Nawierzchnie - kamień/kostka/cegła

1,031 views
Skip to first unread message

JacKowski

unread,
May 31, 2013, 7:08:30 PM5/31/13
to map-make...@googlegroups.com
Witajcie,
Podczas recenzowania zauważyłem, że nie wszyscy zwracają uwagę na dopiski, które się pojawiały w dymkach przy nowych typach nawierzchni.

Kamień brukowy / Cobblestone
Droga wyłożona kamieniem brukowym. Jest on często mylony z kostką brukową. W przeciwieństwie do kostek,
które mają równą wielkość i regularny kształt, kamień brukowy ma zazwyczaj naturalne i nieregularne kształty.

Kostka brukowa / Sett
Droga wyłożona kostką brukową. Kostka brukowa produkowana jest z wydobywanego w kamieniołomach kamienia kształtowanego
w regularne bloki. Jest ona często mylona z kamieniem brukowym, choć w przeciwieństwie do niego, kostki mają równą wielkość i regularny kształt.

Cegła brukowa / Brick
Droga wyłożona cegłą brukową.

W angielskim tłumaczeniu jest to zapisane dokładnie w ten sam sposób.

Wobec powyższego chciałbym Wam zwrócić uwagę,
że oznaczanie jako kostka brukowa dla drogi z kostek betonowych to błąd.
"Kostki betonowe" należy oznaczać jako cegły brukowe.
Producenci kostek z betonu mylnie nazywają je kostką brukową, chcąc uszlachetnić swój produkt
i może stąd się to wzięło także w języku potocznym, ale nie mylmy tych dwóch pojęć.

Cegła brukowa to m.in:
"zwykła" kostka betonowa: http://goo.gl/maps/S9SM8
bardziej szlachetna cegła udająca kamień: http://goo.gl/maps/MqkzK
"klasyczna" klinkierowa cegła brukowa: http://goo.gl/maps/udOvf
"plaster miodu" (trylinka) http://goo.gl/maps/uS71R
betonowe płyty chodnikowe to także cegła: http://goo.gl/maps/sbcay

Kostka brukowa jest tylko i wyłącznie z kamienia, zwykle granitu lub bazaltu:
czasem większa: http://goo.gl/maps/gk8Wi, http://goo.gl/maps/qiROv
ale też: http://goo.gl/maps/EwlpJ, http://goo.gl/maps/POI2Z
oraz trochę mniejsza: http://goo.gl/maps/Z8Elu
Zauważcie, że jest równa, ale jednak lekko nieregularna w kształcie.
Potocznie używa się mylnie określenia "kocie łby".

Kamień brukowy to generalnie to droga/ścieżka z kamieni polnych - to są "prawdziwe" kocie łby:
http://goo.gl/maps/yvQtu, http://goo.gl/maps/aeWWR, http://goo.gl/maps/ogvA1
Ten chodnik to też kamień brukowy: http://goo.gl/maps/j6FGF

Stąd ogromna prośba do wszystkich, póki jeszcze w skali kraju jest mało edycji tego rodzaju nawierzchni,
o poprawienie swoich dotychczasowych edycji.

----------
Chyba warto będzie też wprowadzić poprawki do interfejsu:
Kostka brukowa można by zamienić na Kostka kamienna?
Cegła brukowa na Cegła/Kostka betonowa?
Co Wy na to?


Pozdrawiam,
JacKowski

:-Przemo.

unread,
Jun 1, 2013, 2:45:37 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com


W dniu sobota, 1 czerwca 2013 01:08:30 UTC+2 użytkownik JacKowski napisał:
Witajcie,
Podczas recenzowania zauważyłem, że nie wszyscy zwracają uwagę na dopiski, które się pojawiały w dymkach przy nowych typach nawierzchni.
[...]

Stąd ogromna prośba do wszystkich, póki jeszcze w skali kraju jest mało edycji tego rodzaju nawierzchni,
o poprawienie swoich dotychczasowych edycji.

Dzięki za wykład i świetne przykłady
 
Chyba warto będzie też wprowadzić poprawki do interfejsu:
Kostka brukowa można by zamienić na Kostka kamienna?
Cegła brukowa na Cegła/Kostka betonowa?
Co Wy na to?

Jestem za!


