kopie van harde schijf maken? hoe?

sylvia

?Ik wil graag een kopie van mijn harde schijf maken. Via windows 7 kun je
een backup maken van je harde schijf is dat voldoende? Wanneer ik de backup
overzet op een andere computer lukt dat dan omdat er andere drivers
opzitten?

--

www.bewolkingsradar.tk

Message has been deleted

s|b

On Fri, 22 Oct 2010 20:30:52 +0200, "sylvia" <www,bewolkingsradar.tk>
wrote:

> ?Ik wil graag een kopie van mijn harde schijf maken. Via windows 7 kun je
> een backup maken van je harde schijf is dat voldoende?

Geen idee, maar er bestaat software (freeware) om dit te realiseren.
Bijv. Macrium Reflect: <http://www.macrium.com/reflectfree.asp>

> Wanneer ik de backup
> overzet op een andere computer lukt dat dan omdat er andere drivers
> opzitten?

Enkel als het om dezelfde hardware gaat. Je kan uiteraard een backup
maken van een partitie waarop g��n OS staat. Dat zou geen probleem mogen
vormen.

--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>

JanD

Hi,

een backup kan je veelal op een externe schijf plaatsen. Dat is het
veiligist want als de interne schijf suk gaat dan heb je de data op een
andere (externe) schijf nog voor het oprapen.
Geen extra schijf ter beschikking? Met wat DVD lukt het veelal ook wel.

Dan komt de vraag of je enkel de data of ook het besturingssysteem nog wil
bijhouden.
Ook krijg je de keuze full of incrementeel (enkel de gewijzigde bestanden)

backup met hetzelfde programma (bv van micrososft ) op een andere computer
dat moet lukken, toch als het om data gaat.
heb je een apart backup programma gekocht (acronis of ik dacht zelfs nero)
dan zal je dat programma eerst op de andere computer moeten plaatsen

met full backups met besturingssysteem wil het wel al eens niet lukken
wanneer de 2 toestellen van elkaar verschillen mbt hardware (processor,
moederbord etc)

in elk geval een backup is altijd goed (wel backup op zijn werking
controleren)
backup op een verschillend medium en op een andere plaats(locatie) bewaren -
op een externe hdd of stel dvd's en thuis iplv op bureau bewaard
regelmatig een backup nemen bv om de 3m / 6m / 1j

"sylvia" <www,bewolkingsradar.tk> schreef in bericht

WebStoom

> [...]

> overzet op een andere computer lukt dat dan omdat er andere drivers opzitten?

Een copie of beter gezegd een "kloon", maak je met acronis.
Je kloont je hele harde schijf en legt die op de plank.
Kun je zo vaak doen als je wil.
Bijv. eens in de maand.

gr

Hal

"sylvia" <www,bewolkingsradar.tk> wrote in message
> [...]

Ik gebruik al vele jaren Norton Ghost om een image van mijn harde schijf te
maken. Sinds die tijd wordt ik neit meer overspannen van mijn computer :-).
Hij maakt elke week automatisch een bu van mijn OS. Bij de minste of
geringste twijfel van een verkeerde handeling zet ik de laatste image terug.
Werkt al vele jaren echt feiloos.
Het is dan wel handig om voor een paar zaken een andere schijf/partitie als
werkdisk te nemen. Bv als je Outlook/Outlook Express gebruikt, anders ben je
telkens je laatste gegevens kwijt. Je favorites moet je wel even aan denken
om dat handmatig te doen, want die kun je blijkbaar niet extern opslaan,
althans ik heb dat nog niet gevonden.
Ik heb de zaak wel zo georganiseerd, dat op mijn C partiete alleen mijn OS
en de programma's staan. Géén data. Die staan op mijn D-partitie.

Uit je vraag leid ik echter af dat je hoopt alles op een andere computer
over te kunnen zetten. Als die computer een mobo heeft met dezelfde chipset,
zou het kunnen lukken, ook al moet je dan je drivers updaten. Je loopt
echter een serieus risico dat je door verkeerde aansturing je mobo opblaast.
Ik zou dat risico niet nemen.

Hal

Message has been deleted

Hal

"Jawade" <Henk_...@hotmail.com> wrote in message
> Hal <h.w...@iae.nl.nospam> schreef op Sat, 11 Dec 2010 14:43:41 +0100 in

> Ik neem aan dat je XP hebt, omdat je Ghost gebruikt.
Ja en nee. Ik heb inderdaad XP, maar ook Win 7 op mijn laptop. Op beide
gebruik ik Ghost. Dat ik het ook voor Win 7 gebruik komt misschien door nog
onvoldoende bekendheid met dit OS.

> Om je favorieten te backuppen, zie:
> http://www.seniorennet.be/Pages/Computertips/computertip_detail.php?id=514
Dat is een handmatige manier. Dat is niet wat ik bedoelde. Hoe kan ik de
permanente locatie wijzigen, zodat ze helemaal niet meer vanuit mijn OS
partite gebruikt worden. Dan pas kan ik een image terugzetten zonder me af
te vragen of ik recente toegevoegde favorieten kwijt raak.

> Een mobo opblazen door verkeerde drivers, kan dat? Lijkt mij sterk.
Hoewel het me nooit overkomen is, ik heb 1 maal deze aktie uitgevoerd, vind
ik het niet gek dat het kan gebeuren. Er wordt voor gewaarschuwd. Als je nu
vraagt, waar dan, moet ik helaas het antwoord schuldig blijven. Mischien
valt het in de praktijk wel mee, maar ik zou zelf dat risico toch niet
nemen.

> Om een image werkend te krijgen op een andere pc, moet deze wel
> helemaal identiek zijn.
In mijn geval begon het systeem zelf om allerlei drivers te vragen en op een
gegeven moment werkte alles. Dit is echter al een jaartje of 10 geleden, dus
details herinner ik me niet.

Hal