Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Cacheminnet

0 views
Skip to first unread message

Mattias Berg

unread,
Jul 30, 1997, 3:00:00 AM7/30/97
to

Hej alla kunniga!

Jag funderar lite över cachminnet i IE3.02. Mappen "Temporary Internet
Files" gör mig nämligen vansinnig.

1. Raderar IE utgångna filer automatiskt?
2. På de flesta filer står det 'inget' i fältet för 'förfallodag', blir de
filerna kvar för evigt?
3. När mappen är fylld, skriver IE över gamla filer eller sparar den inte
de nya filerna?

Mina egna utforskningar säger:
1. NEJ
2. JA
3. INTE

Vet någon hur det är tänkt att det skall fungera och om hur man skall
ställa in skiten. I 'Alternativ...'-menyn går det ju knappt att ställa in
någonting alls.

Just nu raderar jag filer för hand på datumbasis via en filhanterare.

Tacksam för all information jag kan få!

/ JMB

Michael Anderssén

unread,
Jul 30, 1997, 3:00:00 AM7/30/97
to

Gå till kontollpanelen Gå in i Internet Figgen Där finns det möjlighet att
radera Tempry Files

Mattias Berg <m75m...@students.su.se> skrev i inlägg
<01bc9cf8$909f1b20$0100007f@x>...

Bengt

unread,
Jul 30, 1997, 3:00:00 AM7/30/97
to

Hej Mattias.
Du har rätt i dina antagande på fråga 1 o 2. Fråga 3 är jag osäker på men
det är troligt ditt antagande är rätt även där.
Vad du dock skall ha klart för dig är att det i både "Temporary Internet
Files" och "Tidigare" ligger 4 osynliga cachefiler där filerna lagras.
Vardera av dessa cachefiler innehåller 2 st dat filer benämnda Mm256.dat
resp Mm2048.dat. Dessa talar om för Internet Explorer hur det skall hantera
dom sparade filerna. Om du raderar med hjälp av filhanterare påverkar du
inte dessa *.dat filer. Påföljden blir att *.dat filerna blir allt större
vilket medför att IE får allt mer att läsa igenom med resultat att det går
allt långsammare på Internet. Du bör alltså rensa filerna genom
"Egenskaper" + fliken Navigering resp fliken Avancerat | Inställningar |
Töm_mapp
Tyvärr finns det en bugg även här, på en del datorkonfigurationer raderas
inte *.dat filerna på ett riktigt sätt. Du kan kontrollera detta genom att
du efter att ha rensat markerar respektive mapp och söker efter *.dat. Är
raderingen riktig har filerna återtagit sin originalstorlek om 8K. (resp 16
K i IE 4) Skulle du inte ha dessa värden får du återkomma till gruppen för
hjälp med en manuell radering.

hälsningar Bengt


Mattias Berg <m75m...@students.su.se> skrev i inlägg

Per Andersen

unread,
Aug 6, 1997, 3:00:00 AM8/6/97
to

Hej, Bengt:

Jeg har forgæves kikket efter en fortsættelse om disse filer, som vokser og
vokser og ..
For jeg har fjernet mine-efter at have tømt både Oversigt og Historik - som
det er foreskrevet.

Og da jeg så pludselig stod med 6 sæt MM-filer, blev jeg nervøs og slettede
IE,3.02 totalt, og installerede den forfra. Stadig 6 sæt.

Tilfældigt stødte jeg så på en BUGFIX, hvor en gut beskæftigede sig med
emnet og frem-
lagde en BAT-Fil, som slettede de 4 Cacher - men da han også gik ind i
registrerings-basen, turde jeg ikke bruge ideen.

Og går jeg så til MS's Knowledge Base, finder jeg bl. a. følgende:
***
You can manually delete the Temporary Internet Files and Cache1, Cache2,
Cache3,and Cache4 folders after you remove Internet Explorer 3.0. However,
if another prgram on your computer uses the API that these folders are
associated with, the folders will be re-created the next time, you run that
program.***

Så mon ikke situationen er den, at den nye version (3.02) bruger 4 sæt af
disse MM-filer
til Internettet, og resten er forbeholdt de andre programmer. Og slettet
er vel slettet.

Venlig hilsen
Per Andersen
sla...@image.dk

Bengt <Be...@mail.com> skrev i artiklen
<01bc9d8e$598163a0$LocalHost@creative>...


> Hej Mattias.
> Du har rätt i dina antagande på fråga 1 o 2. Fråga 3 är jag osäker på
> men
> det är troligt ditt antagande är rätt även där.
> Vad du dock skall ha klart för dig är att det i både "Temporary
> Internet
> Files" och "Tidigare" ligger 4 osynliga cachefiler där filerna lagras.

Michael Anderssén

unread,
Aug 13, 1997, 3:00:00 AM8/13/97
to

Gå till kontollpanelen gå in i Figgen där det står INTERNET.Där kan du ta
bort eller förända borttagnings dagen för filerna.

Mattias Berg <m75m...@students.su.se> skrev i inlägg

<01bc9cf8$909f1b20$0100007f@x>...
Hej alla kunniga!

Jag funderar lite över cachminnet i IE3.02. Mappen "Temporary Internet


Files" gör mig nämligen vansinnig.

1. Raderar IE utgångna filer automatiskt?
2. På de flesta filer står det 'inget' i fältet för 'förfallodag', blir de
filerna kvar för evigt?

3. När mappen är fylld, skriver IE över gamla filer eller sparar den inte
de nya filerna?

Mina egna utforskningar säger:
1. NEJ
2. JA
3. INTE

Vet någon hur det är tänkt att det skall fungera och om hur man skall
ställa in skiten. I 'Alternativ...'-menyn går det ju knappt att ställa in
någonting alls.

Just nu raderar jag filer för hand på datumbasis via en filhanterare.

Tacksam för all information jag kan få!

/ JMB


0 new messages