Jeszcze parę pytań, dla sprawdzenia czy dobrze zrozumiałem (generalnie: "cegła" jest wtedy, gdy kształt powstał dzięki formowaniu w formie/kształtce/matrycy/kopycie; "kostka" -- gdy powstał w kamieniołomie (bazalt -- zdaje się -- podczas kruszenia rozpada się na regularne kształty) -- "kamień" np. wszystkie ścieżki w TPN-ie).
http://goo.gl/maps/eQbLd -- "cegła brukowa"
http://goo.gl/maps/UP8zN -- typowy u mnie bruk, czyli "kostka brukowa"
http://goo.gl/maps/dJhX6 -- typowe "kocie łby" (występują też w wersji czarnej), czyli "kostka brukowa"


Pozdrawiam
   :-Przemo. 

:-Przemo.

unread,
Jun 1, 2013, 2:57:48 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com


W dniu sobota, 1 czerwca 2013 01:08:30 UTC+2 użytkownik JacKowski napisał:
----------
Chyba warto będzie też wprowadzić poprawki do interfejsu:
Kostka brukowa można by zamienić na Kostka kamienna?
A może po prostu "Bruk"
 
Cegła brukowa na Cegła/Kostka betonowa?
Tak!
 
I jeszcze zamiast "Kamienia brukowego" po prostu "Kamień"


Pozdrawiam
   :-Przemo.

olej

unread,
Jun 1, 2013, 5:47:18 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com
Super robota JacKowski!
Myślę, że przyda się to każdemu i może warto byłoby chociaż na jakiś czas ten temat przykleić, bo zamiast tłumaczyć każdemu w komentarzu dlaczego wybrał złą nawierzchnię lepiej będzie dać linka do tego wątku.

Pozdrawiam,
olej


W dniu sobota, 1 czerwca 2013 01:08:30 UTC+2 użytkownik JacKowski napisał:

Master

unread,
Jun 1, 2013, 6:40:09 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com
Dokładnie to musi być w faqu, myślę że zagorzali map makerzy mogą mieć problem z ustaleniem czy to kostka czy kamień, a może coś innego :-) 
Swoją drogą ciekawi mnie to, co GM robi z tymi informacjami co zrobi gdy będzie kamień a co zrobi gdy będzie cegła. a jak jeszcze dodamy do tego inne parametry typu stan drogi zły czy dobry :-)

Eshabe

unread,
Jun 1, 2013, 8:49:11 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com
Przydatny temat. Dzięki niemu uświadomiłem sobie, że zrobiłem parę zmian błędnych i na szczęście tylko parę, więc dużo poprawiania nie będzie.

Nie wiem, jak w innych rejonach Polski, ale u mnie w okolicach nigdy nie spotkałem się z nazwą cegła czy cegła brukowa. To, co nazywa się u mnie kostką brukową, jak widać powinno być oznaczane jako cegła brukowa. Czy dobrze rozumiem, że bruk to zarówno wyrobi z kamienia, jak i betonu? A w MM różnica polega tylko na tym, czy coś jest cegłą, czy kostką?

W każdym razie popieram jak najszybszą zmianę nazw w interfejsie, aby nie zastanawiać się, czy coś jest cegłą, czy kostką, ale z naciskiem na to, czy jest z kamienia czy z betonu. Bo tak jak wspomniałem, u mnie w okolicy w ogólnie nie występuje pojęcie cegły w odniesieniu do materiału, z którego może być droga, i jak widać może to wprowadzać w błąd.

moionet

unread,
Jun 1, 2013, 9:13:17 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com
Bardzo przydatna informacja. Nie wiedziałem, że cegła brukowa / Brick obejmuje tak rozległy zakres materiałów.

Jestem absolutnie za Twoją propozycją zamiany polskich nazw.
Dotychczasowe określenie "Cegła brukowa" (nie wspominając o ang. odpowiedniku "Brick") za bardzo się kojarzy wyłącznie z cegłą ceramiczną, która jest popularna na ulicach w Holandii ale gdzie indziej rzadka. Dlatego uznałem tę nawierzchnie jako niszową i nie brałem pod uwagę. Po Twoim wyjaśnieniu widzę, że jest dokładnie odwrotnie - to jest najpopularniejsza nawierzchnia u nas. "Kostka betonowa" będzie najlepszym określeniem.


