Re: Hoe kan ik een Excelbestand van 100 MB kleiner maken?

Jean-Paul Rijnsburger

LBPB wrote:
> Hoe kan ik een Excelbestand van 100 MB kleiner maken?

Begin met het verwijderen van alle onnodige opmaak en formules, mocht
dat niet helpen: zip het bestand en stuur het maar naar me op.

Er zijn overigens ook tools inde handel (fastexcel) die dat automatisch
voor je kunnen.

Succes

Jean-PAul

Marco Gort

Stap 1: Nagaan welke sheet(s) de extreme grootte bepalen
Stap 2: Vervolgens alleen cellen met inhoud knippen naar een nieuwe sheet.
Vervolgens oude sheet verwijderen en nieuwe sheet hernoemen.

Bij mij lukt dit altijd...

Overigens ook altijd kijken naar koppelingen en namen...

"LBPB" <LB...@discussions.microsoft.com> schreef in bericht

LBPB

Ja, ik had ondertussen ook al zoiets bedacht en het bestand is nu nog 'maar'
30MB. Hoe kan ik erachter komen welke sheets de grootte bepalen? Waar kun je
de eigenschappen en grootte van een sheet vinden?

Jean-Paul Rijnsburger

De snelste methode:

Maak een kopie van je bestand;

in VBA termen

do while not laatste werkblad

delete werkblad
sla document op
check de grootte
loop

open dit en gooi één werkblad weg, sla op en kijk naar de grootte van
het bestand, dit herhalen totdat je weet welk blad het grootst is.

zippen en opsturen mag nog steeds..

J-P

Marco Gort

De grootte van een sheet is niet (direct) zichtbaar in Excel.. Ik heb hier
wel een stukje code voor geschreven:

Sub Bestandsgroottemacro()

'Variabelen declareren
Dim aantalbladen As Integer
Dim Bestandsgrootte As Variant
Dim hulpbestand As Variant
Dim teller As Integer

'Waarden bepalen
hulpbestand = "c:\tmp.xls"
aantalbladen = Sheets.Count

'Schermupdate uitschakelen
Application.ScreenUpdating = False

'Foutafhandeling
On Error Resume Next

'Tellingsheet toevoegen
Sheets.Add
ActiveSheet.Name = "Tellingen"
Range("a1").Select

'Tellingsheet naar laatste blad
Sheets("Tellingen").Move After:=Sheets(aantalbladen)

'Loop starten
For teller = 1 To aantalbladen

'Blad selecteren
Sheets(teller).Select

'Blad selecteren en kopieėren
ActiveSheet.Copy

'Nieuwe blad opslaan
Application.DisplayAlerts = False
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=hulpbestand, FileFormat:=xlNormal, _
Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
CreateBackup:=False
Application.DisplayAlerts = True

'Nieuwe blad afsluiten
ActiveWorkbook.Close

'Opnieuw openen om bestandsgrootte te bepalen
Open hulpbestand For Input As #1
Bestandsgrootte = LOF(1)
Close #1

'Waarden weergeven op sheets Tellingen
Sheets("Tellingen").Select
ActiveCell.Value = Sheets(teller).Name

Selection.Offset(0, 1).Range("a1").Select
ActiveCell.Value = Bestandsgrootte

Selection.Offset(0, 1).Range("a1").Select
ActiveCell.Value = "kb"

Selection.Offset(1, -2).Range("a1").Select

'Volgende tabblad
Next teller

'Sheets tellingen verder verwerken
Sheets("Tellingen").Select