Minimakety oldtimery podle SAM 78

shark

to Minimakety.cz
3.-5.9. se koná slet SAM 78 v Chotěboři, pokud máte model, jehož
předloha vznikla do roku 1954, přijeďtě. Létá se podle pravidel SAMu
78,
na programu jsou i volné makety na gumu nebo CO 2. Podrobnosti
případným zájemcům rád sdělím.
Minimakety se létají v pátek 4.9.,takže cestou na Drnce si můžete
zalétat i v Chotěboři.
http://www.sam78.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=62
Znovu ještě pravidla:

BV - min - makety s gumovým pohonem nebo CO2 a je možno model poháněný
CO2 změnit na gumový pohon nebo obráceně

1. plošné zatížení bez omezení

2. model je možno zvětšit nebo zmenšit, je ovšem nutné zachovat
profily nosných ploch podle plánu

3. vrtule maximální velikost 40% rozpětí, nesklopná

4. vzpěry a podvozek zachovat dle plánu, tyto části je možno zhotovit
odnímací, model však musí lety absolvovat s podvozkem a vzpěrami

5. při splnění podmínek kategorie BV-1 nebo BV-2 může létat i tyto
kategorie

6. platí pro pohon CO2: nádrž lze plnit ze standardních i větších
bombiček. Je zakázáno podchlazování nádrže,plnění kapalným CO2,na
požádání je soutěžící povinen před naplněním prokázat protočení
motoru, že je nádrž prázdná.

VZLETY - Modely gumovým pohonem nebo CO2 vzlétají z ruky. Model
vypouští soutěžící. V případě zdravotního omezení může pořadatel
povolit výjimku a model může vypustit pomocník.

TRVÁNÍ LETU - Kategorie:

BV - min měřené maximum : 60 sec

POKUS A PLATNÝ LET - Za pokus se počítá let kratší než 20 sec. Na
každý let jsou povoleny 2 pokusy. Při opakovaném pokusu a času pod 20
sec jde o platný let.

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
To vše je krásné, navíc se létá v pátek a v sobotu mohou být všichni na Drncově memoriálu v Brně.
Ta Chotěboř má však jeden háček a tím je startovní vklad 200 Kč i pro žáky. Sám jsem hecoval své
žáčky z obou kroužků od Salesiánů, aby se zúčastnli obou soutěží. Odpověděl mi Albert Stehlík, že i když je to v pátek a to již je školní rok, on má Krasnoj Zvezdu, nový Tubby a novou minimaketu Bf-109, takže měl velký zájem, ale těch 200 Kč pro žáka je na něj moc a hlavně, co on za to dostane ? Grilované prase prý nebude !
Takže 200Kč za to, aby si mohl udělat 3 starty, to je drahé, to si on raději zalétá na Medlánkácha zadarmo.
Na Memoriálu žáci žádný vklad neplatí. Zkrátka to je rozdíl v přístupu k mládeži. Ty Celostátní budou brzy létat jen staří dědkové a pak to vyřeší biologie. Ano, Páni Bafuňáři SAM 78, po Vás potopa !!!

L.K.

> Od: shark <shark...@centrum.cz>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Minimakety oldtimery podle SAM 78
> Datum: 24.8.2009 21:55:07

shark

to Minimakety.cz
No, tak pokud někdo létá proto, aby za to něco dostal, je to smutné.
Tři modely, to je 3x3 starty soutěžní+ neomezený počet nesoutěžních.
Navíc nikdo nikomu nebrání ve vstupu do klubu SAM 78, pak už je
startovné poloviční. Ono by to bylo bezva, pronájem letiště by
zaplatili členové z příspěvků a nečlenové by se svezli zadarmo. Nevím
jak to mají kroužky od Salesiánů, ale SAM 78 žije opravdu jen z
příspěvků členů, nemá nic od sponzorů ani SMČR.
Pane Koutný, se spoustou Vašich názorů a s přístupem ke stavbě
oldtimerů nesouhlasím, přesto si Vás vážím, zejména pro to, co děláte
v Brně pro mladé.
Ty poslední dvě věty jsou ovšem dost ošklivé. Víte co? Vstupte do
klubu SAM 78 a určitě nebudu sám, kdo Vás bude prosazovat do nově
zřízené funkce místopředsedy pro mládež. Uvidíme, co se dá dělat.

