože toto ošetřuje to základní oč tu jde a to, že méně
maketově provedený model většinou lépe létá, jenže právě při statice
zase jistou část přece ztratí.. Supr maketa je obvykle těžká a má samý
"zbytečný" odpor, ale při obodování něco nahonila a tudíš všechny
modely mají šanci si aspoň trošku zasoutěžit. Já osobně vždy při
stavbě dvacky svádím svůj vnitřní boj týkající se finálního produktu a
snažím se najít něco mezi, rád si z modelem jdu zalétat i mimo soutěž
někam tady na plácek a ne abych se bál model vzít do ruky....

Tazi

Steve

to Minimakety.cz
Souhlasím s JVN.
Steve

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
Stando,
moc děkuji za jasný, rozumný přístup se kterým se plně ztotožňuji a byl řečený tak, že jej snad pochopí i hrubosrstý foxteriér.

L. Koutný

> Od: JVN <cerny.s...@gmail.com>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Pravidla dvacetinek
> Datum: 30.7.2009 08:07:46

pajas

to Minimakety.cz
Dobrý večer,

dnes jsem četl poprvé reportáž Openscale 2009 od L. Koutného v MHM,
četl to někdo? Já myslím, že to je velmi výstižná reportáž totiž...

Steve

to Minimakety.cz
Bohužel, MHM už nekupuju...
Není možné udělat scan? Když už se na to tolik lidí odvolává...
Steve.

hugo

to Minimakety.cz
Výstižná v jakém smyslu? M.

keyser_soze

to Minimakety.cz
vyhrali preci dvacky, ne ? Tigercat... ?
;-)

pajas

to Minimakety.cz
Výstižná, Martine, v tom, co si máme o tom myslet. A co si o nás mají
myslet jiní...

hugo

to Minimakety.cz
Tak tedy, ať se tak stane. M.