Hardnekkig probleem met een simpel LAN

Sunnoise

De situatie:
Een simpel LAN, CAIW internet modem, aangesloten op een router.
Op de router is op poort 1 een desktop (XP) aangesloten en op poort 2 een
laptop (XP)
beide pc's hebben internet connectie. (automatisch IP adres, enz,enz)
Alle mogelijke shares staan ingesteld, lees, schrijfrechten,de diverse
mappen, kortom alles geshared.
Vanaf de Desktop heb ik connectie met de laptop, zie alle gesharede mappen,
gaat perfect.
Vanaf de laptop krijg ik echter geen connectie met de desktop.
Wel deze foutmelding:

u hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem
contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of u
toegangsmachtigingen hebt,
aanmeldingsfout: de gebruiker heeft geen toegang gekregen het aangevraagde
aanmeldingstype te gebruiken op deze computer.
Een derde pc (laptop met XP) in het netwerk heeft wel volledig toegang tot
de laptop 1 en andersom maar evengoed niet naar de desktop.Krijg dezelfde
melding.
Het moet dus iets zijn in de desktop pc.

Bewuste router is een Sweex, simpel dingetje.
IP adres ingesteld als volgt:
Pref.gateway: 192.168.23.1 (is dus IP adres van de router)
Alleen eerste DNS: ook 192.168.23.1
Laptop: statisch IP adres: 192.168.23.5
Desktop: statisch IP adres: 192.168.23.6
Beide pc's hebben weer internet connectie.
Desktop ziet laptop en kan de shared directories benaderen.
Laptop krijgt GEEN toegang tot de desktop.
Probleem blijft.

Gescand met IPscan.exe op beide PC's:
alle drie IP adressen worden gezien op beide PC's

Inmiddels zowat alles nageplozen wat het zou kunnen zijn, in administrative
tools, security settings,user rights assignments, security options etc.etc.
Geen overblijfsel van een oude firewall, die is nooit geinstalleerd geweest
hierop, virusscanner is het niet, Windows firewall is het niet, etc.etc.

Weet iemand misschien raad?

Gerard Bok

On Thu, 21 Jan 2010 08:04:01 -0800, =?Utf-8?B?U3Vubm9pc2U=?=
<Sunn...@discussions.microsoft.com> wrote:

> [...]

>Wel deze foutmelding:
>
>u hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.

>Het moet dus iets zijn in de desktop pc.

Draai de Wizard netwerkverbinding op de PC die 'moeilijk doet'.
Helpt dat niet, ga dan naar apparaatbeheer, selecteer de
netwerkkaart, rechter muisknop, verwijderen.
Opnieuw opstarten. Windows vindt dan 'nieuwe hardware'.

Vervolgens opnieuw de Wizard Netwerkverbinding.
En houdt in de gaten: thuisnetwerk, geen 'klein bedrijfsnetwerk'
of zo iets.
En als je de laptops op je schijf wilt laten kijken, moet je
natuurlijk ook 'bestanden en printers delen' selecteren.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Gerda