Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Office 2003 niet meer legitiem na systeemaanpassingen

82 views
Skip to first unread message

frdc

unread,
Mar 2, 2009, 10:21:01 AM3/2/09
to
Sinds ik enkele systeemaanpassingen heb uitgevoerd, krijg ik bij het
opstarten van een Office 2003-programma (Word, Excel, ...) de volgende
melding:

"Dit exemplaar van Microsoft Office is niet legitiem. Excuses voor deze
onderbreking. Dit exemplaar van office komt niet door het valideringsproces.
Klik op 'Meer informatie' om te zien wat de beste manier is om legitieme
Microsoft Office op het web te verkrijgen."

(+ indien ik in bv. Word klik op 'product activeren' onder het Help-menu
komt de melding "product is al geactiveerd.")

Dit probleem kreeg ik na aldus vóórdien enkele systeemaanpassingen te hebben
uitgevoerd (waarbij dacht dat deze het systeem gingen optimaliseren). Het
gaat om het volgende die ik toen heb uitgevoerd:
- schijfdefragmentatie (met 'Smart Defrag') --> keuze 'optimalisatie'
- register opgeschoond (eerst met 'CCleaner', daarna nog met Comodo
Registry
Cleaner) --> vóóraf wel telkens een backup van het register genomen !
- Windows update uitgevoerd (update dacht ik omtrent .NET?)
- visuele effecten aangepast voor betere prestaties
- virtueel geheugen aangepast (staat nu op 1500-1600)
- firefox geoptimaliseerd

SYSTEEM-INFO:
-------------------
besturingssysteem: Windows Vista Home Basic
(6.0.6001 Service Pack 1, Build 1 6001)
processor: Geniune Intel (R) CPU 2140 @ 1,60 GHz 2 cores
geheugen: 1 GB
type computer: 32-bits besturingssysteem
officeversie: Microsoft Office Professional Editie 2003 (628 MB)

REEDS GEPROBEERD OM HET PROBLEEM OP TE LOSSEN:
-----------------------------------------------------------------
- OGApluginInstall geïnstalleerd en in gebruik genomen
- MGADiag.exe geïnstalleerd en doorlopen (geen oplossing)
- WGAPluginInstall geïnstalleerd en doorlopen (geen oplossing)
--> deze is verantwoordelijk voor de start van de service 'WGATray.exe
na het starten van een office-programma (Word, Excel, ...)

- zelfs de pogingen om via de officiële microsoft-website Office 2003 terug
te kunnen valideren (zie de daarbij ook geïnstalleerde plugins en
programma-
installaties bovenaan reeds vermeld) mislukten.

- Ook heb ik hier op de microsoft-website gezocht en de post met titel 'niet
legitieme software microsoft op PC' (in Office Algemeen) gelezen.
http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?
dg=microsoft.public.nl.office&tid=c7b1f327-ac85-4e84-97b0-
2e370c5ee64e&cat=&lang=&cr=&sloc=&p=1
+
volgende post met titel "Office geniune validation fails, but all products
activated
succesfully!"

http://social.microsoft.com/Forums/en-US/genuineoffice/thread/715ea3dc-ee76-
4a8c-83e5-94a929b6c6c2/
(hier geraak ik dan in een ander probleem: nl. om toegang te krijgen tot
de 'Documents and settings'-map, de toegang wordt dus geweigerd.)

- al geprobeerd laatste genomen backup v.h register terug te zetten, waarbij
nog
een ander probleem: nl.
de melding van de register-editor: “Kan C:\...\28-02-09_19-21-26.reg niet

importeren: er is een fout opgetreden bij een poging om toegang tot
hetregister
te verkrijgen.”


Ik zweer hierbij wel dat het gaat om een oorspronkelijk legaal aangekochte
versie van Office (eigenlijk betrof het een OEM-versie), deze is in het begin
geactiveerd geweest en (tot net vóór dit probleem ontstond) voor heel lange
tijd probleemloos gebruikt geweest!

