Sevgili sosyoloji mezunları google grup üyeleri,
Bilindiği gibi bu grup üzerinde derneğin istihdam konusuna yaklaşımı veya çalışmalarıyla ilgili eleştiriler içeren mailler gönderilmektedir. Bu maillerin bazıları ise hakarete varan ifadeler, muhataplarını küçümseyici kibirli bir ton içermektedir. Zaman zaman derneğin verdiği iyi niyetli cevaplar dahi kimi üyelerce saldırganlık içeren tavırlarla karşılanmıştır. Sorunların bu tür yaklaşımlarla tartışılması bizce bilgelikten uzak tutumlardır. Biz halen iyi niyetli düşünmeye çalışarak bunların internetin yüz yüze iletişime dayanmayan ortamının getirdiği, kendine has yazı dilinden kaynaklandığını ve yüz yüze bir iletişim içinde görüşlerin bu biçimde ifade edilmeyecek olduğunu varsayıyoruz.
Bu mail ile, tüm bu eleştirilerde vurgulanan kimi temel noktalara son bir kez kısaca yanıt vermek istiyoruz.
Derneğin istihdam ile ilgili olan-olmayan tüm çalışmaları internet sitesinde mevcuttur ve tamamen gerçeği yansıtmaktadır (Kaldı ki tersi için, yani yapılmamış ya da başkalarının yaptığı işleri dernek gerçekleştirmiş gibi duyurmak için de hiçbir neden yoktur ????). Bu çalışmalarda derneğin istihdam konusunda birçok adım attığı apaçık görülmektedir.
Sosyoloji mezunlarının istihdam sorunu başta olmak üzere pek çok sorun yaşadığı aşikardır. Ancak takdir edersiniz ki hiçbir sivil toplum örgütü, sadece acil sorunlara acil çözümler üretmenin mercisi olamaz. Bu anlamda bizlerin yaptığı çalışmalar belki tüm sosyoloji mezunlarını tatmin etmeyebilir; bizim böyle bir iddiamız da yoktur; ancak üyelerimizin bize katılırken paylaştıklarını varsaydığımız temel ilkelerimizle uyumlu çalışmalardır.
Aynı biçimde derneğin tüm çalışmaları şeffaf ve açık bir biçimde yürütülmektedir, çalışma gruplarımız tüm üyelerimize açıktır ve bu ilke tüzüğümüzde de açıkça belirtilmiştir.
Ayrıca unutulmamalıdır ki derneğimiz, sosyolojinin meslek olarak nasıl tanımlanabileceğini hep birlikte tartışmak ve belirlemek üzere, tüm üyelere açık toplantılar düzenlemiş; toplantı duyurusu da e-grup dahil tüm kanallardan tüm üyelerimize iletilmiştir. Ancak ilgili toplantılara ağırlıklı olarak zaten dernek çalışmalarını yürüten arkadaşlarımız katılmıştır.
Bu toplantılarda, altını çizerek söylüyoruz, meslekî fanatizme düşmeyen, ama meslek onurunu koruyan bir yaklaşım ağır basmıştır. Sosyolojinin tam da bu onuru koruyabilecek biçimde, başka mesleklerin alanlarına sızmaya çalışmasını gerektirmeyecek özerk bir alan olarak tanımlanabileceği üzerinde durulmuştur. Bu özerk alanın da sosyolojiyi ve sosyologları ‘herşeyi yapabilir’, ‘herşeyi açıklayabilir’ biçimde tanımlayıp mistifiye etmek (ve bu iddia hem hakikatten hem de ikna edicilikten uzak olduğu için, aslında ‘değersizleştirmek’) yerine, ‘yapabileceğini yapmaya aday ve muktedir’ bir alan olarak tanımlamak gerektiğinin altı çizilmiştir.
Bu toplantılar herkese açık biçimde yapıldığı, dolayısıyla itirazı olabilecek üyelerin de orada bulunma olanakları olduğu için ve temel ilkelerle ilgili tartışmalara sürekli geri dönülmesi pratik ilerlemeyi olanaksızlaştıracağından, burada ağır basan tutumun derneğin ortak görüşü sayılması kaçınılmazdır. Aynı toplantılarda, gelinen noktadan devamla, sosyologluk mesleğinin temeli sayılabilecek‘araştırma’nın sınır ve ilkelerinin belirlenmesi ve sosyoloji mezunlarının halen çalıştıkları alanlarda sosyolog olarak neler yapabileceğini tespit edilmesi için, yine tüm üyelere açık, deneyim ve fikirlerin aktarılacağı atölye çalışmaları yapılması kararlaştırılmıştır ve bunlar da ayrıca duyurulacaktır.
Sonuç olarak, bu mail grubunu kapatma kararı aldık. Bu kararımızın bazı üyelerimiz tarafından ‘anti-demokratiklik’le damgalanacağının farkındayız; ancak demokrasinin temeli olan kamusal alanın açık, şeffaf ve özgür bir tartışma ortamı kadar ‘akılcı’, ‘bilgili’, ‘doğru veya çarpıtılmamış malumata dayanan’ ve ‘bilgece’ tartışma ilkesine de dayanması gerektiğini düşünüyoruz (hatta ‘siyaset sosyolojisi derslerimizi hatırlayarak ‘biliyoruz’ demeliyiz). Ancak halen yüz yüze iletişimden farklı internet dilinin yol açtığına inanmak istediğimiz mevcut e-grup ortamının bu anlamda bir potansiyeli büyütmek bir yana, budadığını düşünüyoruz. Bu bağlamda bu hali içinde grup, derneğe ve mücadelemizin dayanışma ruhuna zarar vermektedir. Ayrıca birçok üyemiz de durumdan –bizlerin de paylaştığı- rahatsızlığını dile getirmiştir.
Bugüne dek olduğu gibi bundan sonra da tüm dernek çalışmaları tüm üyelerimize açık ve şeffaf olarak yürütülecektir. Dün olduğu gibi bugün de durumla ilgili rahatsızlıkları olan-olmayan tüm üyelerimizi bu çalışmalara bekliyor; İstanbul dışında olduğu için katılma olanağı bulamayan üyelerimizin görüşlerini yazılı olarak iletebileceklerini ve il dışı gezilerimizi (elbette derneğimizin maddî olanakları çerçevesinde) sürdüreceğimizi hatırlatmak istiyoruz. Grubu kurarken öncelikli olarak hedeflediğimiz ‘pratik bilgi akışını sağlayacak bir platform olma’ (iş ilanlarının, dernek faaliyetlerinin duyurulması gibi) işlevini internet sitemize aktarıyoruz. Bu tür bilgiler bu kanaldan takip edilebilir.
Grup ayrıca duyuru grubu olarak kalmaya ve yeni üyelikler web sayfasından alınmaya devam edecektir. Bize iletmek istediğiniz konular için sosyoloji...@gmail.com, in...@sosyolojimezunlari.org adreslerinden ve web sayfasında yer alan iletişim kutusundan ulaşabilirsiniz.
Sevgi ve Saygılarımızla
--
Sosyoloji Mezunları Derneği