winstpercentage berekenen

stargate

Beste echte excellers,

ik moet een winstpercentage berekenen.
ik heb 3 kolommen

kolom A : bedrag van uitgaande factuur
kolom B : bedrag van inkomende factuur
kolom c : winst in bedrag

en nu wou ik in kolom d , de winst percentage hebben.
welke formule heb ik hier voor nodig

alvast hartelijk bedankt

Yippie

Stel je begint in de tweede rij. Rij 1 voor de kolomnamen
De vraag is op welke manier je de winst gepresenteerd wil zien: als
percentage van de inkoopprijs of als percentage van de verkoopprijs.
Stel van de inkoopprijs.
In kolom d komt dan te staan: = c2/b2*100

Overigens: is de BTW in beide facturen eruit? Want anders maak je wel
vreemde bedrijfseconomische capriolen...:-)

stargate

"Yippie" schreef:

> Hallo Yippie,
de btw is er inderdaad al uit,

laat ik je even een voorbeeld bedrag geven

kolom a = 981,88
kolom b = 814,14
kolom c = 167,74 (is de winst van kolom a - b)

kolom d = moet het winstpercentage berekenen.
en de uitkomst zou +/- 17,10 moeten zijn.

met jouw formule kom ik aan 82,91 uit
dus wat mis ik dan nog in de formule?

alvast echt bedankt dat je me helpt op een zondag
groetjes
stargate

]-[oRus

stargate vertrouwde ons het volgende toe:

Uit de genoemde formule komt toch echt 20,6% (perc van inkoop).
Je doet dus duidelijk iets fout.
Overigens kan je beter gewoon in D2: =C2/B2 zetten en dan opmaken als
percentage. Voor later berekeningen is dat duidelijker en correcter.
Winst bereken je doorgaans van de inkoop en niet van de verkoop.

--

Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.smallsystemservice.nl

_bbq0014

als je zet in A1
981.88
en in B1
814.14
en in C1 de formule voor de marge in euro
=A1-B1
dan in D1 de formule voor het bereken van het percentage
=C1/A1*100

dat is dan ook het percentage dat je al noemt 17.08% marge op de
verkoop

stargate

hallo,

ik heb het kunnen oplossen met jullie logica en kan weer verder.
ik heb de formule : = 100-(b6/a6*100)
en krijg de juiste percentage

alvast iedereen hartleijk bedankt
stargate