W dniu sobota, 1 czerwca 2013 01:08:30 UTC+2 użytkownik JacKowski napisał:

moionet

unread,
Jun 1, 2013, 9:19:31 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com
W dniu sobota, 1 czerwca 2013 08:57:48 UTC+2 użytkownik :-Przemo. napisał:
Kostka brukowa można by zamienić na Kostka kamienna?
A może po prostu "Bruk"

Zdecydowanie odradzam. Samo "Bruk" kojarzy się z czymś nierównym, z "kocimi łbami". Słowo "kostka" w nazwie sugeruje coś równego, obrobionego. Myślę, że propozycja Jacka jest trafiona.

I jeszcze zamiast "Kamienia brukowego" po prostu "Kamień"

Tu też bym odradzał. Samo słowo "kamień" jest zbyt ogólne -mówi o materiale i obejmuje płyty i kostkę a nie o nie chodzi.

 

:-Przemo.

unread,
Jun 1, 2013, 9:20:29 AM6/1/13
to map-make...@googlegroups.com

W dniu sobota, 1 czerwca 2013 14:49:11 UTC+2 użytkownik Eshabe napisał:
Nie wiem, jak w innych rejonach Polski, ale u mnie w okolicach nigdy nie spotkałem się z nazwą cegła czy cegła brukowa.
Cegła na drodze sporadycznie się przytrafia (nieobciążone drogi, gdzie nawierzchnia od 40 lat nie wymagała wymiany). "Cegła brukowa" to dla mnie nowy termin.
 
To, co nazywa się u mnie kostką brukową, jak widać powinno być oznaczane jako cegła brukowa.
Powinno nazywać się "Kostka betonowa", ale wiesz -- beton słabo się sprzedaje, zaś bruk jest bardziej szlachetny, więc marketing wymyślił nazwę "kostka brukowa".
 
Czy dobrze rozumiem, że bruk to zarówno wyrobi z kamienia, jak i betonu?
Chyba źle. 
Bruk ("Kostka brukowa") jest z kamienia (granitu, bazaltu).
Z betonu, gliny, ... są "cegły brukowe". Ponieważ nazwa jest niejednoznaczna -- Jacek sugeruje jej zmianę na "Cegła/Kostka betonowa"
 
A w MM różnica polega tylko na tym, czy coś jest cegłą, czy kostką?
Na razie różnicy nie ma, ale sam do tej pory jezdnię wyłożoną kostką betonową oznaczałem jako nawierzchnię betonową, co jednak robiłem z bólem, bo mam świadomość, że nawierzchnia betonowa używana jest na wyjątkowo trwałych drogach. 
Np. po autostradzie Gliwice-Berlin zbudowanej w latach 30 XX-wieku jeździliśmy jeszcze w latach 90-tych -- w tym czasie nie było na niej żadnych poważnych remontów nawierzchni. 
Nawierzchnia z kostki betonowej tak trwała nie jest (nie nadaje się do dróg o dużym obciążeniu -- szybko powstają koleiny).
Dlatego nowe oznaczenia na pewno (mi) się przydadzą.

W każdym razie popieram jak najszybszą zmianę nazw w interfejsie, aby nie zastanawiać się, czy coś jest cegłą, czy kostką, ale z naciskiem na to, czy jest z kamienia czy z betonu. Bo tak jak wspomniałem, u mnie w okolicy w ogólnie nie występuje pojęcie cegły w odniesieniu do materiału, z którego może być droga, i jak widać może to wprowadzać w błąd.
Właśnie.   :-)

Pozdrawiam 
   :-Przemo. 

MD

unread,
Jun 26, 2013, 9:36:57 AM6/26/13
to map-make...@googlegroups.com
Mamy kostkę brukową (prezyzyjnie ułożony kamień naturalny odpowiednio pocięty), 
KAMIEŃ BRUKOWY-każda inna droga niż kostka brukowa wyłożona naturalnym kamienień 
no i  KOSTKA BETONOWA- czyli wszystko co ułożone na drodze nie będące naturalnymi kamieniami -wszystkie materiały, w przypadku których kształt uzyskiwano sztucznie.

MD

unread,
Jun 26, 2013, 3:13:37 PM6/26/13
to map-make...@googlegroups.com
I jeszcze mam pytanie:
http://goo.gl/9LYxu - płyty betonowe na drodze - cegła brukowa czy beton?

moionet

unread,
Jun 26, 2013, 3:18:10 PM6/26/13
to map-make...@googlegroups.com
Beton.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages