vista ziet xp maar krijg geen toegang

r@discussions.microsoft.com teeke r

Ik heb een desktop met XP Home en een laptop met vista
Nu wil ik mijn printer en bestanden beschikbaar maken voor de vista laptop.
Alleen krijg ik de desktop pc met XP Home wel te zien maar krijg ik geen
rechten de jusite melding is:
XPHOME is niet toegangkelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen
voor deze netwerkbron. Neem contact met.....

Toegang geweigerd.

Nu staat delen op XP aan en ziet xp home de vista laptop wel
help

karelV

teeke r schreef op 11-5-2008 16:51:

Probeer het volgende eens op die XPhome [met dank aan Mamamegs]:
Open regedit en zoek naar deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa.
In het rechterscherm zoek je naar Restrictanonymous. Dubbelklik hierop
en geef deze de waarde 0 (nul)

Zoek dan naar deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters.
In het rechterscherm zoek je UseDomainNameDevolution. Weer op dubbel
klikken en ook deze geef je de waarde 0 (nul).

Nadat je dit gedaan hebt ga je naar de eigenschappen van je
netwerkkaart
en haal je het vinkje weg bij TCP/IP.(onderin het lijstje)
Herstart nu je PC (je hebt nu geen internet verbinding!) en zet het
vinkje weer terug en herstart de pc. Het kan even duren voordat het
netwerk goed werkt, nadat er veranderingen in zijn aangebracht. Laat de
pc's vijf minuutjes met rust.

--
karelV

teeke r

BedanktKarelV
Met deze relatief simpele handeling werkt het.
Nu kan ik miijn bestanden en printers delen

Teeke r

Piet

mijn probleem is net andersom. Ik kan wel met mijn laptop (met vista) mijn
desktop(met XPHome) bereiken, maar als ik op mijn desktop op het
laptop-icoon klik (in het netwerk) dan krijg ik geen toestemming voor
toegang.
Geldt voor dit geval dezelfde oplossing of ligt het toch iet anders? Graag
jullie hulp.

Piet

"teeke r" <tee...@discussions.microsoft.com> schreef in bericht

karelV

Piet schreef op 9-7-2008 21:00:

> [...]
> toegang.
> Geldt voor dit geval dezelfde oplossing of ligt het toch iet anders?

Dat hangt af van de exacte foutmelding. Hoe luidt die _compleet_ ?

--
karelV

Piet

Ik vind mijn laptop door te klikken op: zoeken naar computers in
werkgroepen.
Als ik dan op het laptopicoon klik verschijnen de volgende mededelingen:

1. laptop is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen
voor deze netwerkbron

2. Aanmeldingsfout: gebruikersaccount beperking. Mogelijke oorzaken kunnen
zijn: geen lege wachtwoorden toegestaan, beperking van aanmeldingstijd, of
een beleidsbeperking is van toepassing.

Omdat ik de enige gebruiker ben van beide computers, log ik op beide in
zonder wachtwoord. Is dat mogelijk het probleem?

Alvast bedankt voor je reactie,
Piet
"karelV" <kar...@degroeten.local> schreef in bericht

karelV

Piet schreef op 10-7-2008 11:12:
Simpel beginnen:
1. In Netwerkcentrum 'met wachtwoord beveiligd delen' uitschakelen, zie
ook http://www.vistabits.nl/netwerk.htm
2. Maak een testmap aan, bijv c:\test
3. Die map delen - 'Selecteer personen met wie u wilt delen' - de groep
'Iedereen' toevoegen - machtigingsniveau op 'Bijdrager' instellen.
4. Bij Eigenschappen van die map - tabblad Beveiliging - zorg ervoor dat
de groep Iedereen daarbij staat met voldoende lees- en schrijfrechten.

--
karelV

Piet

Dank je Karel, het werkt!

