Inspringen via 2 x tab werkt niet zoals ik wil

Gijs

In een document gebruik ik voor een lang gedeelte steeds één tab (handmatig)
om dat gedeelte iets verschoven te plaatsen. Daarbij wordt de tekst uitgevukd
en dat gaat goed.
Nu zit er in dat gedeelte ook weer een stukje dat genummerd wordt en waarbij
ik dan twee keer de tab gebruiken wil. Echter wanneer ik de tab dan de tweede
keer gebruik gat de regel daarboven weer in uit de instelling 'uitvullen' en
krimpt dus in.
Hoe kan ik dat voorkomen ?
Ik heb Word 2007 en gebruik géén automatisch inspringen, want dat gaat
altijd fout bij mij. verder heb ik de tabs op 6 mm gezet.

--
Gijs

jules, www.sjablonenfabriek.nl

Gebruik je wel een harde enter achter de regels? Als je met Ctrl+Enter een
nieuwe regel aanmaakt, dan zal het fout gaan. Het makkelijkste is al je een
opmaakprofiel maakt met links een inspring en de tekst uitgevuld. En een
opmaakprofiel voor je nummering. Je hoeft dan alleen maar het juiste
opmaakprofiel toe te passen, en niet steeds handmatig aanpassingen te maken.

Gijs

Het gaat om tekst, waarvan één zin soms 5 regels lang is. De volgende zin
begint dan vaak, net als hierbij niet steeds op een nieuwe regel. Bij de
opmaak heb ik alleen 'uitvullen' gebruikt en de tab afstand naar 6 mm terug
gebracht. Als ik dan zo'n tekstgedeelte in willen laten inspringen gaat dat
prima met de tab, geen enkel probleem. Maar als ik in dát gedeelte, wat dus
al met één tab inspringt, een onderverdeling wil maken met nrs. en achter een
nummer één tab verder wil beginnen, dan blijft het uitvullen niet goed werken.
In dit kader kan je geen tab gebruiken, maar ik probeer
even aan te geven hoe het er dan uit ziet. Dit zou dus met één tab zijn.
1. Dit zou dan met de tweede tab zijn en de tekst moet achteraan
gewoon
uitgevuld zijn.
2. Maar dat lukt dus niet, want als ik op de tab-toets druk, zie je
de regel
daarboven van achteruit weer opschuiven naar links.
Ik hoop dat het helder is.
--
Gijs

Gijs

Het voorbeeld is niet helemaal gelukt want het woordje 'gewoon' moet
natuurlijk onder 'Dit zou' en de woordjes 'De regel' moet dan onder 'Maar
dat' staan.
--
Gijs

Anita

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Gijs, ik snap niet hoe je de hele tekst kan laten inspringen met een
tab en geen inspring. Zou je dat voorbeeld eens willen mailen (wordt
uiteraard vertrouwelijk behandeld), dan kijk ik er eens naar.
Misschien kan ik het dan voor je oplossen?

Groet,
Anita

Dave

Gijs,

Je gebruikt de tekstverwerker te veel als een typemachine.
Inspringen van meerdere alinea's doe je niet met TABs maar met een inspring.
Dit kan met het daarvoor bedoelde knopje (2007 - Lint:Start / Tab: Alinea's /
knop: Inspring vergroten), waarbij de "insprong" naar de volgende tabstop
gaat (als je die op 6mm plaatst wordt er dus daar naartoe ingesprongen. Of je
doet dat handmatig, door op de horizontale lineaal de linkermarge te
verplaatsen naar 6mm. Elke keer wanneer je op Enter drukt, wordt deze
insprong meegenomen naar de volgende alinea.
Gebruik je nu in zo'n ingesprongen alinea automatische nummering, dan komt
het getal waarschijnlijk vanzelf goed te staan. Zo niet dan corigeer je dat
handmatig voor 1 regel en dan is het voor alle volgende regels ook goed.

Zoals altijd kun je meerdere alinea's aanpassen (genummerd en ongenummerd)
door ze allemaal te selecteren en de marges en tabs te bewerken.

Moet het echt milimeter precies, dan kun je deze zaken ook in Opmaak /
Alinea instellen (uitgaande van Word 2003). In 2007 kun je de alinea
instellingen bij het lint Start vinden door op het vierkantje rechts onder
het tab Alinea's te klikken. Overigens kun je tabs en marges op de lineaal
traploos neerzetten door bij het verslepen op Alt te drukken. Soms staan die
"voorkeursklikjes" net niet goed.

David

daimy

Feb 9, 2024, 2:24:04 PMFeb 9

Gijs ik weet dat dit 15 jaar later is en je dit waarschijnlijk niet eens gaat lezen maar de opmerking van de harde enter heeft mijn probleem opgelost waar ik uren mee zat te worstelen. Thanks!