Afstand berekenen tussen 2 (gps) coordinaten

Johnson

Bestaat er een excel bestandje 2 GPS-coordinaten kan invoeren en die dan de
afstand berekend in vogelvlucht tussen de 2 punten ?

Ikzelf werk steeds met decimale coordinaten, dus iets in de aard van
50.123456 3,123456
Het is mijn bedoeling om afstanden op te meten van een stuk grond over
afstanden van zo'n 100 a 300 meter
De buiging van het aardoppervlak is dus niet echt van belang
Mijn GPS geeft een de coordinaten met 6 cijfers achter de comma, dit zou
zowat overeenkomen met 10cm nauwkeurigheid (als ik gemiddelden neem), dit
zou voor mij nauwkeurig genoeg zijn.

Alvast bedankt

patplat

via deze link kun je een xls bestandje vinden.

http://sites.google.com/site/xlsdoorpp/download
bestand: LatLongExampleGPS.xls

met dank aan auteur.
Ik weet niet meer wie het gemaakt heeft en waar ik het gevonden heb.

]-[oRus

Johnson vertrouwde ons het volgende toe:

Wortel uit (x-verschil in het kwadraat + y-verschil in het kwadraat).
De stelling van Pythagoras dus.

--

Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.smallsystemservice.nl

Niek Otten

En als je na de eerste voortreffelijke anwoorden toch nog behoefte hebt aan
een uitgebreide oplossing:

http://www.cpearson.com/excel/latlong.aspx

--
Kind regards,

Niek Otten
Microsoft MVP - Excel

"Johnson" <Joh...@mail.invalid> wrote in message

Johnson

"patplat" <pat....@hotmail.com> schreef in bericht

Bedankt, dit is wat ik zocht
Interessant trouwens dat je dat op google kan zetten, ook dat bekijk ik eens
nader

Thoralf

Hallo Patplat,

Open ieder van de bestanden eens en kijk eens onder Bestand =>
Eigenschappen.

Groeten,
Thoralf

Elk probleem heeft een oplossing, als er geen oplossing is dan is het
geen probleem maar een feit.

msn_zld

De nauwkeurigheid wordt hoofdzakelijk bepaalt door:
- ontvangstmogelijkheden van het GPS-signaal
- integriteit van het GPS-signaal
- nauwkeurigheid van het GPS-signaal

Opgedane praktijkervaringen leren dat met een gewone GPS ontvanger van
een navigatiesysteem afwijkingen van 5 a 10 meter 'gewoon zijn'.

Als je 10 cm nauwkeurigheid wilt, zul je landmeetkundige apparatuur
moeten gebruiken zoals dGPS.

Voor meer informatie verwijs ik naar een site zoals:
http://www.somerwil.nl/gps/content/view/27/45/

MSN_zld