Piet

"karelV" <kar...@degroeten.local> schreef in bericht

Bart

Hallo,

Wat allemaal beschreven staat leek me simpel, en de uitvoering is ook zo,
maar toch werkt het bij mij niet.
Is er misschien een verschil in het feit dat de desktop bij XP pro heeft?

Alvast bedankt
Bart

karelV

Bart schreef op 29-7-2008 23:53:

> [...]
> maar toch werkt het bij mij niet.
> Is er misschien een verschil in het feit dat de desktop bij XP pro heeft?

Geef eens een omschrijving van *jouw* probleem, met de _volledige_
foutmelding die je krijgt.

--
karelV

Erik

Hallo,

Mijn probleem lijkt hier erg op, maar toch anders. Vanuit de Vista pc kan ik
de XP pc bereiken, maar andersom blijkt 'pc niet toegankelijk. Mogelijk niet
juiste machtiging voor deze netwerkbron. Neem contact op....' En dan 'Kan
netwerkpad niet vinden'. Dat pad is er wel want anders zou Vista nooit in XP
komen. Welke instelling staat verkeerd?
--
Met dank

karelV

Erik schreef op 29-9-2008 18:00:

> [...]
> netwerkpad niet vinden'. Dat pad is er wel want anders zou Vista nooit in XP

'Kan het netwerkpad niet vinden' wijst in het algemeen naar een firewall
die teveel blokkeert.
Als je alleen de Windows Firewall hebt: op tabblad Uitzonderingen
'Bestands en printerdeling' aanvinken.
Als je nóg een firewall hebt (Norton / Mcafee / Windows Live Onecare /
enz) ook daarvan de instellingen controleren.

--
karelV

Desje

goeiedag!

ik heb toch ook hetzelfde probleem hier.
alleen het is weer een beetje anders. heb 2 pc's met xp.
beide kunnen elkaar vinden. alleen vanaf pc 1 kan ik niet in de werkgroep.
de volgende foutmelding doet zich dan voor:

'pc niet toegankelijk. Mogelijk niet juiste machtiging voor deze
netwerkbron. Neem contact op....' En dan 'Kan netwerkpad niet vinden'

beide xp pro, mcafee en zelfde firewall niveau. vanaf pc 2 kan ik wel in de
werkgroep komen maar niet in pc 1. maar vanaf pc 1 kan ik niet eens in de
werkgroep komen. hoe nu?

ciboss

Ik heb een gelijkaardig probleem als wat hieronder beschreven werd, maar de
aangereikte oplossing werkt bij mij niet.
Eventjes samenvatten:
ik heb volgende configuratie:
PC1 = Windows XP Pro SP3 één gebruiker = administrator
PC2 = Windows XP Pro SP3 één gebruiker = administrator
Laptop = Windows 7 één gebruiker = administrator
Externe HD Freecom
Router/ADSL Modem Belkin draadloos met Laptop + ethernetkabels met PC1 en
PC2 en Freecom.
Werkgroep=NETWERK op de drie pc's + HD
Bestanden en printers delen overal ingesteld.
De drie PC's "zien" elkaars gedeelde mappen. PC1 en PC2 kunnen de gedeelde
laptop-mappen + Freecom-mappen goed bereiken, lezen, schrijven.
PC1 + laptop kan gedeelde mappen van PC2 lezen en bewerken.
PC2 + laptop kan NIET de gedeelde mappen van PC1 lezen.
Foutbericht (zowel op PC2 als op Laptop) =
"\\PC1\PC1 Gedeelde Documenten is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de
juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder
van de server als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar om deze opdracht te
verwerken"

ivm deze laatste opmerkingen (onvoldoende opslagruimte) heb ik al in regedit
de IRPStacksize REG_DWORD value gewijzigd in 24 (decimaal), maar zonder
resultaat. Trouwens op mijn nieuwe Laptop is 500GB vrij en op PC2 ook 100GB.

Hebt u een tip of suggestie of liefst een oplossing ?
Bedankt