Určitě nechci, aby se moje pozvání zvrhlo v nějakou emotivní a
zbytečnou debatu.

On 25 srp, 11:37, Lubomír Koutný <Koutny.Lubo...@seznam.cz> wrote:
> [...]
> Na  Memoriálu žáci žádný vklad neplatí. Zkrátka to je rozdíl v přístupu k mládeži. Ty Celostátní budou brzy létat jen staří dědkové a pak to vyřeší biologie. Ano, Páni Bafuňáři  SAM 78, po Vás potopa !!!

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
SAM 78
Když mi Dušan Sedlár v růžových barvách líčil Celostátní SAM 78 na Hosíně a hecoval, abych si také postavil nějakého starého gumáka tak jsem mu to slíbil pod podmínkou, že mi sežene starý plánek školního gumáka Skřivan. Byl to vůbec první můj gumák, který nám klukům v roce 1949 na vesnici výborně létal, šlo o to tak trochu se vrátit o padesát let zpátky, do dětských let. Asi dost naivně jsem se domníval, že podobná motivace bude i u ostatních. Na Hosín jsem tehdy přijel v předvečer soutěže, proběhla přejímka a přihlášení do soutěže. Většina soutěžících teprve přijížděla ze Sazené, kde skončilo MS volňasů, ale to se již ve velkém rozjíždělo obchodování s replikami starých motorů. Chápu, že kdo chce dělat old-timera motoráka, ten také potřebuje motor, ale atmosféra toho velkého kšeftování mi pokazila dojem z jinak pěkné soutěže.
Krásná Celostátní SAM 78 v Břeclavi měla velký šrám v podobě chybějícího poháru pro vítěze BV-1 a v jeho mystifikaci pořadatelem... Naprostým fiaskem pak u stejné kategorie na Celostátní SAM 78 v Olomouci skončilo pořadaletem totálně zblbnuté pořadí téže kategorie (chybný program v počítači, prohození jmen časoměřiči atd) a zmatky v ubytování.
Moc rád vzpomínám na Celostátní SAM 78 konané v Moravské Třebové. Velké letiště, výborná restaurace, dobré ubytování, hezké počasí a plno krásných volňasů v soutěži. Tam jsem poprvé začal uvažovat o tom, zda by nebylo lepší než tvrdě soutěžit, raději si sednout, pečlivě prohlédnout, co nového donesli kamarádi a létat jen pro radost. Pochopil jsem, že jen těžko přesvědčím členy SAM 78 o tom, že rozdělení do kategorií u gumáků dává dohromady typy naprosto nesouměřitelné. Dušan Sedlár si donesl pěkně postavený, ale slušného letu neschopný Sokol G, Milan Drnec se marně snažil přinutit alespoň k minutovému letu svého Špačka. Tyto dva školní modely z tuzemského materiálu tehdy patřily a i podle nových pravidel SAMu, stále patří do stejné kategorie jako fantasticky výkonný malý Korda, nebo Duboisse 1935 (oba modely umí pře 4 minuty). Opravdu má soutěž za takových podmínek smysl.
Právě v té Moravské Třebové jsem si poprvé pořádně prohlédl RC motorové modely a pochopil, že z těch starých krásných motoráků zůstaly jen vnější tvary (ty navíc mnohdy v jiném měřítku), ale vlastní létání je o něčem jiném. V dalších letech pak velice přibylo RC elektro a právě v těchto kategoriích se koná ME old-timerů. Konečně jsem pochopil o co tu hlavně jde. Opět zvítězila komercializace, výrobci elektromotorů, regulátorů a RC souprav si mnou ruce. Kšefty se jim hýbou a velice jim v tom pomohly organizace SAM. Opravdu to byl původní smysl této organizace ? Zajímavé je, že původně nejrozšířenější kategorie volných větroňů a gumáků dosud žádné ME SAM nemají. Pochopitelně, pro výrobce a obchodníky jsou tyto kategorie nezajímavé !
Při první Celostátní SAM v Chotěboři jsem jako host mohl sledovat schůzi SAM a naprosto nechutné dohadování o pravidlech RC modelů, včetně odchodů a návratů do různých funkcí v SAM 78. Opět jsem měl pocit, že nejde ani tak o modely, ale o to co v nich bude, co to stojí a kdo to prodává. Předseda ing. Rybák asi dobře pochopil naše překvapení hustou atmosférou a rozumně prohlásil : volňasáři žádné problémy nemají. Měl pravdu a já to pochopil jako pokyn k odchodu.
Kapitolou samou pro sebe je přístup SAM 78 k účasti žáků na jejich Celostátní formulovaná e-mailem pořadatele z Chotěboře. Ano můj chlapec z kroužku si postavil hezké old-timery Krasnoj Zvezdu, Tubby, Bf-109D, dobře zalétal na OPENSCALE a já ho hecoval k účasti v Chotěboři. Hoch i přes to, že je Celostátní již ve školním, tam chtěl jet, jeho nadšení však ukončil pohled na pozvánku a vklad pro nečlena SAM = 200, Kč, bez ohledu na věkovou kategorii, tedy i pro žáka. To prý si raději zalétá na Medlánkách.
Honza Vodička mi vytýká mé připomínky k pravidlům a nabízi členství v SAM 78 a funkci místopředsedy sekce pro mládež. Můžeme se o tom pobavit, nevím jak moc bych mohl pomoci, spíše bych řekl, že vzhledem k přetrvávající atmosféře v klubu SAM 78 asi nijak. Doposud jsen žádné výsledky této sekce neviděl.
Je zajímavé, že klub, který tak jde na ruku výrobcům a prodejcům drahého vybavení RC elekro old-timerů, nedokáže od těchto získat sponzorské příspěvky, aby pak vklad pro žáky mohl být na Celostátních SAM 78 nulový, nebo jen symbolický. Slovenský SAM 119 a pořadatelé OPENSCALE, nebo Drncova memoriálu takové problémy nemají.