Dat ik door het uitvoeren van de systeemaanpassingen iets gedaan heb dat
helemaal niet verstandig was, heb ik nu ook begrepen. Ondanks deze, hoop ik
toch dat ik door mijn eerlijkheid hier (doordat ik naast het probleem ook de
waarschijnlijke oorzaak hier beschrijf) door iemand kan geholpen worden om zo
dit Office-probleem op te lossen.

Kan iemand me dus verder een stapmatige oplossing geven om dit Office 2003
probleem terug opgelost te krijgen (mits ik zelf niets verder meer durf
ondernemen uit schrik het probleem zou vergroten)?

GJ.Oomens

unread,
Mar 2, 2009, 3:04:23 PM3/2/09
to
On Mon, 2 Mar 2009 07:21:01 -0800, frdc
<fr...@discussions.microsoft.com> wrote:

> - register opgeschoond (eerst met 'CCleaner', daarna nog met Comodo
>Registry


Systeem herstel? Levert ook niets op? Office 2003 helemaal verwijderen
met de Windows Installer Cleanup en daarna herinstalleren.

Register terug aanpassen:
http://support.microsoft.com/?scid=kb;nl;313222&x=12&y=5

Of iets met ownership:
http://www.winvistaclub.com/forum/windows-tips-tutorials-articles/18379-how-take-ownership-full-control-permissions-files-folders-vista.html
--
Gérard

Marius

unread,
Mar 3, 2009, 7:42:13 AM3/3/09
to

"frdc" <fr...@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
news:0CF19CE5-BAED-462A...@microsoft.com...

>
> Ik zweer hierbij wel dat het gaat om een oorspronkelijk legaal aangekochte
> versie van Office (eigenlijk betrof het een OEM-versie), deze is in het
> begin
> geactiveerd geweest en (tot net vóór dit probleem ontstond) voor heel
> lange
> tijd probleemloos gebruikt geweest!
>
> Dat ik door het uitvoeren van de systeemaanpassingen iets gedaan heb dat
> helemaal niet verstandig was, heb ik nu ook begrepen. Ondanks deze, hoop
> ik
> toch dat ik door mijn eerlijkheid hier (doordat ik naast het probleem ook
> de
> waarschijnlijke oorzaak hier beschrijf) door iemand kan geholpen worden om
> zo
> dit Office-probleem op te lossen.
>

Ik vermoed dat het probleem in de OEM-versie zit.
Het lijkt erop dat je deze versie eerder op een andere computer hebt
gebruikt (en ook geactiveerd).
Vervolgens heb je deze Office versie op een andere computer geïnstalleerd.
Dus er zijn 2 computers actief met dezelfde Office versie.
Door het Genuine Advantage program bij het uitvoeren van Windows Update is
kennelijk die versie gevalideerd en zijn de computerkenmerken geregistreerd.
Door het uitvoeren van Windows Updates op de tweede computer is ook deze
machine aan validatie onderworpen en toen is er geconstateerd dat er al een
versie actief was op een andere computer. Een OEM versie behoort slechts bij
één computer en mag niet op een andere computer worden overgezet, ook niet
als die versie van de oude computer wordt verwijderd. Een retail versie kan
je wel op een andere computer installeren, mits er maar één versie gebruikt
wordt.


frdc

unread,
Mar 3, 2009, 5:29:05 PM3/3/09
to
Nee Nee, helemaal niet. Dezelfde Office staat nog steeds op dezelfde computer
(is NOOIT herinstalleerd geweest).

