Laptops zien desktop niet.

Dave

Ik heb meerdere keren mijn draadloze netwerk(en) opnieuw moeten instaleren en
instellen en ook bij iemand anders een draadloos netwerk geinstalleerd, maar
sta nu voor een raadsel. Ik probeer aan te geven dat terwijl ik geen Windows
netwerk expert ben, ik ook niet geheel onkundig ben. Wellciht zie ik iets
heel voor de hand liggends over het hoofd?

Configuratie:
Desktop met WinXP SP3 NL met vaste aansluiting
Laptop met WinVista 32 bits NL
Laptop met WinVista 64 bits US
Had voorheen KPN ADSL en een Sweex router.
Netwerk heette "Netgear" (overblijfsel van een vorige Netgear router). Heet
nu: KPNWireless.
Internet, Printer- en bestandsdeling werkte allemaal prima.
Hardeschijven, partities, CDRom, Kaarlezers en printers gedeeld.

Sinds kort KPN glasvezel aansluiting met Experia Draadloos modem (bij de
aansluiting beneden).
Desktop is nog steeds een vaste aansluiting.
Internet werkt op alle computers (m.a.w. draadloze netwerk doet het).

Na aansluiting "zagen" geen van de computers elkaar.
Uren met de laptops zitten knoeien. Werkgroep naam veranderd in "Workgrouup".
Na instellen van machtigingen op de WinVista laptops op "Iedereen" (nieuw)
en volledige toegang zien de laptops elkaar en kan ik wederzijds via het
netwerk bestanden openen. Anderen krijgen zonder wachtwoord toegang.

Nu de desktop nog.
Werkgroep naam verwijderd.
Allerlei Wizzards gedraaid. De Netwerk Instellen wizzard laat me
Computernaam veranderen (blijft hetzelfde) en ik verander de werkgroep naam
van MSHOME (default) in "Workgroup". Die wizzard vindt dat ik een Gateway
opstelling heb (geeft dat bij default aan). Ik vond van niet en koos "Deze
computer maakt direct verbinding..." Deze instelling leverde een fout op
(typisch: wat voor een fout wordt niet vermeld). Dus tenslotte de Gateway
instelling maar gebruikt. Leverde geen fout op. Maar ook na herstart kon ik
de laptops niet zien of vinden (ook niet door in Verkenner rechtstreeks
"\\HPLaptop" in te tikken. Als ik dat doe, krijg ik uiteindelijk "Reageert
niet" in de titelbalk, wanneer ik Verkenner afsluit zijn mijn desktop
pictogrammen 60 sekonden foetsie).
Thuisnetwerk instellen gedraaid. Biedt aan om netwerk instellingen op een
geheugenstick te zetten. Daarmee naar laptops gegaan en dan zeggen die:
"toegevoegd aan KPNWireless". Laptops herstart.
Desktop ziet de laptops nog steeds niet.

Eén keer zag de desktop heel eventjes een laptop. Ik ben toen op de F
partitie geweest en heb een bestand geopend. Na het zoeken naar de andere
laptop (reageert niet, enz.) werkte het netwerk weer niet (zag de laptops
niet meer). Maar in Netwerklocaties staat nog altijd HPLaptop F als een
netwerkbron. Als ik daar nu op klik krijg ik uiteindelijk de melding dat ik
wellicht niet de juiste machtiging heb...

KPN service gebeld. Valt niet onder hun garantie, want is niet een modem of
hardware probleem maar een Windows Instelling probleem. Ze geven zelf toe:
"Als het voorheen werkte en nu niet meer, zou je denken dat het onder de
garantie valt?" Ja. "Jammergenoeg is dat niet zo." Blijkbaar komt dit vaak
genoeg voor dat ze een pasklaar, maar onbevredigend antwoord klaar hebben
liggen. Typisch. Intussen kom ik geen stap verder.

Kan iemand me helpen? Zie ik iets over het hoofd? Is er misschien een site
waar dit probleem wordt behandeld? Is het probleem dat de Desktop een vast
aansluiting is en de laptops draadloos? Moet ik daarvoor toch iets in de
router/modem instellen?

David

Gandalf Gladstone

"Dave" <Da...@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
> [...]

> aansluiting is en de laptops draadloos? Moet ik daarvoor toch iets in de

Hier een aantal aanzetten die volgens de uitwisseling succes hadden?
http://forums.techguy.org/networking/545552-how-do-i-network-my.html

http://hubpages.com/hub/How-to-setup-LAN-between-XP-and-Vista-PCs

http://www.ehow.com/how_2248026_network-vista-xp-computers-together.html

http://techrepublic.com.com/5208-6230-0.html?forumID=102&threadID=224288&messageID=2278111&tag=content;leftCol

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=setup+a+network+with+vista+and+windows+xp&start=10&sa=N

Gandalf Gladstone

> [...]

> aansluiting is en de laptops draadloos? Moet ik daarvoor toch iets in de

Volg deze uitwisseling helemaal d.m.v. next page 1of 3 onderaan het scherm!
http://forums.techguy.org/networking/545552-how-do-i-network-my.html

Gerda

http://www.zowerkthet.be/question.aspx?culture=nl&id=1332