L. Koutný

> Od: shark <shark...@centrum.cz>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Minimakety oldtimery podle SAM 78
> Datum: 25.8.2009 17:09:19

shark

to Minimakety.cz
Sekce pro mládež výsledky nemá, neb zatím neexistuje.

Létání pro radost? Ano, souhlasím, nebo je také možné postavit model
soutěžní a pak něco pro radost. Já si takhle občas vytáhnu
dvojplošníka Ladybird. Pokud nezavedeme cca 8 kategorií gumáků, vždy
spolu budou létat hodně rozdílné modely. Školní model, speciál točený
ma 1800-2 000 000 otoček, což žádná old guma nesnesla, Wakefield z
konce třicátých let, to jsou opravdu neporovnatelné modely. Jak z toho
tedy ven?
Myslím, že tady jde o přístup toho kterého účastníka. Osobně už
opravdu jezdím na srazy SAM kvůli pokecu a odreagování se, stavím co
chci a lítám s tím v rámci pravidel jak chci. Dnes vím, že malý
Gollywock lítá líp než wakefield Korda, to mi ale nebrání v tom, abych
velká éra stavěl nadále a točil je na 70%, abych ušetřil gumu a éro
nezdrhlo.
No a o upravování modelů a plánů si můžem popovídat, třeba proč má
Korda v Občasníku o 10mm nižší profil a tím pádem z Eifella 400
vznikne cosi jako G 759, nebo proč má Erbach na plánu lišty kolem
trupu místo tuhého potahu-schválně, o kolik je lehčí oproti 190 gramům
na Zaicově plánu a plošnému zatížení 14 g/dm? Proti
takovým ,,oldtimerům" věru nemá Dudek šanci. A kdo tady pořád bádá nad
kroutícím momentem gumiček? Právě tímhle vzniká propast mezi
soutěžními a ,,méně" soutěžními modely.
Upřímně, je mi to celkem jedno a nemíním se jakkoli hádat, tohle byla
pozvánka na slet pro ty, co mají mimimaketu podle starého plánu a
nějak se to zase zvrtlo v osočování.