Situatie herhaal ik dus nog eens. De computer waaraan ik nu zit, daar stond
begin vorige week nog een prima werkende en al lang geactiveerde versie van
Office 2003 op. Dus gedurende die tijd (> 1 jaar) kwam er nooit enig bericht
op in Office bij het opstarten van één office-programma (Word, Excel, ...) .
Tot ik echter het nodig vond (waarin ik me dus vergist heb) eind vorige week
de reeds ongenoemde zaken uit te voeren (en wat ik beter niet had gedaan). Na
deze aanpassingen is het probleem begonnen en kreeg ik dus bij het opstarten
van een Office-programma de reeds getoonde melding. Ik vermoed zelf dat er
bij 'de opschoning van het register' een registerwaarde is verandert of zelfs
verwijdert in verband met Office, wat dan ook het probleem zou moeten
veroorzaakt hebben.

Ik ga nu eerst de raad opvolgen van GJ.Oomens, waarna ik hier het resultaat
daarvan zal laten weten.

frdc

unread,
Mar 4, 2009, 8:04:09 AM3/4/09
to
Deze tips allemaal uitgeprobeerd (terugbrengen naar herstelpunt, office
herstellen, analyse en herstel) maar geen enkele van deze bracht een
oplossing van het probleem.

Kan iemand me nog verder helpen met mogelijke oplossingen of nuttige tips?

Marius

unread,
Mar 4, 2009, 10:32:46 AM3/4/09
to

> "GJ.Oomens" wrote:
>
>> On Mon, 2 Mar 2009 07:21:01 -0800, frdc
>> <fr...@discussions.microsoft.com> wrote:
>>
>> > - register opgeschoond (eerst met 'CCleaner', daarna nog met Comodo
>> >Registry
>>
>>
>> Systeem herstel? Levert ook niets op? Office 2003 helemaal verwijderen
>> met de Windows Installer Cleanup en daarna herinstalleren.
>>
>> Register terug aanpassen:
>> http://support.microsoft.com/?scid=kb;nl;313222&x=12&y=5
>>
>> Of iets met ownership:
>> http://www.winvistaclub.com/forum/windows-tips-tutorials-articles/18379-how-take-ownership-full-control-permissions-files-folders-vista.html
>> --
>> Gérard
>>
>
"frdc" <fr...@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
news:6D1EA8FA-5D67-4CBD...@microsoft.com...

> Deze tips allemaal uitgeprobeerd (terugbrengen naar herstelpunt, office
> herstellen, analyse en herstel) maar geen enkele van deze bracht een
> oplossing van het probleem.
>
> Kan iemand me nog verder helpen met mogelijke oplossingen of nuttige tips?
>


Ik heb nog niet gelezen dat je Office 2003 volledig verwijderd hebt met de
Windows Installer Cleanup.
Heb je dat al gedaan en daarna Office opnieuw geïnstalleerd? Welk resultaat?

Marius

frdc

unread,
Mar 4, 2009, 4:36:08 PM3/4/09
to
"Marius" wrote:

> Ik heb nog niet gelezen dat je Office 2003 volledig verwijderd hebt met de
> Windows Installer Cleanup.
> Heb je dat al gedaan en daarna Office opnieuw geïnstalleerd? Welk resultaat?
>
> Marius

Wel, mits het een OEM-versie is (bij de aankoop v.d computer was Office 2003
reeds voorgeïnstalleerd) is er daardoor geen CD-ROM met Office 2003 op. Er
was voor de activatie van Office 2003 wel een activatie-code.
Om deze reden (mits er geen installatie CD-ROM is), wil ik dan ook Office
2003 niet verwijderen. Want, hoe zou ik dan terug aan Office 2003 moeten
geraken?
Heb ik het verkeerd en kan dus na verwijdering van de OEM-versie Office 2003
toch ergens terug opgehaald worden zonder zelf over een installatie CD-ROM te
beschikken met Office 2003?

Indien dit niet mogelijk is, wil ik dus toch nog iemand vragen naar andere
mogelijke oplossingen.

GJ.Oomens

unread,
Mar 4, 2009, 5:18:56 PM3/4/09
to
On Wed, 4 Mar 2009 13:36:08 -0800, frdc
<fr...@discussions.microsoft.com> wrote:

>"Marius" wrote:
>
>> Ik heb nog niet gelezen dat je Office 2003 volledig verwijderd hebt met de
>> Windows Installer Cleanup.
>> Heb je dat al gedaan en daarna Office opnieuw geïnstalleerd? Welk resultaat?
>>
>> Marius
>
>Wel, mits het een OEM-versie is (bij de aankoop v.d computer was Office 2003
>reeds voorgeïnstalleerd) is er daardoor geen CD-ROM met Office 2003 op. Er
>was voor de activatie van Office 2003 wel een activatie-code.
>Om deze reden (mits er geen installatie CD-ROM is), wil ik dan ook Office
>2003 niet verwijderen. Want, hoe zou ik dan terug aan Office 2003 moeten
>geraken?
>Heb ik het verkeerd en kan dus na verwijdering van de OEM-versie Office 2003
>toch ergens terug opgehaald worden zonder zelf over een installatie CD-ROM te
>beschikken met Office 2003?

Nee dat wordt een gehele recovery van het systeem, neem ik aan.


>
>Indien dit niet mogelijk is, wil ik dus toch nog iemand vragen naar andere
>mogelijke oplossingen.

Blijkbaar is er iets grondig mies met het 'ownership' van een hoop
zaken, neem ik aan.
--
Gérard

Marius

unread,
Mar 4, 2009, 5:25:17 PM3/4/09
to

"frdc" <fr...@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
news:40732FC6-CABE-42AF...@microsoft.com...

Je zou van iemand met een OEM CD-Rom van Office kunnen lenen en met je eigen
product-key vanaf deze CD-Rom opnieuw kunnen installeren.
Om welke Office 2003 versie gaat het? Standard, SBE, Professional?
Je zou ook bij de leverancier van je computer om een recovery CD kunnen
vragen.

GJ.Oomens

unread,
Mar 5, 2009, 11:56:09 AM3/5/09
to
On Thu, 5 Mar 2009 06:17:02 -0800, frdc
<fr...@discussions.microsoft.com> wrote:

>Ja, dat zou een oplossing kunnen zijn. Anderszijds heb ik voordien eens
>nagekeken op de website van de leverancier/fabrikant v.d computer (=
>Q-Force), en leveren zijn geen hulp voor software. Helaas moet het nu ook
>lukken dat ik niet meteen iemand ken met een CD-ROM met een OEM-versie van
>Office 2003.
>K'zit nog even te denken...zou het terugplaatsen van een vorig genomen
>register-backup, ook een oplossing kunnen bieden? En zo ja, wat is of zijn
>dan de stappen om dat uit te voeren (reeds geprobeerd een register-backup
>terug te plaatsen met Comodo registry cleaner, die mislukt is). Dus andere
>manieren/stappen naast deze die ik aldus heb geprobeerd.

Windows syteem herstel?
--
Gérard

GJ.Oomens

unread,
Mar 5, 2009, 4:47:31 PM3/5/09
to
On Thu, 5 Mar 2009 12:02:01 -0800, frdc
<fr...@discussions.microsoft.com> wrote:

>Ja, heb ik inderdaad na je eerste tip dit ook daadwerkelijk
>geprobeerd/uitgevoerd. Dus in Vista heb ik via 'systeem' en dan 'geavanceerde
>instellingen' in het configuratiescherm, de PC proberen terug te zetten naar
>een vorig herstelpunt. Echter was dat geen oplossing voor het probleem (en er
>was maar één vermeld herstelpunt). Ik dacht alleen dat er nog een andere
>manier was om het register terug te zetten. Kan dit niet bijvoorbeeld net na
>het opstarten van de PC of via 'regedit' ? Ik heb namelijk dus .reg-bestanden
>staan (deze zijn de genomen backups van het register).

Zoiets bedoel je waarschijnlijk;
http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html

--
Gérard

0 new messages