Nejsem pořadatel a pozvánku jsem netvořil, takže nevím, zda žáci
nemají startovné poloviční, jak bylo odhlasováno na předminulém sletu,
myslím, že to lze snadno zjistit na uvedeném telefonu. Dvojnásobek pro
nečleny je pochopitelný, akce není pojištěna přes SMČR, pojistné je
pouze pro členy SAM, pro ostatní je třeba zjednat pojištění zvlášť. Už
to není taková sranda, jako bejvávala, po letech lítání v Týnci jsem
dostal od pořadatele nůž na krk a stal se členem SMČR, právě kvůli
pojištění.
Tak hlavně ať v pátek moc nefouká, vše dobré, bratři modeláři, gumákům
zdar a old Wakefieldům zvláště.

On 31 srp, 10:35, Lubomír Koutný <Koutny.Lubo...@seznam.cz> wrote:
> [...]
> Je zajímavé, že klub, který tak jde na ruku výrobcům a prodejcům drahého vybavení RC elekro old-timerů, nedokáže od těchto získat sponzorské příspěvky, aby pak vklad pro žáky mohl být na Celostátních SAM 78 nulový, nebo jen symbolický. Slovenský SAM 119 a pořadatelé OPENSCALE, nebo Drncova memoriálu takové problémy nemají.

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
Myslím, že mezi rozumnými lidmi není třeba se bát nějakého osočování. Snad jsem se dost jasně nevyjádřil, ale hlavní mou myšlenkou pokud jde o pravidla gumáků je fakt, že školní modely, důsledně postavené podle původních plánků z tuzemského materiálu nemají ve společné soutěži se špičkovými celobalzáky žádnou šanci na úspěch. Buď tedy nesoutěžit, létat jen pro radost, nebo pro tuzemáky udělat extra kategorii. Stavbu minimaket podle starých plánků jsem podpořil tak, že můj žák z kroužku postavil Bf-109D a moje maličkost Mig-3, obojí podle plánků Mr. Stahla. Nevím kolik dalších minimaket bylo nyní takto postaveno. Podobně jsem podpořil i další Tvoji iniciativu - český gumák s rozpětím do 750 mm, postavil jsem Jančaříka, ale marně pátrám po oné slíbené soutěži pro tyto old-timery ! Nicméně moc mne mrzí stále větší komercializace modelářství, která se nevyhla ani historickým modelům, dokonce bych řekl, že SAMy tomu jdou na ruku, aniž by z toho něco využily třebo pro sponzoring. Pokud jde o pozvánku a vklad, tam je to jasné, žádná nižší taxa pro žáky tam zase není. Na toto téma jsem vedl debatu s vedením SAMu, včetně prezidenta Rybáka již několikrát a asi marně. Samostatnou kapitolou pak byla nedávná reakce pořadatele.
I já sleduji předpověď počasí a modlím se, aby ony slibovné sračky, zůstaly někde nad Německem a všechny podružné fronty od pátku do soboty vatlačila tlaková výše někam na sever. Hlaně, ať to moc nefouká. V sobotu máme Drncův memoriál, zde snad to počasí bude lepší. Ano také jsem členem SMČR k vůli pojištění, ne snad mé osoby, ale pořádané mezinárodní soutěži OPENSCALE, to i přes to, že za 40 let minimaketáři, ani old-timeristé na našich soutěžích nikdy žádnou pojistnou událost nezavinili a se svými lehoučkými letadýlky ani zavinit nemohou.
S pozdravem L. Koutný

> Od: shark <shark...@centrum.cz>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Minimakety oldtimery podle SAM 78
> Datum: 31.8.2009 12:56:48

shark

to Minimakety.cz
Pojistnou událost lze snadno způsobit odpadlým doutnákem.

Československé oldtimery 750(760?) a 40g hmotnost pořádá Vlastík, psal
to na webu SAM 78. Zatím je to neoficiální, tak jako Ivanova Minutka,
ale co není, může napřesrok být. Na to není ani potřeba dělat zvlášť
lety, lze to odlétnout v rámci BV-1. Já jsem pro ostudu Letnou zatím
odložil, není čas-jasně, mám rozdělaných snad osm oldtimerů, nějakou
tu maketu, Pé-třicítky, Hívry, nestíhám!!! No, my co nejsme v důchodu
nebo ve školním věku máme trochu problém, doba je zlá.
Pokud jde o makety, pořád je v plánu metrový Bristol 138, mám hotová
žebra na Stahlovu Aeroncu a rád bych udělal na CO 2 Cessnu, ale....
Během marodění mi padl do oka malý Fokker III, ten je docela
jednoduchý, jenže rozum zvítězil.
Takže maketa ode mne snad napřesrok.

No a dělení na tuzemáky a zbytek, nevím, nevím... To zas pak někdo
přijde že chce speciální kategorii pro kachny (náznaky už tu byly),
pro vícemotoráky, atd...To nevyřešíme, prostě buď chci soutěžit, nebo
si polétat, nebo můžu oboje, v každé kategorii lze létat se dvěma
modely. Když se o tom budem dohadovat, budem se o tom dohadovat pořád,
vždyť i dřív létaly v BV-1 modely s plošným zatížením 5g/dm proti érům
s 18/g/dm. Jak jsem už psal, občas si prolétnu Ladybird, moje
ješitnost je uspokojena když si ji někdo vyfotí a pochválí a stačí mi
to. Právě pro tyhle typy je jako dělaná Minutka, takže kdo chce
soutěžit s ,,nelétajícím" modelem, má tady šanci.

On 1 zář, 09:47, Lubomír Koutný <Koutny.Lubo...@seznam.cz> wrote:
> [...]
> I já sleduji předpověď počasí a modlím se, aby ony slibovné sračky, zůstaly někde nad Německem a všechny podružné fronty od pátku do soboty vatlačila tlaková výše někam na sever. Hlaně, ať to moc nefouká. V sobotu máme Drncův memoriál, zde snad to počasí bude lepší. Ano také jsem členem SMČR k vůli pojištění, ne snad mé osoby, ale pořádané mezinárodní soutěži OPENSCALE, to i přes to, že za 40 let minimaketáři, ani old-timeristé na našich soutěžích nikdy žádnou pojistnou událost nezavinili a se svými lehoučkými letadýlky ani zavinit nemohou.

Lubomír Koutný

to minima...@googlegroups.com
Máš naprostou pravdu, odpadlý doutnák může způsobit požár na poli atd. Tomu lze snadno zabránit tím, že konec doutnáku je v kovové trubičce, tak se to dělá v Anglii a také to požaduje SAM 119 na jejich Celostátní v Očové.
L. Koutný

> Od: shark <shark...@centrum.cz>
> Předmět: [GoogleGroups - Minimakety.cz] Re: Minimakety oldtimery podle SAM 78
> Datum: 01.9.2009 12:30:29

shark

to Minimakety.cz
Nejen v Anglii, ale třeba i v Austrálii nebo Kalifornii, tam je to
povinné. Mám tedy pocit, že u nás to musí být taky, ale jako obvykle
se na to dlabe, sebe nevyjímám. Já alespoň na zbytek doutnáku plivnu a
zapíchnu ho do země.